• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: Veřejný existuje vedle soukromého, protože řeší alokaci vzácných zdrojů

    tim ze jimi plytva

    a sanuje selhání soukromého sektoru (selhání konkurence,

    a to dela tak, ze vytvari nekonkurenceschopne monopoly

    neefektivnost

    kterou vyresi jeste vetsi neefektivnosti

    negativní exeternality

    ty nema resit jakysi "verejny sektor", ale justice. ostatne, verejny sektor produkuje externality stejne jako soukromy.

    tržní nespravedlnost (kterou v současnosti nejvíce kompenzují paretovská řešení)

    trzni nespravedlnost je politikum a paretovske reseni neexistuje. na svete sice neexistuje konecne mnozstvi statku (a proto neplati, ze aby jeden vydelal, musi druhy prodelat, mohou vydelavat oba stejne), ale existuje konecne mnozstvi penez, ktere se prerozdeluji. pomoct jednomu ve verejnem sektoru znamena okrast druheho.

    nestabilita

    vyreseno opet jeste vetsi nestabilitou. viz polostatni hypotecni agentury v USA.

    Smíšená ekonomika vznikla po selhání tržní ekonomiky, která existovala jen v období počátků průmyslové revoluce.

    a tak podobne. holt sediva je teorie a zeleny strom zivota. nebo je to v tomto pripade obracene? :-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ:
    "je pravda, že smíšená ekonomika není protikladem kapitalismu - tím je samozřejmě socialismus. smíšená ekonomika je třetí systém, se svými vlastními charakteristikami. jednou z jeho charakteristik je, že nevyhnutelně směřuje ke skutečnému socialismu. "


    Socialismus není opakem kapitalismu. Socialismus je politický systém, nikoliv ekonomický. Ekonomickým systémem může být třeba socialistické hospodářství, nebo socialistická politická ekonomie, ne ale socialismus. Nemel hrušky a jablka dohromady.

    Navíc - smíšená ekonomika není třetí systém, ani třetí cesta, ani nic takovýho. Smíšená ekonomika je taková ekonomika, kde vedle sebe funguje veřejný a soukromý sektor. Smíšená ekonomika nevede k socialismu. Ani od něj neodvádí. Je to jen stav dvou vedle sebe jsoucích sektorů - veřejného a soukromého. Veřejný existuje vedle soukromého, protože řeší alokaci vzácných zdrojů a sanuje selhání soukromého sektoru (selhání konkurence, neefektivnost, negativní exeternality, tržní nespravedlnost (kterou v současnosti nejvíce kompenzují paretovská řešení), nestabilita, aj.). Smíšená ekonomika vznikla po selhání tržní ekonomiky, která existovala jen v období počátků průmyslové revoluce.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: anebo naopak: zakazme tem chudym pracovat, at maji jeste min! ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: jojo "Nechme chudé zbohatnout". Už jsem četl. Jen ať děti makají!!!
    GENERALLZ: no jo, a co jsou pro tebe "kapitalistické státy", že, když všude vidíš "nadbytečné zásahy".
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: dobrý článek.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: myslíš "dětské otroky", kteří jsou zneužíváni v nekapitalistických státech Asie, Jižní Ameriky a Afriky? Co mají společného s touto debatou?
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ: "tak kapitalismus je především systém, v němž jsou absolutně respektována práva jednotlivce"

    ...a už jsi to říkal dětským otrokům v Asii, Jižní Americe a Africe?
    ...nebo máš na mysli kapitalismus, tak jak si ho možná představuješ - nějakou hypostazovanou utopii, kde je stát nulový a trh zcela bezzásahový?
    KAREN
    KAREN --- ---
    GENERALLZ: a tys byl nekdy zamilovanej?.)))
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: tak kapitalismus je především systém, v němž jsou absolutně respektována práva jednotlivce. směna hodnot je až jaksi v druhém plánu.


    je pravda, že smíšená ekonomika není protikladem kapitalismu - tím je samozřejmě socialismus. smíšená ekonomika je třetí systém, se svými vlastními charakteristikami. jednou z jeho charakteristik je, že nevyhnutelně směřuje ke skutečnému socialismu.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: nepoužívejme, prosím, slovo "randista", "randisté", nebo "randismus".
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    AXTHEB: co v ní nedává logický smysl??

    jestli je v marasmu i matematika nebo fyzika? nevím. nejsem matematik ani fyzik, nezabývám se těmito vědami. ovšem, protože jde o vědy exaktní a logické, kde nelze realitu jen tak přehlížet, je možné předpokládat, že tyto vědy jsou v daleko lepším stavu, než vědy společenské.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    AXTHEB: ano, ustupuje "často" do pozadí. pokud si člověk zvolí nemyslet, pak nemyslí. pokud si zvolí jednat pod vlivem okolí, pak tak jedná. pokud si zvolí odvrhnout svou racionální schopnost, odvrhne ji.

    nedostatek informací je něco jiného: množství informací není něco, na čem by závisela racionální schopnost. člověk, který například o autě, které kupuje, naprosto všechno (protože je třeba odborník), se rozhoduje naprosto stejně racionálně jako laik. pouze kontext rozhodování je jiný - metoda stejná: racionalita.

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    DARJEEL: mám jinou definici: láska je nejvyšší možné ohodnocení jedné osoby druhou, na základě jejích preferencí a hodnotové a morální hierarchie.

    na tvé definici nesouhlasím zejména s tím emočním propojením. samozřejmě, že tam jsou a musí být emoce, ale ty jsou až teprve produktem toho, co jsem napsal výše. láska nestojí na slepých emocích, ale na volním projevu, na vyjádření hodnoty, bez níž by následná emoce nebyla možná.

    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ:
    Kapitalismus nelze redukovat na směnu hodnot. Kapitalismus totiž nestojí na směně hodnot, ale směně zboží. To je hodně důležité, ba přímo klíčové. Zbožní výroba je totiž právě charakteristická pouze pro kapitalistickou výrobu. Smíšená ekonomika, o které se Generalzz tady v klubu zmiňuje, není protikladem kapitalismu - jak se snaží naznačit, když tvrdí, že nežijeme v kapitalismu. Smíšená ekonomika je taková ekonomika, kde hraje roli veřejný (stát, veřejné služby (knihovna, zdravotnictví...), nevládní neziskovky, aj.) i soukromý sektor. Není tomu tedy tak, že kapitalismus stojí proti smíšené ekonomice. Je velmi pružný, jak dokazuje ostatně existence kapitalismu v zemích bez soukromého sektoru (nebo s minimálním podílem soukromého sektoru).
    Jelikož ale kapitalismus ke své existenci potřebuje zbožní výrobu, potřebuje vytvářet nerovnost. Nerovnost je přitom vytvářena samotným omezením přístupu lidí k výrobním prostředkům, čiliže hospodářskými vztahy ve společnosti. Omezením přístupu k výrobním prostředkům je zvýhodněn majitel výrobních prostředků před tím, kdo mu prodává "jen" svou (produktivní) práci. Tento systém proto vytvářením nerovnosti vede k ekonomickému zotročování těch, kteří mohou prodávat jen svou práci. Jsou připoutáni k majiteli výrobních prostředků, protože od něj získávají mzdu na svou obživu. Což znamená jediné: kapitalismus nevytváří svobodu, ani svobodné prostředí. Dopřává sice rozvoj tomu, kdo vlastní výrobní prostředky, ale nikoliv tomu, kdo má "jen" práci. Proto je taky tvrzení, že kapitalismus respektuje práva jednotlivce nesmysl. O tom, jak moc velký nesmysl to je, svědčí například drancování zemí třetího světa a postupná ekonomická likvidace hospodářských periférií na které jsou přenášena veškerá rizika, ale zisky z periférií jsou odčerpávány do centrály.
    A člověk samozřejmě není autonomní. Jeho autonomita je značným způsobem omezena společností a společenskými normami. Člověk nikdy není jen pro sebe. Co se rozhodovacího procesu týče, tak na to tady už reagovali naprosto správně jiní. Tvoje vidění světa je dost úzkoprsý.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: to ale neznamena ze je z interakci vnejsi prostredi zcela vylouceno. objektivismus snad neni solipsismus. ten citat rika, ze clovek neni absolutni loutkou osudu, je obdaren rozumem a na zaklade nej je schopen jednat a svuj osud menit.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: "Člověk je reálnou autonomní bytostí, jednotou těla a vědomí. Je strůjcem svého charakteru a osudu. Má volní schopnost a je plně odpovědný za svůj život a důsledky svého jednání. Ani ve svém myšlení, ani ve svém jednání není bezmocnou loutkou neznámých vnějších sil, společenského prostředí, historických trendů či nevysvětlitelných vnitřních pudů."

    wiki
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: objektivismus s okolnim prostredi nepocita? a to mas odkud? zdroj?
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: tak mohli bysme začít tím, že přidáme prostředí, coby aspekt, který se podílí na tvorbě budoucnosti. A objektivismus s okolním prostředím nepočítá. Co třeba druzí lidé, ti se taky rozhodují, a podílí se na stane se.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: rozhodnu se - stane se podle tebe nefunguje. jak to tedy funguje?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam