• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Jo _ a k tomu feminismu:


    Pokud jde o vztah obou pohlaví, Randová, jinak odsuzující sexismus, přisuzovala ženě překvapivě submisivní roli: "Pro ženu jako ženu, esencí ženskosti je uctívání hrdiny - touha vzhlížet k muži... Její uctívání je abstraktní emoce pro metafyzický koncept maskulinity jako takové - který zažívá plně a konkrétně jen k muži, kterého miluje, ale který zabarvuje její postoje ke všem mužům...". Takový postoj podle Randové vylučuje, že by se žena mohla stát politickou vůdkyní.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: čím to ale je, že když toto provedu, doju k odlišným etickým imperativům než Randová?

    zrejme nejsi ve svem rozumu dusledny ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Péče o děti má mít podle Randové "sobecký", racionální charakter:

    "Jestliže žena chce rodinu a chce ji učinit svou kariérou, alespoň na chvíli, bylo by správné -- jestliže k ní přistupuje jako ke kariéře, tedy, jestliže studuje předmět, definuje pravidla a principy, podle kterých chce vychovávat své děti, jestliže přistupuje k úkolu intelektuálním způsobem. Je to velice odpovědný úkol a velice důležitý, ale pouze pokud je chápán jako věda, nikoli pouhá emocionální záliba (Toffler, A.: Ayn Rand: The Playboy Interview. 1964 (online) http://ellensplace.net/ar_pboy.html)."


    A jak ty vztahy redukují na obchod:

    Člověk může udržovat smysluplné vztahy pouze s racionálními lidmi: "Když člověk obchoduje s ostatními, počítá, explicitně nebo implicitně s jejich racionálností, tedy s jejich schopností poznat objektivní hodnotu jeho práce (obchod založený na jakékoli jiné premise je podfuk nebo klam). ... Racionální člověk nikdy nepokřivuje nebo nekorumpuje vlastní standardy nebo soudy, aby se dovolával iracionality, hlouposti nebo nečestnosti jiných (Randová 1964)".
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    "Správná sebeobranná válka ... musí být vedena způsobem, který zajišťuje vítězství tak rychle, jak je to jen možné a s co nejméně oběťmi na straně USA, bez ohledu na nespočetné nevinné, kteří se ocitnou pod palbou... Dnešní volbou je masová smrt ve Spojených Státech nebo masová smrt v národech teroristů" (Peikoff 2001)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Většina členů Kolektivu byla vzájemně spojena rodinnými vazbami a žila ve velmi úzkém kontaktu. Nejvýše postaveným členem Kolektivu byl psychoterapeut Nathaniel Branden, který v roce 1958 založil Institut Nathaniela Brandena, šířící objektivitické myšlenky po USA prostřednictvím přednášek a publikací. Randová jej prohlásila za svého intelektuálního dědice, s odůvodněním, že "pan Branden je nejkonzistentnější vtělení toho, o čem jsem psala, že rozumí mé filosofii lépe než kdokoli jiný a že představuje příští generaci, jež ponese mé myšlenky dál.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Jo a generále - jak jsi říkal, že tě nezajímá, co říká Alan Greenspen o válce v Iráku (řekl, že stejně už to všichni vědí, že tam jsou kvůli ropě) - tak sem našel, že Greenspan byl členel Kolektivu. Je to jeden z nich :)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Ortodoxním objektivisté získali postupně v USA hanlivé označení "randroidi"


    Pouze sledováním racionálních hodnot může člověk dosáhnout nejvyššího objektivistického cíle, štěstí; "Štěstí je stav bezrozporné radosti - radosti bez trestu nebo viny, radosti, která se nestřetává s žádnou z tvých hodnot a nepracuje pro tvé vlastní zničení, nikoli radost úniku z vlastní mysli, ale z používání vrcholné síly vlastní mysli, nikoli radost z falšování reality, ale z dosahování hodnot, které jsou skutečné, nikoli radost opilce, ale tvůrce. Štěstí je možné jen racionálnímu člověku, člověku, který si netouží po ničem jiném než po racionálních cílech, nehledá nic jiného než racionální hodnoty a nenachází radost v ničem jiném než v racionálních činech (Randová 1964, s. 25)."
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Používání rozumu prý není automatické - člověk se musí "rozhodnout soustředit" a získat tak "pné vědomí reality" ----> čím to ale je, že když toto provedu, doju k odlišným etickým imperativům než Randová? Nedocházím i s rozumem a soustředěním k sobectví a egoismu jako podstatě lidského jednání.Mají objektivisté snad "patent na rozum", nebo na "výsledky" rozumové činnosti, které pokládají za univerzální? A co když rozumem ospravedlňují své sobecké jednání - intelektualizace, jako obranný mechanismus ega.
    EGO - OBRANNÉ MECHANISMY (Jak nepoznat pravdu)
    Tématické články (psychologie) | Help24.CZ
    http://www.help24.cz/index.php?page=clanky&view=ego-obranne-mechanismy

    A tady Randová zajímavě navazuje na Buddhovu nauku. Buddha Gautama tvrdil "Kořenem utrpení je nevědomost spjatá s toužením; protože nechápeme pravou povahu věcí, naše životy jsou hnány slepou touhou po slasti a moci což vede pouze k bolesti a žalu."

    Randová pak:

    Podstatou všeho "morálního zla" je únik - záměrné ignorování rozumu - "snaha nevidět", jež dává přednost pocitům před realitou:

    "Únik je objektivistickým ekvivalentem smrtelného hříchu. Je jediným takovým hříchem, který rozeznáváme, protože je tím, co umožňuje všechny ostatní morální zkaženosti" (Peikoff 2001, s. 227)


    "Přijme-li člověk filozofii rozumu a rozhodl se soustředit se, získává postupně znalosti, sebedůvěru a schopnost intelektuálního sebeovládání. Dosažení soustředěnosti tím pro něj bude snažší. Bude-li se tímto postupem prakticky řídit po nějakou dobu, stane se mu soustředěnost přirozeným stavem, proces jeho myšlení získá na rychlosti a efektivnosti, bude přemýšlet rád a sotva u něj vznikne pokušení přestat svou mysl ovládat. Pokud naopak přijme iracionální či rozum odmítající filosofii, přičemž zpravidla zůstává v nesoustředěném stavu, bude se stále více cítit zaslepený, nejistý a ustrašený. Tím se jeho možnost volby soustředit se jen ztíží. Za nějaký čas bude soustředěnost pociťovat jako nepřirozené napětí, jeho myšlenkové pochody se stanou poměrně skličujícími a neproduktivními, více a více bude veden k úniku do stavu pasivního bloumání" (Peikoff 2001, s. 72), než Randoví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: ale to už jsi liberál, a ne konzervativec.

    teoreticky: liberál, který nevidí cestu k dosažení těch svobod v nějaké pozitivní diskriminaci, je spíše asi libertariánem... ale proč se tedy např. na Tea Party v USA nabalují spíše konzervativci, než liberálové ?

    problém je, že "levicový aktivismus" není tím, co v něm vidí třeba Klaus :-) ano, existuje určitý "institucionální aktivismus", kdy někdo, kdo především chce být úředníkem či "aktivistou za něco" si až dodatečně hledá ideologii: ale takhle to celé nezačalo, a není fér levici podsouvat její zdegenerované podobný ve 20. století. ne každý aktivismus má za cíl stát se nějako byrokratickou institucí... existují i autentické podobny aktivismu...

    zdegenerovanou podobou obhajoby egoistických zájmů je zase válka, a to také není nic pěkného.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Objektivisté trvdí, že pokud nemá člověk možnost uplatňovat svobodně svůj rozum, je jeho jediným východiskem smrt.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    lavním účelem snahy objektivistů je sebezáchova, konečný cíl, který neslouží žádnému jinému cíli:

    "Jen entita, která má schopnost zaniknout a svému zániku předcházet, má potřeby, zájmy (má-li vědomí) a důvod jednat. A důvodem je právě předejít svému zániku, tj. zůstat ve sféře reality. To je konečný cíl, který vposledku dává smysl všem ostatním cílům a umožňuje je... zůstat naživu je cílem všech hodnot a veškerého správného jednání"" (Peikoff, L.: Objektivismus: filosofie Ayn Randové. Berlet, Praha 2001, s. 214-216).

    O smrt jako takovou ani o nic po ní se objektivista - teoreticky - zajímat nemá. Jak říká Randová (v hojně citovaném citátu) "Já nezemřu, bude to svět, který skončí". Pokud vyvíjí takovou aktivitu, z které mají prospěch i ostatní po jeho smrti, dělá to objektivista jen proto, že jsou pro něj hodnotou za jeho života.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    XCHAOS: ja myslim ze ten jeji postoj neni vubec nic prekvapiveho. pokud svou filosofii zalozim na rozumu, pak velice tezko muzu obhajovat nutnost aby polovina celeho naroda drzela hubu a krok a soupala nohama v kuchyni. stejne tak lze dedukci dojit k popreni dalsich "konzervativnich" hodnot. neni to zadne rebelstvi bez priciny nebo levicovy aktivismus, je to proste jen logicke vyusteni zakladniho postoje.

    XCHAOS: napr. da se povazovat symbioticky vztah za popreni rozumu a egoismu a pestovani altruismu? ja si to nemyslim. altruisticky cin napr. vidim u mravencu, kde se jeden nebo par dalsich jedincu vylovene obetuje za mravenci kralovnu a cele mraveniste. jenze to ma sve racionalni vysvetleni - mravenci delnice sdileji se svou diktujici kralovnou 75% DNA. jsou to vsichni pribuzni, vsichni ti jedinci kopou za stejne geny. je to jedna velka rodina a i u lidskych rodin to funguje tak, ze je clovek pro ne schopen obetovat vic nez pro nekoho ciziho.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    XCHAOS: pak je celkem zbytečné takový postoj nazývat feminismem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: altruismus je jednoduše sázkou na to, že podpoříš altruismus i u ostatních, a ten bude někdy v budoucnu výhodný pro tebe. A zejména se toto očekávání týká např. stárnutí: většina inteligentních jedinců na sebe nahlíží jako na jedince, jejichž soběstačnost a schopnosti se vyvíjí a ještě budou vyvíjet v čase.

    je pravda, že je to jen sázka: sázku můžeš vyhrát i prohrát, a je třeba si přiznat, že to od začátku byla jen sázka, a vzít to sportovně. varianta, že sázka na altruismus nemusí vyjít, tady od začátku byla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DARJEEL: no rozhodně asi nepatřila k té části feministického hnutí, které prezentuje ženy jako oběti... ale to nic neznamená. už jen tím, že v 50. letech v USA prohlásila, že nejsou žádné specificky "ženské činnosti" a že ženy mají právo si budovat si kariéru, tak prostě patří minimálně k hlavnímu proudu ženské emancipace ve 20. století.

    pojem "feminismus" je poměrně mlhavý, a některé jeho proudy jsou skutečně dost zmatené - v zásadě se ale jeho hlavní proud nikdy nedistancoval od práva žen na rovnoprávnost v ekonomickém životě - což třeba tradicionalistická křesťanská pravice nikdy nepřipustí: ta chce ženy v domácnostech, doslova za sporákem - nestačí jim, že budou své muže abstraktně "obdivovat jako egoistické hrdiny", jak to chce Randová - vysloveně vyžadují reálnou podřízenost, reálnou výpomoc v podřadných ekonomických aktivitách.

    takže bohužel - konzervativní pravice si musí přiznat, že Randová opravdu otevírá skrz svojí obhajobu egoismu cestu k zbourání řady "tradičních" "křesťanských" či "vlasteneckých" "ctností", ke kterým se konzervativní pravice obvykle hlásí. Tyto hodnoty nepůjde jednoduše znovu-vybudovat na rétorice racionálního egoismu - daleko spíše nás tato rétorika dovede k postmodernímu subjektivnímu nahlížení reality, než k nějaké rekonstrukci křesťanských hodnot bez Boha, rekonstrukci loajality k národu bez altruismu, apod.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: altruismus se s racionalitou nejak vylucuje? zpusobuje u tebe, ze prestavas sledovat svoje zajmy, zacinas "blbnout" a jednat proti svemu zajmu a vubec nic z toho nemas? ja myslim ze je mozne pomahat lidem na kterych mi zalezi a zaroven si nesrat do vlastniho hnizda. stejne tak svedomi - svedomi ti snad komplikuje urcit co je pro tebe dobre a co ne? mi osobne to teda spis ulehcuje.
    GAF
    GAF --- ---
    DARJEEL: Přesně. Mně připadne, že se dá o někom zodpovědně říct "feministka" vlastně jenom tehkdy, když se k tomu sama hlásí / pracuje v tom atp.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    XCHAOS: já myslím, že tu jednoznačnost/nejednoznačnost lze aplikovat i na příslušnost k určitým hunutím nebo stylům myšlení. Byla/nebyla Randová feministka? Vzhledem k tomu, že sociální škatule jsou v neustálé sémantické permutaci, tak bych řekl, z dnešního pohledu, že v něčem byla a v něčem ne. Ony ty kulturní gestalty taky dělají pěkný maglajz... v něčem souhlasila s fenimnistickým hnutím, ale potřebovala se vymezit proti levici,... prostě mix :)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: ok. No Ty si z něj klidně vycházej, ale já mám třeba taky ještě svědomí a altruismus, který ten Tvůj axiom trochu komplikujou ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GENERALLZ: no počkej, ale to právě může být zmatení pojmů. ano, napsala někdy koncem 60. let esej proti tomu, aby se prezidentem někdy stala žena - ale její argumentace byla v jádru anarchofeministická, co jsem to tak pochopil :-) a navíc v té době se už zřejmě chtěla hlavně vymezit proti levicově pojatému feminismu konce 90. let, studentům co koketovali s maoismem, apod.

    jenže to prostě nic nemění na tom, že libertariánský feminismus (zdůrazňující individualismus bez rozdílu genderu) reálně existuje, a že co jsem tak zjistil, tak se k Ayn Rand docela hlásí :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam