JAZZZ: Kdy bylo to "dříve" (kvalitnější...)? Za bolševika? Za první republiky? Nebo ještě dřív? Jak za první republiky tak dnes byly "profesionální" kvalitní výrobky i levné spotřební zboží pro každého. Dnes máš bezprecedentní možnost si koupit profesionální vybavení (např. fotoaparát-zrcadlovku) za desítky až stovky tisíc, a takové vybavení nejen že bude servisovatelné, ale i po několika letech bude mít svou hodnotu, půjde dál prodat, atd.atd. Ale profi fotovybavení kupuje jen někdo. Většina lidí koupí kompakt za 2000 Kč nebo spíš dnes se spokojí s integrovaným foťákem v smartphonu. Pokud by tu bylo jen to profivybavení ale ne to "lidové", tak se prostě nekoná ta demokratizace technologií, přístupu k informacím, atd.atd. Foťák bude mít jen jeden člověk v obci, zbytek bude makat na poli a zdar. Přesvědči populaci, že tahle alternativa má nějakou zásadní přidanou hodnotu pro ně, kteří ten foťák nebudou moct mít. (Ne že se tím sníží spotřeba energie/surovin/whatever). Tricky.
Traktory a kombajny co na 2cm přesnost sledují stopu přes GPS a další navigační systémy už tu jsou, stačí koupit libovolné číslo novin "Zemědělec" a podívat se na reklamy, co se tam objevují. Takové zemědělství se masivně rozjíždí v USA a všude jinde, kde je zájem podílet se na světovém trhu (a je kapitál/půjčky na nové technologie). Společně s přesným dávkováním pesticidů, herbicidů, použitím "Roundup ready" GMO odrůd atd. je to cesta propagovaná masivně Monsantem, Syngentou & spol. K nám se to dostává pod označením "integrovaná zemědělská produkce".
Je IMHO zcela ZÁSADNÍ rozdíl mezi prací na zahrádce jak to teď dělám já nebo možná ty ve smyslu "volnočasové aktivity" a kompenzační aktivity "po práci u počítače", kde vlastně o nic nejde, pokud se něco nepovede, protože stejně máme dost kapitálu si cokoli koupit v Kauflandu a Kaufland nám cokoli můžeme potřebovat levně zajistí, a situací, kdy to nemáš jako hobby, ale jako obživu a není to jen hra. Přiznám se, že mi tohle pořád ještě úplně a plně nedochází, ale snažím se tohle neignorovat. Současnou fázi "hry ve volném čase" chápu jako příležitost jednak poznat, že věci často nejsou taková prdel jak se permakulturní a newage ideologové občas snaží tvrdit, a jednak to mít jako trenažer/školní praxi před tím, než to třeba jednou bude naostro. Ale je bláhové vytvářet dojem, že to dělám naostro, pokud se tím fakt už sám neživím (stejně ale asi využívám řadu prvků civilizace a technologie, které beru jako automatické a kdybych je neměl, byla by to docela pruda)
Komplementární měny (LETS) jsou komplementární, nikoli alternativní. Nenahrazují hlavní měnu a obecný trh, ale jen jej doplňují na úrovni lokální směny a mají za cíl zvyšovat hodnotu "lokálního multiplikátoru" tj. míry peněz, které se točí v rámci obce/regionu, aby hned neutíkaly někam za hranice.
Není na nich nic "duchovního" a dualistické paradigma, pocit nezávislých jednotek, existence soukroméh vlastnictví atd. nijak nepřekračují. Bezpeněžní "ekonomika" je proti tomu mnohem radikálnější věc a to, že pořádně nikdy nefungovala je patrně proto, že byla snaha imputovat (vnutit) takový model fungování tam, kde ti lidi prostě nebyli osvícení/realizovaní. Takže opravdová "post-moderna", opravdový "nový věk", "age of communion", kde už nebude potřeba peněz, nastane ve chvíli, kdy zúčastnění jedinci dosáhnou té realizace. Ale pak zase neřešíš, jestli teda peníze jsou dobré nebo špatné, stejně dobře pak můžou fungovat i ty peníze - to už jsme prostě za tím posuzováním co je teda lepší nebo horší.
V létě jsem si přečetl celou utopii Muammara Kaddáfího "Zelená kniha" a pak se zeptal taťky, co v té Lybii v 80. letech byl a pracoval, a pozoroval jak se tam aplikovala ta "třetí univerzální teorie". Sranec. Prostě se někdo pokusil jakýsi ideál silou vnutit národu, a nebál se k tomu použít armádu a zastrašování - vše ve jménu "lidu", což je asi nejfrekventovanějším slovem v celé Zelené knize. A přitom ten Kaddáfí docela dobře vystihl jak základní chybu v kapitalismu, tak i v komunismu. Že by ale byl osvíceným vladařem? I ta Kaddáfího "třetí cesta" měla k madhjamakové "střední cestě" daleko. To jen jeden příklad. Podobně lze pozitivně hodnotit i filosofii Marxe, pokud zapomeneme na Leninskou revoluci. A tak dál. Společným jmenovatelem těchto selhání je podle mě vždy to, že se nějaká myšlenka/ideologie vnucuje národu, který k tomu zatím nedospěl. Samozřejmě se to děje i v rámci dominantní ekonomické teorie, která svým "homo economicus" racionalizuje a ospravedlňuje vše co se děje. Že ten homo je jen málokdy economicus a mnohem častěji
stultus uvažuje až disciplína behaviorální ekonomie, s níž se ale dodnes na českých ekonomických VŠ skoro člověk nesetká. O úzkém propojení poznatků psychologie a ekonomie nemůže být ani řeči.