• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VALENTINA: hele ty nápisy spíš už nevnímá :-D

    Dokud nechodí ze školy vyloženě neurotizovanej, tak má smysl ho tam nechávat. Pokud by se situace zhoršila, tak bych hledala nějakou ne speciální školu, ale menší a příčetnější a to i za cenu dojíždění.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    CYBERWOLF: haha, jako bys byl u nás doma, na dveřích má nápis: nezapomeň klíče, svačinu, zamkni:) na wc nápis "spláchni". Jako lidi s "normálníma" dětma tomu nevěří, ale tady může člověk něco opakovat 100x a je to fuk.
    ano, naše zš je normální zš, kde si o individuálním přístupu můžeme nechat zdát, ale má tam kamarády, nedělá scény, že tam nechce, prostě to bere jako hotovou věc. V docházkové vzdálenosti je škola se třídou pro děti s poruchami učení, ale i chování, nevím, jestli není lepší ho nechat mezi běžnou třídou...
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    CYBERWOLF: rutinu jsem myslela tak, ze se malej pokazdy nez opusti tridu treba zepta nekoho ve tride, co je všechno za úkoly. Pokud ale nemá žádný kámoše, tak to je samo blbý a teda minimálně stejně velkej problém.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ZUZKAOU: plus teda je potřeba důsledně odměnovat když si zvládne věci zapamatovat tak jak má. Není to samozřejmost a odměnami se to daří zpevňovat a motivovat ho k tomu, aby na to vynaložil úsilí.

    Odměny spíš malé a v krátkém čase - třeba klasicky večer, podle toho jak se povedl den. Dlouhodobé motivace bez krátkodobých menších nezaberou.

    Tresty za selhání jsou kontraproduktivní, protože nevedou k vyšší motivaci, ale k větší úzkosti která co? Výrazně zhoršuje soustředění.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CYBERWOLF: samozřejmě. STarý dobrý Kocour mikeš, Overseer a všchni další. Dříve či později se to rozjede se svými bludy a začne spamovat a dostane další bany.


    VALENTINA: pokud má razítko z poradny, tak je potřeba domluvit s učitelkou, aby se v rámci individuálního vzdělávacího plánu tyhle věci řešily tak, že je učitel někam zapíše - ideální je něco on-line, kde se to pak zkontroluje.

    Požadavek že se to musí naučit a tak to musí dělat sám je pro dítě kontraproduktivní a jedinné k čemu to vede je k frustraci rodičů a k pocitu selhávání.

    Navíc to často pomůže celé třídě - zejména na prvním stupni učitelé mnohdy dávají v pondělí plán práce, kdy na který den v týdnu je potřeba mít co naučeno či napsáno - což pomáhá třeba dětem rozvrhnout si práci.

    Jen to samozřejmě chce aby učitel plánoval co kdy bude dělat a dal si trošku práce navíc, kterým dost zmírní prudu ostatním.

    Další varianta je že povolí dítěti třeba telefon s nějakou appkou, kam si to bude poznamenávat hned. Telefon spíš neztratí a navíc se tam dá nastavit připomínání. Ale opět - je potřeba aby učitel nebyl kretén a povolil dítěti mobil. A ještě mu připomene že to má zapsat.

    Rozhodně by dítě s identifikovanou poruchou pozornosti nemělo dostávat špatné známky za to že je roztržité. To tak prostě je.




    Podrobněji pak chceš tuhle knihu pro sebe - pro nalezení fungujících strategií.

    Kompletní nabídka ostatní | Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti? | Nakladatelství Portál
    https://obchod.portal.cz/...se-ucit-s-ditetem-se-specifickou-poruchou-uceni-a-s-poruchou-pozornosti/

    a pro syna se hodí tohle

    v mladším školním věku
    Kompletní nabídka ostatní | Tygr dělá uáá uáá... | Nakladatelství Portál
    https://obchod.portal.cz/kompletni-nabidka-ostatni/tygr-dela-uaa-uaa/

    pro starší pak

    Výchova a rodičovství | Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti | Nakladatelství Portál
    https://obchod.portal.cz/vychova-a-rodicovstvi/jak-prezit-s-hyperaktivitou-a-poruchami-pozornosti/
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    CYBERWOLF: Školství je trochu lepší, když vybereš dobrou školu...

    Rutina může pomoct na to, aby přinesl zadání úkolu.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    VALENTINA: S motivací jsem měl stejné potíže (a mám dodnes).
    Nefunguje cukr ani bič, funguje podpora - sednout si s ním, pracovat s ním na tom, co musí dělat, vracet mu ulítavájící pozornost zpět. Nikdo normální na to nemá čas ani energii :(
    Na výpisky najdi ve třídě pečlivé dítě s dobrými zápisky, a použij kopírku :))) Dyslektikovi by to mohlo ve škole projít.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    MORKANT: já si o školství myslím svoje a nic hezkého to není, zejména o tom, se kterým jsem přišel do styku. Ale tady neřešíme co má udělat škola, ale co by se proto dalo udělat. A co o tom tak zpětně přemýšlím, tak mě vždycky dokázala nakopnout nějaká informace, po které začaly věci dávat smysl. Třeba jednou takhle na střední nám učitel (na úplně jiný předmět) během deseti minut vysvětlil, jak funguje digitální foťák (protože učitel na předmět, kde jsme to měli řešit o tom věděl úplnou tužku a tak vykládal blbosti). No a já od té doby vím, ačkoliv jsem po tomhle poznání nijak zvlášť neprahnul, jak funguje digitální foťák.

    MAJKA: ze svojí zkušenosti musím říct, že rutina na učení ani nic mentálně náročnějšího nefunguje. Je to super na věci jako vyčistit si ráno zuby, před odchodem si vzít klíče, vynášet odpad a tak, ale tím to hasne.

    VALENTINA: jestli kreslení algoritmů k řešení rubikovy kostce není známkou motivace, pak nevím co. Chápu, že to není to ono, ale motivace tam evidentně je.

    Když vytáhnu zase svůj životní příběh, tak jsem měl dost často na talíři, že jsem lajdák a nemám zájem o látku. No a když jsem teda postavil tu dvoumetrovou eifelovku z lega, ztrávil prázdniny výrobou deskovky s milionem (kus po kuse ručně vyráběných) dílků a tak, řekli mi, že bych se měl takhle věnovat učení, nebo vůbec něčemu užitečnému. Neříkám, že ne. Jen je fakt, že v průběhu let jsem nějak tu schopnost ztratit se ve vyrábění milionu dílků nebo budování eifelovky tak nějak ztratil a na schopnost věnovat se něčemu užitečnému to nemělo pozitivní efekt. Což je hrozně na pytel.

    VALENTINA: dělat výpisky za něj imho nepomůže. Dřív nebo později to dojde do fáze, kdy už to nebudeš dávat. Řešení bych hledal spolu s PPP. Konzultoval bych s nimi i rady lidí z internetu. Sice to můžeme myslet dobře, ale to ještě neznamená, že radíme dobře.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    MAJKA: 1/ děláme takřka denně
    2/tohle imho fungovat nebude, on se prostě nezeptá, komunikace s cizíma dospělýma mu moc nejde. včera dostal kouli zato, že nepochopil zadání, psala jsem jeho píučce a ona prý ještě před testem vysvětlovala postup a divila se, že se nepřihlásil, že to nechápe...
    3/on bohužel nestíhá ani psát, natož kreslit, nutit ho to psát znovu doma nemůžu, kvůli té dyslexii, psaní je pro něj v podstatě takový trest...takže jsem mu začala psát výpisky sama., ale prostě všechno nestihnu
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    MORKANT: můj muž coby dítě byl bitej, prostě když přinesl blbou známku, když se dostatečně neučil...touto cestou nejdu, i když věřte tomu, že jsem nikdy nebyla tak blízko vraždy:) Syn ví, že za známky trestanej nebude, ale jemu prostě chybí jakákoli motivace, on byl odmalička naprosto nemotivovatelný dítě...ani cukr ani bič, je mu to nakonec všechno jedno.
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    VALENTINA: 1. Dodnes se mi kamaradka směje jak jim naše mamka volala snad každý den co bylo za dneska ve škole za úkol. Legrační je, že když jsem doma zminila, ze jsem ADD, tak se mi mati vysmala ze si vymejslim blbosti. :D ale zpět k radě: najít si někoho zpřáteleného. Jinou mamku, učitelku, někoho, komu můžeš zavolat a to zadání od něj získat.

    2. Zkusit nějak u malého ten zvyk / rutinu vybudovat. Nedokážu říct jak, třeba ho naučit at se po každé hodině někoho zeptá, nebo poprosit učitelku at zopakuje zadání, nebo ... nevim :)

    3. na ty zápisky atd mi strasne pomahalo např. v historii či biologii kdyz jsem si tam z toho dělala příběh. do zápisků z historie jsem si tu vykládanou látku kreslila vlastní ilustrace jak si to představuju, třeba husity, atd. Ty kresbičky mi dost pomáhaly si pak pamatovat i ten obsah, protože jsem si tu informaci musela procesit přes představivost. Pokud nezvládá kreslit, co třeba mu koupit naky stickerky? aby se prostě jakkoliv samoangažoval a gamifikoval si to.
    MORKANT
    MORKANT --- ---
    CYBERWOLF: Ve většině českého školství takový důvod nedostaneš, tak nějak bych řekl, že z principu neexistuje.
    Poslední větu bych podepsal :)

    VALENTINA: Napadají mě dvě možnosti - buď opravdu dobrý důvod (pro dítě), jak píše CYBERWOLF, nebo natolik zábavná forma, že udrží pozornost. Stojí to neuvěřitené množství času a energie, výsledky jsou nejisté a nepravidelné. Myslím že každý kus, který tomu věnuješ pomůže, i když to tak nevypadá :) A ne, moji rodiče to nedělali.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    VALENTINA:
    CYBERWOLF: tak když odbočíme, škola se do žáků snaží nacpat všechno. K tomu se mi líbil rozhovor Martina Romana na Cro plus.
    Na mě to zjevně nefungovalo, ale se zájmem i přírodní vědy odmalička jsem měl něco, na co jsem se mohl specializovat. Zpětné bych byl nejšťastnější někde v truhlárně na praxi, ani dnes přemýšlení v práci moc nedám, všechno je o postřehu a rychlym úsudku.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VALENTINA: to ti připadá docela dobře. Bohužel ti řešení nabídnou nedokážu. Problém, jak zaměřit pozornost kam je zrovna potřeba se snažím vyřešit posledních cca 25 let a pořád nic moc.

    Jinak DRZEEF neber moc vážně. Vystupuje tu pod řadou různých identit, hlásá různá pochybná moudra a třeba zachraňuje děti ze spárů nenasytných farmakorporací, nebo dělá (zase další) revoluci v kryptoměnách. A právě teď mi vyhrožuje v poště.
    DRZEEF
    DRZEEF --- ---
    VALENTINA: googlit, hledat, ptat se na terapeuticke programy spec. pedagogiky, do toho investovat, pak se to zlepsi, a bude fungovat v zivote jako jeho otec.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    CYBERWOLF: no jo, ale jak chceš tohle vysvětlit, když skutečně dost věcí, co se učí, mu bude v životě k ničemu...
    mi přijde, že on má něco jako tunelové vidění a na konci je právě jen to, co ho v tu chvíli zajímá, v současnosti Rubikova kostka...dokonce si kreslí algoritmy, jak na to.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    DRZEEF: futrování farmaky mi ani nepřišlo na mysl, spíš jak to přežít a nezbláznit se/rodič i dítě/ od 1.třídy chodíme do PPP, má 1.stupen podpory, ale teď jak je v 6., tak vidím, jak to totálně nezvládá. Je toho moc najednou, víc učitelů, víc čtení/čtení s porozuměním je katastrofa/.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DRZEEF: nebyl jsi tu ty, nebo některý z tvých alternativních účtů, už v minulosti banován?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VALENTINA: tohle je dost těžká otázka a myslím si, že se to bude u konkrétních lidí dost lišit. Já měl problém hlavně s věcmi, u kterých mi nebylo jasné, proč se mám tohle vlastně učit a k čemu to bude dobré (tj. tak 90 % látky). Důvody "abys měl dobrý známky", "jinak budeš zametat ulice", nebo "protože se to musíš naučit" nepomáhají. Stejně tak pseudodůvody jako "přeci nemůžeš vědět, jestli jednou nebudeš chtít vyrobit žárovku".

    Myslím si, že pokud by mi někdo dokázal vysvětlit, proč to či ono potřebuju vědět (a proč mě to má zajímat právě teď a tady) tak, abych uznal že to fakt potřebuju, že by výsledky byly o dost lepší. Ale nevím, protože to se podařilo fakt jenom párkrát. Protože věci, co jsem se učit nemusel (a zpravidla byly úplně k ničemu, jenom to bylo něco co mě baví), jsem si zapamatoval raz dva (a pak poslouchal "kdyby ti takhle šlo učení do školy" - taky úplně nepomáhá).

    Zda se rodičům podařilo nezešílet si občas nejsem úplně jistý :)
    DRZEEF
    DRZEEF --- ---
    VALENTINA: urcite mu nepomuze futrovani psychofarmaky, naopak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam