• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    Restartováno :)
    O cestách, technikách, prostředcích, projektech, hnutích, myšlenkách velkých i malých, co pomáhají člověku osvobozovat se a naplňovat svůj potenciál, a skupinám, místům, ekosystémům, uzdravovat se z nemoci civilizace.
    Společným jmenovatelem témat je uzdravení, obnovení rovnováhy, návrat k přirozenosti, nalézání cesty, která je v souladu se životem.

    Ráda bych, aby klub byl o sdílení informací, nápadů a zdrojů - spíše než o diskusích a rozebírání, jestli je nějaké téma dobré-špatné, reálné-nereálné, apod ;) (na tento druh vyžití tu máme klubů dostatek :)

    organnic.blogspot.com (Conti)
    rozbalit záhlaví
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS:
    YMLADRIS:

    Je zajímavé, že nepřítomnost známek pro tebe znamená "rezignují na morálně volní výchovu".

    Pro mně to vůbec není to samé. Podle mně lidi se rozhodně mohou učit spolupracovat a plnit zadání, aniž by byli známkováni a vystaveni tlaku vzájemné konkurence a "výkonu" v dnešní podobě.
    Napadá mně jako příklad třeba Skaut a podobné spolky. Děti na táborech se učí všem možným dovednostem a rozhodně u toho musí spolupracovat, a rozhodně se u toho mohou učit morálním hodnotám, pokud to tak mají hozeni jejich vedoucí a organizace celá, a přitom za to nedostávají známky.
    Přijde mi, že zájem učit se tam vzniká přirozeně, z kontextu, je zřejmé, že člověk potřebuje umět určité dovednosti, aby mohl být platným členem společenství, určité základní aby si vůbec poradil, další aby byl užitečný a mohl se realizovat, a pokud projevuje opravdu hodně schopností a užitečných vlastností, tak může vést ostatní...
    Zároveň si ale může do určité míry vybrat, nemusí vynikat úplně ve všem, může se zaměřit na to, co ho baví, a to ostatní ovládat na základní úrovni a přenechat jiným. A může průběžně objevovat nové talenty, které by měl rozvíjet.

    To samé vidím v jakékoli volné, neorganizované skupině, která se společně věnuje určitým svobodně zvoleným činnostem...jako je třeba psytrance nebo Rainbow. Potřebuje to fungovat na určitých základních řekněme morálních principech soužití, některé jsou nezbytné u všech (třeba tolerance a respekt k ostatním), některé jsou "upgrade", který umožní člověku vyšší úroveň zapojení a seberealizace. Když člověk něco umí, a chce dělat, může se realizovat. Když ještě něco neumí, může se to učit, sám a tím že se zapojí, a časem to umět a realizovat se v tom.....
    atd

    10 let v organizované škole mě z tohohle nenaučilo naprosto nula nic. A to jsem to tam zvládala dobře a uměla v poho surfovat ten systém a mít bez velké námahy dobré známky. Rodina mě to taky naučit nemohla.
    A teď už se to léta pomalu učím, a některé věci mi dochází třeba až teď, jak to vlastně v normální lidské spolupráci funguje.

    Podle mě tohle by lidem měla dát škola. Teoreticky jim to může dát i školský systém se známkami, pokud budou mít osvícené učitele :) Ale myslím si, že k tomu nutný není, a častěji je spíš překážkou. To, co hledáš a nenacházíš u svých kolegů, se nenaučili, protože jim to nedala ani rodina ani škola, protože u počítače a televize se to nenaučí, a ve škole, kde si to odsedí a nadrtí se na známku, taky ne. Nemyslím, že by naše dnešní školy byly příliš svobodné. Jak se někdo má učit spoulpracovat, když sedí jak pecka a kouká dopředu? Podle mě úkoly a aktivity, které tyhle schopnosti rozvíjejí, jsou pořád malou částí. Protože systém, na kterém je založeno současné školství, nechtěl abychom spolupracovali, chtěl ovladatelné jednotlivce-individualisty, přesně takové jak popisuješ, nedospělé a přitom s velkým egem. Trošku to možná přehnal, takže už se nehodí do té práce....zase pravděpodobně jsou takhle lepšími konzumenty. Jsou produktem tohohle systému, ne nějakých alternativ.

    Myslím si, že z přirozené školy nevyjdou takovýhle lidé, právě naopak. Že i v dnešních experimentálních přirozenějších školách už se děti naučí alespoň do nějaké míry právě těm vlastnostem, co bys u svých kolegů ráda viděla, protože o tom to je.
    PIZI
    PIZI --- ---
    YMLADRIS: To pak záleží zda chceš aby děti pokračovaly v tom jaky svět je, nebo zda chceš aby ho měnily. Pokud mají pokračovat, tak samozřejmě hledáš výchovu, která jim umožní se hladce zařadit do dnešního světa autorit a soutěžení.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: a jeste doplnim dalsi naivni vizi: nejlepsi by mi pripadlo, kdyz by decko nez pujde do skoly, uz rozumelo tomu, co hodnoceni je. Ze ono neni svoje znamky. Ze je nadherna zariva manifestace, ornament reality, bez ohledu na to, jak se mu ve skole (nebo v cemkoliv) dari. Ze uci se, aby rozsirilo sve moznosti jak interagovat se svetem; nee kvuli znamkam. Atd. Pak by nemuselo byt z hodnoceni nervozni; hodnoceni je proste jen dalsi data, zpetna vazba jak jeho vykon pusobi na ucitele v kontextu dalsich spoluzaku. Jak pobrat zadani a jak ho splnit. Nase kultura je na delani dojmu na autoritu zalozena, takze neni spatne rozvijet i tento skill. Je to proste skill.

    U nas v praci najimame dost mladych decek (18 let). Vim jak mne stvou lidi, kteri neumi/nechteji pochopit zadani a splnit ho. Zdrzuji cele flow. Z meho pohledu, vetsina lidi po vetsinu zivota bude kooperovat v tymu, pracovat v nejake strukture, nasledovat nejake zadani. Jako kdyz ucen se driv ucil u mistra. Teprve kdyz toho spoustu uz umi "provadet", tak je hodnotny, kdyz se pokousi o svoje vlastni vystrelky a napady, sam se stava mistrem atd. Setkavam se s radou lidi, kteri fakt trpi, ze nechteji byt blbym koleckem v soukoli/mraveneckem v mravenisti, ale pritom nemaji na to, aby teda byli nejakou vedouci entitou, ktera si dela co chce (a okoli to akceptuje, uznava atd.). Co pak s nima. Maji jako by vecnou pubertu a blbe se s nima spolupracuje. Tak se mi zda lepsi, kdyz clovek umi jak "plnit zadani na dobrou znamku", tak uplatnit svou tvorivost a angazma... no uvidime :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    skoly, kde se nepraktikuje hodnoceni, jsou i u nas. Osobne si myslim, ze nejak jednoznacne verit ze to je pro decka lepsi, je osidny - muze to byt projekce rodicu, z mladi, jak pise KAI "kdo ma vzpominky nemuze nesouhlasit". Cetla jsem zazitky nejake matky, ktera nejak ve treti tride z logistickych duvodu preradila dcera z nejake tady te waldorf/montessori/neco skoly do normalni skoly a stalo se to, ze dceru KONECNE zacala skola zajimat. Matka ji podrobne zpovidala a holcicka to vysvetlovala tak, ze v puvodni skole ji nikdy nikdo nerekl, zda jeji vykon je nad/pod/prumerny, nikdy se v nicem nesoutezilo, nic ji nemotivovalo se vubec o neco snazit, protoze cela skola bych zalozena na hlavne si autenticky delejte co chcete. Pritom ale tato divka je prirozene souteziva a LIBI se ji, kdy je srovnavana a vi, jak na tom je, co se ji podarilo super a kde ma zabrat.

    Takze jestli to do takoveto situace dostanu, chtela bych se rozhodovat dle toho co se bude jevit jako nejlepsi vzhledem k osobnosti mych deti.

    Osobne se tady u tech skol typu "nenutte se do niceho" bojim, jestli to decka dostatecne pripravi na zivot, mineno, jestli si to ucitele moc neusnadnuji (rezgnuji na moralne volni vychovu, kazdej si rad jen hraje a surfuje realitou = mensi prace s detma). Umet se prekonat, zabrat, snazit se, vyrovnat se s hodnocenim, s uspechem, failem ... to je soucasti zivota. Osobne bych spis zkoumala CO se decka v te skole uci (jaka didaktika se pouziva) a jak kvalitni osobnosti jsou ucitele. Spis nez vsazet na radikalni pravidla typu "zadne znamky a testy". Co jsem zatim se setkala, casto to muze byt tezce ideologicky zatizene (ucitelku nezajima osobnost ditete, ale hlavne aby se dodrzovala pravidla toho nejakeho systemu, kteremu veri jako svate knize). Jako u kazde alternativni zalezitosti, je tam vetsi procento lidi kteri nejak bojuji proti systemu, svetu atd., nejsou to vyrovnany mily lidi... a ja nechcu aby si na mych deckach odzivali svoje trauma :)

    cili, zkoumala bych peclive konkretni skolu
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    KAI:
    Na stejným webu je pěknej článek k ADHD jako takovýmu, přes ten jsem se tam dostala. http://mothering.com/education/does-adhd-even-exist.
    Líbí se mi, že v něm autor rodiče, kteří podávají svým malým dětem denně silné stimulanty, nesoudí, dává jim slovo, a umožňuje udělat si rozumný obrázek PROČ to dělají, co jim to dává, v jakém smyslu to "funguje" - a že ti lidé prostě jen nevědí, co jiného by mohli dělat.
    Zajímavé je pak přečíst si třeba pohledy na ADHD z hlediska ájurvédy, která nabízí celou řadu jednoduchých nechemických opatření, jež mají při léčení těch problémů velice dobré výsledky (zatímco stimulanty mají těžké vedlejší účinky a podstatu problému zhoršují).
    -----
    jj, s tou větou taky hlubokej souhlas. Pokouším se si to představit, moct se učit, ponořovat se do nových informací a zkoumat je, bez toho nesmyslnýho tlaku a struktur...to by musela být úplná extáze :o)) ...skoro si to teda ani představit neumím. Sice to dělám, co jsem opustila školu, ale mít na to celej dům s vybavením a personálem a partou spolunadšenců, uááá ..;)
    KAI
    KAI --- ---
    CONTINUITY: vyborny, dik! srandovni, jak i ve mne ty zazity struktury pri cteni clanku cukaly (jak ADHD nema bilogicky zaklad?? jak ze nevadi kdyz dite do 9 let necte?? jak zadny osnovy a testy?? :D), nicmene ten zaver s meetingama novych deti zni fakt presvedcive.

    stranky vlastni skoly tez vyzivny :) http://www.albanyfreeschool.com/

    ("There are not any tests or grades either, because we have discovered by trial and error over the years that learning happens best when it happens for its own sake. Again and again, our experience has confirmed that a child's innate desire to learn is a far more powerful motivating force than any external reward - or threat." S tim snad nikdo, kdo ma nejaky vzpominky na sebe na ZS nemuze nesouhlasit.)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: a od čeho jsou sklady? Je jasný, že v létě a na podzim je hojnost a na konci zimi úmor, ale jinak by se i za "středověkých" podmínek, dalo skladovat spousta zeleniny celoročně .)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Here's a REAL Drug-free School | mothering
    http://mothering.com/education/heres-a-real-drug-free-school

    Šílenej název, příjemnej článek. Nejde ani tak o ty drogy (myslí se tím psychiatrické léky, tahle alternativní škola je neuznává a problémy s chováním se řeší jinak), spíš se mi líbí všeobecně ten základní přístup k dětem, jak ho popisují :).
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    INK_FLO: Tedy, Sleepy hustě...:o))
    ----------------
    Knihu napsal Aleš Kot před více než rokem, námět jel nabídnout do Seattlu na festival Comic Con a nakladatel jeho vydání na místě odsouhlasil. "Pět studentů mezi patnácti až osmnácti lety napochoduje do školy s automatickými zbraněmi, LSD a kamerami, které všechno přenášejí na internet. Nechají téměř všechny kromě čtyř učitelů opustit školu a pak začnou výuku," popisuje Kot rozjezd příběhu.

    Ukázka z komiksového románu Wild Children

    Aleš Kot
    Sám ví, že škola může být traumatizující a sloužit jako nástroj pro likvidaci originálních nápadů. "Jak už kdysi řekl Ellwood P. Cubberley, jeden ze zakladatelů moderního školství: jsou to továrny, ve kterých je produkt - děti - přetvořen tak, aby vyhovoval způsobu života ve dvacátém století," dodává Kot.
    Zdroj: http://kultura.idnes.cz/ales-kot-a-jeho-komiks-v-usa-ddb-/literatura.aspx?c=A120817_173646_vytvarne-umeni_jaz
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    kuato, jazzz, miluch: sorry, jsem tu jen na skok, zabyval jsem se tim uz pred delsi dobou a statkareni me teprve ceka, pokud vas to zajima vzpominam si na knizku four season harvest, ci googlete french winter gardens, urcite se doberete i k plodinam ktery pouzivaj, byl tam urcite spenat a nejaky dalsi listovy zeleniny.
    KUATO
    KUATO --- ---
    JAZZZ: nevim jiste, nezkousel jsem. imho jen rostliny, kterym nevadi kratke dny a malo svetla, takze zadne rajcata. brokolice nam venku jednou vydrzely do poloviny ledna, kdy prisel prvni velky mraz. tipl bych korenovky, porek.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    abychom se zas vratili k tematu transformace:
    ted mi prisel vygenerovany mail od cloveka o kterem jsem nikdy neslysel a do oka mi padla veta:
    "Nezáleží na tom, jak daleko od rodiny a přátel se nacházíte, Facebook vám pomůže zůstat ve spojení."
    zni to docela strasidelne .. Nezáleží na tom, jak daleko od rodiny a přátel se nacházíte .. je to trochu v jinem kontextu, ale cim vickrat to lidi budou cist, tim vic to bude smutna pravda
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KUATO: a co by slo v zime pestovat v bioplynem vytapenem skleniku na cca 15 stupnu?
    a jak je to se salavym vytapenim? predpokladam ze kytky potrebujou teply vzduch a ne jen zaric nad sebou takze tim se usetrit neda..
    KUATO
    KUATO --- ---
    Kaderavek a ruzickova kapusta vydrzi venku i v zime. Akorat kdyz jsou velke holomrazy, tak zdechnou.

    Vevnitr se da pestovat v truhlikach pazitka, cibule /na nat/ a natova petrzel.
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    a jeste (krom te brokolice...)do polevky kaderavek (snnad se to tak opravdu jmeenuje) ten roste i za mrazu
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    presne tak. v zime se latujou ponozky
    KUATO
    KUATO --- ---
    TADEAS: v zime se toho moc neupestuje ani ve skleniku (pokud nemas vytapeny). krom brokolice a nejake korenove zeleniny me nic nenapada. na zimu se vzdycky zelenina skladovala. korenova zelenina, brambory, jablka vydrzi do nove sezony, zbytek se da zavarit, nasusit.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    _BENNY: kdyz mas k dispozici nejakej sklenik, tak se da pestovat celkem celorocne, musis pres ty nejchladnejsi mesice zvolit vhodny plodiny, roste to pomaleji, ale nejvic vadi vitr, kteryho se tim zbavis, teplota vysoka bejt nemusi. tohle je dobry reseni treba pro par rodin dohromady nekde mimo mesto. jinak chapu dovoz, zajimalo by me na kolik by musela vzrust cena prepravy, aby se zacalo vyplacet i to zimni lokalni pestovani. asi hodne :)
    CRANK
    CRANK --- ---
    _BENNY: Zelí je ale úplně supr. Je v něm všecko ;).
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    TADEAS: na zime byla vzdycky nejlepsi nevegetarianska lokalni bio zabijacka :-) ale zrat celou zimu jenom zeli (jeste v dobe detstvi me matky na vesnici to bylo normalni), to by mi asi jeblo.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    _BENNY: njn, naplnili bychom sklepy, zavarili okurky, nakvasili zeli, nasusili ovoce a trpeli zimu ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam