NAGASAWA: čím širší a mlhavější změnu budou požadovat, tím menší mají šance to dosáhnout, to je jasné.
musí si to sami utřídit... co je jejich vlastní lifestylová záležitost, a ne politický požadavek, a co skutečně je oprávněná kritika systému, který kolabuje.
pokud třeba postavíš lidi před životní styl postavený na dojíždění autem do práce, tak ti to ve chvíli, kdy ceny ropy začnou růst, prostě začne skřípat: lidi ani třeba ještě nejsou schopni rozlišit, že to je tohle, protože i po zdvojnásobení jsou pro ně ceny paliva do auta zlomkem jejich rozpočtů - ale i to malé procento se v ekonomice projeví a něco může začít padat jako domeček z karet.
Heslo "jezdím do práce autobusem" tedy má skutečně určitou "zenovou logiku" - jestli si Amíci uvědomují, že evropská ekonomika si udrží konkurenceschpnost i díky leší MHD ve městech, je to zajímavé téma třeba pro městskou či obecní politiku. Ale pokud to většina buranů pojme "autobusama jezděj jen černoši, my radši pojedeme autem", tak má Amerika v nejbližší době před sebou problém.
Ale tím chci říct, že témata OWS dílem patří do celostátní politiky, dílem do městské politiky, dílem jsou záležitost individuálního lifestyle a do politiky je nemá cenu tahat vůbec. Současná ekonomika funguje zcela bez individuální odpovědnosti majitelů: akcionář není majitel, akcionář je hráč v kasinu. Riskuje, že prohraje peníze - neriskuje, že by se nějak podílel na případné škodě. Já myslím, že OWS v tomto bodě zasáhl citlivý bod systému: anonymita vlastnění není zaručena všem ve stejné míře.