• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RETALEvropská unie
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    JIMIQ: Několik poznámek, které mi na Tvém příspěvku vadí:
    1) Dojezd a "tankování" - docela běžně jezdím na služební cesty z Liberce na Slovensko. Opravdu mě neláká představa, že budu vstávat o 2-3h dříve, abych měl dost času na nabíjení cestou, nebo jezdit kvůli tomu o den dřív a vracet se možná až další den.
    2) Nabíjecí místa - naše (a prakticky žádná) přenosová soustava na to není stavěná. Je potřeba je pro tento účel posílit. Věřím, že nové už budou dělané s ohledem na tyto požadavky, ale dříve prostě takové nároky nebyly. Taková perlička z Liberce (Liberecka) - není to tak dávno, co tu byla docela absurdní situace, kdy tu byly vybudovány průmyslové zóny, ale nemohly se v nich stavět nové provozy (ehm, montovny) - energetici nedali povolení na připojení, protože soustava tu sotva utáhla potřeby aglomerace a měla i tak dost výpadků. Musela se zbudovat kompletně nová linka.
    3) Těžba a zpracování těžkých kovů je energeticky náročné, a obvykle i dost nešetrné k životnímu prostředí. A kobalt, jehož velmi významné zásoby má Kongo, což je vyloženě spolehlivý spojenec, se kterým je radost obchodovat - to je určitě ta správná cesta

    Osobně jsem v bezemisní dopravě ale optimista. Podle mě to dopadne stejně jako se svícením. Tak dlouho se protlačovaly, podporovaly a dotovaly nesmyslné a škodlivé zářivky (úsporky,..), až je "zničehonic" převálcovala LED technologie prakticky bez podpory. Stejně věřím, že v dopravě je tímto černým koněm vodík (až se podaří vyřešit nejzásadnější problém - nádrže v autech).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SAMOUT:
    SAMOUT: myslím, že záměrně přeháníš. Bylo spočteno (a jsem líný to hledat, ale fakt to existuje), že kompletní výměna vozového parku v ČR vyústí v (a teď se podrž) nulový export elektřiny. Ano, to je celé. Čili přenosová soustava to zvládne, protože ta elektřina se vyrábí a přenáší již teď.
    Chevy bolt má v EPA dojezd 380 kilometrů, ale lidi s ním běžně (s klimatizací, ve dvou, s bagáží, přes kopce, v létě a zimě) jezdí 420km. A imho to je docela dost na jednu jízdu (Česko skrz naskrz). "Natankování" 160 km za 30 minut může být omezující, ale již existují nabíječky 350kW a ty by dokázaly zabezpečit "plnou" u Boltu za 12-15 minut. To se taky dá skousnout.

    Nu a Jižní spojka - holt budou nabíječky povinně v obchodních centrech a u těch lamp pouličního osvětlení - elektroměr tam být nemusí, stačí hodiny a platit se bude za čas.

    Spalovací motor nevypouští jenom CO2, ale taky různé NOx, pevné částice a něco se sírou, to si nepamatuju. Těch "vzácných kovů" (které se tak ale pouze nazývají, jinak zas tak vzácné nejsou, kobaltu i lithia máme při současných cenách a těžbě asi na 400 let) je v baterii Boltu tak 30 kilo celkem (celkem ta baterie má 400kg).

    Co tam máš dál?
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: The average speed of their trip was just 40 km per hour, or 24.85 mph — so if you’re looking to get anywhere fast, don’t expect your Tesla to last quite so long on a single charge. Moreover, the Club noted that the AC was kept off the entire time, and drivers sought to maintain a “smooth driving approach.”

    Dalnicni rychlosti zapovezeny, a sorry, ale bez topeni v zime a ac v lete se jezdit neda. A s vyuzitim techto vymozenosti se snizuje kapacita exponencialne. Takze total bullshit.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: Ale ja ji chapu, pouze ji v tuhle chvili povazuju za zcela podruznou, a zabyvam se ciste a vyhradne praktickou strankou veci (to je takova moje oskliva vlastnost). Jinak pochopitelne vim, ze elektromotor je ucinejsi nez spalovaci (konec koncu, v akceleraci to elektroauto nanda srovnatelnym spalovacim celkem s prehledem), akorat to cini tam max 400 km (jsi-li v aute sam, netopis, nechladis, nesvitis jinak nez LED, z kopce se na plyn ani nepodivas bo rekuperace, nejezdis kdyz je moc teplo, nejezdis kdyz je moc zima, brzdis vyhradne motorem bo rekuperace potazmo plynulost jizdy, a tri tydny pred cestou drzis drastickou dietu), pak je jeho ucinnost na dlouhou dobu nula, na rozdil od zcela stabilnich 20% u spalovaciho motoru (par minut na natankovani a protazeni se da pominout). A to je ten hlavni rozdil, stabilita te ucinnosti.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SAMOUT: Jasne, necekal jsem, ze bys neco tak sloziteho, jako je ucinnost, pochopil. Tak hodne stesti.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ERGOSUM: Tak to je velky uspech spanelskych "vedcu", kteri byli schopni pobirat dotace na energii ze solaru vyrabenou 24/7, bylo z toho pred par lety veliky halo :-)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: Az u elektromobilu natankuju plnou za pet minut, a ujedu na to aspon 700 km, tak se zacnem bavit. Nehlede na to, ze jaksi se nikdo nezabyva kalkulaci kapacity elektraren, o nabijeci infrastrukture nemluve (jak si soudruzi predstavujou nabijeni tisice aut najednou treba na sidlisti Cerny Most nebo na Jizaku dodnes nikdo z nich nebyl schopen osvetlit)... Nejdric musis mit na kazdym jednom sloupu verejnyho osvetleni x zasuvek podle poctu parkovacich mist okolo, kazdou jednu s elektromerem (elektrina neni zadara), a teprve POTOM a pouze potom muzes zacit delat kvoty na elektromobily. Dosud mi zadny elektronadsenec nebyl schopen vysvetlit, jak chce tuhle zcela nezbytnou prerekvizitu resit. A pominul jsi jedno veliky svinstvo, a to je vyroba a likvidace akumulatoru, plnych vzacnych kovu, jejichz tezba je velmi eko nekoser, nehlede na to, ze, vyjma kobaltu (cca. 60% zasob je v Kongu, coz je znacne politicky nestabilni zdroj), pochazi cca. 90% jejich produkce z Ciny, a ta tedy urcuje ceny (a hadej trikrat jak se tyto vyvijeji). Ano je tu recyklace, ale ta neni vsemocna, nehlede na to, ze tato bude v provozu pouze potud, pokud se ekonomicky vyplati. Btw. zadne zapadni staty (vyjma Australie, a i tam objem stagnuje) vzacne kovy netezi, rozhodne ne ve velkym. Proc asi (ano, vim o planech tezby lithia v zapadnich Cechach)? A CO2 je celkem neskodny, v atmosfere bezne se vyskytujici plyn. Ale chapu, ze moje presvedceni, ze nase planeta by se globalne oteplovana i bez vlivu lidi (e.g. jde o prirozeny cyklus, jakych byly v historii prokazatelne mraky), jde tam jen o obchod se strachem a prachama danovych poplatniku, tu nebude prilis popuplarni. Ostatne dieselgate bylo o oxidech dusiku, nemluve o popilku, ktery je dusledkem boje proti CO2 u poddimenzovanych moturku do sekacek se trema turbama.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    SAMOUT: Mysli EUekologicky. V noci nabiješ eauto ze slunečníku a ráno jedeš do práce. :-)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SAMOUT: Ac to asi nepochopis, soude podle toho, ze jsi nedokazal odpovedet na mou posledni otazku, tak tohle je o ucinnosti. Uhelne elektrarny maji ucinnost bajvocko 40%, auta bajvocko 20%. Elektromobily bajovocko 60%, ztraty v elektricky siti jsou tak 10%, rafinace ropy na benzin vezme tak 20% a distribuce a marketing benzinu tak 10%. Takze pokud se to vsechno secte, je ucinnost klasickych aut (1-0.2-0.1)*0.2=14% z energie v rope, ucinnost elektromobilu, pokud by se do nich lila elektrina jenom z uhelnych elektraren 1*0.4*0.9*0.6=22% z energie v uhli. Zanedbavam dopravu ropy do rafinerie a uhli do elektrarny, pacto to je tak nejak srovnatelny. No a ten rozdil 8% dela jenom v Cechach 1.4 milionu tun CO2 rocne.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    XCHAOS: Povinne procento nizkoemisnich aut... OK, a to zakazou uhelne elektrarny? Bo do ty doby nejsou eauta nizkoemisni, ale pouze jindesmrdici.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    EU a kvóty na elektrická auta: Budou povinné? | auto.cz
    https://www.auto.cz/eu-a-kvoty-na-elektricka-auta-budou-povinne-108967
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ERGOSUM: Jo, to je fakt, meli by mit zamestnaneckou smlouvu jinak je to svarcsystem. :)

    To je jedno, kazdopadne vidim velkej rozdil mezi blabla a uber, kdo ne je jak ti chytraci z auditka o logice svobodnych..
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    E2E4: "ale vskutecnosti to jsou jeho ridici vetsinou lidi, kteri se tim kazdodenne zivi" Ti řidiči nemají zaměstnaneckou smlouvu(navíc je otázka, kdo tak jezdí, ovšem ti, co se tím živí, mají víc zkušeností) a Uber nezaručuje, že se dostanu kam chci. Nemůže nikoho nikam poslat. Když se auto rozbije mohu zůstat i s řidičem v polích. Uber by naopak lhal, kdyby tvrdil, že je taxislužba. Uber tvrdí že je Uber a podmínky pro řidiče i pasažéry jsou veřejné. Kde mě tím lže? Cena je taková, jaká je přijatelná pro obě strany. Někdo by nevzal cizího do auta za žádné peníze. Někdo by platil, aby nejel sám...
    Pro přiblížení
    Stáli jsme na zastávce autobusu do H přišel chlap, jestli někdo chce odvést do H za xKč. Zvážil jsem čas, peníze a další okolnosti a jel. Těch 10Kč navíc proti autobusu mi za to stálo. Auto nebylo taxi, řidič od nás dostal víc, než co činil benzín a čistá hodinová mzda. Pro mě to byla spolujízda. Co dělal řidič potom. Zda to byla služební cesta, jel někam soukromě, nebo to otočil a jel s někým jiným zpátky? To byl jeho problém.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ERGOSUM: Uber predstira ze jeho ridici jsou vsechno cos vypsal, ale vskutecnosti to jsou jeho ridici vetsinou lidi, kteri se tim kazdodenne zivi a Uber jim dela dispecink.. (Na benzin se slozime jaksi neni 10 Kc/km, to uz pokryje i amortizaci auta a zbyde na zisk, porovnej treba s blablacar..)

    Nic proti tomu, ani si nemyslim ze by taxisluzby mely byt nejak regulovane nebo licencovane, ale at nelzou, ze jsou spolujizda nebo sousedska vypomoc..

    Kazdopadne offtopic z offtopicu. :)
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    E2E4: Jezdím do zaměstnání a vozím spoluzaměstnance, kteří mi za to platí. Jsem taxikář?
    Přestalo mě bavit dohadování, kdo dnes pojede a napsal jsem aplikaci. Jsem taxikář?
    Ta aplikace není nic moc, tak platíme někomu, aby ji napsal a udržoval. Jsem taxikář?
    Programátor aplikace ji nabízí i dalším za stejných podmínek. Jsem taxikář?
    Někteří z těch dalších se tím živí. Jsem já kvůli tomu taxikář.
    Jedu z A do B a chci ušetřit. Nabídnu na internetu spolujízdu. Jsem taxikář?
    KLM by jel, ale musel bych si zajet 50Km. Dohodneme se, že těch 50Km zaplatí jako za taxi. Jsem taxikář?
    Známí chtějí odvést do lázní, ale já si musím vzít dovolenou. Zaplatí mi benzín a co bych vydělal v práci. Jsem taxikář?
    Mám firmu a právě používám firemní auto k soukromému účelu. Jedeme s rodinou (manželkou, dcerou(má svůj butik) a jejím dítětem) na dovolenou. Na benzin se složíme v řízení se střídáme. Jaké jsou vzájemné zaměstnanecké a obchodní vztahy pro řízení vozidla? :-D

    Magorů, kteří si předsevzali, že nás přinutí ke štěstí podle jejich představ už mám dost. Jestli z nás nemají být roboti řízení systémem vyhlášek a nařízení, je třeba tyto "dobrosery" vykázat na smetiště dějin.
    Pokud každý z účastníků ví co dá a co dostane a dobrovolně s tím souhlasí, neměl by se do toho montovat nikdo další.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    K čemu měly dotace sloužit.
    příklad: Plánujeme silnici s rozpočtem 10něčeho/Km(fakt nebudu hledat co stojí silnice). To se promítne v kvalitě a délce stavby. Sousedé by chtěli co nejdříve jezdit po naší co nejlepší silnici. Nabídnou tedy 29něčeho/Km, když my dáme 11(i my budeme mít lepší silnici) a silnice bude za 40/Km(rychleji a lepší). Pokud se to realizuje, budeme všichni jezdit líp.
    Obecně investují u nás do něčeho, co je v jejich zájmu. Podobně my přispějeme třeba na odsíření továren v Polsku.
    Jak to funguje.
    Vybere se X peněz. Na základě lobbingu se určí oblasti do kterých půjdou. Nazve se to dotace. Stanoví se podmínky za kterých budou vyplaceny(do nich také mluví kde-kdo). Ty se mění rychleji, než investiční plány. Když plánuješ investici, neřeší se, zda je ve společném zájmu, ale jestli vyhovuje podmínkám... V konečném důsledku ten, kdo přispívá do dotací nemá jistotu, zda budou v jeho zájmu a ten kdo investuje neví kolik bude mít peněz. Do plánů se dostávají věci, které nikdo nechce, ale jsou součástí podmínek...

    Takhle to dopadne, když úředník rozhoduje co chceš a co a jak bys měl dělat.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SAMOUT: A ktery konkretni fyzikalni zakon se snazi emisni limity poprit?
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    XCHAOS: Nicmene oni lhali, protoze museli. Pri stanoveni emisnich limitu, ktere se snazi poprit fyzikalni zakony, jim ani nic jinyho nezbyvalo.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: A taky lze ze neni taxisluzba/dispecink, tvrdi ze to je shared economy bla bla.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam