• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Používání rozumu prý není automatické - člověk se musí "rozhodnout soustředit" a získat tak "pné vědomí reality" ----> čím to ale je, že když toto provedu, doju k odlišným etickým imperativům než Randová? Nedocházím i s rozumem a soustředěním k sobectví a egoismu jako podstatě lidského jednání.Mají objektivisté snad "patent na rozum", nebo na "výsledky" rozumové činnosti, které pokládají za univerzální? A co když rozumem ospravedlňují své sobecké jednání - intelektualizace, jako obranný mechanismus ega.
    EGO - OBRANNÉ MECHANISMY (Jak nepoznat pravdu)
    Tématické články (psychologie) | Help24.CZ
    http://www.help24.cz/index.php?page=clanky&view=ego-obranne-mechanismy

    A tady Randová zajímavě navazuje na Buddhovu nauku. Buddha Gautama tvrdil "Kořenem utrpení je nevědomost spjatá s toužením; protože nechápeme pravou povahu věcí, naše životy jsou hnány slepou touhou po slasti a moci což vede pouze k bolesti a žalu."

    Randová pak:

    Podstatou všeho "morálního zla" je únik - záměrné ignorování rozumu - "snaha nevidět", jež dává přednost pocitům před realitou:

    "Únik je objektivistickým ekvivalentem smrtelného hříchu. Je jediným takovým hříchem, který rozeznáváme, protože je tím, co umožňuje všechny ostatní morální zkaženosti" (Peikoff 2001, s. 227)


    "Přijme-li člověk filozofii rozumu a rozhodl se soustředit se, získává postupně znalosti, sebedůvěru a schopnost intelektuálního sebeovládání. Dosažení soustředěnosti tím pro něj bude snažší. Bude-li se tímto postupem prakticky řídit po nějakou dobu, stane se mu soustředěnost přirozeným stavem, proces jeho myšlení získá na rychlosti a efektivnosti, bude přemýšlet rád a sotva u něj vznikne pokušení přestat svou mysl ovládat. Pokud naopak přijme iracionální či rozum odmítající filosofii, přičemž zpravidla zůstává v nesoustředěném stavu, bude se stále více cítit zaslepený, nejistý a ustrašený. Tím se jeho možnost volby soustředit se jen ztíží. Za nějaký čas bude soustředěnost pociťovat jako nepřirozené napětí, jeho myšlenkové pochody se stanou poměrně skličujícími a neproduktivními, více a více bude veden k úniku do stavu pasivního bloumání" (Peikoff 2001, s. 72), než Randoví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: ale to už jsi liberál, a ne konzervativec.

    teoreticky: liberál, který nevidí cestu k dosažení těch svobod v nějaké pozitivní diskriminaci, je spíše asi libertariánem... ale proč se tedy např. na Tea Party v USA nabalují spíše konzervativci, než liberálové ?

    problém je, že "levicový aktivismus" není tím, co v něm vidí třeba Klaus :-) ano, existuje určitý "institucionální aktivismus", kdy někdo, kdo především chce být úředníkem či "aktivistou za něco" si až dodatečně hledá ideologii: ale takhle to celé nezačalo, a není fér levici podsouvat její zdegenerované podobný ve 20. století. ne každý aktivismus má za cíl stát se nějako byrokratickou institucí... existují i autentické podobny aktivismu...

    zdegenerovanou podobou obhajoby egoistických zájmů je zase válka, a to také není nic pěkného.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Objektivisté trvdí, že pokud nemá člověk možnost uplatňovat svobodně svůj rozum, je jeho jediným východiskem smrt.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    lavním účelem snahy objektivistů je sebezáchova, konečný cíl, který neslouží žádnému jinému cíli:

    "Jen entita, která má schopnost zaniknout a svému zániku předcházet, má potřeby, zájmy (má-li vědomí) a důvod jednat. A důvodem je právě předejít svému zániku, tj. zůstat ve sféře reality. To je konečný cíl, který vposledku dává smysl všem ostatním cílům a umožňuje je... zůstat naživu je cílem všech hodnot a veškerého správného jednání"" (Peikoff, L.: Objektivismus: filosofie Ayn Randové. Berlet, Praha 2001, s. 214-216).

    O smrt jako takovou ani o nic po ní se objektivista - teoreticky - zajímat nemá. Jak říká Randová (v hojně citovaném citátu) "Já nezemřu, bude to svět, který skončí". Pokud vyvíjí takovou aktivitu, z které mají prospěch i ostatní po jeho smrti, dělá to objektivista jen proto, že jsou pro něj hodnotou za jeho života.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    XCHAOS: ja myslim ze ten jeji postoj neni vubec nic prekvapiveho. pokud svou filosofii zalozim na rozumu, pak velice tezko muzu obhajovat nutnost aby polovina celeho naroda drzela hubu a krok a soupala nohama v kuchyni. stejne tak lze dedukci dojit k popreni dalsich "konzervativnich" hodnot. neni to zadne rebelstvi bez priciny nebo levicovy aktivismus, je to proste jen logicke vyusteni zakladniho postoje.

    XCHAOS: napr. da se povazovat symbioticky vztah za popreni rozumu a egoismu a pestovani altruismu? ja si to nemyslim. altruisticky cin napr. vidim u mravencu, kde se jeden nebo par dalsich jedincu vylovene obetuje za mravenci kralovnu a cele mraveniste. jenze to ma sve racionalni vysvetleni - mravenci delnice sdileji se svou diktujici kralovnou 75% DNA. jsou to vsichni pribuzni, vsichni ti jedinci kopou za stejne geny. je to jedna velka rodina a i u lidskych rodin to funguje tak, ze je clovek pro ne schopen obetovat vic nez pro nekoho ciziho.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    XCHAOS: pak je celkem zbytečné takový postoj nazývat feminismem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: altruismus je jednoduše sázkou na to, že podpoříš altruismus i u ostatních, a ten bude někdy v budoucnu výhodný pro tebe. A zejména se toto očekávání týká např. stárnutí: většina inteligentních jedinců na sebe nahlíží jako na jedince, jejichž soběstačnost a schopnosti se vyvíjí a ještě budou vyvíjet v čase.

    je pravda, že je to jen sázka: sázku můžeš vyhrát i prohrát, a je třeba si přiznat, že to od začátku byla jen sázka, a vzít to sportovně. varianta, že sázka na altruismus nemusí vyjít, tady od začátku byla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DARJEEL: no rozhodně asi nepatřila k té části feministického hnutí, které prezentuje ženy jako oběti... ale to nic neznamená. už jen tím, že v 50. letech v USA prohlásila, že nejsou žádné specificky "ženské činnosti" a že ženy mají právo si budovat si kariéru, tak prostě patří minimálně k hlavnímu proudu ženské emancipace ve 20. století.

    pojem "feminismus" je poměrně mlhavý, a některé jeho proudy jsou skutečně dost zmatené - v zásadě se ale jeho hlavní proud nikdy nedistancoval od práva žen na rovnoprávnost v ekonomickém životě - což třeba tradicionalistická křesťanská pravice nikdy nepřipustí: ta chce ženy v domácnostech, doslova za sporákem - nestačí jim, že budou své muže abstraktně "obdivovat jako egoistické hrdiny", jak to chce Randová - vysloveně vyžadují reálnou podřízenost, reálnou výpomoc v podřadných ekonomických aktivitách.

    takže bohužel - konzervativní pravice si musí přiznat, že Randová opravdu otevírá skrz svojí obhajobu egoismu cestu k zbourání řady "tradičních" "křesťanských" či "vlasteneckých" "ctností", ke kterým se konzervativní pravice obvykle hlásí. Tyto hodnoty nepůjde jednoduše znovu-vybudovat na rétorice racionálního egoismu - daleko spíše nás tato rétorika dovede k postmodernímu subjektivnímu nahlížení reality, než k nějaké rekonstrukci křesťanských hodnot bez Boha, rekonstrukci loajality k národu bez altruismu, apod.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: altruismus se s racionalitou nejak vylucuje? zpusobuje u tebe, ze prestavas sledovat svoje zajmy, zacinas "blbnout" a jednat proti svemu zajmu a vubec nic z toho nemas? ja myslim ze je mozne pomahat lidem na kterych mi zalezi a zaroven si nesrat do vlastniho hnizda. stejne tak svedomi - svedomi ti snad komplikuje urcit co je pro tebe dobre a co ne? mi osobne to teda spis ulehcuje.
    GAF
    GAF --- ---
    DARJEEL: Přesně. Mně připadne, že se dá o někom zodpovědně říct "feministka" vlastně jenom tehkdy, když se k tomu sama hlásí / pracuje v tom atp.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    XCHAOS: já myslím, že tu jednoznačnost/nejednoznačnost lze aplikovat i na příslušnost k určitým hunutím nebo stylům myšlení. Byla/nebyla Randová feministka? Vzhledem k tomu, že sociální škatule jsou v neustálé sémantické permutaci, tak bych řekl, z dnešního pohledu, že v něčem byla a v něčem ne. Ony ty kulturní gestalty taky dělají pěkný maglajz... v něčem souhlasila s fenimnistickým hnutím, ale potřebovala se vymezit proti levici,... prostě mix :)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: ok. No Ty si z něj klidně vycházej, ale já mám třeba taky ještě svědomí a altruismus, který ten Tvůj axiom trochu komplikujou ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GENERALLZ: no počkej, ale to právě může být zmatení pojmů. ano, napsala někdy koncem 60. let esej proti tomu, aby se prezidentem někdy stala žena - ale její argumentace byla v jádru anarchofeministická, co jsem to tak pochopil :-) a navíc v té době se už zřejmě chtěla hlavně vymezit proti levicově pojatému feminismu konce 90. let, studentům co koketovali s maoismem, apod.

    jenže to prostě nic nemění na tom, že libertariánský feminismus (zdůrazňující individualismus bez rozdílu genderu) reálně existuje, a že co jsem tak zjistil, tak se k Ayn Rand docela hlásí :-)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    GENERALLZ: tragicka je lidska blbost, buh nebo okurky na marzu s tim nemaji nic spolecneho
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    XCHAOS: Ayn Randová byla důsledná antifeministka, sama se prohlásila na "male chauvinist"
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SUMAC: ano, to je právě to tragické.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    GENERALLZ: pro tebe mozna, ale buh ma na rozdil od tvoji jupiterske okurky trosku vetsi dopad na osudy tohohle spolecenstvi...
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KOMATSU: pro někoho může být Okurka uvnitř Jupitera stejně důležitá, jako pro někoho Bůh. Pro mě je například Bůh stejně nedůležitý jako Okurka uvnitř Jupitera.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GAF: víceméně v 21. století se (na rozdíl od 40. let 20. století) najde málokdo, kdo by si troufal něco chápat zcela jednoznačně - nebo "jednoznačně v rámci celého společenství". A dokonce většina lidských společenství se dávno naučila vnímat rozmanitost jako hodnotu - takže většinou si členové nějakého společenství hlídají svojí individualitu v rámci daného společenství a snaží se vždy v něčem alespoň trochu odlišovat.

    Pokud někdo racionalitu chápe jako "stabilní souhrn pravidel a norem", tak se samozřejmě nemám problém se zcela otevřeným a veřejným comming-outem své iracionality :-) V podstatě po vzoru comming-outu homosexuálů a jiných úchylek navrhuji provozovat comming-out iracionálů a šílenců :-)
    GAF
    GAF --- ---
    XCHAOS: Racionalitu chápejme jako relativní stabilní souhrn pravidel, norem, standardů a etalonů duchovní a materiální činnosti, stejně jako hodnot, které všeobecně přijímají a jednoznačně chápou všichni členové daného společenství (sociální, profesní či etnické skupiny, třídy, vrstvy …)

    ...a jasně... potom co jsem si tohle přečetl už se těch životem zhrzených autoritářských učitelek a jiných podobných živlů nebojím. Připadnou mi spíš k smíchu, jak sami sebe nechápou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam