• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    Restartováno :)
    O cestách, technikách, prostředcích, projektech, hnutích, myšlenkách velkých i malých, co pomáhají člověku osvobozovat se a naplňovat svůj potenciál, a skupinám, místům, ekosystémům, uzdravovat se z nemoci civilizace.
    Společným jmenovatelem témat je uzdravení, obnovení rovnováhy, návrat k přirozenosti, nalézání cesty, která je v souladu se životem.

    Ráda bych, aby klub byl o sdílení informací, nápadů a zdrojů - spíše než o diskusích a rozebírání, jestli je nějaké téma dobré-špatné, reálné-nereálné, apod ;) (na tento druh vyžití tu máme klubů dostatek :)

    organnic.blogspot.com (Conti)
    rozbalit záhlaví
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    CONTINUITY: Jsme ale svobodní v tom si zvolit, jestli budeme takovou školu, ... studovat nebo ne. Mám na mysli teda terciární vzdělání tj. VŠ. U nižších stupňů tohle rozhodování moc student ve svých rukou ještě nemá.

    A taky je to o tom jakou máme "vizi reality kolem sebe". Je to jak se říká v tom tibetským buddhismu, kde guru má být tím ztělesněním Buddhy a oddaný žák nehledá, v čem dělá učitel chyby, ale prostě udržuje čistou vizi. No a stejně to je s realitou kolem. To "udržování čisté vize" ale podle mě neznamená "něco si nakecávat a popírat skutečnost", ale je to ten dovedný prostředek, který když se dovedně používá, tak to pomáhá tu realitu lépe zvládat, vnášet do ní tu harmonii, dobro, etc.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    JULYZ: Tak to moc ráda slyším, že třeba ve tvém oboru to bylo takhle.

    Myslím si, že to bude různé na různých školách,a i třeba v rámci těch škol. Ale rozhodně dostkrát mi lidi ukazovali, co se musí do pár dnů "naučit", a byly to třeba nekonečné tabulky nebo složitý hustý text plný konkrétních dat a čísel k pamatování, stovky údajů, které takhle na papíře odtržené od reality mají málo smyslu.
    Ale snad je potom zkoušejí přece jen spíš z chápání té věci, protože doopravdy si tyhle věci živej člověk snad pamatovat nemůže....
    ANNA
    ANNA --- ---
    CONTINUITY: no, ten proces mi vlastně přijde jako robotizace. bohužel sama nemám zkušenost s nějakou alternativou.
    dneska už se to asi trošičku mění, bohužel mi přijde, že to směřuje spíš k fragmentaci, viz. školy pro nadané děti, waldorfské školy... v nějakym dokumentu před časem mě zaujala myšlenka, že pro rozvoj osobnosti nejsou důležitý jen osobní schopnosti dítěte, ale taky prostředí, jinými slovy člověk získá úplnější pohled na svět, když okolo sebe vidí rozmanitost.
    JULYZ
    JULYZ --- ---
    na druhej strane možno by stačilo aby každý pochopil, že učenie sa niečoho nespočíva v bifľovaní ale práve v logike a chápaní súvislostí. ja si za celý svoj život v laviciach (23 rokov) vybavujem veľmi málo okamihov, kedy som sa niečo musela učiť naspamäť a bifľovať. je síce fakt, že mám technickú vysokú školu, ale aj v humanitných predmetoch mi prišli veci logické. a vyslovene naspamäť sa učiť je nutné len úplné základy, axiomy, zbytok sa väčšinou dal logicky odvodiť.
    takže ja si myslím, že nie je nutné meniť všetko a veľa, stačilo by to vysvetľovanie pojať trochu iným spôsobom. vlastne ako píšem - nie učiť ale vysvetľovať ako a prečo veci fungujú. chvíľu som samotná učila na ČVUT geodéziu architektov a stavarov a napriek tomu, že to bol obecne jeden z tých menej obľúbených predmetov, tak ma v jeden semester v akejsi ankete dosadili na druhé miesto v poradí obľúbenosti učiteľov :o)
    učivo, čo sa učí, nie je zlé, zlý je akurát spôsob akým je snaha ho učiť.
    ďalší problém aký som vnímala je ten, že častokrát snaď ani samotný učiteľ úplne presne nerozumel tomu, čo učil. potom sa ťažko niečo vysvetľuje... alebo bol o level ďalej a preskočil nutný základ, bez ktorého nešlo pochopiť ani ten zbytok. takže to vyzeralo, že učivo je nutné sa nabifľovať.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ANNA: Vidím to velice podobně.

    Zažila jsem úplně ten samej fenomén - když jsem definitivně opustila školu, tak po cca 2 letech jsem zjistila, že se mi pomalu vrací zájem učit se, poznávat a zkoumat.

    Ten stav, kdy člověk musí dělat intelektuální činnost, která je zjevně totálně zbytečná a je to jen nějakej civilizační rituál (ať je to škola nebo práce), určitě není zdravej, a celkem zjevně narušuje tu schopnost dělat intelektuálně s chutí něco smysluplného.

    Asi čím víc je si toho člověk vědom, tím hůř to snáší. Na druhou stranu, jsou lidi, dost vědomí, co to zdá se snáší celkem dobře, zajímalo by mě, jak to dělají ;)

    Každopádně, to je přesně, jak mi to připadá, u těch studentů. Musí se naučit megatunu dat najednou, s tím že ani nemají šanci to nějak vstřebat. Přijde mi, že přirozené by bylo, aby člověk dostal všechny potřebné knihy, musel se naučit nějakým základům, a pak se té činnosti věnoval v praxi, pod vedením učitele, a přitom vstřebával ty detaily. Tak mu k něčemu budou a bude si je opravdu pamatovat. Ale učit se zpaměti tisíc nějakých položek, které v danou chvíli pro člověka neznamenají ještě vůbec nic ?

    Upřímně doufám, že jsou obory, školy, předměty, kde to je úplně jinak, respektive kde se tohle mění, že to s čím jsem se setkala jsou pozůstatky minulosti.
    ANNA
    ANNA --- ---
    ANNA: nicméně chápu, že v současné podobě těžko měnit, protože jako se vším jde hlavně o změnu přístupu. učení začíná v rodině, jeden učitel na 30 dětí v jedné třídě (a 30 dalších dětí v další třídě) má omezené pole působnosti, i kdyby byl geniální a obětavý, etc., etc..
    ANNA
    ANNA --- ---
    SCHWEPZ:
    CONTINUITY: poslední dobou zjišťuju, že se cosi jako přeučuju, v prvé řadě se přeučuju se učit. to hlavní, co jsem se naučila ve škole (a co jsem si podmínila jako hlavní význam pojmu učení), bylo pokoušet se narvat do hlavy informace požadované učiteli, často bez hlubšího pochopení. prostě naučit se fráze, vzorečky, definice zpaměti, jejichž významu jsem většinou moc nerozuměla. a to vůbec nemluvím o nějakém tušení jejich praktické využitelnosti. taky těžko chápat, k čemu mi něco může být, když vlastně nechápu ani věc samotnou. skutečně ani nechápu, jak jsem vlastně mohla úspěšně dokončit dvě školy - a to je jen pohled na efektivitu vzdělávání.
    vedle toho jsem školu nesnášela a mrzí mě roky života podložené pocitem, že mrhám čas, že dělám něco, co nejen že mě nebaví, ale mučí mě to, že se ve skutečnosti nic neučím. spíš zabíjím čas. spousta mých zdravotních problémů má kořeny v tomhle období. k tomu můžu přičíst, co to všechno udělalo s tím, jak jsem se naučila vnímat sebe sama, nabyla jsem dojmu, že když tolik věcí nechápu, jsem zřejmě blbá, nebo mám nějakou poruchu, v neposlední řadě že musím být vadná, když to všechno tak špatně snáším.

    nevím, co jsem vlastně v poslední době udělala, ale vrátil se mi kus schopnosti, kterou si pamatuju z dětství, taková směs zvědavosti, zvídavosti, lačnosti po poznávání, zábavy z nových informací a radosti z uchopování a chápání, která mě může pohltit tak, že se opravdu soustředím na určitou věc tak, že přestávám vnímat, co se děje okolo.
    například nedávno jsem si při ležení ve vaně odvodila, jak vypočítat obsah trojúhelníku, stačilo jen vidět to před sebou (pootevřené dveře), zatímco ve škole jsem nechápala, proč vypadá tenhle vzoreček zrovna takhle a tamten zas jinak. došlo mi, že problém nebude v mojí blbosti, ale ve způsobu, jakým potřebuju přistupovat k učení. aimho nebudu jediná, kdo je na tom nějak podobně.

    takže nemám pocit, že by současný vzdělávací systém učil lidi se učit, neřkuli kriticky myslet. naopak si myslím, že spoustu lidí znechutí a odnaučí se učit, vyzmizíkuje spojitost mezi učením se, chápáním a smyslem, který to všechno má (mít).
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    BROZKEFF: Co se v reálu setkávám se studenty, mám spíš pocit, že pořád přetrvává fenomén, kdy si musí rituálně nacpat do hlavy obrovská množství faktů, které vůbec v hlavě všechny mít nepotřebují, a také jich většinu vzápětí zapomenou...

    Ale předpokládám, že to není to žádoucí, co jsi měl na mysli ;-D

    Připadá mi, že člověk se potřebuje učit, jak se učit, jak pracovat s informacemi, jak pracovat sám se sebou, jak se zaměřovat na to podstatné...

    a co se obsahu týče, učit se, jak navigovat obrovskými množstvími dat, učit se chápat principy, spojovat si věci, vytvářet si struktury, vnitřní mapy, podle kterých si konkrétní jednotlivosti pak dokáže najít či odvodit....
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    SCHWEPZ: Budeme se celý život "učit jak se učit" a nebo se hernajz někdy taky něco skutečně naučíme? ;) Jako že, jestli tady tímhle náhodou nezabředáváme do takového "metaučení" a samých metadovedností, které ale zůstanou prázdnými skořápkami, protože je není čím zaplnit :)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    LOOK: jo, dneska rámcové vzdělávací programy (to jsou bývalé "osnovy") směřují právě k osvojení, prohloubení a upevnění tzv. kompetencí a dovedností - např. učit se učit /koncept celoživotního učení (lifewide)/, kriticky myslet, nějaké social skills, economic skills, pak tam jsou věci co se týkají občanství a ekologie ap. aj.
    LOOK
    LOOK --- ---
    mozna je jednim z hlavnich ukolu soucasneho vzdelavaciho systemu naucit deti 'ucit se'. velke procento povolani dnes vyzaduje schopnost naucit se velke objemy informaci a pracovat s nimi.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CONTINUITY: a muzete sem nekdo napsat executive summary? (toho ismaela) pripadne dik
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    BROZKEFF: Ta knížka by tě asi zajímala. Pan Holt byl učitel na základní škole a přesně v téhle situaci byl. Snažil se něco naučit děti, které tam musí být a mnoho z těch informací je moc nezajímá.


    YMLADRIS: Na tohle všechno odpovídá ten dokument, co sem dával Kerray, Ismael. Řekla bych, že velice dobře a přesně.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mne obcas pripada ze se to zvrtlo nekde kolem te doby, kdy intelektualove provedli tichou revoluci, povinna skolni dochazka, poznani jako totem, demokracie, lidska prava atd. To jsou same veci, ktere jsou zalozene na osobnim uvedomeni jedincu a jejich touze se rozvijet.

    jenomze. co kdyz biologicky, fyziologicky, vetsina lidi takovych treba neni. Nemaji vnitrni motor jako ze jit za krasou, pravdou, svetlem (whatever) a jsou proste udelaji tak, ze reaguji spise na vnejsi impulsy. Chtit po nich aby motivovali sve dite ze skola je fajn, nebo zodpovedne volili sve volene zastupce, nebo se omezovali v zajmu celku, dobrovolne... je jako chtit po psech aby se ukaznili, a pritom s nima nechodit na cvicak. nemyslim to trpce, spis jako deskriptivne, ze je tu ta moznost.

    jenze to je tabu, nemuzeme rikat ze lidi jsou stado a chteji byt stado, ze.
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    CONTINUITY: To s tím vzděláváním, aby to nebyla nalejvárna, etc., je trochu pláč na špatném hrobě. Výchovu všech dětí a jejich (negativní) naprogramování okolní societou nedokážeme ze dne na den totálně změnit. Vždycky pracujeme s nějakým výchozím materiálem, ve kterém je přítomno více či méně nedokonalosti. Když se představím v pozici učitele na základní nebo i střední škole, tak jsem v nezáviděníhodné pozici: Mám za úkol lidi ve třídě něco naučit. Můžu na to jít různými cestami: Buď budu spoléhat na to, že to jsou lidi zodpovědní sami za sebe a je to jejich věc, jestli mou nabídku se něco naučit využijí či nikoliv, ale pak reálně hrozí, že většina lidí při absenci "biče" nic nebude dělat a svobody, kterou nabízím, jednoduše zneužije ... a nebo prostě zatlačím na to, co je to vademecum, které se musí všichni nadrtit, a budu to důsledně prověřovat. A zřejmě dosáhnu nějakých výsledků.
    Point je "motivace". Když vstupní materiál (studenti) mají vlastní motivaci k poznání, tak je to radikálně jiná práce než když motivace z jejich strany není, a je tam jen čirý živočišný pud vyhledávání slasti a vyhýbání se bolesti.

    Já jsem osobně v pozici, kdy nemotivovaného člověka v zásadě nedokážu nic naučit, pokud předtím nedokážu tu motivaci probudit. Obdivuju ale ty, co nějak dokážou nacpat do hlavy druhého člověka něco, i když je z jeho strany minimální vůle k poznání.

    Radikálnější úvaha by ale samozřejmě měla být o tom, o jakém poznání se tady bavíme, když je po něm ze strany dejme tomu studentů tak nízká poptávka a jejich pozornost je obrácena zcela jiným směrem. Možná ono vnucované "poznání" je opravdu šrot, kterým si lidi intuitivně nechtějí zasírat hlavy. A nebo to lze označit za znevážení hodnosti lidství.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    KERRAY: To je fakt dokonalý :)

    Zrovna jsem u toho bodu, jak jakmile to člověk uvidí, už to navždycky bude vidět všude, a navždycky bude v pokušení říkat o tom ostatním lidem, a žasnout, jak proboha někdo může té lži věřit...a bude tím mnoho lidí ztrácet.

    Au, to je tak přesný...

    Hodně se těším na to, jak autor TO formuluje....
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    ENKIE: btw na torentech je cela cela collection od Curtise http://thepiratebay.org/torrent/5119790
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ENKIE: Ten Trap je úplně fascinující.

    Jak popisuje kořeny toho paranoidního pohledu na svět. Toho, co říká, že svět je nemilosrdná džungle, kde všichni lidi jsou egoističtí roboti, co se jen snaží jeden druhého manipulovat, ovládat, využívat, případně zlikvidovat.

    U nás doma se na tenhle smutnej svět hodně věřilo. Totálně.

    Až v dospělosti jsem s úžasem ...a nepředstavitelnou radostí...zjistila, že to tak vlastně není. Že existují lidi, spousta lidí, kteří mají upřímný a dobrý úmysly, a vůbec se podle tohohle modelu nechovají a neuvažujou. Že to JDE chovat se a myslet jinak, a že to je normální, a narozdíl od té paranoii to funguje.

    Díky informacím v těch dokumentech konečně líp chápu, odkud se celej ten model vzal.
    Část jeho kořenů je v tom, o čem už byla řeč. Lidi prošli traumatem války, rozbitím struktur a hodnot, ztrátou spojení s přírodou. A pak se na ně přivalila tahleta paranoidní vize, kterou vymysleli konkrétní lidé, a poté se rozšiřovala pomocí médií.

    V naší domácnosti přicházela především skrz televizi. Ty zcela konkrétní hodnoty a představy, které popisuje The Trap, které se objevily v Británii 70. let, u nás podporoval seriál Profesionálové ;)....a další. Už se nedivím, že komunisti neměli žádný problém tahleta západní krimi kupovat a vysílat. Protože dávala stejný obraz reality, který chtěli i na Východě - právě tenhleten paranoidní obraz, kdy se nikomu nedá věřit a všichni si jdou po krku. Ve východním bloku se rozhodně vytvořilo to samé. A pak už to jen proudilo do domácností skrz ty příběhy a podporovalo to tendence lidí nevěřit si atd, které byly posíleny už celou životní situací.

    Některé lidi a rodiny to asi postihlo více, některé méně. Čím víc lásky a zdravého základu v tom kterém rodu, tím odolnější byl. Ale když se kouknu, čemu věří generace našich rodičů a prarodičů, zapustilo to kořeny docela dost.

    A pokračuje to pořád dál. Když náhodou někde vidím dnešní seriály, to je neuvěřitelný, jak nechutný mezilidský vztahy nám prezentují jako normální. Ti lidi v těch příbězích se chovají jako totální magoři a šílenci, a přitom se to celé tváří, že tohle je život, že takhle se lidi chovají a snad se ani od nich nedá nic jiného očekávat..... Nejhustější je to, když na to člověk kouká bez zvuku, např. v busu...jen ty xichty...;-D

    Moc dobrej dokument. Moc dobře, že vzniknul. Snad si díky tomu víc lidí uvědomí, že tyhlety psycho modely chování normální nejsou, nemají nic společnýho s lidskou přirozeností, že to byly produkty jedný nemocný doby, která doufejme končí.....


    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    docela fajn diskuse k tématu klubu tady :)

    [ THE ZEITGEIST MOVEMENT - HNUTÍ ZEITGEIST - DUCH DOBY ]
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ENKIE: úplnej souhlas :)

    je super být free ve skupině lidí, které si člověk sám vybral, cítí s nima opravdovou blízkost a dělá s nima něco, co si taky sám vybral

    je naprosto pitomé, být nepřirozeně nucen do nějakého sbližování s lidmi a v prostředí, kde člověk není kvůli sbližování

    mně takhle například docela vyhovuje anonymita měst a naše středoevropské návyky na ulici, v dopravních prostředcích, atd. mlčet a ignorovat se;). za současného stavu společnosti mi to přijde docela fajn a na místě. nechtěla bych, aby si všichni lidé, kteří žijí naprosto jinak a mají úplně jiné priority, chtěli povídat ;) je dobře, že je normální nevšímat si sebe, a tak si člověk může zvolit navazovat kontakty jen s těmi lidmi, se kterými ho opravdu něco spojuje

    ty teambuildingy, firemní kalby a spol, to mi vždycky znělo jako divný halucinace ;) to je fajn, že to introvertní ajťáci dokázali vyzdorovat :)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ENKIE: Díky :)

    Chci to samé :)
    Slovem "revoluce" jsem to trochu odbyla, ano, to je nevhodné slovo, které vyjadřuje zastaralej koncept, kterej vůbec nechci ;) Myslela jsem tím prostě nějakou větší, masovější změnu, která by skutečně pohla s tím vším velkým, co se děje.
    Ale pokud je něco takového vůbec možné, muselo by to mít tu podobu, že by si najednou z nějakého důvodu, vlivem nějakých událostí, apod, uvědomilo realitu mnohem víc lidí, než si ji uvědomuje teď.
    Žádným způsobem "shora", ve stylu těch revolucí, se to udělat nedá, protože změny musí vycházet z dobrovolnosti a pochopení, nejde je vnitit lidem, kteří budou dál mít kořistnický mindset.

    Dík za info k Zeitgeist, ušetřils mi čas, který bych ztratila jejich zkoumáním ;), věřím tvému názoru :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam