• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    GUMBA: No právě ta multiplikativnost mi rozhodně u IQ dává mnohem větší smysl - už kvůli tomu zápornému IQ, které u normálního rozdělení může vzniknout. Nevím, jak v normálním rozdělení určit IQ kusu šutru (viz. BLACKHEAD, to by nebylo definovatelné), v tom multiplikativním přístupu je to s malým zaokrouhlením rovno 0 (za kolik miliontin bodu je "reaguje na teplo jeho pohlcením nebo vyzářením"?).
    Ale lognomální rozdělení má těžký ocas, co by tak sedělo na veličinu s hodnotami od 0 do nekonečna a se záporným koeficientem šikmosti?

    Slušní lidé neví, jakou revoluci rozpoutali!
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    ARCHIMEDES: IQ - podobne jako jine vlastnosti jedince - by melo byt spise vysledkem scitani ruznych aditivnich vlivu, ktere ho ovlivnuji pozitivne nebo negativne (ruzne geny, vychova a vubec historie daneho jedince). Potom, za predpokladu ze techto vlivu je hodne a zadny neni vyznamny, maji v dostatecne velke populaci jedincu jejich IQ podle centralni limitni vety priblizne normalni rozdeleni.
    Lognormalni rozdeleni by vznikalo, kdyby tam misto aditivnich vlivu byly vlivy multiplikativni (cili faktory), coz je mimochodem obecne v prirode castejsi varianta nez aditivni, protoze velmi casto jsou prirustky ne pevne, ale umerne velikosti te vlastnosti v danem case. Cili treba ne tolik u zivych organismu, ale treba ve velikosti rek a jezer, hvezd nebo asteroidu v nejakem utvaru, kde co v ekonomii, velikosti hrudek hliny na hromade, atd atd.
    ENDER
    ENDER --- ---
    Myslim so, ze by bylo vhodne dat dohromady varianty toho jak to mysleli a zeptat se jich :) jenom na to budenpotreba pouzit falesny profil, protoze nikdo nechce dostat do drzky nebo vyhoret :)
    RAB1T
    RAB1T --- ---
    IQ má normální rozdělení se středem 100. Dá se taky uvádět jako percentil. V tomhle případě to bude vycházet někde kolem IQ 105 záleží kterou Gausovku si vybereš jako model lidské populace.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    KAERO: Tohle lze diky tomu znamenku "%" vysvetlit tak, ze 63.15% studentu ma IQ=100. :-D
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    KAERO:
    OT
    Za bezne v dolni casti spektra se povazuji hodnoty IQ v rozsahu 50 az 100.
    Ale pokud se budeme zabyvat puvodnim pricipem mereni IQ, obavam se, ze neni mozne pominout zaporana cisla. Podle noveho schematu mereni je to ponekud slozitejsi, ale opet ocekavam moznost zapornych cisel ve stejne situaci...

    Pokud je mi znamo, IQ se drive uvazovalo jako kvocient, tedy pomer dusevniho a fyzickeho veku, vynasobeny 100, k dosazeni krasnych celych cisel, misto zlomku. Tedy pokud je nekdo dusevne na urovni sveho fyzickeho veku, ma IQ=100.
    Podivejme se ale na jedince s dusevni poruchou, nebo po mozkovem urazu. V pripade ze se jeho dusevni schopnosti, a tedy i dusevni vek, posunou zpet, k uroni nenarozeneho ditete, mame sanci na IQ<0.
    Fyzicky vek pocitame od narozeni, ale vyvoj mozku zacina davno pred nim.

    Jake cislo dostaneme, kdyz spocitame IQ pro nasledujici parametry?
    Dusevni vek: -0.25
    Fyzicky vek: 10

    IQ=-2.5

    Dusevni vek -0.25 odpovida pocatku sesteho mesice tehotenstvi. To uz je mozek v rozvoji, dite muze uz v patem mesici slyset zvuky...
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Nemělo by vlastně IQ mít spíš lognormální rozdělení?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: 0 je 100 uz tolik sigma, ze je klidne mozne, ze alespon jeden takovy exemplar mezi slusnymi cechy najdes ;)
    Kdyz se rika, ze prumer je 100, a jestli byl nalezen pripad 210, tak bys mel najit i -110 .. shruba se stejnou pravdepodobnosti. Coz vysvetli mnoho veci, ktere existuji v nasem okoli a ktere se nedaji vysvetlit :D
    KAERO
    KAERO --- ---
    ARCHIMEDES: anebo to jsou procenta z rozsahu IQ v populaci. Coz by pak vychazelo pro socialku dobre, protoze pry nejvyssi namere IQ je 210, 210*0.6315 dava velmi dobre IQ 132.

    Ted trochu mimo - hustota pravdepodobnosti IQ v populaci ma byt gaussovka. Ale asi ne uplne, protoze IQ nemuze byt zaporne. Nebo ano?
    No, ne ze by to melo smysl resit vzhledem k vagni definici.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Možná tím chtěli říct, že 36,85% studentů IQ vůbec nemá?
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: prej to vyvesili Slusni lide nebo neco takoveho. (Slusni lide je "hnuti" lidi s nejspis nizkym IQ, v brne delaji ruzne blbosti)
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nejvetsi nepratele zemedelcu v 19. stoleti: jaro, leto, podzim, zima .. ve 21. stoleti: nizke dotace, sucho
    Nejvetsi nepratele astronomu v 15. stoleti: katolici .. v 19. stoleti: nekvalitni optika, stabilizace, atmosfera .. ve 21. stoleti: Zeme, Slunce, svetelny smog, atmosfera, Mesic, vlastni blbost, StarLink a Letadla.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    GILHAD: Jo, jeste jednou jsem provedl neco poddobneho, jen naopak (a nevysvetloval) kdyz na vojenske pripravce nas taky ucili urcovat jih podle slunce a hodinek, jenze byla zima a tedy tma a slunce pod obzorem, tak prislusny podplukovnik misto slunce urcil tamhle tu lampu. A vysledky kontroloval kompasem. No ja vedel z mapy, kde je sever, takze dopocitat jih (plus kontrola spravnosti ddle kompasu a mavani rukou toho debila) a ze znalosti casu dopocist i pozici slunce (pod obzorem) byla hracka, trochu slozitejsi bylo se nenapadne premistit do spravne pozice vuci lampe, ale patril jsem mezi tech par, co ten den lekci zvladli spravne (jen ti okolo tam stali uz pred zadanim ulohy).

    Fakt je, ze se mi tam dobre hodnoceni (jedno z mala) hodilo, protoze zapocet jsem udelal az na 13. pokus (jako vyhodit nekoho z vojenske pripravy moc neslo, zvlast kdyz do te doby mel prospechove stipendium, ale pustit me taky nebylo snadne, kdyz o jeden pokus jsem napriklad prisel kvuli tomu, ze jsem - prereknutim - oslovil zkousejiciho podplukovnika "soudruhu podddustojniku" a uz jsem letel, ani jsem nevstoupil poradne do dveri ...)
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    VANEK: Ma se to k sobe stejne jako korelace ke kauzalite.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    BROUKOID: Dodnes si pamatuju petku z matiky za spatny postup, kdy v prikladu "z mista A do mista B ... spoctete kdy se potkaji" se vychumelilo nejaky cislo deleno 25, tak jsem pronasobil 4 (to se mohlo bez ocasku) a vydelil 100 posunutim desetinne carky a spravne jsem mel delit 25 a mit tam vsechny ty ocasky (rekneme 6215 / 25 - 62 deleno 25 je 2, zbyde 12, pripisu 1, 121 deleno 25 je 4, zbyde 21 ...)

    V zadani nebyl dan pozadovany podrobny postup vsech operaci a vysledek byl pochopitelne numericky spravny. Ale holt se tou dobou taky probiralo deleni s ocasky a ja ho nepouzil, no ...

    ---
    OTOH v turistaku jsme meli urceni jihu podle slunce a hodinek, ja jako jeden z mala mel digitalky (a jeste s kalkulackou), tak jsem je natocil smerem ke slunci, rozdelil mezi sluncem a prasatkem, ktery to vrhlo na zed blizkeho baraku a oznacil to za jih. Po zmereni kompasem to sedelo presne (nakolik presne se to z kompasu dalo odecist).
    Velke diveni, ale byl jsem to schopny predvest s podobnou presnosti opakovane. Pak jsem tedda prokecnul oba pouzite triky - jednak jsem byl schopen si predstavit cifernik a rucicky na nem podle cislic z displaye - tudiz jsem byl schopen si promitnout, kam by ukazovala velka rucicka a pak hodit prasatko presne tam, druhak jsem si z mapy pamattoval, ze ty baraky tam mely zarovnane steny S-J a V-Z, takze jsem byl schopen udelat i kontrolu podle mapy a baraku - dostal pochvalu za kreativni mysleni a vynadano do sasku :)
    VANEK
    VANEK --- ---
    SUCHRE: Čím se liší feminizace školství od genderového problému?
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    Ano, prakticky to byl u exaktnich predmetu jen problem ucitelek, ale tezko rict, jestli to byl dusledek feminizace skolstvi, genderovej problem nebo mely uplne jiny zajmy (rodina, chata, strihy z Burdy, ...) nebo jen nevedely, kam po gymplu jit a sly na pedak, protoze byl nejlehci. Dneska uz je to nastesti lepsi.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    RAGUPKI: to si popsal velice hezky - problem ucitelek (aspon velky casti z nich) na zakladce v 80.letech (aspon v nasi skole) byl, ze vetsinou samy moc nevedely co ucej (minimalne co se "exaktnich ved" tyce - coz sem zjistil az asi v 7.tride) a protoze v metodickych pokynech bylo, ze se maji pouzit 2 trojuhelniky, tak cokoliv jinyho proste bylo spatne..
    VANEK
    VANEK --- ---
    BROUKOID: Já si to teda pamatuju podle obrázku, když přiložíš přeponu, tak po sobě musejí klouzat odvěsny v divné poloze a pravděpodobnost ujetí je mnohem větší. Klíčový bod je tam, přesnost přiložení "pravítka" na párcentimetrovou čáru nezáleží na tom, jak velká část ji přesahuje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam