• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RETALEvropská unie
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: S vodikem je problem, ze je moc malej, tak utika ze svaru a tak. Proto zatim neni. Kdyby tohohle nebylo, infrastruktura uz je, akorat se ji posila metan. Mimochodem do metanu muze clovek pridat (pokud se dobre pamatuju) nejakych 30% vodiku bez zmeny wobbeho cisla, takze hori to furt stejne.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    na steam reforming jsem našel 65-75%, uznávám že jsem se spletl. Snad si zapamatuju nové číslo :-)
    a elektrolýza 95%, ale "confusion" vzniklo tím, že to lidi počítali včetně účinnosti fuel cell, které ze začátku měli 10% (teď tuším kolem 50%?)

    hm, tak to pak jo. Ještě teda to skladování a infrastruktura.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    JIMIQ: Není.
    Zemní plyn (parní reforming zemního plynu) - 80%. Dnes nejpoužívanější technologie.
    Elektrolýza vody - až 90%
    Vysokoteplotní elektrolýza - 45%
    A nyní největší kandidát na výrobu do budoucnosti S-I cyklus - využívá odpadní teplo z jaderných elektráren, účinnost 50%, která roste se vstupní teplotou.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: A presne tomuhle se snazi tezari zuby nehty zabranit. Pockejme, jak se situace vyvine.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    budoucnost dopravy je v tom, až škodovka (a další) příjdou s elektromobilem s dojezdem 400km za 400 000 kč, nabitím baterie na 80% za 15 minut.
    To bude 80% lidem stačit
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JONAS3: nejzásadnější problém vodíku je účinnost výroby, která je tuším v jednotkách procent z vody a kolem 30% ze zemního plynu (ale to už není bezemisní nebo nízkoemisní)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JONAS3: Vsichni cekaj na baterky. Uz nekolik mnoho desetileti. Konce zatim nevidet.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    JIMIQ: Několik poznámek, které mi na Tvém příspěvku vadí:
    1) Dojezd a "tankování" - docela běžně jezdím na služební cesty z Liberce na Slovensko. Opravdu mě neláká představa, že budu vstávat o 2-3h dříve, abych měl dost času na nabíjení cestou, nebo jezdit kvůli tomu o den dřív a vracet se možná až další den.
    2) Nabíjecí místa - naše (a prakticky žádná) přenosová soustava na to není stavěná. Je potřeba je pro tento účel posílit. Věřím, že nové už budou dělané s ohledem na tyto požadavky, ale dříve prostě takové nároky nebyly. Taková perlička z Liberce (Liberecka) - není to tak dávno, co tu byla docela absurdní situace, kdy tu byly vybudovány průmyslové zóny, ale nemohly se v nich stavět nové provozy (ehm, montovny) - energetici nedali povolení na připojení, protože soustava tu sotva utáhla potřeby aglomerace a měla i tak dost výpadků. Musela se zbudovat kompletně nová linka.
    3) Těžba a zpracování těžkých kovů je energeticky náročné, a obvykle i dost nešetrné k životnímu prostředí. A kobalt, jehož velmi významné zásoby má Kongo, což je vyloženě spolehlivý spojenec, se kterým je radost obchodovat - to je určitě ta správná cesta

    Osobně jsem v bezemisní dopravě ale optimista. Podle mě to dopadne stejně jako se svícením. Tak dlouho se protlačovaly, podporovaly a dotovaly nesmyslné a škodlivé zářivky (úsporky,..), až je "zničehonic" převálcovala LED technologie prakticky bez podpory. Stejně věřím, že v dopravě je tímto černým koněm vodík (až se podaří vyřešit nejzásadnější problém - nádrže v autech).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SAMOUT:
    SAMOUT: myslím, že záměrně přeháníš. Bylo spočteno (a jsem líný to hledat, ale fakt to existuje), že kompletní výměna vozového parku v ČR vyústí v (a teď se podrž) nulový export elektřiny. Ano, to je celé. Čili přenosová soustava to zvládne, protože ta elektřina se vyrábí a přenáší již teď.
    Chevy bolt má v EPA dojezd 380 kilometrů, ale lidi s ním běžně (s klimatizací, ve dvou, s bagáží, přes kopce, v létě a zimě) jezdí 420km. A imho to je docela dost na jednu jízdu (Česko skrz naskrz). "Natankování" 160 km za 30 minut může být omezující, ale již existují nabíječky 350kW a ty by dokázaly zabezpečit "plnou" u Boltu za 12-15 minut. To se taky dá skousnout.

    Nu a Jižní spojka - holt budou nabíječky povinně v obchodních centrech a u těch lamp pouličního osvětlení - elektroměr tam být nemusí, stačí hodiny a platit se bude za čas.

    Spalovací motor nevypouští jenom CO2, ale taky různé NOx, pevné částice a něco se sírou, to si nepamatuju. Těch "vzácných kovů" (které se tak ale pouze nazývají, jinak zas tak vzácné nejsou, kobaltu i lithia máme při současných cenách a těžbě asi na 400 let) je v baterii Boltu tak 30 kilo celkem (celkem ta baterie má 400kg).

    Co tam máš dál?
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: The average speed of their trip was just 40 km per hour, or 24.85 mph — so if you’re looking to get anywhere fast, don’t expect your Tesla to last quite so long on a single charge. Moreover, the Club noted that the AC was kept off the entire time, and drivers sought to maintain a “smooth driving approach.”

    Dalnicni rychlosti zapovezeny, a sorry, ale bez topeni v zime a ac v lete se jezdit neda. A s vyuzitim techto vymozenosti se snizuje kapacita exponencialne. Takze total bullshit.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: Ale ja ji chapu, pouze ji v tuhle chvili povazuju za zcela podruznou, a zabyvam se ciste a vyhradne praktickou strankou veci (to je takova moje oskliva vlastnost). Jinak pochopitelne vim, ze elektromotor je ucinejsi nez spalovaci (konec koncu, v akceleraci to elektroauto nanda srovnatelnym spalovacim celkem s prehledem), akorat to cini tam max 400 km (jsi-li v aute sam, netopis, nechladis, nesvitis jinak nez LED, z kopce se na plyn ani nepodivas bo rekuperace, nejezdis kdyz je moc teplo, nejezdis kdyz je moc zima, brzdis vyhradne motorem bo rekuperace potazmo plynulost jizdy, a tri tydny pred cestou drzis drastickou dietu), pak je jeho ucinnost na dlouhou dobu nula, na rozdil od zcela stabilnich 20% u spalovaciho motoru (par minut na natankovani a protazeni se da pominout). A to je ten hlavni rozdil, stabilita te ucinnosti.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SAMOUT: Jasne, necekal jsem, ze bys neco tak sloziteho, jako je ucinnost, pochopil. Tak hodne stesti.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ERGOSUM: Tak to je velky uspech spanelskych "vedcu", kteri byli schopni pobirat dotace na energii ze solaru vyrabenou 24/7, bylo z toho pred par lety veliky halo :-)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: Az u elektromobilu natankuju plnou za pet minut, a ujedu na to aspon 700 km, tak se zacnem bavit. Nehlede na to, ze jaksi se nikdo nezabyva kalkulaci kapacity elektraren, o nabijeci infrastrukture nemluve (jak si soudruzi predstavujou nabijeni tisice aut najednou treba na sidlisti Cerny Most nebo na Jizaku dodnes nikdo z nich nebyl schopen osvetlit)... Nejdric musis mit na kazdym jednom sloupu verejnyho osvetleni x zasuvek podle poctu parkovacich mist okolo, kazdou jednu s elektromerem (elektrina neni zadara), a teprve POTOM a pouze potom muzes zacit delat kvoty na elektromobily. Dosud mi zadny elektronadsenec nebyl schopen vysvetlit, jak chce tuhle zcela nezbytnou prerekvizitu resit. A pominul jsi jedno veliky svinstvo, a to je vyroba a likvidace akumulatoru, plnych vzacnych kovu, jejichz tezba je velmi eko nekoser, nehlede na to, ze, vyjma kobaltu (cca. 60% zasob je v Kongu, coz je znacne politicky nestabilni zdroj), pochazi cca. 90% jejich produkce z Ciny, a ta tedy urcuje ceny (a hadej trikrat jak se tyto vyvijeji). Ano je tu recyklace, ale ta neni vsemocna, nehlede na to, ze tato bude v provozu pouze potud, pokud se ekonomicky vyplati. Btw. zadne zapadni staty (vyjma Australie, a i tam objem stagnuje) vzacne kovy netezi, rozhodne ne ve velkym. Proc asi (ano, vim o planech tezby lithia v zapadnich Cechach)? A CO2 je celkem neskodny, v atmosfere bezne se vyskytujici plyn. Ale chapu, ze moje presvedceni, ze nase planeta by se globalne oteplovana i bez vlivu lidi (e.g. jde o prirozeny cyklus, jakych byly v historii prokazatelne mraky), jde tam jen o obchod se strachem a prachama danovych poplatniku, tu nebude prilis popuplarni. Ostatne dieselgate bylo o oxidech dusiku, nemluve o popilku, ktery je dusledkem boje proti CO2 u poddimenzovanych moturku do sekacek se trema turbama.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    SAMOUT: Mysli EUekologicky. V noci nabiješ eauto ze slunečníku a ráno jedeš do práce. :-)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SAMOUT: Ac to asi nepochopis, soude podle toho, ze jsi nedokazal odpovedet na mou posledni otazku, tak tohle je o ucinnosti. Uhelne elektrarny maji ucinnost bajvocko 40%, auta bajvocko 20%. Elektromobily bajovocko 60%, ztraty v elektricky siti jsou tak 10%, rafinace ropy na benzin vezme tak 20% a distribuce a marketing benzinu tak 10%. Takze pokud se to vsechno secte, je ucinnost klasickych aut (1-0.2-0.1)*0.2=14% z energie v rope, ucinnost elektromobilu, pokud by se do nich lila elektrina jenom z uhelnych elektraren 1*0.4*0.9*0.6=22% z energie v uhli. Zanedbavam dopravu ropy do rafinerie a uhli do elektrarny, pacto to je tak nejak srovnatelny. No a ten rozdil 8% dela jenom v Cechach 1.4 milionu tun CO2 rocne.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    XCHAOS: Povinne procento nizkoemisnich aut... OK, a to zakazou uhelne elektrarny? Bo do ty doby nejsou eauta nizkoemisni, ale pouze jindesmrdici.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    EU a kvóty na elektrická auta: Budou povinné? | auto.cz
    https://www.auto.cz/eu-a-kvoty-na-elektricka-auta-budou-povinne-108967
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ERGOSUM: Jo, to je fakt, meli by mit zamestnaneckou smlouvu jinak je to svarcsystem. :)

    To je jedno, kazdopadne vidim velkej rozdil mezi blabla a uber, kdo ne je jak ti chytraci z auditka o logice svobodnych..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam