• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOLLUCHA: Škola je pro lidi s ADHD vážný problém

    ty jo, tak to nevim, jak dokazali udelat skoly lidi pred tim, nez se ve spolecnosti adhd znicehonic objevilo.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    VALENTINA: Zaprvé psycholog a terapie. Existují lidi, kteří jsou placení za to, že budou se synem pracovat a pomůžou mu líp sebe sama poznat a zvládat. Mohou ho naučit různé dovednosti a dát mu psychologické nástroje, které mu budou sloužit celý život. Zadruhé léky. Já jsem si dala léky poprvé ve čtyřiceti, ale pomohlo mi to šíleně strašně neuvěřitelně moc. Chce to akorát šikovného psychiatra, který nedá pokoj, dokud ve spolupráci s vámi nenajde ideální lék a ideální dávkování. V praxi se nejlíp osvědčila kombinace obého.

    Další věc je to, že je nutné klukovi říct, že to není jeho vina. Je super, že ho nemlátíš. Ale lidi s ADHD prostě potřebují slyšet pochvalu víc než jiní, protože je pro ně všechno mnohem těžší a navíc pochvala způsobí vylučování dopaminu, kterého máme my s ADHD nedostatek :-) On je prostě takový a bude fajn, když bude vědět, že ho máte rádi takového, jaký je.

    A nakonec, hodila bych řeč s učitelkou. Nevím, jak je to tady, ale na Západě je celkem běžné, že podobné věci berou ve škole v potaz. Mnohdy pomůže jen malé přizpůsobení. Některé děti mají dovoleno se kdykoli při vyučování zvednout, jiným pomáhá psaní testů v klidu v kabinetu. Cokoli, co vás mohlo napadnout. Jestli má problémy se psaním a čtením, možná by pomohlo testování ústně namísto písemně.

    Škola je pro lidi s ADHD vážný problém a je to samozřejmě na úkor celého života. Tak je super, že máš o to starost*

    MORKANT: Říkám si, zda by nepomohlo mít při vyučování tablet nebo notebook a psát si poznámky elektronicky. Jinak ta kopírka je samozřejmě #1 nápad :-)

    VALENTINA: Hehe jako kdybys mluvila o mně. Zvlášť s tím splachováním jsem měla jeden čas problém :-))) Ale musím říct, že na tyhle problémy mi obrovsky pomohla ta Strattera.
    SARGO
    SARGO --- ---
    TRISSIE: Pravda, u výraznějších případů to může hrát roli. Ale třeba ten náš je opravdu spíš o nervech, než opatřeních - leda by si to doma mleli do prášků na uklidnění :-D Nebo jsou nějaké příplatky podle počtu diagnóz bez ohledu na reálné náklady? :-)) Každopádně jsi mě tím přivedla na myšlenku zeptat se, jestli by nechtěli opapírovat mladšího syna. Chodí jim do školy psycholožka dělat s chlapečky (... vždycky jsou to chlapečci :-D) něco, čemu říkám "doučování z jemné motoriky" - tam už by se jim možná něco hodilo.

    VALENTINA: To chápu :-( "Poraďte mi co a já to s radostí a velkou péčí udělám." Vypracovala jsem si obrannou reakci spočívající v tom, že zahrnuji učitelky soucitem a obdivem (hrát vskutku nemusím ani jedno), nejčastěji končí vzájemná komunikace tak, že si vzájemně přejeme pevné nervy. :-))
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    SARGO: papír třeba v našem případě znamená finance pro školu, takže věci, které by jinak financovali ze svého, mají proplacené z kraje. pro malou školu sakra rozdíl.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    SARGO: bohužel je to tak, že oni nevědí, co s ním. Od první třídy to poslouchám, že je mimo, že nedává pozor, že je pomalý, že neví, co má dělat....ať s tím něco udělám, ať mu domluvím..po každé třídní schůzce se mi chce brečet...
    SARGO
    SARGO --- ---
    VALENTINA: Podobně trpí manžel. On vzorné dítě, první trojku dostal někdy na gymplu, poznámku nikdy v životě... :-D Ovšem střídavá péče... co si budem... to je úplně přesně to, co hyperáč nepotřebuje :-/

    Stupně podpory, to ani neznám, to musím nastudovat :-D Na prvním stupni to vůbec neřešili, přesněji řečeno, přijali informaci o hyperaktivitě, zařídili se, prostě to fungovalo. Malá škola, všichni tam znali všechny, skvělá komunikace... rozmazlilo nás to :-D Současný pobyt na druhém stupni na klasické základce je tak trochu jako přechod z rodinné firmy do korporátu. Bleh. Naštěstí má kliku na třídní - bohužel je mladičká, neumí se za něj před ostatními postavit tak, jak by sama ráda.
    Naštěstí je problém omezený jen asi na jednoho nebo dva učitele... je to bída, s papírováním. Beztak je to o tom, že buď to ti učitelé zvládají, nebo ne. Jak chtějí papír, je to špatné znamení.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    ZUZKAOU: je v 6, právě tohle je zlomový rok, doteď to celkem šlo, měli tolerantního, možná až moc mírného pana učitele. teď dostal píučku, co je asi dobrá pro děti, co půjdou studovat, ale pro tyhle případy asi ne. ¨
    zatím to děláme tak, že kouknu do jeho zápisu, co přečtu, to přečtu, zbytek hledám v učebnici a pak mu to prostě předříkávám a on to opakuje, prostě doufám, že něco tam uvízne...
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    VALENTINA: dožaduje se na poradně konkrétních doporučení a konstruktivních řešení, třeba je vyprudíš směrem k nějaké aktivitě...

    ale s tou střídavkou mi to nedošlo, to je dvojí zlo v tomhle :-(
    chudák kluk a chudák ty.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VALENTINA: Jestli už je v sedmičce, osmičce, tak to chce spíš sázet na snahu o samoorganizaci, byť samozřjemě že mu to nepůjde. Mohlo by mu zabrat najít si nějaký vlastní systém lístečků do bloku - třeba podle mít vše hotovo.

    Plus teda vymyslet nějaký systém odměn na prvního půl roku, kdy se s tím bude učit zacházet a velkou odměnu, pokud ten půlrok vydrží a povede to ke zlepšení známek na konci školního roku.

    https://www.melvil.cz/kniha-mit-vse-hotovo-pro-teenagery/



    Jako ofotit cizí zápis a pak to s tebou procházet a přepisovat je jako zlo. Pro něj i pro tebe. Navíc se potřebuje naučit dělat si vlastní zápis. Třeba pomocí myšlenkových map.

    Nedaří se mi najít nějaký příčetný, stručný a srozumitelný odkaz, ale v principu je to fakt fajn pomůcka, pokud je učitel ochoten akceptovat, že si jeho žák dělá poznámky podle svého.

    Pokud je tam nějaký učitel, co vyžaduje aby žáci zapsali učivo podle diktátu a pak mu to odříkali, tak to je zlo a v takovém případě bych stejně ignorovala, že od takovéhle ostudy pedagogického povolání má špatné známky, stačilo by mi aby nepropadal.

    Nechat zrušit případnou kontrolu sešitů a úpravy a podobně by mělo jít na základě případné úpravy individuálního plánu, to je prostě opruz a buzerace.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    TRISSIE: právě že poradna trochu pokulhává, prvnímu stupni podpory jsme se dobrali teprve letos a má tam pouze dyslexii a dysgrafii, ačkoli podle mě je to ADD jako vyšitá, ale co s tím nadělám...po včerejšku jsem se fakt naštvala napsala psycholožce do PPP, jak to teď vidím já a myslím, že tu dvojku dostane, ale jestli to bude k něčemu dobré, čert ví...naše škola s takovými dětmi prostě nepočítá a snaží se je odlifrovat jinam.

    SARGO: problém je v tom, že jelikož máme děti ve střídavé péči, tak ten týden, co je u muže, tak je to celé na prd. muž sám ADHD chaotik neskutečnej má něco dělat s tímhle svým klonem:) on toho prostě není schopnej, vždycky se jako nadchne, že jo, že se s ním bude učit, ale přesně tak rychle ho to zase přejde a já se za ten týden snažím zachránit, co jde. A neumíte si představit, jak je to pro mě těžké se s tím vyrovnat, když jsem sama byla vzorné dítě se samýma jedničkama, studijní typ.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    VALENTINA: hele, zvlášť jestli ta učitelka už tak má ve třídět děti s poruchou učení, tak nějaký ten plán a koordinaci úkolů pro rodiče užije pro všechny...

    fakt je to jen na 1. stupeň podpory? my se s ADHD (pravda, v kombinaci s výrazným talentem na matematiku) dopracovali až ke trojce...
    rozhodně bych víc zaangažovala poradnu, pokud teda stojí za to, "umí v tom chodit" mohli by navrhnout nějaký systém, který nezničí učitele a synovi (a i těm ostatním dětem s poruchou učení) pomůže.

    a přeju pevné nervy, tobě i sobě (aktuálně řeším, že syn v té druhé třídě setrvale nosí dvojky z diktátů, protože v delších slovech zapomíná háčky a čárky - a jak dalece to řešit, protože to je sice ADHD-related, takže by teoreticky za to zhoršené známky dostávat neměl, jenže na druhou stranu když mu to projde, tak se to nikdy nenaučí, že)
    SARGO
    SARGO --- ---
    ...nicméně se školou docela peklo, já sama jsem roztržitá jak celý domov důchodců dohromady, takže hlídat dva exempláře zároveň se mi moc nedaří. U jednoho porucha pozornosti s hyperaktivitou, u druhého vývojová dysfázie = relativně dost doporučení co procvičovat, trénovat, zkoušet - každá jednotlivost by měla zabrat pár minut, udělejte z toho rutinu, maminko - ale KDY, probůh, pokud je chce člověk zároveň alespoň minimálně vyvenčit, každej blbej úkol se píše hodinu, protože se u toho zmetci kroutí jak užovky, těch "pár minut" zabere půl hodiny, než je k tomu naženu a zapnou spolupracující mód, večer už jsou zničení, a ještě bych hrozně ráda měla alespoň nějaký minimální prostor k tomu, že bychom spolu dělali i něco příjemného? :-))
    Uznávám, že čím jsou starší, tím je to jednodušší. Nebo možná já laxnější, těžko říct :-D

    VALENTINA: To je strašidelný. Já bych nešla učit druhý stupeň ani kdybych měla umřít hlady pod mostem :-D Nicméně já v té sedmé třídě kupříkladu měla za zapomínání poznámek snad desítky. Jenže já byla hodná holčička s dobrými známkami, nedělali s tím nic. Syn je torpédo, co to dotáhl na ředitelskou začátkem října :-D (Silný hlas, blbé nápady - a to zapomínání tomu jenom dodalo... :-))

    CYBERWOLF: Fungují mi jenom rutiny. Všechno na svém místě, všechno stejným způsobem, vždycky ve stejnou chvíli kontrolovat. Mít lísteček se seznamem na jednom místě a být zvyklý se podívat :-D Na věci "tohle před odchodem" si prostě dávám budíka ve chvíli, kdy si vzpomenu. Jestli odcházíš pokaždé ve stejnou dobu, je to praktické, stačí ti ho nastavit si jen jednou :-D
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VALENTINA: nj, hlavně ono už to 100x opakovat ani nemá cenu, protože sice víš že to máš udělat, ale prostě si na to zrovna nevzpomeneš. Akorát si pak připadáš jako o to větší debil.

    Nějaké přípomínáky mi teda taky moc nefungujou. Co zabírá nejlíp, tak mít ty věci na očích. Třeba klíče si nechávám na místě, kde kolem nich musím cestou ven projít. Když mám někam jít a vzít si něco s sebou, tak si to připravím buď ke klíčům, nebo si dám tašku k botám a tak.

    Ale třeba se mi ještě nepovedlo vymyslet trik, jak pustit robovysavač když jdu pryč. Protože ten si k botám nezaparkuju :)
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    SARGO: naše třída čítá cca 5 dětí s poruchami učení a 7 cizinců, ta učitelka musí mít nervy ze železa:)
    SARGO
    SARGO --- ---
    VALENTINA: To jsem ti tak seděla s naší třídní tuhle dvě hodiny na kafi... pevně doufám, že tam takových exemplářů nemá víc, nebo jí to alespoň bude ředitel počítat jako přesčasy :-D (Máme sedmáka.)
    Nicméně, úkoly - když něco chtějí, aby to určitě bylo, ať to napíšou MNĚ. Ano, je to práce navíc, ale pořád míň, než následné řešení neudělaného úkolu a psaní poznámky. U některých učitelů to tak šlo prostě domluvit, u jiných až pomocí papíru "ano, dítě má poruchu pozornosti"... Naprosto s nimi nechci žádným způsobem bojovat, jsem zcela na jejich straně, ale jestli budou oni trvat na dodržování nějakých standardů a prudit kvůli tomu, tak já taky.
    S učením je to horší, kde jsou učebnice, tam se to doma doučíme, kde nic, nebo jsou k ničemu, snažím se podle vágního "učíme se asi tohle" najít něco k tématu a zajistit, aby měl o věci alespoň obecný přehled.
    Že jeho výsledky neodpovídají míře inteligence - smířená s tím úplně nejsem, ale po jedné noze se holt tak daleko nedoběhne, i když je ta druhá jak od Zátopka :-D
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    ZUZKAOU: bohužel on je už 2.stupeň a tam se prostě předpokládá určitá míra samostatnosti, to, že učitel někam bude psát nějaký plán, je pro něj práce navíc, nevím, jestli to nich vůbec můžeme chtít.
    Napadlo mě jedině, že by si ty zápisy od někoho prostě nafotil na mobil a že bychom to přepsali doma. jinak mobily jsou samozřejmě zakázané a dětí s podporou je tam víc, takže počítám, že používat mobil při vyučování, neprojde.
    za literaturu díky, pokusím se nastudovat.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VALENTINA: hele ty nápisy spíš už nevnímá :-D

    Dokud nechodí ze školy vyloženě neurotizovanej, tak má smysl ho tam nechávat. Pokud by se situace zhoršila, tak bych hledala nějakou ne speciální školu, ale menší a příčetnější a to i za cenu dojíždění.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    CYBERWOLF: haha, jako bys byl u nás doma, na dveřích má nápis: nezapomeň klíče, svačinu, zamkni:) na wc nápis "spláchni". Jako lidi s "normálníma" dětma tomu nevěří, ale tady může člověk něco opakovat 100x a je to fuk.
    ano, naše zš je normální zš, kde si o individuálním přístupu můžeme nechat zdát, ale má tam kamarády, nedělá scény, že tam nechce, prostě to bere jako hotovou věc. V docházkové vzdálenosti je škola se třídou pro děti s poruchami učení, ale i chování, nevím, jestli není lepší ho nechat mezi běžnou třídou...
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    CYBERWOLF: rutinu jsem myslela tak, ze se malej pokazdy nez opusti tridu treba zepta nekoho ve tride, co je všechno za úkoly. Pokud ale nemá žádný kámoše, tak to je samo blbý a teda minimálně stejně velkej problém.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ZUZKAOU: plus teda je potřeba důsledně odměnovat když si zvládne věci zapamatovat tak jak má. Není to samozřejmost a odměnami se to daří zpevňovat a motivovat ho k tomu, aby na to vynaložil úsilí.

    Odměny spíš malé a v krátkém čase - třeba klasicky večer, podle toho jak se povedl den. Dlouhodobé motivace bez krátkodobých menších nezaberou.

    Tresty za selhání jsou kontraproduktivní, protože nevedou k vyšší motivaci, ale k větší úzkosti která co? Výrazně zhoršuje soustředění.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam