SCHWEPZ:
CONTINUITY: poslední dobou zjišťuju, že se cosi jako přeučuju, v prvé řadě se přeučuju se učit. to hlavní, co jsem se naučila ve škole (a co jsem si podmínila jako hlavní význam pojmu učení), bylo pokoušet se narvat do hlavy informace požadované učiteli, často bez hlubšího pochopení. prostě naučit se fráze, vzorečky, definice zpaměti, jejichž významu jsem většinou moc nerozuměla. a to vůbec nemluvím o nějakém tušení jejich praktické využitelnosti. taky těžko chápat, k čemu mi něco může být, když vlastně nechápu ani věc samotnou. skutečně ani nechápu, jak jsem vlastně mohla úspěšně dokončit dvě školy - a to je jen pohled na efektivitu vzdělávání.
vedle toho jsem školu nesnášela a mrzí mě roky života podložené pocitem, že mrhám čas, že dělám něco, co nejen že mě nebaví, ale mučí mě to, že se ve skutečnosti nic neučím. spíš zabíjím čas. spousta mých zdravotních problémů má kořeny v tomhle období. k tomu můžu přičíst, co to všechno udělalo s tím, jak jsem se naučila vnímat sebe sama, nabyla jsem dojmu, že když tolik věcí nechápu, jsem zřejmě blbá, nebo mám nějakou poruchu, v neposlední řadě že musím být vadná, když to všechno tak špatně snáším.
nevím, co jsem vlastně v poslední době udělala, ale vrátil se mi kus schopnosti, kterou si pamatuju z dětství, taková směs zvědavosti, zvídavosti, lačnosti po poznávání, zábavy z nových informací a radosti z uchopování a chápání, která mě může pohltit tak, že se opravdu soustředím na určitou věc tak, že přestávám vnímat, co se děje okolo.
například nedávno jsem si při ležení ve vaně odvodila, jak vypočítat obsah trojúhelníku, stačilo jen vidět to před sebou (pootevřené dveře), zatímco ve škole jsem nechápala, proč vypadá tenhle vzoreček zrovna takhle a tamten zas jinak. došlo mi, že problém nebude v mojí blbosti, ale ve způsobu, jakým potřebuju přistupovat k učení. aimho nebudu jediná, kdo je na tom nějak podobně.
takže nemám pocit, že by současný vzdělávací systém učil lidi se učit, neřkuli kriticky myslet. naopak si myslím, že spoustu lidí znechutí a odnaučí se učit, vyzmizíkuje spojitost mezi učením se, chápáním a smyslem, který to všechno má (mít).