• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BEHEMOTČtení o krajině / Čtení v krajině
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    PREBRAL: píšeš to dobře. Jen bych rád upozornil, že je teba rozlišit Cílka jako vědce a šéfa geo ústavu Akademie věd ČR a jako popularizátora (krom toho překladá třeba i čínskou poezii, ale to už je jiná věc.) Tzn. jeho vědecké stati jsou dostatečně hutné, vyzdrojované ap. - tzn. nejsou měkké. Jeho popularizátorské úsilí (podobně jako Grygar) se jazykově (formou) přizpůsobuje populaci.
    PREBRAL
    PREBRAL --- ---
    Já Cílka čtu rád. Přijde mi, že je zdatný popularizátor, který umí zároveň dobře psát a vyprávět, a přemýšlí o věcech, které mne taky zajímají, aniž by to bral nějak dogmaticky. Přečíst si třeba po všech těch různých bitvách o klima, které zuří v médiích, nějaký názor od Cílka, je balzám - i když chápu, že nemá leckdy své názory nějak neprůstřelně podložené a obvykle v půlce článku uhne někam jinam se slovy, že skutečný problém je vlastně něco jiného :-)

    Jeho "mystičtější" úvahy respektuju, i když se třeba neslučují s mou přímou smyslovou zkušeností - beru je jako svého druhu poezii, která navíc často sedne k mým estetickým dojmům z krajiny. Narozdíl od jiných lidí, kteří to tady čtou, si nevybavuju, že bych někdy měl nějaké jednoznačně mimosmyslové zkušenosti, ani Bílou paní jsem v životě neviděl, a to je coby folklorista studuju. Nebo jsem je možná neviděl právě proto :-) Znám ale dost lidí, kterým se takové věci stávají, a podobně jako u Cílka nechci jejich zkušenost zpochybňovat, pokud mi ji necpou pod nos jako dogma. Svět je s tím nakonec pestřejší.

    Cílek navíc umí být velice inspirativní, přemýšlí o spoustě věcí, nastiňuje souvislosti, které tam můžou být, ale nemusí, a od kterých se jde nějakým směrem odrazit. Možná je trochu blázen, ale takovým lehce "františkánským", hloubavě nekonfliktním a radostným způsobem.

    Další věc je, že je to geolog a jeskyňář, zná se navíc s různými archeology a podobně, což je prostředí, ke kterýmu mám taky blízko (archeologii jsem studoval, do děr lezu už asi deset let). Teoreticky by to asi i šlo rozepsat do cílkovské úvahy o krasových vypravěčích, jako jsou V.C., Laco Lahoda nebo třeba Smrťák z Tetína, jejichž historky a úvahy občas chodí podzemními cestami a vynoří se na nečekaných místech, a přitom jsou bájivé, inspirativní a svým způsobem hluboké. A třeba ten zmiňovaný Tetín má silný genius loci, který je svým způsobem velice cílkovský. Možná ještě s kapkou Holdstocka.

    A ještě jeden aspekt, praktický. Máme dům u vody. Cílek řekl: přijde brzo velká povodeň. A přišla velká povodeň.
    Na podzim jsem zase měl v ruce jeden jeho text. Cílek tam psal, že v Egyptě to brzo rupne. A v Egyptě to ruplo.
    Statisticky to není významné, ale od té doby dávám větší pozor, co věští :-)

    Pokud bych psal nějakou "seriózní" práci typu diplomky nebo článku do vousatého časopisu, moc ho tam asi nebude, na to je moc "měkký". Ale jinak ve mně ty jeho texty docela rezonujou, přičemž ten dojem je dílem osobně mytologický, dílem odpočinkově filosofický, dílem umělecký.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    MYSUNK
    MYSUNK --- ---
    Ahoj. davam book

    ad Cilek: mam spoustu jeho knih a musim k tomu taky neco rict.
    Myslim, ze jde ciste o uhel pohledu a zpusob pochopeni myslenek podobnych prave tem jeho. Jsou veci, ktere se tezko daji zaskatulkovat, zapsat do tabulky a odvodit pomoci formulek - viz jeho predposledni kniha o zelenem muzi - jsou to veci tak neuchopitelne, ze pokud nedokazu drzet myslenkovou pomyslnou nit s autorovym chapanim a ctu ciste slova, zacinam se ztracet. Tento zpusob predavani pocitu a "vzdelani" se odrazi snad ve vsech jeho knizkach, ktere jsem cetl. Myslim, ze clovek musi k tomuto druhu knih pristupovat jiz s nejakou minimalni zkusenosti, pripadne velkou vuli prekrocit dosud chapane konvence.

    Pokud se zblaznil tim, ze takto dokaze predavat ziskane zkusenosti ctenarum, pak jsem tomu velmi rad a pral bych si aby na svete bylo vic takto poblaznenych lidi jako je on, pan Zdenek Neubauer a dalsi ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    FILTHY_SAD_EMO: "Buď je ten člověk o hodně hodně dál v pochopení věcí, než jsem dnes já, nebo se zbláznil."

    A co myslíš ty? Já myslím, že je to jasné. Tebe jsem tedy nikdy neviděl, ale Cílka parkrát osobně ano. And guess what :)
    FILTHY_SAD_EMO
    FILTHY_SAD_EMO --- ---
    VSOUKOLOHLOR: tohle umíme udělat v řezech za pomoci elektrické odporové tomografie - našli jsme zatím jen jeden hrob, a to úplnou náhodou při testování na zahradě. zkoušeli to ale pro hledání starých zdí a hradeb a jejich odlišování od normálních kopečků a valů a taky to jde...
    měli jsme domluvenou fušku s nějakým pánem, co hledá bájný Veligrad/Velehrad, ale pak z toho sešlo...
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Družicová archeologie v průzkumu Čech / Časopis Vesmír / 90, 34, 2011/1 / vesmir.cz
    http://vesmir.cz/clanek/druzicova-archeologie-v-pruzkumu-cech
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    FILTHY_SAD_EMO: Četl jsi Norberga-Schulze Genius loci? Nedávno opět vyšel v Dokořán. Já jsem to ještě nečetl, ale slyšel jsem na to z různých akademických stran pět ódy. Je to pochopitelně pojem, který je natolik imaginativní, že si pod ním každý snadno představí to své.

    Za kritiku díky. Měl jsem v obdobném duchu napsanou bakalářku, moc jsem se u toho vyřádil a bavil, ale pak jsem to dal přečíst kamarádovi (studovaný germanista a nordista, toho času doktorand na nordistice, básník), který má slušný smysl jak pro humor, tak pro zvrácenosti různého druhu, stejně jako i intelektuální masturbace nejhrubšího zrna, a ten z toho dostal málem osypky.
    FILTHY_SAD_EMO
    FILTHY_SAD_EMO --- ---
    NIKOPOL: vpodstatě máš pravdu. zjistím například, pokud je tam pohřbená půda, jaké bylo klima v jakém období, potažmo jaké druhy tam rostly, potažmo žily. pokud tam není, tak ji něco muselo odnést. co? nějaká změna nějaké krajinné matice. z přítomného pylu zjistím jaké druhy v jakém období tam rostly, pokud najdu pohřbené říční koryto, vím, že mi sedimentuje víc než dřív - z toho se dá leccos odvodit - odlesnění v horní části povodí? jiné zemědělské postupy? Je to hodně mnohooborové, nicméně lze zjistit spousta věcí. Ale u nás v republice tohle většinou není potřeba, protože v hrubých rysech je tohle zcela jasné. Viz. ta Ložkova Příroda ve čtvrtohorách - pro mě bible.
    Já tímhle spíš určuju a poznávám lokální specifika.
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    FILTHY_SAD_EMO: taky drogy :-) .. pivo sem měl rád i když sem sloužil na tý zahrádce

    a jakejch výsledků takle dosáhneš ? ... zjistíš že pod zemí jsou nerozložený zbytky něčeho, co naznačuje, že "tam a tam" rostli všude duby a buky ? .. že se tam vykadil zajíc a náhodou tam nechal lepku protože ho něco sejmulo ? ...

    a opskytne to pak uspokojivou odpověď na ty otázky ?
    FILTHY_SAD_EMO
    FILTHY_SAD_EMO --- ---
    NIKOPOL: no, a já si radši vykopu 90 cm hlubokou jámu, vezmu si vzorky, které si pak zpracuju v laboratoři, oběhám si okolí s geologickým kompasem, natáhnu si nějaké kabely, udělám nějaké geofyzikální měření, vyvrtám díru do toho stromu, a z toho si to dám sám dohromady. Nebo se o to pokusím.

    Nicméně ta debata se mi začíná líbit.
    (neberu drogy. Žádné, když nepočítám pivo a rum)
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    FILTHY_SAD_EMO: vzhledem k tomu, že někerý z těch věcí, co o nich píšeš v tý krajině jsou od nepaměti, tak tu zkušenost v sobě nesou ... z mýho pohledu (že všechno je živý) se stačí jen přeptet kompetentního "genia loci" jak tu píšeš
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    BEHEMOT: ele mpžná to přejmenuj a čtení a psaní o krajině :-))
    FILTHY_SAD_EMO
    FILTHY_SAD_EMO --- ---
    př.: můj vztah k geniu loci (což je asi tak to nejduchovnější, co tak nějak cítím) je silně ambivalentní. Něco na tom je - sám to cítím třeba na vátých píscích, nebo i na totálně zdevastované skrývce, v pralese, krasové plošině, ale že bych zrovna viděl auru kolem velikého tomu tam dubiska, to zase ne.
    Já nad podobnýma věcma uvažuju spíš z pohledu: co se stalo (s krajinou a životem), že v preboreálu (magdaleniénu) začali mít lidé potřebu vytvořit Venuši? Jaký pohled se naskýtal Veverčákovi, když vykoukl z jeskyně od nástěné malby? Když šli po bronzový poklad, jakou šli krajinou? Co viděli Valaši, když začali rubat lesy, aby měli co žrát v Karpatech? Byly tam vůbec ty lesy? Jaké? Ale hlavně: jak to vypadalo na tomto místě, když bylo takové a takové klima, v takové a takové době. Opravdu bývali středověcí lapkové skryti v temném lese, nebo tady byla rozvolněná lesostep? Jak vypadalo údolí v 18. století, když tady nebyl desetimetrový kaňon, ale 3 km široké štěrkové řečiště? Jak to asi vypadalo na vrcholcích Šumavy, kde kolem skalního bloku nebyla hnusná smrková monokultura, ale něco zcela jiného? Co vlastně? atd.
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    FILTHY_SAD_EMO: to je v pohodě .. já byl taky do 27 k tomu hluchej ..

    nejsem si sice jistej, co mohli asi říkat o stromech ... ale myslim, že vím .. asi tam říkali, že stromy mluví .. nebo že jsou nám velmi blízcí touto svojí schopností kvalitou ... čili, že disponují vědomím obstojné a komunikativní úrovně .. někdy dokonce větší nebo moudřejší než by si člověk představoval

    jestli to bylo něco toho stylo ... můžu to jen nezávisle potvrdit
    já se k tomu všemu dostal tak, že jsem sloužil na zahradě a dostal se do rozhovoru se stromem ... (jasně, že sem se ptal jestli je to možný a jestli sem se už úplně pomát, ale měl sem fakt pocit, že tam nějaký napojení je, že odpovída a slyší, co říkám já) ... a tak sem prostě udělal, co se mi zdálo, že se po mě chce ... pak mi přišlo, že pociťuju vděk a že by byl rád kdyby mi mohl mojí službu oplatit ... pomyslel sem si, co asi člověk může chtít od stromu ... nicméně dal jsem tomu šanci .. vzdělil jsem mu svoje aktuální téma a můj problém sním a čekal na odpověď ...
    ta přišla a byla tak cizí tak soběstačná, zároveň z mojeho pohledu pro strom přirozená, a hluboce inspirující, inspirativní, že sem prostě musel odložit všechny pochyby ohledně pravosti tohodle zážitku.
    nechal jsem si to jenom jako podivnou anekdotu, stimulovanou sluncem, vůní žen a drogami ... nicméně odpověď na mou otázku jsem si dobře zapamatoval, provází mě už 4 roky, ještě jsem ji plně nepochopil a plně nedocenil, ale celej ten komple jako zážitek je prostě k nezaplacení
    FILTHY_SAD_EMO
    FILTHY_SAD_EMO --- ---
    VSOUKOLOHLOR: jsem militantní ateista. Mám doktorát z geoekologie, čili "nauce o krajině" - (pokud tohle čte někdo z mých nadřízených, tak se omlouvám v kleče na kolenou). Nejsou to environmentalistické bláboly, ale věda přesahující do bilogie, geografie, geomorfologie, geologie, chemie, fyziky, meteorologie, hydrologie, kartografie atd.
    Na té knize mi vadí naprostá nesourodost, užvaněnost. Podle mě by každá kniha měla mít nějakou ariadninu nit, která se tou knihou táhne a jednotí ji. Tahle ji nemá.
    Já tomu říkám krasožvásty. Pokud by se ta kniha očistila od (podle mě) blábolů, učesaly se věty tak, aby se daly číst, vyházely vycpávky, tak z toho bude velice pěkná a krátká stať.
    V tom stavu., v jakém vyšla byla pro mě velice těžká, a připadlo mi to její čtení jako snad až ztráta času (a to čtení čehokoliv už z principu není).
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    ANNA: indeed .. přehnat se dá cokoliv
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    FILTHY_SAD_EMO: Takový dotaz na tě, na nějž si odpověz hlavně a sám sobě, nám to tu psát nemusíš. Jsi "ateista", "bezvěrec", "agnostik", "něcista", ...? - Můžeme tu o tom diskutovat, když to šéf dovolí, poněvadž krajina její zakoušení byly vždy náboženskými zážitky a fenomény. A ostatně, když si vezmu na pomoc Neubauera, i věda je náboženstvím novověku. Pochopitelně, že v tomto výměru je nejdůležitější, jak a co pod náboženstvím chápeme.

    Vyjma toho, zajímá mě tvá kritika Krajiny a revoluce. Je napsána hodně punkově, ostatně většinu knihy psal Sádlo, takže se není moc čemu divit. Chápu, že některé akademiky to může dosti popuzovat. Vadí ti na knize tato volnost a "buršikóznost" (mladická prostopášnost) či co konkrétně?
    ANNA
    ANNA --- ---
    ANNA: myslím, že touha po přesahu, magičnu, nadpřirozenu, transcendenci je lidem, zdá se, vlastní, v individuálních měrách, a nepovažuju jí samu o sobě za nic špatného nebo dokonce zavrženíhodného. jen myslím, že se to dá přehnat, právě když lidi začnou utvářet teorie něčeho neměřitelného a neověřitelného a někdy je prezentují jako by šlo o vědecké poznatky a nechávají lidi se plácat ve zmatku. pro mě to není duchovní, pro mě je to šíření pověr. co dělají jiného než "to je jen tendence naší pojmový mysli ... nebo spíš ega .. fenomén jemuž nerozumí, pojmově vysvětlit a tim taky zafixovat a ovládnout". imho jde spíš o to, jak to dělat. výhoda je snad v tom, že víra ve vědomí planety je míň ničivá než víra v nekonečný růst ekonomiky, pokud se tedy podle toho lidi chovají:)
    NIKOPOL
    NIKOPOL --- ---
    ANNA: no jó, každej je nějakej, mě osobně ty artikulace pojmový mysli zase tak moc super nepřídou, máš ale pravdu, že to je skoro jedinej způsob, jak poznat, jestli člověk daný věci rozumí resp. má sní vlastní vědomou a integrovanou zkušenost, a nebo jen tak blábolí

    mě příde pogačnik dobrej ... jak sem to přečet skoro všechno, vidim v tom, jak to postupně vyvíjel a jak von sám je neskutečně poctivej v tý praci na sobě ... prostě jsem ochotnej autorům na různejch místech odopustit nepřesnosti, případně i vyjádření, který mě samotnýmu neseděj nebo mě rovnou iritujou, předevšim proto, že to pro mě neni až tak důležitý.
    už sem si mnohokrát ověřil, že i špatná zkušenost má svojí hodnotu ... a že i způsob mluvy o čemkoliv, jakkoliv i lživé může být toto vyjádření, je pokusem vztahovat se ke stejnému fenoménu, který já vnímám ... a z porovnání spojení a anticipace obojího jsem schopnej vytěžit užtečnou informaci i z úplnýho bludu (teda rámcově)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam