SH_PANDA: dokonce je nekde petice aby se snizil ten minimalni pocet bodu.
Nazor manzelky, co se v tech testech s detma dlouhodobe hrabe:
Testy byly tezke v tom smyslu, ze letos pravdepodobne neprojde pres 20% z tech co delali tu zakladni statni maturitu. Dlouhodobe je to těsně pod 10%. Ta matika je volitelná, takže se na ni hlásí už studenti co se citi byti v matice lepsi.
Z faktického hlediska ty testy nebyly těžké matematicky, ale úlohy byly zadávané trochu jiným způsobem než v posledních letech a než to bylo ve cvičných příkladech. A byly typově trochu jiné.
Příklad:
- nikdy u maturity nebyla soustava lin. rovnic se třemi neznámými. Vždycky dvě. Letos byly poprvé tři. Sice tak triviální, že zjednodušení na dvě se udělalo skoro samo, ale studenty to rozhodí.
- typický příklad v anal. geom. byla vzdálenost bodu od přímky. Letos zadali dvě rovnoběžky a chtěli jejich vzdálenost. Studenti znají vzoreček vzdálenosti bodu od přímky, ale ne dvou rovnoběžných přímek.
- ....
V přípravě na testy se do těch dětí také cpe - nejdříve si to projděte a řešte co vidíte, že umíte. Pak se vraťte a dořešujte co neznáte. Takže to dítě vidí vzdálenost rovnoběžek, panika, to jsme se neučili, skáču. Neudělá ani tu sekundu úvahy, která by ho dovedla k tomu, že je to vlastně úloha na vzdálenost bodu od přímky. Takhle projde test a nevidí tam to na co se připravovalo. A to ho rozhodí.
Je to v principu špatně - maturita má být přibližně stejně těžká. Měřeno procentem lidí, kteří to nedají v daném roce. To by mělo být tak nějak stabilní nebo se vyvíjet trochu spojitě.