RUDOLF: tak vezměme si ženu, která se stará o svého starobylého otce, a je to pro ni sebeobětování, z nějakého důvodu. myslím, že tam může být spousta znaků, podle čeho soudit. pokud je očividně strhaná tou péčí, a dává najevo, že je to pro ni přítěž.
nebo si vezmi třeba kamaráda, který je členem Greenpeace nebo nějakého podobného gangu, a všemožně prohlašuje, jak se lidé mají vzdát svých aut a svého pohodlí - patrně to bude altruista.
nicméně, já jsem egoistou kvůli sobě, a ne kvůli tomu, abych posuzoval neznámé lidi.
ocituji z diskuzního fóra z www.aynrand.cz:
Pomoc neznámé ženě s kočárkem:
Altruista1: Jdu jí pomoci za každou cenu, protože pomoc bližnímu je nadevše. Přijdu kvůli tomu pozdě do práce, šlápnu do kaluže a ušpiním se, budu mít namožená záda atd. Kdyby mě to nic nestálo nebyl by to dobrý skutek. Právě proto, že na pomoci jí ztratím, vykonám dobro. Kdybych jí pomáhal, proto, že se chci s tou mladou ženou seznámit a pozvat ji na rande, bylo by to sobecké, špatné.
Altruista2: Rodiče, učitelé, přátelé, kolegové pomáhají ženám s kočárky a určitě by mě neměli rádi, kdybych nepomohl. Jdu pomoct.
Sobec1: Mám sako za 3 litry a nemýním mýt na něm obtisklý kolečka od kočárku.
Sobec2: Už tejden mě bolej záda, nezmrzačím se kvůli neznámý žeský.
Sobec3: Jdu jí pomoct, mám taky dítě. Pomůžu jí a pokecáme v autobuse o děckách.
Sobec4: Každá druhá je dneska rozvedená a tahle fakt vypadá dobře, jdu se seznámit.
Sobec5: Vůbec ji neznám. Vychovávat dítě je náročná práce a obrovská odpovědnost. Vážím si jí za to. Jdu ji pomoct.
Egoistu a altruistu nerozlišíme podle toho jestli pomáhá ženám s kočárky nebo ne, ale podle motivu.
Ne každý kdo pomůže musí být altruista a každý kdo nepomůže musí být egoista.
Buť já sám pro svoje dobro -> zvažuji náklady/výnosy pro sebe sama. Nebo kašlu na svoje náklady, kašlu na svoje výnosy, co je důležité je prospěch pro potřebného.
Samozřejmě, že většina reakcí probíhá automaticky na základě přijatého hodnotového žebříčku.
Myslím však, že jsem poukázal na alespoň některé čistě sobecké motivy, které by mě mohli vést k pomoci té ženě a že je patrný příkrý rozpor mezi nezištným a zjištným jednáním, byť se altruista i egoista pravděpodobně rozhodnou oba pomoci.
Martin Sedláček