• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VALENTINA: to je super, že svoji neschopnost učitelky házejí na tebe. To mě vždycky fascinovalo, jak si asi učitelky představujou, že rodiče zajistí aby děti během doby, kdy jsou ve školy byly ukázněné, soustředěné a tak.



    On tvůj syn nepotřebuje vyléčit - ale potřebuje podpořit v hledání kompenzační mechanismů jak zvládnout to, že jeho mozek je jiný a svět je nastavený pro lidi s mozkem jako má většina. Tedy jak s tím žít, jak využívat poztiviní stránky a zvládat ty složitější.

    Jinak programy pro žáky občas i podpůrne setkávání pro rodiče (to fakt chceš, dost to uleví) tady


    http://www.dyscentrum.org/nabidka (mají skupinové programy, to se dost hodí)
    Karlínské centrum pro školáky
    https://centrumproskolaky.webnode.cz/
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    CYBERWOLF: Já se dostal do stavu, kdy chodím prakticky vždycky v kapsáčích a s batohem. Cokoliv mám mít sebou, je buď trvale v nich, nebo to tam dám okamžitě, jak si vzpomenu. A klíče ještě k tomu na řetězu :)))
    Cokoliv nesmím zapomenout, píšu si na papír, kter je už asi 10 let stále na stejném místě. Už se do něj většinou nezapomenu kouknout...

    VALENTINA: To jenom znamená, že učitel neví o co jde, nebo to nechce řešit. Někdo, kdo chápe co je ADHD, tohle neřekne. Taky jsem to slýchal celé dětství...
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    VALENTINA: Tak ale to je právě ono, to dokazuje, že učitelé nechápou, o co jde. Já bych trvala na tom, že se dovzdělají ohledně poruch učení. Kluk za to nemůže a je její práce, aby s tebou vymyslela něco funkčního. Ne "maminko domluvte mu".

    SARGO: Jasně, vždycky jsou to chlapečci. Proto jsem dostala diagnozu až ve 40... :-))
    SARGO
    SARGO --- ---
    TRISSIE: Pravda, u výraznějších případů to může hrát roli. Ale třeba ten náš je opravdu spíš o nervech, než opatřeních - leda by si to doma mleli do prášků na uklidnění :-D Nebo jsou nějaké příplatky podle počtu diagnóz bez ohledu na reálné náklady? :-)) Každopádně jsi mě tím přivedla na myšlenku zeptat se, jestli by nechtěli opapírovat mladšího syna. Chodí jim do školy psycholožka dělat s chlapečky (... vždycky jsou to chlapečci :-D) něco, čemu říkám "doučování z jemné motoriky" - tam už by se jim možná něco hodilo.

    VALENTINA: To chápu :-( "Poraďte mi co a já to s radostí a velkou péčí udělám." Vypracovala jsem si obrannou reakci spočívající v tom, že zahrnuji učitelky soucitem a obdivem (hrát vskutku nemusím ani jedno), nejčastěji končí vzájemná komunikace tak, že si vzájemně přejeme pevné nervy. :-))
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    SARGO: bohužel je to tak, že oni nevědí, co s ním. Od první třídy to poslouchám, že je mimo, že nedává pozor, že je pomalý, že neví, co má dělat....ať s tím něco udělám, ať mu domluvím..po každé třídní schůzce se mi chce brečet...
    SARGO
    SARGO --- ---
    VALENTINA: Podobně trpí manžel. On vzorné dítě, první trojku dostal někdy na gymplu, poznámku nikdy v životě... :-D Ovšem střídavá péče... co si budem... to je úplně přesně to, co hyperáč nepotřebuje :-/

    Stupně podpory, to ani neznám, to musím nastudovat :-D Na prvním stupni to vůbec neřešili, přesněji řečeno, přijali informaci o hyperaktivitě, zařídili se, prostě to fungovalo. Malá škola, všichni tam znali všechny, skvělá komunikace... rozmazlilo nás to :-D Současný pobyt na druhém stupni na klasické základce je tak trochu jako přechod z rodinné firmy do korporátu. Bleh. Naštěstí má kliku na třídní - bohužel je mladičká, neumí se za něj před ostatními postavit tak, jak by sama ráda.
    Naštěstí je problém omezený jen asi na jednoho nebo dva učitele... je to bída, s papírováním. Beztak je to o tom, že buď to ti učitelé zvládají, nebo ne. Jak chtějí papír, je to špatné znamení.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    ZUZKAOU: je v 6, právě tohle je zlomový rok, doteď to celkem šlo, měli tolerantního, možná až moc mírného pana učitele. teď dostal píučku, co je asi dobrá pro děti, co půjdou studovat, ale pro tyhle případy asi ne. ¨
    zatím to děláme tak, že kouknu do jeho zápisu, co přečtu, to přečtu, zbytek hledám v učebnici a pak mu to prostě předříkávám a on to opakuje, prostě doufám, že něco tam uvízne...
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    VALENTINA: dožaduje se na poradně konkrétních doporučení a konstruktivních řešení, třeba je vyprudíš směrem k nějaké aktivitě...

    ale s tou střídavkou mi to nedošlo, to je dvojí zlo v tomhle :-(
    chudák kluk a chudák ty.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VALENTINA: Jestli už je v sedmičce, osmičce, tak to chce spíš sázet na snahu o samoorganizaci, byť samozřjemě že mu to nepůjde. Mohlo by mu zabrat najít si nějaký vlastní systém lístečků do bloku - třeba podle mít vše hotovo.

    Plus teda vymyslet nějaký systém odměn na prvního půl roku, kdy se s tím bude učit zacházet a velkou odměnu, pokud ten půlrok vydrží a povede to ke zlepšení známek na konci školního roku.

    https://www.melvil.cz/kniha-mit-vse-hotovo-pro-teenagery/



    Jako ofotit cizí zápis a pak to s tebou procházet a přepisovat je jako zlo. Pro něj i pro tebe. Navíc se potřebuje naučit dělat si vlastní zápis. Třeba pomocí myšlenkových map.

    Nedaří se mi najít nějaký příčetný, stručný a srozumitelný odkaz, ale v principu je to fakt fajn pomůcka, pokud je učitel ochoten akceptovat, že si jeho žák dělá poznámky podle svého.

    Pokud je tam nějaký učitel, co vyžaduje aby žáci zapsali učivo podle diktátu a pak mu to odříkali, tak to je zlo a v takovém případě bych stejně ignorovala, že od takovéhle ostudy pedagogického povolání má špatné známky, stačilo by mi aby nepropadal.

    Nechat zrušit případnou kontrolu sešitů a úpravy a podobně by mělo jít na základě případné úpravy individuálního plánu, to je prostě opruz a buzerace.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    TRISSIE: právě že poradna trochu pokulhává, prvnímu stupni podpory jsme se dobrali teprve letos a má tam pouze dyslexii a dysgrafii, ačkoli podle mě je to ADD jako vyšitá, ale co s tím nadělám...po včerejšku jsem se fakt naštvala napsala psycholožce do PPP, jak to teď vidím já a myslím, že tu dvojku dostane, ale jestli to bude k něčemu dobré, čert ví...naše škola s takovými dětmi prostě nepočítá a snaží se je odlifrovat jinam.

    SARGO: problém je v tom, že jelikož máme děti ve střídavé péči, tak ten týden, co je u muže, tak je to celé na prd. muž sám ADHD chaotik neskutečnej má něco dělat s tímhle svým klonem:) on toho prostě není schopnej, vždycky se jako nadchne, že jo, že se s ním bude učit, ale přesně tak rychle ho to zase přejde a já se za ten týden snažím zachránit, co jde. A neumíte si představit, jak je to pro mě těžké se s tím vyrovnat, když jsem sama byla vzorné dítě se samýma jedničkama, studijní typ.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    VALENTINA: hele, zvlášť jestli ta učitelka už tak má ve třídět děti s poruchou učení, tak nějaký ten plán a koordinaci úkolů pro rodiče užije pro všechny...

    fakt je to jen na 1. stupeň podpory? my se s ADHD (pravda, v kombinaci s výrazným talentem na matematiku) dopracovali až ke trojce...
    rozhodně bych víc zaangažovala poradnu, pokud teda stojí za to, "umí v tom chodit" mohli by navrhnout nějaký systém, který nezničí učitele a synovi (a i těm ostatním dětem s poruchou učení) pomůže.

    a přeju pevné nervy, tobě i sobě (aktuálně řeším, že syn v té druhé třídě setrvale nosí dvojky z diktátů, protože v delších slovech zapomíná háčky a čárky - a jak dalece to řešit, protože to je sice ADHD-related, takže by teoreticky za to zhoršené známky dostávat neměl, jenže na druhou stranu když mu to projde, tak se to nikdy nenaučí, že)
    SARGO
    SARGO --- ---
    ...nicméně se školou docela peklo, já sama jsem roztržitá jak celý domov důchodců dohromady, takže hlídat dva exempláře zároveň se mi moc nedaří. U jednoho porucha pozornosti s hyperaktivitou, u druhého vývojová dysfázie = relativně dost doporučení co procvičovat, trénovat, zkoušet - každá jednotlivost by měla zabrat pár minut, udělejte z toho rutinu, maminko - ale KDY, probůh, pokud je chce člověk zároveň alespoň minimálně vyvenčit, každej blbej úkol se píše hodinu, protože se u toho zmetci kroutí jak užovky, těch "pár minut" zabere půl hodiny, než je k tomu naženu a zapnou spolupracující mód, večer už jsou zničení, a ještě bych hrozně ráda měla alespoň nějaký minimální prostor k tomu, že bychom spolu dělali i něco příjemného? :-))
    Uznávám, že čím jsou starší, tím je to jednodušší. Nebo možná já laxnější, těžko říct :-D

    VALENTINA: To je strašidelný. Já bych nešla učit druhý stupeň ani kdybych měla umřít hlady pod mostem :-D Nicméně já v té sedmé třídě kupříkladu měla za zapomínání poznámek snad desítky. Jenže já byla hodná holčička s dobrými známkami, nedělali s tím nic. Syn je torpédo, co to dotáhl na ředitelskou začátkem října :-D (Silný hlas, blbé nápady - a to zapomínání tomu jenom dodalo... :-))

    CYBERWOLF: Fungují mi jenom rutiny. Všechno na svém místě, všechno stejným způsobem, vždycky ve stejnou chvíli kontrolovat. Mít lísteček se seznamem na jednom místě a být zvyklý se podívat :-D Na věci "tohle před odchodem" si prostě dávám budíka ve chvíli, kdy si vzpomenu. Jestli odcházíš pokaždé ve stejnou dobu, je to praktické, stačí ti ho nastavit si jen jednou :-D
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VALENTINA: nj, hlavně ono už to 100x opakovat ani nemá cenu, protože sice víš že to máš udělat, ale prostě si na to zrovna nevzpomeneš. Akorát si pak připadáš jako o to větší debil.

    Nějaké přípomínáky mi teda taky moc nefungujou. Co zabírá nejlíp, tak mít ty věci na očích. Třeba klíče si nechávám na místě, kde kolem nich musím cestou ven projít. Když mám někam jít a vzít si něco s sebou, tak si to připravím buď ke klíčům, nebo si dám tašku k botám a tak.

    Ale třeba se mi ještě nepovedlo vymyslet trik, jak pustit robovysavač když jdu pryč. Protože ten si k botám nezaparkuju :)
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    SARGO: naše třída čítá cca 5 dětí s poruchami učení a 7 cizinců, ta učitelka musí mít nervy ze železa:)
    SARGO
    SARGO --- ---
    VALENTINA: To jsem ti tak seděla s naší třídní tuhle dvě hodiny na kafi... pevně doufám, že tam takových exemplářů nemá víc, nebo jí to alespoň bude ředitel počítat jako přesčasy :-D (Máme sedmáka.)
    Nicméně, úkoly - když něco chtějí, aby to určitě bylo, ať to napíšou MNĚ. Ano, je to práce navíc, ale pořád míň, než následné řešení neudělaného úkolu a psaní poznámky. U některých učitelů to tak šlo prostě domluvit, u jiných až pomocí papíru "ano, dítě má poruchu pozornosti"... Naprosto s nimi nechci žádným způsobem bojovat, jsem zcela na jejich straně, ale jestli budou oni trvat na dodržování nějakých standardů a prudit kvůli tomu, tak já taky.
    S učením je to horší, kde jsou učebnice, tam se to doma doučíme, kde nic, nebo jsou k ničemu, snažím se podle vágního "učíme se asi tohle" najít něco k tématu a zajistit, aby měl o věci alespoň obecný přehled.
    Že jeho výsledky neodpovídají míře inteligence - smířená s tím úplně nejsem, ale po jedné noze se holt tak daleko nedoběhne, i když je ta druhá jak od Zátopka :-D
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    ZUZKAOU: bohužel on je už 2.stupeň a tam se prostě předpokládá určitá míra samostatnosti, to, že učitel někam bude psát nějaký plán, je pro něj práce navíc, nevím, jestli to nich vůbec můžeme chtít.
    Napadlo mě jedině, že by si ty zápisy od někoho prostě nafotil na mobil a že bychom to přepsali doma. jinak mobily jsou samozřejmě zakázané a dětí s podporou je tam víc, takže počítám, že používat mobil při vyučování, neprojde.
    za literaturu díky, pokusím se nastudovat.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VALENTINA: hele ty nápisy spíš už nevnímá :-D

    Dokud nechodí ze školy vyloženě neurotizovanej, tak má smysl ho tam nechávat. Pokud by se situace zhoršila, tak bych hledala nějakou ne speciální školu, ale menší a příčetnější a to i za cenu dojíždění.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    CYBERWOLF: haha, jako bys byl u nás doma, na dveřích má nápis: nezapomeň klíče, svačinu, zamkni:) na wc nápis "spláchni". Jako lidi s "normálníma" dětma tomu nevěří, ale tady může člověk něco opakovat 100x a je to fuk.
    ano, naše zš je normální zš, kde si o individuálním přístupu můžeme nechat zdát, ale má tam kamarády, nedělá scény, že tam nechce, prostě to bere jako hotovou věc. V docházkové vzdálenosti je škola se třídou pro děti s poruchami učení, ale i chování, nevím, jestli není lepší ho nechat mezi běžnou třídou...
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    CYBERWOLF: rutinu jsem myslela tak, ze se malej pokazdy nez opusti tridu treba zepta nekoho ve tride, co je všechno za úkoly. Pokud ale nemá žádný kámoše, tak to je samo blbý a teda minimálně stejně velkej problém.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ZUZKAOU: plus teda je potřeba důsledně odměnovat když si zvládne věci zapamatovat tak jak má. Není to samozřejmost a odměnami se to daří zpevňovat a motivovat ho k tomu, aby na to vynaložil úsilí.

    Odměny spíš malé a v krátkém čase - třeba klasicky večer, podle toho jak se povedl den. Dlouhodobé motivace bez krátkodobých menších nezaberou.

    Tresty za selhání jsou kontraproduktivní, protože nevedou k vyšší motivaci, ale k větší úzkosti která co? Výrazně zhoršuje soustředění.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CYBERWOLF: samozřejmě. STarý dobrý Kocour mikeš, Overseer a všchni další. Dříve či později se to rozjede se svými bludy a začne spamovat a dostane další bany.


    VALENTINA: pokud má razítko z poradny, tak je potřeba domluvit s učitelkou, aby se v rámci individuálního vzdělávacího plánu tyhle věci řešily tak, že je učitel někam zapíše - ideální je něco on-line, kde se to pak zkontroluje.

    Požadavek že se to musí naučit a tak to musí dělat sám je pro dítě kontraproduktivní a jedinné k čemu to vede je k frustraci rodičů a k pocitu selhávání.

    Navíc to často pomůže celé třídě - zejména na prvním stupni učitelé mnohdy dávají v pondělí plán práce, kdy na který den v týdnu je potřeba mít co naučeno či napsáno - což pomáhá třeba dětem rozvrhnout si práci.

    Jen to samozřejmě chce aby učitel plánoval co kdy bude dělat a dal si trošku práce navíc, kterým dost zmírní prudu ostatním.

    Další varianta je že povolí dítěti třeba telefon s nějakou appkou, kam si to bude poznamenávat hned. Telefon spíš neztratí a navíc se tam dá nastavit připomínání. Ale opět - je potřeba aby učitel nebyl kretén a povolil dítěti mobil. A ještě mu připomene že to má zapsat.

    Rozhodně by dítě s identifikovanou poruchou pozornosti nemělo dostávat špatné známky za to že je roztržité. To tak prostě je.




    Podrobněji pak chceš tuhle knihu pro sebe - pro nalezení fungujících strategií.

    Kompletní nabídka ostatní | Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti? | Nakladatelství Portál
    https://obchod.portal.cz/...se-ucit-s-ditetem-se-specifickou-poruchou-uceni-a-s-poruchou-pozornosti/

    a pro syna se hodí tohle

    v mladším školním věku
    Kompletní nabídka ostatní | Tygr dělá uáá uáá... | Nakladatelství Portál
    https://obchod.portal.cz/kompletni-nabidka-ostatni/tygr-dela-uaa-uaa/

    pro starší pak

    Výchova a rodičovství | Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti | Nakladatelství Portál
    https://obchod.portal.cz/vychova-a-rodicovstvi/jak-prezit-s-hyperaktivitou-a-poruchami-pozornosti/
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    CYBERWOLF: Školství je trochu lepší, když vybereš dobrou školu...

    Rutina může pomoct na to, aby přinesl zadání úkolu.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    VALENTINA: S motivací jsem měl stejné potíže (a mám dodnes).
    Nefunguje cukr ani bič, funguje podpora - sednout si s ním, pracovat s ním na tom, co musí dělat, vracet mu ulítavájící pozornost zpět. Nikdo normální na to nemá čas ani energii :(
    Na výpisky najdi ve třídě pečlivé dítě s dobrými zápisky, a použij kopírku :))) Dyslektikovi by to mohlo ve škole projít.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    MORKANT: já si o školství myslím svoje a nic hezkého to není, zejména o tom, se kterým jsem přišel do styku. Ale tady neřešíme co má udělat škola, ale co by se proto dalo udělat. A co o tom tak zpětně přemýšlím, tak mě vždycky dokázala nakopnout nějaká informace, po které začaly věci dávat smysl. Třeba jednou takhle na střední nám učitel (na úplně jiný předmět) během deseti minut vysvětlil, jak funguje digitální foťák (protože učitel na předmět, kde jsme to měli řešit o tom věděl úplnou tužku a tak vykládal blbosti). No a já od té doby vím, ačkoliv jsem po tomhle poznání nijak zvlášť neprahnul, jak funguje digitální foťák.

    MAJKA: ze svojí zkušenosti musím říct, že rutina na učení ani nic mentálně náročnějšího nefunguje. Je to super na věci jako vyčistit si ráno zuby, před odchodem si vzít klíče, vynášet odpad a tak, ale tím to hasne.

    VALENTINA: jestli kreslení algoritmů k řešení rubikovy kostce není známkou motivace, pak nevím co. Chápu, že to není to ono, ale motivace tam evidentně je.

    Když vytáhnu zase svůj životní příběh, tak jsem měl dost často na talíři, že jsem lajdák a nemám zájem o látku. No a když jsem teda postavil tu dvoumetrovou eifelovku z lega, ztrávil prázdniny výrobou deskovky s milionem (kus po kuse ručně vyráběných) dílků a tak, řekli mi, že bych se měl takhle věnovat učení, nebo vůbec něčemu užitečnému. Neříkám, že ne. Jen je fakt, že v průběhu let jsem nějak tu schopnost ztratit se ve vyrábění milionu dílků nebo budování eifelovky tak nějak ztratil a na schopnost věnovat se něčemu užitečnému to nemělo pozitivní efekt. Což je hrozně na pytel.

    VALENTINA: dělat výpisky za něj imho nepomůže. Dřív nebo později to dojde do fáze, kdy už to nebudeš dávat. Řešení bych hledal spolu s PPP. Konzultoval bych s nimi i rady lidí z internetu. Sice to můžeme myslet dobře, ale to ještě neznamená, že radíme dobře.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam