• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    POZITRON
    POZITRON --- ---
    PAKOBYLKA_: super, diky moc za odpoved. syn je narozen 27.9., takze necely mesic po nastupu na ZS mu bude 7, to staci. je hromada casu, ted mu byly 3, uvidime, ale oproti mladsimu ted zpetne vidime, ze je proste jinej. :) neni hloupej, to ne, ale na adhd bych si vsadila bez vetsiho premysleni.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    PAKOBYLKA_: Jojo to mi taky přišlo z toho, co jsem o Montessori četla, že ten individuální přístup je klíčový. Osobně bych doporučila upřednostnit Montessori na normální prakticky každému. Normální základka mi nepřijde jako dobrý způsob, jak učit děti. A to ani nemám žádné hrozné zkušenosti. Známky jsem měla dobré a lidi mě sice nijak nemilovali, ale součástí kolektivu jsem byla.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    A jeste, on ten rad je i v tom Montes., jen neni tak ocividnej. Ale cochcarna to neni. A kdyz dite nezvlada svobodu, kterou ma, z jakyhokoliv duvodu, tak se svoboda zuzi a dite je vice vedeno. Jsou veci, ktere jsou povinne a musi se plnit. Jen to proste neni ta skatulka vsichni ve stejnou chvili, totez, na jednicky.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    MAJKA: Jo no. Ja jsem fakt mimon a snila jsem o soukromym uciteli, kterej by me vodil do muzei a nechal hodiny cist a cist. Skolu jsem nedavala, nezapadala jsem, nemela jsem kamarady a byla jsem emocne par let pozadu. Ale vim, ze to jde i jinak a hodne zalezi na vedeni skoly a podpore ucitelu z jejich strany a na tridni ucitelce. Sestrenka ma syna v obyc vesnicky skole, kde prave takova osvicena ucitelka je a je to raj.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    POZITRON: No, mne vyhovuje, ze muze kazdy pracovat svym tempem a je tam vetsi prostor pro individualni pristup. Jako dite bych byla asi spokojenejsi, protoze bych nemusela sedet na miste. Tim jsem trpela v kancelari. Sedet 8 hodin u stolu pro me bylo peklo. Zaroven ja fakt nedokazu davat pozor, kdyz me neco nebavi, ve skole jsem tak 80 % casu byla pritomna jen fyzicky. :) V Montes. jsou kratsi lekce + pomucky. Kratsi lekce - cili dite muze casteji stridat cinnost a je tam i prostor na to, delat si co ho bavi. Udelat tu rutinu a pak si pracovat na svym. Pomucky - je to uchopitelny. Kosit travu se taky nenaucis z navodu. A ja tam treba pred cca 3 mesici konecne pochopila fotosyntezu. Ale vzdy a vsude plati, ze zalezi i na lidech, ktery to delaj.
    Ja driv myslela, ze to pro me neni, ale vyhovuje mi to. Prekvapilo me to. :) A z pohledu ucitelky - jsou tam jiny deti. Ve statni skole ni deti neverily, nebylo mozny navazat vztah, nebyla moznost individualni prace. Tady je to bezpecny. To je asi klicovy hele, ten pocit bezpeci. A napriklad po zkusenosti z romsky skoly jsem presvedcena, ze Monte by pro nektery skupiny Romu bylo to pravy orechovy.
    Myslim, ze zalezi i na tom, jak je na tom dite samotny. U adhd ditka bych urcite zvazila odklad, pripravnej rocnik, nebo tak. Aby dozralo.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    POZITRON: nejlip funguju, když mám několik těžkých pracovních úkolů před sebou. Jakmile mám skoro hotovo (což se stává zřídka, ale stává), dělá mi daleko větší potíže se k něčemu dokopat. Ale nakonec se dokopu, neb jsem zjevně velmi dobře medikovaná.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    MAJKA: Chápu, hele, taky nemyslim, že řešení tohodle problému je Montessori, ale jenom, že není řešení naložit mu s tim, že nějak to zvládne, aby se nenudilo. Já jsem si užila k tomuhle pocitu frustrace dost šikany i na gymplu. Těžko říct,jak by to vypadalo na základce, kterou jsem do tý doby proplouvala stylem, že mi stačilo na jedničky to, co jsem slyšela na hodině. Asi to chce něco mezi, třeba ta jazykovka je dobrá volba, náročnější a výběrovější než běžná základka, a zároveň ne ten setrvalej dril z gymplu.
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    KOIRA: To je strasně individudální. Podle mě nejde dát univerzální doporučení. Já zas na základce proplouvala, proflákala jsem ji skoro celou, protože stačilo na většinu věcí mrknout o přestávce před písemkou, nebo si vyrobit fakt dokonalej tahák na počítači :D. Sice bych asi na nějaké vnímavější základce s indiivduálnějším přístupem asi neměla tolik šrámů - zažila jsem dost šikany jak od dětí, tak učitelů, páč jsem nerespektovala autority a pořád zapomínala pomůcky. Úspěch v daném předmětu byl jen o tom, jak mě dokázal učitel nadchnout. Na druhou stranu to, že jsem měla řád, rozvrh a systém mi pomáhalo se zorientovat v tom co a kdy se ode mě chce. Ta pravidelnost zmenšovala míru chaosu. Takže obojí má něco do sebe a je to podle mě dost o tom, co ta konkrétní osobnost prostě potřebuje víc. Jestli řád, ale daň je málo individuálního přístupu, nebo jestli ji naopak bude ubíjet to opakování a neporozumění.

    Další věc je, že občas bývá na lokální standardní ZŠ osvícená třídní úča, se kterou se dá krásně domluvit a nemusíš vyhazovat 15k měs za montessori.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    POZITRON: ok, no, já byla to dítě, který matka dostouchala na gympl, jako dvojky, trojky jsem měla taky, ale s tím, že jsem se učila opravdu hodně. Na náhodně zkoušení jsem taky samozřejmě nic neuměla. Je určitě dobrý, když víš, že jedničky nejsou nutný, což u nás doma na tohle tlak byl, pak to i s trojka může dávat smysl. Ale aby z toho to dítě něco mělo a nebyl to jen závod o to se něco naučit a mít frustraci, že ten čas a úsilí stejně nestačilo. Ale zkrátka, i toto, pokud nemáš pocit, že máš nad situaci kontrolu, prostě není dobrý. Nějakej řád je určitě fajn, střet dvou chaosu by byl jen výbuch a dávání dalších met je taky dobrá věc, jen prostě vzít v potaz to, že opravdu jdou ty věci občas pomaleji.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Jinak ještě když vezmu osobní zkušenost, tak mě v učení povětšinou scházel důvod. Třeba jako proč potřebuju vědět, kdy nějakej vašnosta vyhlásil válku sousednímu království, přičemž ani jedno už tisíc let neexistuje, jak se rozpoznává pohlaví u žížal, nebo že v támhletý tramtárii mají rostlinou výrobu, nerostné bohatství, podobně jako v dalších padesáti tramtáriích. Na to mi nikdy nikdo nedokázal dát uspokojivou odpověď a na výsledcích v daných předmětech to bylo znát. V kombinací s mojí neschopností pamatovat si jména a data byl dějepis vysloveně tragédie.
    POZITRON
    POZITRON --- ---
    CYBERWOLF: taky proto se ptam PAKOBYLKA_:, co konkretne ji na Montessori vyhovuje, protoze nevim. je cas, syn pujde na zs az v zari 2024.

    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    POZITRON: Je to všechno otázka správné míry. Když jsou nároky příliš nízké, tak je to nuda a když je to nuda, tak to nejde. Když jsou příliš vysoké, tak se dostaví buď rezignace (protože i když se přetrhnu, tak pořád budu někde na chvostu tak proč se snažit) nebo naopak to co píše KOIRA, což sice může vypadat jakože dobrý a užitečný, ale neni to úplně zdravý a člověka to může časem slušně semlít. Trefit fungující optimum je umění.

    Já si třeba nejsem jistý, jestli je kombinace náročnější školy s tím, že nemusejí být dobré známky moc dobrá. Hra je nastavena tak, že je potřeba neklesnout pod nějaké minimum (tj. nepropadnout) a odměna za lapší výsledky je malá (jednička je super, ale trojika taky dobrá). Člověka to asi naučí tak jako proplouvat. Ale je proplouvání ten dobrý odrazový můstek do života?

    Co mi přijde tak jako podstatnější není obtížnost, ale zájem. Jestli kluka zajímají jazyky, nebo třeba alespoň místa kde se těmi jazyky mluví, nebo něco takového, tak je to asi dobrý nápad. Jestli jde jenom o ty koleje a nalejvárnu, tak to myslím nejsou správná kritéria. Ale nechci ti kecat do toho, jak máš vychovávat svoje děti. Jen dodávám nějaké postřehy.
    POZITRON
    POZITRON --- ---
    KOIRA: pockej, ale to si asi nerozumime. jestli jsem vyznela jako matky, ktery zenou hlava nehlava svoje deti na gympl, prestoze mely problem i vubec s nastupem na zakladku a je proti jejich prirozenosti, tak to ne, to vubec, fuj.

    vzdyt i jazykovou zakladku muze prolezt. ja nechci, aby mel jednicky, at ma klidne na zakladce trojky, dyt je to uplne jedno, ale slo mi o ten pevny rad a potravu pro mozek. ja se na zakladce vubec neucila, parkrat jsem mela na vyzu i trojku, protoze jsem na to kaslala a nevidim v tom zadny problem. vis, co myslim tim kaslala, kdyz te treba vyvolaj za trest, ty vubec nevis, co se ucilo, protoze jsi nedavala pozor a uz se vezes.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    POZITRON: hele, z vlastni zkusenosti - do urcite chvile se to da, ale pokud to prejde hranici, rozvije se uplne vsechno, proste vyhoreni, ktery nastoupi driv nez u osttanich. A přiznavam, ze abych zvaladala naroky, tak jsem v podstate nedelala nic jineho nez se ucila - coz taky nepomaha v rozvoji jinych docdnosti - napr. socalnich. Proste, aby to nebylo, že se vas mladej uučí k smrti
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    POZITRON: s tím opatrně - celé se to rozbije ve chvíli, kdy i ten nejlepší výkon přestane stačit
    POZITRON
    POZITRON --- ---
    POZITRON: naopak si rikam, jestli by pro syna nebyla lepsi zakladka s rozsirenou vyukou jazyku v pisnici. ja mam potvrzene z blazince, ze cim tezsi ukol, cim vetsi vyzva, tim lepsi podam vykon, takze verim, ze montessori bych tezce proflakala.
    POZITRON
    POZITRON --- ---
    PAKOBYLKA_: s tim montessori systemem je zajimavy, ze ti to funguje. muzes to nejak rozvest? v cem konkretne je to lepsi?
    mame podezreni, ze starsi syn ma adhd, zda se nam to tim vic, cim vic roste mladsi, ktery je uplne jiny ve vsem, normalni. puvodne jsem zvazovala, ze bych je dala do montessori tridy tady u nas na zs meteorologicka, ale prave si rikam, jestli je to vhodne. soude podle sebe si myslim, ze ten pevny rad a stereotyp v beznych tridach maj neco do sebe, mensi prostor pro zvlceni a flakani se.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    CYBERWOLF: Rigidni pravidla jsou kekel, proto treba ja nedokazu pracovat ve statni skole, nejsem “tabulkovy dite”. Ale kdyz je nejakej funkcni model + mam prostor se na jeho nastaveni podilet, tak to jde.
    Mne osobne, mymu nastaveni, funguje treba Montesorri system. Protoze respektuje mimo jine individualni tempo a dava prostor kreativite. Navic je vsechno popsany! :)

    Becko mi taky pomaha. A taky nesmim zapominat jist.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    PAKOBYLKA_: s tím zobem to mám podobně. Mimo omega 3 mi celkem pomáhá ještě vitamin B (zřejmě věci, co normálně dost nejím). Akorát ten boost časem tak nějak vybledne, jak se smaže deficit. Nebo možná si jenom na to zvyknu, to se tak jako blbě měří.

    Naopak ta pravidla mi vysloveně nesvědčí a v prostředí kde se na nich moc jede chřadnu a hynu. Na vojně bych chcípnul.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    KOLLUCHA: že se divime, že nám to nejde, co? :D Už jsem si tak zvykla, že jsem perplexed, když někam náhodou dorazím jako první.....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam