• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Další poznámky:

    Text velice přesně popisuje, jakým způsobem jsme kulturně naprogramováni, abychom paradigmatu Kořistníků věřili. Jaké obrazy jsou do nás odmala vkládány, a jak nám umožňují přijmout to, co se kolem nás děje. Hlavní hrdina knihy k pochopení dochází pomalu a postupně, v logických krocích.


    Například nás naše kultura učí, že existence národů, které se nesnažily kontrolovat přírodu, byla plná strádání a úzkosti. Není to pravda, je to dávno prokázáno, ale většina z nás si stejně podvědomě představuje tupé divochy žijící v neustálém strachu ze smrti, se kterými by nikdy neměnili, protože naše existence je přece „smysluplná“ a má „perspektivu“.
    Opak je pravdou, i ti Kořistníci, kteří mají to štěstí, že v naší civilizaci bezprostředně netrpí hladem a nedostatkem (malá menšina), často trpí psychickými problémy z nedostatku smyslu a perspektivy.

    Přečtěte si to, koho to zajímá, popisovat to v konkrétních obrazech je moc nadlouho ;)

    Mně to odpovědělo na několik základních otázek, které si kladu celý život.

    Především na tu hlavní:

    „Jak se mohou (skoro) všichni uprostřed té zkázy tvářit jakoby nic?“

    A docela věřím i tomu, kdy a jak to začalo, protože to dává smysl.

    Často zapomínáme, že předtím už tu byli lidé 3.000.000 let. Je docela odvážné věřit, že víme, že náš typ civilizace je první, jediný nebo jediný možný. Klidně to může naopak být krátkodobý úlet. Něco jako když si malé dítě zkouší, co se stane, když si sáhne do ohně. Popálí se. Pokud to moc nepřežene a přežije to, naučí se příště sahat někam jinam.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    ISMAEL - pokus o shrnutí;)


    Lidé žijící na Zemi se dělí na dvě skupiny. Kořistníky (Takers) a Udržovatele (Leavers).

    Kořistníci, to jsme my, západní civilizace, ale také naprostá většina Asie a dnes už i Afriky, Jižní Ameriky, atd.

    Udržovatelé byly civilizace, které žily v harmonii se svým prostředím. I když se někdy usadili, rozvinuli zemědělství, města, řemesla, uměni, atd, hledali řešení slučitelná se zájmy života, klidně pomalu a dlouhodobě. Nelpěli na svých strukturách a nepovažovali je za nadřazené všemu. Klidně je dokázali měnit a opuštět. My o těchto civilizacích dnes moc nevíme, a o tom, že to jde i takhle, se moc nemluví. Pořádně o tom něco ví pár odborníků.
    Dnes těchto lidí zbývá velice málo. Jsou to většinou přílušníci přírodních národů, jako byli Indiáni nebo Aboridžinci, kteří si uchovali vědomí své kultury a cesty a stále žijí se Zemí a pro Zemi. Jsou na vymření.

    Kořistníci jsou lidé, kteří uvěřili, že jim patří svět. Že mají právo rozhodovat, kdo na tomto světě bude žít a zemře. Že je jejich právem a povinností dostat přírodu pod svou plnou kontrolu. Že tu všechno je pro ně, pro jejich využití, a mají právo to zužitkovat jakýmkoli způsobem, i když pro nikoho jiného nic nezbyde. Že jsou nadřazeni všem ostatním formám života a stojí nad veškerými zákony soužití mezi druhy.

    Existují přirozené zákony soužití druhů, které zaručují pokračování evoluce a života na planetě:

    Každý druh si bere to, co skutečně potřebuje, to ostatní nechává být pro ostatní tvory
    Každý druh si má právo bránit své teritorium a svou potravu, ale nikdy systematicky nevybíjí své konkurenty

    Zvířata a ostatní tvorové tyto zákony dodržují automaticky. Člověk má volbu.
    Udržovatelé zákony také dodržovali, protože je to rozumné a logické.

    Když Kořistníci uvěřili, že jsou „pány tvorstva“, přestali zákony dodržovat. Začali se snažit produkovat víc a víc, nekontrolovaně se množit a vytlačovat své konkurenty (zvířata, rostliny i lidi-Udržovatele) z jejich teritorií, brát jim místo, potravu a další zdroje. Začali vybíjet a ničit predátory, Udržovatele a v podstatě cokoliv, co jim „překáželo“.

    K tomuto zešílení člověka došlo ve starověké Mezopotámii před cca 10.000 lety a my se o něm učíme jako o začátku naší civilizace.
    (pozn. Conti, a pokud vím, už tam nastala první ekologická katastrofa, když to přehnali s megalomanskými zavlažovacími systémy a země jim vyschla)

    Pokud by se nějaký zvířecí druh přestal chovat podle zákonů, zničí sám sebe.
    Pokud se podle zákonů přestane chovat inteligentní druh, jakým je člověk, zničí nakonec sám sebe, předtím ale zničí veškerý ostatní život.
    Naše civilizace je od začátku odsouzena k sebezničení, je jako létající stroj, který nedodržuje zákony aerodynamiky, jeho „pilot“ se s ním nechal shodit z vysoké skály, řítí se volným pádem a věří, že letí. A po celá tisíciletí si to mohl namlouvat, protože byl ještě daleko od země. Ale teď už je dopad na dohled.

    Kořistníci věří, že člověk musí neustále tvrdě pracovat na dosažení té dokonalé kontroly.
    Udržovatelé důvěřují vesmíru. Pracují jen tolik, aby měli, co potřebují, a v klidu se věnují radosti ze života, rozvíjení svého ducha a zkoumání světa.

    Čím větší kontrolu mají Kořistníci nad přírodou, tím větších průserů jsou schopni.
    Kořistníci věří, že jejich problémy vyřeší víc kontroly, ale není tomu tak. Je tomu přesně naopak. Se svým nedokonalým chápáním světa Kořistníci jen uvádí věci do čím dál většího chaosu (pozn. Conti: když si hrají např. s geny, atomem nebo počasím....).

    Jedinou cestou je přestat být Kořistníky. Přestat si namlouvat, že nám všechno patří a všemu rozumíme. Přestat si namlouvat, že máme právo ubližovat zemi, vodě, rostlinám a zvířatům, ve jménu svého „prospěchu“. Uvědomit si, že všechny tyto entity potřebujeme ke svému přežití a jejich zdraví je naše zdraví. Přestat si namlouvat, že se smíme nekontrolovaně množit a ždímat další a další zdroje planety, které tu jsou pro všechny. Přijmout své místo v řádu života a dát nejvyšší prioritu nápravě škod, jak jen bude možná.

    Jen tak může člověk přežít. Jen tak může pokračovat evoluce a existence života. Tak může pokračovat navěky, a člověk v ní bude mít budoucnost, bude se vyvíjet, poznávat sám sebe, dosahovat skutečného chápání vesmíru, rozvíjet nové schopnosti.


    Kořistníci jsou jediná civilizace, kde si lidé myslí, že nevědí, jak žít, a neustále hledají pokyny u nějakých proroků a v dalších vnějších zdrojích.

    Udržovatelé vidí, jak žít, z přirozených zákonů světa kolem sebe. Uvědomují si hlavní principy, jako je právě nutnost uchovat svět zdravý, aby mohl dávat život i dalším generacím, a respektovat všechny ostatní živé tvory. Těmi se řídí. Neřeší nesmysly, jako jestli někdo smí nebo nesmí užívat nějakou drogu nebo ukončit své těhotenství. Takové věci jsou osobní záležitostí jednotlivce. Udržovatelé respektují různost, mezi jednotlivci, kmeny, rasami a národy. Nemyslí si, že by znali jeden správný soubor přesných pravidel, jak se má žít, a svůj způsob života nikomu nevnucují. Řídí se základními zákony, a ve všem ostatním nechávají jednotlivcům i skupinám svobodu.

    Kořistníci se potřebují podívat sami do sebe a do reality kolem sebe, podívat se na své zkušenosti, a zjistit, že ve skutečnosti je jasné, jak je třeba žít. A žít tak.

    V současnosti civilizace Kořistníků kolektivně zavírá oči před vidinou vymření v toxické pustině. Panuje nevyslovená představa, že to možná je nevyhnutelná cena, která bude zaplacena za „pokrok“ člověka. A nebo že se snad podaří konec odvrátit, když bude včas dosaženo totální kontroly nad přírodou. Obojí je nesmysl.

    Samotný strach ze smrti lidi nemotivuje. Je potřeba nová vize, která nahradí představy o „pokroku“, „růstu“ a „kontrole“.

    Vize zdravé civilizace, která respektuje přírodu a žije s ní v harmonii. A respektuje také jednotlivce. Kde má člověk prostor rozvíjet se, hrát si a žít. Nemusí pořád pracovat na výrobě zbytečných věcí a tvorbě zbytečných systémů kontroly. Věnuje se tomu, co je skutečně důležité, a proto může mít skutečně dobrý pocit ze života.

    Taková civilizace neznamená návrat do minulosti. Znamená najít tady a teď způsob, jak žít v souladu s přírodními zákony. Znamená přestat sami v sobě věřit představám Kořistníků a stát se Udržovateli.
    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: můj cíl jsou kozy, ovce, krávy a koně primárně:) razantně pohnout bych s tím mohla, kdyby to bylo vědomě zvladatelné, což není. zatím jediná věc, která mi zatím pomohla se aspoň nějak pohnout, byl film Temple Grandin, říkám si, že když něco takovýho zvládla autistka, mohla bych to taky zvládnout. a taky díky němu zkouším experimentovat se zvládáním stresu pomocí tlaku namísto sedativ, tak třeba mi budou vděčná i moje játra.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KERRAY: asi se nechapem. nemam s konceptem skoly/propojovani ucitelu-studentu (webem) zadny problem. Jestli bych si ja sama takto zapsala nejaky kurz, to s tim nesouvisi.
    KERRAY
    KERRAY --- ---
    YMLADRIS: nevím jak ty, ale já varovné signály většinou vnímám od začátku, a s dnešní možností hodnotit, komentovat, doporučovat, vybírat věci, které se líbily mým známym atd. to prostě beru tak, že by bylo potřeba to zkusit, aby se vidělo
    KERRAY
    KERRAY --- ---
    google to the rescue - tady máte odpovídající kapitolu od Johna Holta
    Instead of education: ways to help ... - Google Books
    http://books.google.com/books?id=oRk28eZoYNkC&lpg=PP1&dq=john%20holt&pg=PA27#v=onepage&q&f=false
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KERRAY: no to beru jako dve ruzne veci. 1. "skola" - tam at si uci kdo chce co chce, je na lidech zda se tim nechaji indoktrinovat, volny trh.
    2. "perfekcionista ymladris" - ja uz brzo umru a nemam cas stravit pul kurzu zjistenim ze dotycny vlastne ani nic moc nevi. Z meho pohledu toto se nevytridi samo, protoze je mnoho lidi kteri na ucitele nemaji takove pozadavky; tj to ze nekod ma zaky jeste nic moc neznamena pro mne, ze je dostatecne kvalitni...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNA: asi musis obchazet konkretni provozy a kde se ti libi co delaji tak zlehka otukat sebe a je zda by ses odvazila chtit aby te nekdo neco ucil. Nevim zda ma cenu si myslet ze jim muzes byt uzitecna - udelat tam nejakou praci za to - ale zkusit to tak navrhnout.

    Chapu ze je to psycho ;-) ale zase bys timto razantnim stylem mohla se socialni fobii docela solidne pohnout. Protoze tvuj cil je naucit se neco o bylinach, nee delat na nekoho dojem atd. Tak maximalne te vyhodi, no.
    KERRAY
    KERRAY --- ---
    YMLADRIS: imho system "skoly" s nejakou online komponentou by velmi rychle vytridil ty, kteri na uceni nejsou vhodni - coz je dalsi vec, kterou tam Holt popisuje - kdyz zacal ucit nekdo, kdo na to nemel, tak mu tam proste ti lidi znovu uz neprisli... tzn. mozna neni potreba vymyslet slozitost tam, kde by se to o sebe mohlo postarat samo
    KUATO
    KUATO --- ---
    ANNA: ja myslim, ze oboji - jak umelecke veci, tak zemedelstvi by mely byt v pohode. co se prvniho pripadu tyce, tak lidi, co jsou angazovani v umeni, tak vetsinou byvaji ta lepsi sorta a pokud ke vsemu jsou ochotni i poradat kurzy, tak pak by meli mit i nejake socio schopnosti. v zemedelstvi neni nic lehciho, nez najit nejakou biofarmu, ktera hleda pres rok ruzne dobrovolniky na vypomoc. tam muzes pobyt vikend nebo dva tydny, jak chces. prace vetsinou byva pres rok dost, takze se muzes zamerit na neco, co je ti blizke a osahat si celou radu veci. jelikoz to byvaji neplacene veci, tak te nikdo nebude prcat, ze neplnis normy :o). samozrejme se neda uplne vyloucit, ze nekde natrefis na cloveka, ktery muze mit o kolecko min, ale zivot uz je takovy, ze nikdy nevis. jeden by si musel zfleku ustrelit palici, kdyby se chtel preventivne vyhnout vsem neprijemnostem.
    ANNA
    ANNA --- ---
    PIZI: jo, to je další věc, tahle volná forma je asi vždycky blíž realitě, než kurzy.
    vím, že když jsem kdysi chodila na keramickej kurz, tak se vlastně nikdo moc nestaral, aby se účastníci něco naučili, když člověk nestihl za hodinu a půl dodělat svoje dílo, mohl ho zas zplácat do kuličky a zahodit.
    MTO
    MTO --- ---
    conti: uz vim jaky bude prvni workshop v tete :-)

    (poradili Mayove)

    YouTube - Introduction to Laughter Yoga and Laughter therapy
    http://www.youtube.com/watch?v=w5KjERog9uM&feature=related




    Smích je nejlepší lék

    Přeji vám hezký den. Jsem Chuen s tónem 12. Společně vás vítáme v tomto velkém a slavném dni a vyzýváme vás, abyste o sebe pečovali a skutečně došli osvícení. Lidé mají sklon brát sebe a své situace velmi vážně. Takže začneme smíchem. Udělejte si teď čas pro smích. Hluboký, srdečný, břišní smích.
    Rozproudíte tím svou energii. Procvičíte své vnitřní svaly. Nabije vás to energií. Udělejte to kdykoli, když cítíte, že je nízká. I když to nemusí být společensky korektní, přesto to udělejte a povzbuďte ostatní, aby se smáli s vámi.
    Kolik obchodních jednání by bylo méně nudných a více energeických, kdyby začala pořádným břišním smíchem? Představte si, jak by to rozproudilo kreativní síly! Vy, kteří pracujete s dětmi, dělejte přestávky pro smích. Ve výchovném procesu jsou často jejich hihňání a smích trestány. Nechte je se smát a zjistíte, jak dramaticky vzroste jejich schopnost se soustředit!
    Máte-li setkání duchovní povahy, udělejte si čas na chvíle smíchu. Oživte energii a umožněte jí plynout. Radost je podstatou vašeho Bytí. Prociťte, jak se ve vás probouzí radost, když se smějete nekontrolovatelným smíchem. Vědecky bylo dokázáno, že smích je úžasným cvičením pro vaše vnitřní orgány. Smích je nejlepší lék, a navíc je zdarma. Mnohem méně byste se museli spoléhat na svůj systém zdravotnictví, kdyby se lidé vysmáli ze svých starostí.
    Namísto tuctu či více pilulek se prostě smějte. Když jste smutní, smějte se. Když se cítíte unavení, smějte se. Když vám klesne energie, smějte se. Smějte se! Smějte se! Smějte se!
    Po celém světě vyrůstají Kluby smíchu. Po celém světě lidé sklízejí prospěšné účinky společného smíchu. Jestliže každý z vás vyleze ze své ulity a dovolí si smát se, kdykoli to potřebuje, otevře tím dveře ostatním, kteří ho budou následovat.
    Smích z hloubky uvolňuje hormony na podatomárních úrovních. Zvyšuje svěžest, protože vdechujete více kyslíku, přináší vám do života více kreativity. Když zíváte, přijímáte více kyslíku, protože se uvolníte. Když se smějete, přijímáte více kyslíku, protože se připravujete na to být více aktivní.
    Selamet! Chuen 12
    ANNA
    ANNA --- ---
    JULYZ: jo, něco takového, bohužel mě v tomhle inhibuje moje povaha. neumím se vnucovat a mám strach, že bych ze stresu plynoucího z kontaktu s cizíma lidma dostala záchvat. je to se mnou těžký.
    PIZI
    PIZI --- ---
    Mě třeba právě vadí ta idea "kursu", nebo "předmětu". Já si představuji něco mnohem volnějšího. Spíše něco jako Mentor.

    K těm řemeslům... Já bych třeba chtěl trochu rozumět autům a mám představu, že by se dal najít někdo kdo provozuje autoservis a kdo by mě nechal přihlížet a postupně by mi třeba ledacos vysvětlil a ledacos mě nechal zkusit. Ale prostě ne jako kurs, ne jakop něco co má učební plán apod. Chci něco bez závazků, živelného. Když mám čas a chuť s možností sám si volit svou míru zapojení, apod.
    JULYZ
    JULYZ --- ---
    JULYZ: a to normálne popri práci, vzala som si mesiac neplateného voľna
    JULYZ
    JULYZ --- ---
    ANNA: mňa napríklad hrozne bavia psy. tak som sa vnútila k pre mňa jednej z najlepších odborníčok na psie chovanie (i zde - id NOITA) na mesiac na prax na psí hotel :o) a bola som dosť prekvapená, že takýchto ľudí ako ja, nemá na hoteli zástupy
    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: zajímají mě umělecká řemesla jednak, tam ještě možnost kurzů u něčeho je, akorát výhledově nevím, jestli je to možnost pro mě. třeba by mi víc vyhovovalo moct si nechat poradit od nějakého dřevořezbáře, pak to zkoušet sama, než se přihlásit na kurz a pak ho polovinu chybět. a zjišťovat, jestli to nevede nějaký démon.
    no a pak taky zemědělství. z toho mám největší obavu, protože mám pocit, že tam se pohybuje spousta sadistů:) aspoň z tzv. živočišné výrobě (název vypovídá za vše).

    no a pak to jsou oblasti jako chemie, kde neaspiruju na odbornost, ale něco bych si ráda vyslechla apod..
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNA: tomu co pises na konci rozumim. Jenomze ber to zase z pohledu tech schopnejsich lidi/schopnych ucit; zpravidla maji prace nad hlavu. Priklad od nas: mne ani moje kolegy na oddeleni ani nenapadne vypisovat temata diplomek. Student musi si nas najit sam, prijit s navrhem spoluprace, co fakt chce delat, a kdyz se jevi ze neni debil, treba se mu budeme venovat. Kvalitne.

    (Nebo si student muze vybrat nejake vypsane tema, ktery vypsal teoretik ktery si v zivote nepricichl k praci...)

    Cili asi bohuzel zalezi jak moc touzis po tom aby te expert poucil a nakolik se mu vnutis. Je zase fakt ze rada lidi chape ze uceni/predavani je dulezita a potrebna vec, takze treba ti vyjdou vstric.

    Rozumim tomu ze je to absolutne nestandardni a ze by ses musela obrnit na WTF?! reakce.

    Annonci nikdo necte ;)

    A co te vlastne presne teda za obory zajima?

    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: to je jasné, ale mám dojem, že v některých oblastech není moc na výběr. zas ale by pak asi neplatilo nutně tohle rčení, protože by nešlo o neschopné, co jim nezbývá než učit, ale prostě o lidi ovládající něco, kteří by byli ochotní to nějakou formou předávat.
    mně třeba ani nejde v první řadě vyloženě o ekvivalent nějakého vzdělávacího programu, spíš o možnost dostat se ke zkušenostem jiných lidí. bariéra je imho primárně to, že nevím, kde hledat, protože mi chybí kontakty, řešit to podáním inzerátu do annonce se mi nechce, jednak jsem asociál a nerada se vrhám do nejisté komunikace, za druhé z podobných důvodů nemám moc sílu třídit zrno od plev.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNA: a ja jsem naopak paranoidni, protoze mam ruzny zkusenosti s jevem "kdo je neschopny a neuplatneny v zivote, tak se aspon snazi ucit vostatni aby sam sobe pripadal hodnotny" takze pri vyberu ucitelu se zas snazim mit nejake jako ze objektivnejsi info (chapu ze system prokazovani ucitelskych kvalit je chaby i tak, ale aspon jako ze neco)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam