• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    87HIGHFLYER: Jen začátečníci. Pak si pořídí ještě imaginární a mají svět vcelku komplexní.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    ASHLEY: matematici maji realny svet?
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: Jsem se lekl ze to posledni slovo je McDonald. No tak podival jsem se na ten McKinsey, a za me dobry. Hned na prvni strance maji napsane slovo nejistota:
    "The critical role of commodity trading in times of uncertainty"
    :)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    OMNIHASH: Sigh. Tohle je takový evergreen, ale není to tak.
    Ta úloha typicky obashuje změření několika jednoduchých závislostí, málokdy je to nějaké složitější vyhodnocování. Takže časové náklady jsou imho:
    - přečtení studijního textu (odborně to obvykle znají z přednášek, jde si spíše o doplnění či připomenutí) a příprava na měření (rozmyslet si, co budu dělat) ... cca 1 hodina
    - vlastní měření, kdy s exp. setupem je vyučující seznámí, vlastní měření typicky rovnou píší do počítače a na konci měření mají obvykle už příslušné grafy ... 4 vyučovací hodiny tj. 3 hodiny
    - sepsání protokolu ... ano, tohle může zvlášť ze začátku zabrat více času, nicméně často si to přinesou významně předzpracované už z měření, takže jde obvykle spíše o čas na sepsání teoretického úvodu, diskuse, nějakou finální kontrolu atd. Po nabrání zkušeností tohle nemůže zabrat víc než 2 hodiny. Pokud samozřejmě student netuší, jak nafitovat lineární závislost nebo jak spočítat standardní odchylku, tak se to protáhne... (Pozn.: mají k tomu absolvovaný dvouhodinový předmět v předchozím semestru, dále mohou konzultovat s vyučujícími v praktiku.)
    Celkově to tedy fakt nevyjde na 2 dny týdně. Ale tyhle přepálené časové rámce někteří studenti rádi sdělují svým senátorům ze SKASu, jako že jim protokol zabral desítky hodin a podobně, pak se to řeší s proděkanem, který je odborností myslím počítačový lingvistik, takže to je pak celé takový pěkný vědecký vtip.

    Ta neoblíbenost praktik imho pochází ze zaměření, se kterým studenti na fakultu nastupují. Ono obecně je trochu potíž vysvětlit studentům, kteří právě nastoupili nebo jsou v prvních dvou třech semestrech, že ve fyzice existuje taky něco jiného než teoretická fyzika a astronomie, a že to "něco" tvoří asi tak 95 % fyziky. Prostě tak přijdou přednastavení, a když se je nepovede včas přesvědčit, tak ty zmíněné obory tedy i absolvují (diplomka na fázové transformace v černé díře je vlastně celkem fajn zábava, no offense), akorát pak teda většina skončí v institucích typu ČNB, McKinsey, ...
    ASHLEY
    ASHLEY --- ---
    OMNIHASH: matematici mají laborky?
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: takze to chce nejaky TACR na zmenu gymnazialnich osnov. Kdo ho napise? Vyborne, GUMBA se hlasi :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GUMBA: 9 laborek za semestr je slušná galej, to jsou zabitý dva dny v každým týdnu semestru kromě prvního, posledního a mezizkouškovýho, se nedivím, že na to matematici kašlou...
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    KAERO: Ano, mám zkušenost, že si to přinášejí ze základky či gymplu. A někteří to mají fakt zažrané hluboko. Udělal jsem cca 5 lety takový pokus a vůbec se na začátku semestru nezmínil o maximální chybě. Přesto se v testu (kterému předcházely hodiny a hodiny s rozděleními a hustotami pravděpodobnosti na všechny možné způsoby, první druhé třetí bambilionté momenty, centrální limitní věta, přenos nejistoty a tak dále) několikrát sčítaly různé zdroje chyb v prvních mocninách ...

    Na druhou stranu se musím studentů zastat, protože to prostě nemají lehké (ona to jejich generace ostatně nemá lehké ani bez studia na MFF), na některé z těch věcí si je potřeba zvyknout a oni během základky a gymplu obvykle s neúplnými čísly vůbec nepřijdou do kontaktu. Občas se stane, že jim něco půl semestru vykládáme, a pak to o pár měsíců nějaký kolega zazdí tím, že jim tvrdí opak. Osvěta o tom, že změřená data studenti opravdu budou interpolovat závislostí, jinak to žádná závislost prostě není, tak ta už se mi podařila před cca 10 lety (a to i mezi některými kolegy, kteří studentům tvrdili něco jiného)
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: vyborne, mas pochvalu :) Ale tohle si asi clovek nese uz z gymplu, ne? Asi bych si mel zjstit co se vlastne uci na gymplech.
    Tak me napada, ze tohle spada do meho popisu prace, cast "osveta". Uzasne, kecam na nyxu a pracuju zaroven :)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    KAERO: Nevím jak ostatní vyučující, ale zrovna já jim to v prváku říkám správně :) Bohužel v některých studentech to vydrží jen do zápočtového testu :)

    GREATDRAKE: Tss! Už stačí udělat jen 9 úloh za semestr, zadání u většiny úloh se zkrátilo tak o třetinu, atd atd. Fakt po všech stránkách se to oproti dřívějšku zjednodušilo. Ale studenti stejne brblají....

    MHO: Každopádně teď mi šrotuje, kdo z dozorů v jedničce je tvůj švagr :)
    KENJIRO
    KENJIRO --- ---
    Velice mne překvapilo zjištění, že Albert Einstein nebyl jen teoretický fyzik, ale že skutečně existoval.
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    MHO: pokud je to MFF tak muzu vyhrabat sve stare protokoly. Byval jsem podobne uprimny. Nejspis jako jedinemu v historii MFF UK mi znamkovali cestinu. Tehdy jsem je postavil pred jednoduche rozhodnuti. Bud to bude spatne cesky, nebo spravne anglicky... Vybrali si cestinu.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    MHO: Koukám, že na míře frustrace kterou fyzikální laborky na MFF způsobují studentům se za poslední dvě dekády moc nezměnilo :)
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    MHO: to vypadá jako pokus o optimalizaci čas/body. Pokud je známo, kolik bodů je za kterou část, jednu z nich vypustit a ani neblafovat je poměrně fér.

    To je stará pravda o hodnocení vědy. Vědci jsou adaptabilní a pokud systém odměňuje nějaké typy výstupů více než jiné, budou vědci produkovat ty. Takže stačí zavést systém odměňování, který oceňuje kvalitní vědu, a vědci se přizpůsobí.
    MHO
    MHO --- ---
    KAERO: tvoji připomínku mu předám, určitě jej potěší! Jinak se jedná o druhý ročník fyziky na MFF.
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    MHO: nahodou, alespon uprimne. Kdysi po me zena chtivavala, at ji pomaham protokoly a pisemky opravovat. Ne ze bych rozumnel medicine a chemii, ale kdyz pri michani roztoku stravil student celou stranku prostou trojclenkou, mnohokrat sve vypocty preskrtal, aby nakonec dospel k zaveru ze do 3dl kadinky musi nalit asi 30 litru vody, aby dosahl pozadovane koncentrace, tak jsem tam v zoufalstvi dopsal, at si dojde pro hadr, utre tu spoust a vrati se na zakladni skolu, kde se uci chapani slovnich uloh. Podepsal jsem se Batman. Netreba rikat, ze od te doby po me zena uz zadnou praci nechce.
    KAERO
    KAERO --- ---
    MHO:Vysoka skola? Koukam ze pojem nejistota tam jeste nedorazil. No je pravda ze na moji alma mater se mi povedlo protlacit pojem nejistota teprve ~50 let po formalizaci pojmoslovi a 25 let po standardizaci. Pozorovat setrvacnost skolstvi v primem prenosu je vzrusujici, asi jako merit rychlost pohybu tektonickych desek.
    MHO
    MHO --- ---
    Švagr včera měl lehký záchvat hysterie při opravování protokolů z laborek na nejmenované vysoké škole. Naposílal mi asi dvacet fotek, 50 nadávek. Vybírám asi to nejlepší, snad vám to přijde vtipné.

    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    _
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam