INK_FLO: Nevím, jestli je tohle to správné auditko. Postpress už řeší procesy po tisku.
Nezmínil ses o technologii tisku. Byly nátisky na digitálu a nebo ofsetem? Kniha pak bude tištěna ofsetem nebo digitálem? To jen ať víme, co řešíme.
Můžu vycházet z předpokladu, že se v praxi nátisky dělají většinou digitálně a tisk je pak ofsetem = snažíme se dosáhnout různými technologiemi stejného výsledku. Drobné odchylky tam budou vždy. Ledaže bys knihu jel např na digitálu (HP Indigo apod) a na stejném stroji by se i nátiskovalo. Nebo by sis nechal vynátiskovat zkušební arch na ofsetu (o tohle se snažíme většinou my).
U čenobílých fotek tištěných cmykem bývá problém při nižších hodnotách šedé, kdy se má neutrální šedá složit ze čtyř cmykových barev při hodnotách cca 5-10%, u světlejších šedých je to ještě horší. Tam pak stačí, aby došlo k nepatrné odchylce např. pri pasování a jedna barva z toho může lézt víc a tónovat tisk. To se stává jak u digitálu tak u ofsetu.
Černobílé knihy se snažíme tisknout z duplexu černé a šedé pantonky. Pak jsme si tonalitou fotek jisti.
Občas pomáhá změna tiskového rastru. Je pár tiskáren, které tisknou stochastickým rastrem a tam jsou (aspoň za mě) výsledky lepší. Volba papíru je dalším faktorem, atd. atd.
Důležitým aspektem je i přítomnost autora při (ofsetovém) tisku, kdy jsem schopen tiskaři říct, že to jde trochu do růžova, ať stáhne lehce magentu apod. Nevím, do jaké míry se to dá korigovat u digitálního ofsetu.
No a v neposlední řadě, to, co popisuješ jako bizarní případ, je normální konstatování stavu. Většina lidí rozdíl paradoxně nepozná. To jsme si ověřili na několika knížkách. Radost jsem z toho neměl, ale tisk má prostě své limity.
PS: Hovořím jen ze svých zkušeností grafického designera. Nejsem tiskař.
Pokud bys s tím chtěl píchnout, ozvi se mi do pošty. Důležité je ty fotky vidět, mrknout se na stav zdrojových dat a pak bych se zkusil obrátit na některou z tiskáren, se kterými spolupracujeme.