• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    Restartováno :)
    O cestách, technikách, prostředcích, projektech, hnutích, myšlenkách velkých i malých, co pomáhají člověku osvobozovat se a naplňovat svůj potenciál, a skupinám, místům, ekosystémům, uzdravovat se z nemoci civilizace.
    Společným jmenovatelem témat je uzdravení, obnovení rovnováhy, návrat k přirozenosti, nalézání cesty, která je v souladu se životem.

    Ráda bych, aby klub byl o sdílení informací, nápadů a zdrojů - spíše než o diskusích a rozebírání, jestli je nějaké téma dobré-špatné, reálné-nereálné, apod ;) (na tento druh vyžití tu máme klubů dostatek :)

    organnic.blogspot.com (Conti)
    rozbalit záhlaví
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    PIZI: Tohle je ještě trošku jinak...na některá témata když sáhneš, stačí jen vyjádřit odlišný názor, mnoho lidí se fáákt rozčilí, nemusíš je ani poučovat (k tomu ani příležitost nedostaneš;-D), stačí jen že tomu nevěříš....
    A ta víra bývá v tu nejoficiálnější verzi. Např. v tu, kterou říkal první pan MUDr, ke kterému přišli. Nulové hledání něčeho dalšího, slepá důvěra.
    (tak mě ale napadá, že ta víra asi nebude až tak silná, když jsou odlišné názory tolik ohrožující)

    S lidma, co si najdou různý protichůdný názory na netu, už se obvykle o těchto protichůdných názorech dá normálně debatovat ;-D
    PIZI
    PIZI --- ---
    CONTINUITY: Nemuzes poucit nekoho kdo pouceni nehleda. Bud pripravena poradit, tem kteri chteji. Ostatni nechej byt.

    Problem s informacemi dnes je ten, ze dokazes najit protichudne informace o cemkoliv. Obe budou od Mudr, Judr, CsC. A budou v rozporu a co ted? Rada lidi proste rezignovala. Jini si holt vybiraji podle toho jaka informace jim vic vyhovuje.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ZIKE: To je i tady.
    Setkávám se s tím pořád.

    Například poslední dobou, několikrát jsem se dostala do nějaký diskuse o psychofarmakách.
    Tam je to úplně hustý.

    Lidi NECHTĚJÍÍ slyšet žádnej alternativní názor na ty drogy, nechtějí si najít žádné alternativní informace na netu, nechtějí ani vědět, že nějaké alternativní názory existujou (a že jich existuje moře, těch alternativních názorů a informací)....cokoli s tím spojeného v nich budí prudké obranné reakce.
    Zřejmě jsou ty drogy poměrně funkční a opravdu jim přináší bezprostřední úlevu od skutečných bolestí života v této realitě, a nepřejou si vědět, že by to mohlo mít nějaké nevýhody, nebo by mohly být jiné cesty ("neberte mi tooooooooooooooo......").

    To jsou ty nejprudší reakce, ty, kdy mají lidé pocit, že nějaká nežádoucí pravda jim vezme něco, co je pro ně životně důležité.

    A pak jsou ještě prudké reakce, co vznikají, když mají pocit, že pokud by nějakou informaci připustili, zhroutil by se jim obraz světa, nebo by vzniknul nějaký, se kterým by nedokázali žít (moc velkej strach, apod....).

    To první mi přijde trochu jako nedorozumění. Lidi jsou hrozně moc zvyklí, že jim pořád někdo říká, co mají dělat, co je "správně a špatně"...a pokud nějakou věc chtějí dělat, bojí se slyšet něco jiného, než že je "správně".
    Otázka je, jestli by šlo sdělení podávat nějak tak, aby pochopili, že jim nikdo nechce brát nic, pro co se rozhodli, ani nikdo neříká, že je to pro ně implicitně špatně.... ale že pro ně samotné může být užitečné dozvědět se víc informací o dalších možnosteh.
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    CONTINUITY: tak reakce byly ruzny. Ale chodilo tam i dost americanu, a tem se to moc nelibilo. Proste to vetsinou vytesnili...takova kognitivni disonance asi nejcasteji :) nebo, ze to je husty, ale stejne se tim nejde nic delat...tak je to vlastne jedno.

    ALe nekteri americani co jsem znal, tak i kdyz byli nejvic v poho, tak byli dobre brainwashed. Treba kamos delal vsechno, co americka vlada rekla, ze je ok. Napr. nejvic chlastal, a kdyz jsem se ho na to ptal, proc tak chlasta...tak rikal, ze proto, ze kdyz je to legalni, tak to nemuze skodit zdavi...kdyz nas to prece nechaj delat...a tak (nekecam) :)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Zajímavý je, jak ty dokumenty některý lidi rozčilujou ;)

    Přijde mi to skoro jak známka kvality, v naší společnosti je nesmírně silnej fenomén popření, a pokud někdo přijde s příliš velkou dávkou informací odlišných od toho, co jsme se učili, mnoho lidí to specifickým způsobem irituje.

    Dokonce jsem linkla Trap do jednoho klubu, a jednoho člověka nehorázně rozčílil už jen popisek toho videa, bez toho aby vůbec začal koukat. Hned věděl, že tyhle věci nechce vědět, nepřeje si, aby o nich byly filmy, a aby je někdo linkoval na nyx.

    lol ;)¨

    ZIKE: Jak na to reagovali lidi na výšce?
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    ENKIE: lol. se to tady nak rozjelo, je to pro me celkem nostalgie ten curtis. Na vysce jsme s kamosem organizovali promitacky vetsiny jeho dokumentu...jojo to byly casy :D :D

    muj oblibenej je jeste The power of nightmares, celkem klasika o politice strachu...
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    CONTINUITY: Vida, daval jsem to na nyx asi pred mesicem, ale v jednom kuse pres Google Video, kdyby mel nekdo zajem ;)
    [ ENKIE @ CCCP - Sovetsky Svaz v obrazech 1917-1991 (fotografie, design, architektura a jine umeni) ]

    Je to vyborny serial, i ty dalsi dily stoji za shlednuti, ale tento prvni me dostal nejvic - nejlepsi je ta cast s tim matematikem, snazicim se vytvorit modely pro centralni rizeni ekonomiky: http://www.youtube.com/watch?v=-2BgMu32Yuk

    A zde jsem to nasel v avi k downloadu uplne cele, vsechny dily:

    BBC – Pandora’s Box by Adam Curtis | myTVblog.org : Your ultimate TV destination...
    http://www.mytvblog.org/?p=1944
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YouTube - Pandora's Box 1/30 Adam Curtis (1992) The Engineers Plot
    http://www.youtube.com/watch?v=NZ6t5JA7OBA

    Tohle taky vypadá pěkně :)
    LOOK
    LOOK --- ---
    :)

    ZIKE
    ZIKE --- ---
    co me trosku stve, tak je to vsechno tady obecne ujety na ty abstaknosti...potom je to takovy vsechno odtazity. Treba na na vychodni kulture se mi moc libi, jak je vsechno mnohem vic vizualni...treba na zenu je to uplne krasne videt :D

    Jinak na svoje skoly si nemuzu stezovat, uz na stredni nas ucili myslet v souvislostech a argumentovat, psali jsem pravidelne argumentacni eseje na ruzny temata. Delali jsme analyzy lteranich del 2-3 za rok, neco bylo i dobry (napr. Animal farm...)..

    a na vysoke (humanitni) taky hodne...ten, kdo jenom srotil, tak to nedal vetsinou...Ale naucili ma fakt hodne veci, a jsem za to rad :)
    LOOK
    LOOK --- ---
    CONTINUITY: misto 'ucit se ucit' jsem mel napsat 'ucit se biflovat'. samozrejme ze to neni idealni, ale, kdyz to prezenu, je to aspon nejake meritko, podle ktereho se da posoudit vhodnost jednotlivych studentu k dalsimu vzdelavani. cili pokud nektery student (nebo jeho rodice), chce studovat dal, musi se aspon tuhle dovednost nejak naucit. dale se pri seznamovani s naplni predmetu seznamuje s oblastmi, ktere se daji studovat dal, a to mu umoznuje si lepe vybrat.
    (P.S. jen teoretizuju na zaklade sve zkusenosti a par clanku z netu.)
    ANNA
    ANNA --- ---
    JULYZ: já si zas třeba pamatuju ze střední školy, že se nestíhalo probrat všechno učivo z osnov pro dané pololetí/rok. pamatuju si například na dějiny výtvarné kultury, kdy se žáci krom učení na maturitu museli de facto sami naučit snad celé umění 20. stol. sami. samozřejmě tohle je určitě i o schopnosti učitele, jenže. se dostaneme zas na začátek, že spousta lidí je otrávených a bez motivace, nebo ani neví, jak co dělat. když něco nechápou ani rodiče, ani učitelé, je pro dítě, co to snad ještě nějak chápe nebo intuitivně tuší, těžký obstát.

    já opravdu spoustu věcí nechápala, pamatuju si na ty pocity, že sedím, koukám se a poslouchám, jak učitel mluví, ale je to pro mě jen slovní salát, jakási nepochopitelná abstrakce.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    JULYZ: Tak to moc ráda slyším, že třeba ve tvém oboru to bylo takhle.

    Myslím si, že to bude různé na různých školách,a i třeba v rámci těch škol. Ale rozhodně dostkrát mi lidi ukazovali, co se musí do pár dnů "naučit", a byly to třeba nekonečné tabulky nebo složitý hustý text plný konkrétních dat a čísel k pamatování, stovky údajů, které takhle na papíře odtržené od reality mají málo smyslu.
    Ale snad je potom zkoušejí přece jen spíš z chápání té věci, protože doopravdy si tyhle věci živej člověk snad pamatovat nemůže....
    ANNA
    ANNA --- ---
    CONTINUITY: no, ten proces mi vlastně přijde jako robotizace. bohužel sama nemám zkušenost s nějakou alternativou.
    dneska už se to asi trošičku mění, bohužel mi přijde, že to směřuje spíš k fragmentaci, viz. školy pro nadané děti, waldorfské školy... v nějakym dokumentu před časem mě zaujala myšlenka, že pro rozvoj osobnosti nejsou důležitý jen osobní schopnosti dítěte, ale taky prostředí, jinými slovy člověk získá úplnější pohled na svět, když okolo sebe vidí rozmanitost.
    JULYZ
    JULYZ --- ---
    na druhej strane možno by stačilo aby každý pochopil, že učenie sa niečoho nespočíva v bifľovaní ale práve v logike a chápaní súvislostí. ja si za celý svoj život v laviciach (23 rokov) vybavujem veľmi málo okamihov, kedy som sa niečo musela učiť naspamäť a bifľovať. je síce fakt, že mám technickú vysokú školu, ale aj v humanitných predmetoch mi prišli veci logické. a vyslovene naspamäť sa učiť je nutné len úplné základy, axiomy, zbytok sa väčšinou dal logicky odvodiť.
    takže ja si myslím, že nie je nutné meniť všetko a veľa, stačilo by to vysvetľovanie pojať trochu iným spôsobom. vlastne ako píšem - nie učiť ale vysvetľovať ako a prečo veci fungujú. chvíľu som samotná učila na ČVUT geodéziu architektov a stavarov a napriek tomu, že to bol obecne jeden z tých menej obľúbených predmetov, tak ma v jeden semester v akejsi ankete dosadili na druhé miesto v poradí obľúbenosti učiteľov :o)
    učivo, čo sa učí, nie je zlé, zlý je akurát spôsob akým je snaha ho učiť.
    ďalší problém aký som vnímala je ten, že častokrát snaď ani samotný učiteľ úplne presne nerozumel tomu, čo učil. potom sa ťažko niečo vysvetľuje... alebo bol o level ďalej a preskočil nutný základ, bez ktorého nešlo pochopiť ani ten zbytok. takže to vyzeralo, že učivo je nutné sa nabifľovať.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ANNA: Vidím to velice podobně.

    Zažila jsem úplně ten samej fenomén - když jsem definitivně opustila školu, tak po cca 2 letech jsem zjistila, že se mi pomalu vrací zájem učit se, poznávat a zkoumat.

    Ten stav, kdy člověk musí dělat intelektuální činnost, která je zjevně totálně zbytečná a je to jen nějakej civilizační rituál (ať je to škola nebo práce), určitě není zdravej, a celkem zjevně narušuje tu schopnost dělat intelektuálně s chutí něco smysluplného.

    Asi čím víc je si toho člověk vědom, tím hůř to snáší. Na druhou stranu, jsou lidi, dost vědomí, co to zdá se snáší celkem dobře, zajímalo by mě, jak to dělají ;)

    Každopádně, to je přesně, jak mi to připadá, u těch studentů. Musí se naučit megatunu dat najednou, s tím že ani nemají šanci to nějak vstřebat. Přijde mi, že přirozené by bylo, aby člověk dostal všechny potřebné knihy, musel se naučit nějakým základům, a pak se té činnosti věnoval v praxi, pod vedením učitele, a přitom vstřebával ty detaily. Tak mu k něčemu budou a bude si je opravdu pamatovat. Ale učit se zpaměti tisíc nějakých položek, které v danou chvíli pro člověka neznamenají ještě vůbec nic ?

    Upřímně doufám, že jsou obory, školy, předměty, kde to je úplně jinak, respektive kde se tohle mění, že to s čím jsem se setkala jsou pozůstatky minulosti.
    ANNA
    ANNA --- ---
    ANNA: nicméně chápu, že v současné podobě těžko měnit, protože jako se vším jde hlavně o změnu přístupu. učení začíná v rodině, jeden učitel na 30 dětí v jedné třídě (a 30 dalších dětí v další třídě) má omezené pole působnosti, i kdyby byl geniální a obětavý, etc., etc..
    ANNA
    ANNA --- ---
    SCHWEPZ:
    CONTINUITY: poslední dobou zjišťuju, že se cosi jako přeučuju, v prvé řadě se přeučuju se učit. to hlavní, co jsem se naučila ve škole (a co jsem si podmínila jako hlavní význam pojmu učení), bylo pokoušet se narvat do hlavy informace požadované učiteli, často bez hlubšího pochopení. prostě naučit se fráze, vzorečky, definice zpaměti, jejichž významu jsem většinou moc nerozuměla. a to vůbec nemluvím o nějakém tušení jejich praktické využitelnosti. taky těžko chápat, k čemu mi něco může být, když vlastně nechápu ani věc samotnou. skutečně ani nechápu, jak jsem vlastně mohla úspěšně dokončit dvě školy - a to je jen pohled na efektivitu vzdělávání.
    vedle toho jsem školu nesnášela a mrzí mě roky života podložené pocitem, že mrhám čas, že dělám něco, co nejen že mě nebaví, ale mučí mě to, že se ve skutečnosti nic neučím. spíš zabíjím čas. spousta mých zdravotních problémů má kořeny v tomhle období. k tomu můžu přičíst, co to všechno udělalo s tím, jak jsem se naučila vnímat sebe sama, nabyla jsem dojmu, že když tolik věcí nechápu, jsem zřejmě blbá, nebo mám nějakou poruchu, v neposlední řadě že musím být vadná, když to všechno tak špatně snáším.

    nevím, co jsem vlastně v poslední době udělala, ale vrátil se mi kus schopnosti, kterou si pamatuju z dětství, taková směs zvědavosti, zvídavosti, lačnosti po poznávání, zábavy z nových informací a radosti z uchopování a chápání, která mě může pohltit tak, že se opravdu soustředím na určitou věc tak, že přestávám vnímat, co se děje okolo.
    například nedávno jsem si při ležení ve vaně odvodila, jak vypočítat obsah trojúhelníku, stačilo jen vidět to před sebou (pootevřené dveře), zatímco ve škole jsem nechápala, proč vypadá tenhle vzoreček zrovna takhle a tamten zas jinak. došlo mi, že problém nebude v mojí blbosti, ale ve způsobu, jakým potřebuju přistupovat k učení. aimho nebudu jediná, kdo je na tom nějak podobně.

    takže nemám pocit, že by současný vzdělávací systém učil lidi se učit, neřkuli kriticky myslet. naopak si myslím, že spoustu lidí znechutí a odnaučí se učit, vyzmizíkuje spojitost mezi učením se, chápáním a smyslem, který to všechno má (mít).
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    BROZKEFF: Co se v reálu setkávám se studenty, mám spíš pocit, že pořád přetrvává fenomén, kdy si musí rituálně nacpat do hlavy obrovská množství faktů, které vůbec v hlavě všechny mít nepotřebují, a také jich většinu vzápětí zapomenou...

    Ale předpokládám, že to není to žádoucí, co jsi měl na mysli ;-D

    Připadá mi, že člověk se potřebuje učit, jak se učit, jak pracovat s informacemi, jak pracovat sám se sebou, jak se zaměřovat na to podstatné...

    a co se obsahu týče, učit se, jak navigovat obrovskými množstvími dat, učit se chápat principy, spojovat si věci, vytvářet si struktury, vnitřní mapy, podle kterých si konkrétní jednotlivosti pak dokáže najít či odvodit....
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    SCHWEPZ: Budeme se celý život "učit jak se učit" a nebo se hernajz někdy taky něco skutečně naučíme? ;) Jako že, jestli tady tímhle náhodou nezabředáváme do takového "metaučení" a samých metadovedností, které ale zůstanou prázdnými skořápkami, protože je není čím zaplnit :)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    LOOK: jo, dneska rámcové vzdělávací programy (to jsou bývalé "osnovy") směřují právě k osvojení, prohloubení a upevnění tzv. kompetencí a dovedností - např. učit se učit /koncept celoživotního učení (lifewide)/, kriticky myslet, nějaké social skills, economic skills, pak tam jsou věci co se týkají občanství a ekologie ap. aj.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam