• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    ZUZKAOU: To je pravda, nedoslo mi, že už vlastně psychiatru máš, ta by ti měla pomoci. Když to odmítá, nemá smysl u ní být
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PULNOC: změň psychiatriču, primárně diagnsotikuje psychiatr. Odpoveď "to já nedianostikuju" znamená - velký špatný, vůbec nevím co dělám.

    Tak jako tak příčetnější psychatr bude schopný najít vhodnou kombinaci léků.

    Psycholog ti pochopitelně může udělat diagnstiku - v dospělosti se to řeší primárně anamnestickým pohovorem. Take nejspíš když přineseš papír od psychologa, možná ti něco napíše. No akosi. Zároveň tak jako tak potřebuješ dobrou diferenciální diagnostiku a v tom jsou lepší psychiatři, než psychologové.

    Tak jako tak, pokud jsi dlouhodobě v péči psychiatra, tak chceš i psychoterapii.
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    PULNOC: Je to přesně tak. Jsou na to testy, psychous tě otestuje a dá ti papír, s tím jdeš k psychiatrovi
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Pro odlehčení. :)

    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    Jinak profesne se zameruju na ty, co propadaj sitem. Jednickari, dvoji vyjimecnost, add, ruzne dys, co nejsou uplne patrne nebo jsou ty deti dobre kompenzovane. Je to teda boj, ale ja se nevzdam!
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    LWEEK: Jj, ja vim. Je to takovej obecnej vycuc. Zaklad k odpichnuti. Ja osobne mam motorickej neklid velkej, ale po tride jsem nechodila nikdy. Mentalne jsem ovsem pritomna taky nebyla skoro nikdy. 😃
    VITEX
    VITEX --- ---
    VITEX: Pardon, asi jsem moc hyperaktivni :D
    LUKK
    LUKK --- ---
    VITEX: 🤣🤣🤣o pár řádků níže... To samé....
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Někde jsem zahlédl teorii, že ADHD může být vrozené nebo vyrobené nevhodnou výchovou. Například to když se mimino příliš stimuluje a používá se systém odměn. Možná že to nebude jen důsledek většího povědomí a lepšího screeningu, ale také moderního parentingu. Někteří rodiče chtějí mít doma nového Mozarta apod., a už jako miminu vnucují hromadu vjemů a snaží se je trénovat k nějaké činnosti. Zcela nevhodně to poté prokládají ignorováním dítěte mezitím co jsou na mobilu nebo u počítače. Případně už dvouletému dítěti vrazí mobil nebo pouští různé hyperaktivní pohádky. Přece jenom vývoj mozku je řízený jak genetikou, tak výchovou.
    VITEX
    VITEX --- ---
    Z dat, která získal web iROZHLAS.cz, vyplývá, že mezi lety 2010 a 2022 došlo ke zhruba padesátinásobnému nárůstu počtu dospělých s diagnózou ADHD ...:

    Dospělých s ADHD rapidně přibývá. Léčbu může podpořit minimalismus v hlavě i chytré hodinky | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/zdravi/adhd-porucha-pozornosti-hyperaktivita-diagnostika-psychoterapie-lecba_2307040600_ank
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    ZUZKAOU: Už jsem narazil na pár úspěšných lidí, kteří o své neurodiverzitě mluví jako o daru a výhodě. Naposledy teď nedávno se Casey Neistat na YouTube doznal ke svému ADHD (nevím jestli to má diagnostiované). Elon Musk zase k aspergru.

    Taky se mi líbí označení orchideové versus pampeliškové děti. Vystihuje to podstatu problému. Orchidej je krásnější a zajímavější kytka (ovšem ne nutně užitečnější), ovšem ohromně náchylná na podmínky prostředí kde má růst. Oproti tomu je Pampeliška nezmar, který vyroste kdekoliv. Je škoda, že každý kraj nemá alespoň jednu školu svou výukou uzpůsobenou pro neurodivergentní lidi. Myslím si, že by z toho společnost čerpala. A jestli je neurodivergentní řekněme pětina populace a trend stoupá, tak si myslím, že je na místě začít hledat řešení.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ZUZKAOU: a patologie plynoucí z neompenzovaných poruch kde tedy rodiče to moc nedali a škola klasicky drtila, jaksi vedou k reálným problémům bio-psycho-sociálním a je potřeba je řešit na všech třech úrovních.

    Vhledy/porozuměí jsou zde užitečné, zejména pro nalezení odvahy na první kroky, ale fakt nestačí.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Poruchy pozornosti, jak jak jsou v současnosti definovatná v DSM-V samy o sobě nejsou nemoc a nedají se vyléčit. Je to neurodiverzita, která je součást evoluce lidsého druhu. Stejně jako třeba PAS.

    Jen jaksi fugujeme ve společnosti, která pro lidi s takovýmhle nastavením je natolik problematická, že bez hledání kompenzačních mechanismů se patologizují.

    Ostatně pravidla pro nějaké fungování výuky či výchovy, která je fajn pro neuronetypické lidi ve skutečnosti je fajn i pro všechny ostatní. Jen je to náročnější pro vychovatele a prostě to nejde dělat a nezměnit přístup.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Psychiatr: Diagnostika ADHD u dospělých je detektivní práce. Někteří lékaři s tím nechtějí mít nic společného | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/zdravi/adhd-diagnoza-adhd-dospelych-psychiatricka-ambulanci-psychiatricke-sluzby_2307060600_ank
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A to že zrovna přibývá nějakých diagnstikovaných kódů souvisí s osvětou jak běžné, tak odborné populace. Vyvozovat pouze z taového údaje z toho něco dalšího znamená špatně pracovat s daty.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    TILIO: složitě. Příznaky které spadají pod poruchy pozornosti může mít víc příčin a tyto se navíc velmi radostně kombinují. Opravdu to není buď a nebo.

    Poruchy pozornost, nadání, zvýšená citvloist, metabolické či neuroloické obtíže, postrauma, poruchy attachementu, autistické spektrum...


    Ano, člověk lkidně může být hypersenzitivní PAS s poruchou pozornosti, šrámem v attachementu a s traumatem vedoucím k složitějšímu vztahu k vlastní identitě a ještě s latentní celiakií a IQ mimo spolehlivě měřitelné hodnoty. A v příapdě krizové situace k tomu může mít psychotické stavy s halucinacemi. Není to úplně vysoce pravděpodobné, ale jednu taovou holku znám.


    Ve své podstatě, zejména z pohledu rodiče či pedagoga není zas až tak podstatné mít přesnou nálepku, ale hledat takové cesty jak s osobou svěřenou do péče komunikovat, jak rozumět potřebém, jak nastavit bezpečné hranice, jak dát dohromady denní rytmus, aby to vedlo k dobrému růstu.


    V případě dospělého, co má obtíže kterým nerozumí a narušují mu běžný život, tak se nediagonstikovat po netu, ale kombinovat psychiatra/u a psychoterapii a hledat takový způsob denního rytmu, kokmunikace, péče o sebe, řešení konfliktů a kompenzace příznaků, tak aby to vedlo k dobrému růstu.

    Mnohdy s tím mohou pomoci léky. Léky mají spolehlivější účinek a méně vedlejších efektů než to, co většinou člověk používá k sebemedikaci - alkohol, kratom, stimulanty z černého trhu atd.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    PAKOBYLKA_: To je hodně dobré. Jen bacha, ne každé ADHD dítě je neposedné. Když si tak vzpomínám na své dětství, tak já jsem byl třeba vzorový chováním, ale o hodinách jsem si často kreslil nebo koukal jak se větrem houpou větve na stromě za oknem. Jediný příznak nějaké hyperaktivity byl mimo hodiny, kdy jsme se s kamarádkou hodně smáli. Pořád jsme vymýšleli nějaké vtipy. Učitelka nám přezdívala "parta hic", protože jsme se smáli kolikrát až do ruda. Je pravda, že na to že jsem se vůbec neučil jsem zvládal procházet s trojkami/čtyřkami. V zásadě co jsem pochytil ouškem během toho co jsem si kreslil nebo jsem si to nějak odvodil logikou. Intuici mám do dneška velmi silnou. Svou třídu jsem z poloviny neznal jménem asi tak do 7, 8 smé třídy. Učitelky jsem nikdy nepoučoval a neměl jsem pocit, že se ve škole nejde dohloubky. Bavilo mě doma tvořit z lega, následně jsem asi ve 12ti vyměnil lego za programování, které jsem se naučil během roku na kroužku. Je fakt, že z 8mi dětí, které na kroužek docházeli jsem byl jedinný, kdo se naučil solidně programovat a už v pololetí jsem byl diametrálně pokročilejší než zbytek. Ale je pravda, že jednou, asi v sedmé třídě se na mě jedna učitelka zaměřila a často mě okřikovala a to i když jsem nic nedělal. Po čase mi ruply nervy, řekl jsem doslova "Jděte do prdele", sbalil se a odešel ze školy domu. Byla z toho tenkrát ředitelská dutka. Ale to byl jedinkrát kdy jsem se učitelovi postavil. Stejně jako ADHD lidi (ale možná jsem jen přecitlivělý) se mi děje, že jsem schopný se na něco hypefocusovat a dát do toho 200-300% a pak po týdnu, max třech se vypnu a nejsem schopný ničeho. Dokonce ani odepisovat na zprávy kolegů z práce. Kolegové popisují, že spolupráce se mnou je zvláštní. Chvíli hrdina, chvíli nefunguju vůbec. A je pravda, že co jsem ze školy pryč, tak se učím jedna báseň. Jen se neumím učit na povel. Moje manželka byla jako dítě diagnostikovaná jako vysoce inteligentní. Vedle ní si ale kolikrát připadám jako primitiv. Cokoliv ji prolétne kolem hlavy tak si o tom zjistí všechno a je jak encyklopedie. Teď po porodu měla mánii šneků. Během pár měsiců se naučila jejich kompletní biologii včetně genetiky. Takovýhle výkon asi nemám.
    TILIO
    TILIO --- ---
    PAKOBYLKA_: Tohle je hodne dobry, dekuju.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    TILIO: ADHD dite je neposedne, mluvi bez ptani mimo tema, nevsimne si, ze jsme zrovna otevreli ucebnici, nejlip se uci v pohybu, nedava veci na rychlost, nepotrebuje ritualy a pokud ma dusledne a laskave hranice zaroven, funguje velmi dobre, NADANY jde po smyslu, neutahnes ho na vareny nudli, v tom, co ho zajima, jde do hloubky (13lete dite se znalosti Japonštiny vcetne pisma - samouk) a ty zajmy jsou jiny. Casto je frustruje, ze ve skole nemaji moznost jit do hloubky nebo nemaji dost casu, tak to radsi nedelaji vubec nebo to osidej co to jde. Nekdy jsou taky v cekacim modu a kdyz vi, ze by to nestihli, nedelaji, jen cekaji na konec. Nebo to udelaji sup sup a pak uz je nedonutis. Radi pomahaji tvorit ukoly, testiky, pracovni listy, rebusy - malokdo z ucitelu je ale necha. OBA zapominaji. OBA jsou emocne pozadu. Socialne casto trochu mimo. Nadany kdyz se bude nudit, bude skodit. Hledat zabavu. Rusit. ADHD dite na to vetsinou nema cas - to uz si rovnou maluje, nebo hraje, nebo nekam kouka. ASPER. jsem potkala nejmene, tam nebyl zadny ocni kontakt. U vyse zminenych je omezeny, ale je. Pripadne zirali, fakt zirali. Ritualy, kyvave pohyby, vsechno braly ty deti uplne doslova. Zacleneni do kolektivu nula. Ale ne vzdy. Jeden chlapec fungoval velmi dobre i mezi detmi, v hodinach doplnoval/opravoval ucitelky, ale jinak idelani zak, peclivy, vzorny, pozorny. Vse doslova zapsane, vse presne podle pokynu. A drtiva vetsina ze vsech zminenych byla velmi citliva. Jeden ADHD klucik nedaval septani treba. Jinym vadily pachy. Snadna unavitelnost u vsech. ADHD byvaji velmi nemotnorni, maji derave ruce. Nedavaji vice pokynu za sebou. A ADHD dite cumi skrz. Neumi se “vratit zpet”. Ztrati se a blouma. Nadane zase to, co ho nezajima, udela halabala, aby se nereklo a pak nekde vysvihne pojednani o Palackem nebo namaluje obraz, ze z nej kazdej sedne na prdel. Casto velmi problemove deti. (Ale nemusely by byt - ucitelky je posazuji dozadu, asistentky jsou na ne zle nebo delaji praci za ne. Vylucujou je z tridnich akci. Nechvali za nic, jen vypichuji chyby. A tak dal.) Ty deti jsou taky casto inteligentnejsi nez vetsina asistentek a umi obcas i slusne manipulovat a zneuzivat/vyuzivat svyho postaveni. A vsichni tri v ruzne mire nedavaji cokoliv, co je nefer. Haji ostatni. Sami ale casto delaji nefer veci. Vetsinou nelzou, ale pali ostrejma. Rikaji naplno svy nazory, nefiltrujou. Kdyz lzou, tak maj duvod - aspon to tak zatim vzdy bylo. Obrana, obrana nekoho, strach. A vedi, co dospeli chteji slyset. A vsichni, od prvnaku - to je hodne smutny - umi maskovat. Aspici mene a specificky. Ovsem neuveritelne dobre. (Mladsi asi taky, ale ty jsem mela jen na krouzcich.)
    TILIO
    TILIO --- ---
    PAKOBYLKA_: Jak se lisi projevy ASD, ADHD a "jenom" nadani? Prosim sdilej zkusenosti jestli na to mas cas.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam