• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: a jeste doplnim dalsi naivni vizi: nejlepsi by mi pripadlo, kdyz by decko nez pujde do skoly, uz rozumelo tomu, co hodnoceni je. Ze ono neni svoje znamky. Ze je nadherna zariva manifestace, ornament reality, bez ohledu na to, jak se mu ve skole (nebo v cemkoliv) dari. Ze uci se, aby rozsirilo sve moznosti jak interagovat se svetem; nee kvuli znamkam. Atd. Pak by nemuselo byt z hodnoceni nervozni; hodnoceni je proste jen dalsi data, zpetna vazba jak jeho vykon pusobi na ucitele v kontextu dalsich spoluzaku. Jak pobrat zadani a jak ho splnit. Nase kultura je na delani dojmu na autoritu zalozena, takze neni spatne rozvijet i tento skill. Je to proste skill.

    U nas v praci najimame dost mladych decek (18 let). Vim jak mne stvou lidi, kteri neumi/nechteji pochopit zadani a splnit ho. Zdrzuji cele flow. Z meho pohledu, vetsina lidi po vetsinu zivota bude kooperovat v tymu, pracovat v nejake strukture, nasledovat nejake zadani. Jako kdyz ucen se driv ucil u mistra. Teprve kdyz toho spoustu uz umi "provadet", tak je hodnotny, kdyz se pokousi o svoje vlastni vystrelky a napady, sam se stava mistrem atd. Setkavam se s radou lidi, kteri fakt trpi, ze nechteji byt blbym koleckem v soukoli/mraveneckem v mravenisti, ale pritom nemaji na to, aby teda byli nejakou vedouci entitou, ktera si dela co chce (a okoli to akceptuje, uznava atd.). Co pak s nima. Maji jako by vecnou pubertu a blbe se s nima spolupracuje. Tak se mi zda lepsi, kdyz clovek umi jak "plnit zadani na dobrou znamku", tak uplatnit svou tvorivost a angazma... no uvidime :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    skoly, kde se nepraktikuje hodnoceni, jsou i u nas. Osobne si myslim, ze nejak jednoznacne verit ze to je pro decka lepsi, je osidny - muze to byt projekce rodicu, z mladi, jak pise KAI "kdo ma vzpominky nemuze nesouhlasit". Cetla jsem zazitky nejake matky, ktera nejak ve treti tride z logistickych duvodu preradila dcera z nejake tady te waldorf/montessori/neco skoly do normalni skoly a stalo se to, ze dceru KONECNE zacala skola zajimat. Matka ji podrobne zpovidala a holcicka to vysvetlovala tak, ze v puvodni skole ji nikdy nikdo nerekl, zda jeji vykon je nad/pod/prumerny, nikdy se v nicem nesoutezilo, nic ji nemotivovalo se vubec o neco snazit, protoze cela skola bych zalozena na hlavne si autenticky delejte co chcete. Pritom ale tato divka je prirozene souteziva a LIBI se ji, kdy je srovnavana a vi, jak na tom je, co se ji podarilo super a kde ma zabrat.

    Takze jestli to do takoveto situace dostanu, chtela bych se rozhodovat dle toho co se bude jevit jako nejlepsi vzhledem k osobnosti mych deti.

    Osobne se tady u tech skol typu "nenutte se do niceho" bojim, jestli to decka dostatecne pripravi na zivot, mineno, jestli si to ucitele moc neusnadnuji (rezgnuji na moralne volni vychovu, kazdej si rad jen hraje a surfuje realitou = mensi prace s detma). Umet se prekonat, zabrat, snazit se, vyrovnat se s hodnocenim, s uspechem, failem ... to je soucasti zivota. Osobne bych spis zkoumala CO se decka v te skole uci (jaka didaktika se pouziva) a jak kvalitni osobnosti jsou ucitele. Spis nez vsazet na radikalni pravidla typu "zadne znamky a testy". Co jsem zatim se setkala, casto to muze byt tezce ideologicky zatizene (ucitelku nezajima osobnost ditete, ale hlavne aby se dodrzovala pravidla toho nejakeho systemu, kteremu veri jako svate knize). Jako u kazde alternativni zalezitosti, je tam vetsi procento lidi kteri nejak bojuji proti systemu, svetu atd., nejsou to vyrovnany mily lidi... a ja nechcu aby si na mych deckach odzivali svoje trauma :)

    cili, zkoumala bych peclive konkretni skolu
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    KAI:
    Na stejným webu je pěknej článek k ADHD jako takovýmu, přes ten jsem se tam dostala. http://mothering.com/education/does-adhd-even-exist.
    Líbí se mi, že v něm autor rodiče, kteří podávají svým malým dětem denně silné stimulanty, nesoudí, dává jim slovo, a umožňuje udělat si rozumný obrázek PROČ to dělají, co jim to dává, v jakém smyslu to "funguje" - a že ti lidé prostě jen nevědí, co jiného by mohli dělat.
    Zajímavé je pak přečíst si třeba pohledy na ADHD z hlediska ájurvédy, která nabízí celou řadu jednoduchých nechemických opatření, jež mají při léčení těch problémů velice dobré výsledky (zatímco stimulanty mají těžké vedlejší účinky a podstatu problému zhoršují).
    -----
    jj, s tou větou taky hlubokej souhlas. Pokouším se si to představit, moct se učit, ponořovat se do nových informací a zkoumat je, bez toho nesmyslnýho tlaku a struktur...to by musela být úplná extáze :o)) ...skoro si to teda ani představit neumím. Sice to dělám, co jsem opustila školu, ale mít na to celej dům s vybavením a personálem a partou spolunadšenců, uááá ..;)
    KAI
    KAI --- ---
    CONTINUITY: vyborny, dik! srandovni, jak i ve mne ty zazity struktury pri cteni clanku cukaly (jak ADHD nema bilogicky zaklad?? jak ze nevadi kdyz dite do 9 let necte?? jak zadny osnovy a testy?? :D), nicmene ten zaver s meetingama novych deti zni fakt presvedcive.

    stranky vlastni skoly tez vyzivny :) http://www.albanyfreeschool.com/

    ("There are not any tests or grades either, because we have discovered by trial and error over the years that learning happens best when it happens for its own sake. Again and again, our experience has confirmed that a child's innate desire to learn is a far more powerful motivating force than any external reward - or threat." S tim snad nikdo, kdo ma nejaky vzpominky na sebe na ZS nemuze nesouhlasit.)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: a od čeho jsou sklady? Je jasný, že v létě a na podzim je hojnost a na konci zimi úmor, ale jinak by se i za "středověkých" podmínek, dalo skladovat spousta zeleniny celoročně .)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Here's a REAL Drug-free School | mothering
    http://mothering.com/education/heres-a-real-drug-free-school

    Šílenej název, příjemnej článek. Nejde ani tak o ty drogy (myslí se tím psychiatrické léky, tahle alternativní škola je neuznává a problémy s chováním se řeší jinak), spíš se mi líbí všeobecně ten základní přístup k dětem, jak ho popisují :).
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    INK_FLO: Tedy, Sleepy hustě...:o))
    ----------------
    Knihu napsal Aleš Kot před více než rokem, námět jel nabídnout do Seattlu na festival Comic Con a nakladatel jeho vydání na místě odsouhlasil. "Pět studentů mezi patnácti až osmnácti lety napochoduje do školy s automatickými zbraněmi, LSD a kamerami, které všechno přenášejí na internet. Nechají téměř všechny kromě čtyř učitelů opustit školu a pak začnou výuku," popisuje Kot rozjezd příběhu.

    Ukázka z komiksového románu Wild Children

    Aleš Kot
    Sám ví, že škola může být traumatizující a sloužit jako nástroj pro likvidaci originálních nápadů. "Jak už kdysi řekl Ellwood P. Cubberley, jeden ze zakladatelů moderního školství: jsou to továrny, ve kterých je produkt - děti - přetvořen tak, aby vyhovoval způsobu života ve dvacátém století," dodává Kot.
    Zdroj: http://kultura.idnes.cz/ales-kot-a-jeho-komiks-v-usa-ddb-/literatura.aspx?c=A120817_173646_vytvarne-umeni_jaz
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    kuato, jazzz, miluch: sorry, jsem tu jen na skok, zabyval jsem se tim uz pred delsi dobou a statkareni me teprve ceka, pokud vas to zajima vzpominam si na knizku four season harvest, ci googlete french winter gardens, urcite se doberete i k plodinam ktery pouzivaj, byl tam urcite spenat a nejaky dalsi listovy zeleniny.
    KUATO
    KUATO --- ---
    JAZZZ: nevim jiste, nezkousel jsem. imho jen rostliny, kterym nevadi kratke dny a malo svetla, takze zadne rajcata. brokolice nam venku jednou vydrzely do poloviny ledna, kdy prisel prvni velky mraz. tipl bych korenovky, porek.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    abychom se zas vratili k tematu transformace:
    ted mi prisel vygenerovany mail od cloveka o kterem jsem nikdy neslysel a do oka mi padla veta:
    "Nezáleží na tom, jak daleko od rodiny a přátel se nacházíte, Facebook vám pomůže zůstat ve spojení."
    zni to docela strasidelne .. Nezáleží na tom, jak daleko od rodiny a přátel se nacházíte .. je to trochu v jinem kontextu, ale cim vickrat to lidi budou cist, tim vic to bude smutna pravda
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KUATO: a co by slo v zime pestovat v bioplynem vytapenem skleniku na cca 15 stupnu?
    a jak je to se salavym vytapenim? predpokladam ze kytky potrebujou teply vzduch a ne jen zaric nad sebou takze tim se usetrit neda..
    KUATO
    KUATO --- ---
    Kaderavek a ruzickova kapusta vydrzi venku i v zime. Akorat kdyz jsou velke holomrazy, tak zdechnou.

    Vevnitr se da pestovat v truhlikach pazitka, cibule /na nat/ a natova petrzel.
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    a jeste (krom te brokolice...)do polevky kaderavek (snnad se to tak opravdu jmeenuje) ten roste i za mrazu
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    presne tak. v zime se latujou ponozky
    KUATO
    KUATO --- ---
    TADEAS: v zime se toho moc neupestuje ani ve skleniku (pokud nemas vytapeny). krom brokolice a nejake korenove zeleniny me nic nenapada. na zimu se vzdycky zelenina skladovala. korenova zelenina, brambory, jablka vydrzi do nove sezony, zbytek se da zavarit, nasusit.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    _BENNY: kdyz mas k dispozici nejakej sklenik, tak se da pestovat celkem celorocne, musis pres ty nejchladnejsi mesice zvolit vhodny plodiny, roste to pomaleji, ale nejvic vadi vitr, kteryho se tim zbavis, teplota vysoka bejt nemusi. tohle je dobry reseni treba pro par rodin dohromady nekde mimo mesto. jinak chapu dovoz, zajimalo by me na kolik by musela vzrust cena prepravy, aby se zacalo vyplacet i to zimni lokalni pestovani. asi hodne :)
    CRANK
    CRANK --- ---
    _BENNY: Zelí je ale úplně supr. Je v něm všecko ;).
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    TADEAS: na zime byla vzdycky nejlepsi nevegetarianska lokalni bio zabijacka :-) ale zrat celou zimu jenom zeli (jeste v dobe detstvi me matky na vesnici to bylo normalni), to by mi asi jeblo.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    _BENNY: njn, naplnili bychom sklepy, zavarili okurky, nakvasili zeli, nasusili ovoce a trpeli zimu ;)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    zrovna ted nedavno jsem v televizi zaslechl, ze opravdove lokalni & bio potraviny by se u nas v obchodech prodavaly tak akorat 4 mesice v roce a pak uz nic. zbytek pokryva dovoz ze zahranici.
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    JAZZZ: schválně jsem nedával žádný komentář :-)...jinak ale bio se nemusí rovnat lokální žeano, když už teda :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    INK_FLO: biopotraviny jsou predevsim zdrave pro lokalni ekonomiku. ale ja jsem rad za vsechny tyhle stupidni redaktory, co generuji masove zatmeni mozku, ktere mi dava evolucni vyhodu ;)
    jen to tady vsecko zplanyrujte, jidlo vozte ze spanelska nebo radsi taky rovnou z ciny a casem tu zustane babis a jeho otroci a svobodni cybersedlaci :)
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    Studie: Biopotraviny jsou placebo za vyšší cenu - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=756364
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    EVA_: je mi to jasny ze to vsechno nebude jak si ted maluju.)
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    parada
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    INK_FLO: dobře on! po czechteku 2005 mi dával nějaký protiparoubkovský nálepky a koukám, že se od tý doby docela vypracoval :)
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    kdo z vás si pamatuje na sleepyho? :-)

    Doma vystřídal šest škol, v USA vydal jeden z nejprodávanějších komiksů - iDNES.cz
    http://kultura.idnes.cz/ales-kot-a-jeho-komiks-v-usa-ddb-/literatura.aspx?c=A120817_173646_vytvarne-umeni_jaz
    EVA_
    EVA_ --- ---
    MONKEYFIGHTER: Až je budeš mít, měj na paměti, že i rodič je jen člověk a nebuď na sebe zlej, když se nebudeš cítit dostatečně "transformovanej".
    EVA_
    EVA_ --- ---
    YMLADRIS: Píšu kraviny, pardon.
    Matky, co jsou totálně v pohodě, tu moc nevidím, evidentně to patláme všechny, jak se dá, supermatky tu dlouho neobstojí. To, co bylo potřeba říct je, že je moc fajn vidět, když je někdo ve stejný situaci, řeší stejný problémy (stárnutí, výchova, přechody do školy, a.t.d.) a je z toho taky rozhozenej. V tom jsou ty přechodové "rituály" fajn. A ty tady v zásadě jsou. Což je jedna z výhod života v Prdelákově. Všichni sice všechno o všech vědí a příšerně se drbe, nic se neschová, ale v krizovkách je to i dobrý, mámy si řeknou "nojo, mezi třetím a čtvrtým rokem - horor, mají nějakou pubertu, či co" tátové to odkejvou s pivem v ruce "člověk by je nejradši řezal", postěžujem si, do určité míry se povzbudíme faktem, že jsme na stejné lodi. Paradoxně stačí jen do té skupiny rodičů, co tu konkrétní změnu mají na krku, patřit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam