• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    MLEKAR_STEIN: Přesněji: zaměnil jsi otce se synem :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    MLEKAR_STEIN: Tak to je tak napůl...

    MLEKAR_STEIN
    MLEKAR_STEIN --- ---
    napadl mě Belsazar a Daniel
    akorát v tomto případě se nejednalo zase o sen, ale vidění.

    File:Rembrandt-Belsazar.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rembrandt-Belsazar.jpg
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Mhmhm, mno.. tak to je zajímavý oříšek.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Uf uf. Neříkám, že to nesplňuje část zadání, ale faraon si své sny pamatoval a žádné neúspěšné vykladače nepopravoval... Ale myslím, že blíž ke správné odpovědi už je jen ta správná ospověď.
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Vykladačem byl biblický Josef. Bible referuje o jeho panovníkovi jen jako o "Faraónovi".. ale s největší pravděpodobností se jednalo o Apofise II.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Takže jedna jednoduchá hádanka před víkendem:
    Jeden král měl velmi znepokojivý sen. Tak ho ten sen vyděsil, že na jeho obsah zapomněl. Ale přesto svolal mudrce a chtěl po nich, aby mu vyložili, co se mu zdálo, a jaký to mělo smysl. A když mu neuměli pomoci, nechal je bez slitování popravit. Až jeden mudrc, který si tím vydobyl veliký věhlas, s trochou podvádění záhadu vyřešil – obsah snu odhalil a přesný význam králi vyložil.
    Kdo byl tím králem, a kdo tím mudrcem?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Legenda, kterou bych chtěl představit dnes, patří k legendám velmi rozšířeným a celkem známým. V jistých kruzích je velmi populární a dodnes se najdou tací, kteří si chtějí ověřit její pravdivost.

    El Dorado, legenda o zlatém městě:

    Celá legenda je spojena s lidskou touhou po zlatě. Po vzácném kovu, který je symbolem blahobytu, nepodléhá zubu času a korozi, a vypadá krásně ve všech podobách.
    El Dorado – ve španělštině „zlatý muž“ – jako termín vzniklo prý kvůli korunovačnímu obřadu kmene jihoamerických Muisků. Nastupujícího krále tehdy za úsvitu potřeli zlatým prachem (zlatý muž), a on se se čtveřicí náčelníků vypravil na voru doprostřed jezera, do jehož hlubin naházeli své obětiny Slunci. Jelikož obětovali převážně zlato a drahé kameny, logicky tím vzbudili pozornost Španělů. Ono totiž objevení Ameriky a Kolumbův triumfální návrat s velkým množstvím zlata na palubě lodí vyvolaly v Evropanech dojem, že tam za mořem stačí sbírat zlato a drahokamy holýma rukama ze země. Vypukla zlatá horečka a leckdo si chtěl dopomoci k bohatství. Zhruba někdy v roce 1539 vstoupili conquistadoři i na území Muisků a stali se svědky korunovace jejich krále (popřípadě se o tomto rituálu doslechli od zajatců, což se zdá být mnohem pravděpodobnější).
    Časem se ze zlatého muže stalo zlaté město, které si zachovalo jméno El Dorado.
    Asi prvním z velkých conquistadorů byl Hernán Cortés. I on se doslechl o neuvěřitelném bohatství indiánů žijících na jihu – o zlatých městech, kde se i vaří ve zlatých hrncích. I přesto, že proslul svou chamtivostí a zálibou ve zlatě, se však Cortés za přeludem nevydal.
    Vasco Nunez de Balboa přijel také zbohatnout. A i když poslal domů slušné jmění, sám se usadil na dlouhá léta na Haiti. Až o devět let později se jako černý pasažér a posléze spojenec na lodi Martína Fernándeze de Enciso vrací na pobřeží Panamy a za přeludem zlatonosných řek míří do Peru. I když o nově objevené zemi a údajném bohatství informoval krále, je Balboa zrazen a popraven pro velezradu novým guvernérem Panamy.
    Roku 1530 zajal slavný Francesco Pizarro inckého náčelníka Atahualpu. Přislíbil jeho propuštění, pokud dostane výkupné. A to nebylo nijak skromné, naopak vycházelo z pověstí o bohatství domorodců, zvětšených chamtivýma očima dobyvatele. Přesto však výkupné (snad největší v dějinách lidstva) – plnou místnost zlata a dvě místnosti stříbra (rozměry údajně 5,2 x 6,1 metru, zaplněné do výše 2 metrů) – obdržel. (Po smrti Atahualpy (popraveného roku 1533) končí i mocná incká říše. A tehdy indiáni začínají své poklady ukrývat daleko mimo dosah dobyvatelů a vysmívají se jim, že pro jediné zrnko ztratili celé pole. I tyto tendence podporují pověsti o pokladech nedozírné ceny a skrytých hromadách zlata a jiného bohatství – včetně pověstí o El Doradu.)
    O něco později (1540) se jeho nevlastní mladší bratr Gonzalo Pizarro – toho času guvernér provincie Quito v severním Ekvádoru – nechal zlákat bohatstvím Muisků – bohatstvím zlatého muže. Sebral přes tři sta vojáků a asi čtyři tisíce domorodců a se svým synovcem – Francisco de Orellana – se vydal na dobyvatelskou expedici. Ta nedopadla podle jeho očekávání – prales, nemoci, hlad, a v neposlední řadě nepřátelsky naladění domorodci si vybrali četné oběti a očekávané bohatství nebylo nalezeno. Ale alespoň (s největší pravděpodobností) objevili Amazonku, pojmenovanou (údajně) podle kmene domorodců, za který se do boje vrhaly ženy.
    Někdy kolem roku 1545 se prý Španělé pokoušeli o výlov jezera Guatavity – kde měli probíhat dříve zmíněné korunovační obřady – pomocí sítí. Což nevedlo vůbec k ničemu, krom několika utopených zlatolovců.
    V roce 1580 v rámci posedlosti představou nesmírného pokladu na dně jezera Guatavita spouští bogotský obchodník Antonio de Sepúlveda odvážný projekt. Najímá tisíce domorodých dělníků a pomocí velkoryse navrženého příkopu chce jezero odvodnit. Jeho snaha je korunována částečným úspěchem a hladina klesá o celých 18 metrů. Jsou nalezeny i nějaké ty poklady, ale pak dochází k závalu a smrti mnoha dělníků. Střed jezera zůstává stále nedostupný.
    To jsou příklady některých, kteří podlehli vidině snadno nabytého zisku. Samozřejmě se nejednalo jen o Španěly – v rámci více než pěti století hledání El Dorada se zapojili objevitelé, dobrodruzi, badatelé, zločinci, vojáci, lovci pokladů a jiné rozličné existence snad z celého světa. Vyprávějí se pověsti o neslavném konci mnohých z hledačů: některé pohltila džungle a nekonečné pralesy Jižní Ameriky, jiné mají na svědomí domorodci, někteří (podle legend) dokonce uspěli v hledání zlatého města a získali vytouženou zlatou odměnu (ovšem jen v přeneseném smyslu, protože indiáni, vlastníci zlato, prý ty nejhorší z hledačů trestali zalitím do roztaveného žlutého kovu, aby navždy uhasili jejich touhu po něm). Jestli někdo někdy zbohatl na zlatu El Dorada, nechlubil se tím.
    Paradoxně vedl stále větší počet hledačů k tomu, že legendy o El Doradu se stávaly postupně víc a víc nejasnými. Hledání pokladů se nakonec rozšířilo na téměř celou Jižní Ameriku, nikdo už si není jistý, jestli má hledat jeskyni na nejvyšších vrcholech hor, skryté údolí s nádherným zlatým městem, nebo jedno z nesčetných hlubokých jezer. Hodnota pokladu se pohybuje (u nejstřízlivějších odhadů) někde u miliardy amerických dolarů, ale spíš panuje představa, že by ze svého nálezce učinil jednoho z nejbohatších lidí světa (a výrazně zahýbal cenami zlata a drahých kamenů na světovém trhu). Přesto snad každý o El Doradu slyšel a postupně se stalo určitým synonymem země hojnosti nebo místa, kde se dá snadno zbohatnout.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    REINITA: Ohledně toho sousloví "Amor a Psýché" - hezká vzpomínka, kterak jsem coby šestiletý opravoval průvodkyni na Hluboké, že by na tom obraze měl být Éros a Psýché, protože je to podle řecké legendy a římská verze byla později a pan malíř to určitě popletl... :)
    REINITA: Opravdu nedopatřením XD
    REINITA
    REINITA --- ---
    pro všechny, kteří si to nestihli přečíst: podivovala jsem se nad tím, že vám vypadlo jméno jednoho z dvojice.

    pro mě je to sousloví jako "Orfeus a Euridika" nebo "Kráska a Zvíře" nebo "Zločin a trest" :D
    no a protože - i když dávám přednost řeckým verzím - mám zažité (podstatně zvukomalebnější) Amor a Psýché, tak má prostě Éros smůlu ;)
    REINITA
    REINITA --- ---
    FOSSY: diktátore :o)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Omluva REINITA, nedopatřením jsem smazal její odpověď: Amor a Psýché. Odpověď je správná, i když já osobně dávám přednost původní, řecké terminologii, tedy Éros a Psýché.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KID_MCHUTT: Hmmm, tak když ani s nápovědou...
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FOSSY: hele, já si nepamatuju jména ani těch, které potkávám denně ;) ale psst :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KID_MCHUTT:
    FJERTIL:
    Jak jste mohli zrovna manželku zapomenout? Vždyť byla jeho duší :)))
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FJERTIL: to jsme dva a oba jsme, předpokládám, líní to hledat :D
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FJERTIL: Pobavilo. Hodně :)
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Manžela bych věděl, tchýni bych věděl, lokalizaci bych věděl, ale sakra, kdo byla ta ženská...
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    A jelikož už jsme dlouho nehádali, tak tady je něco klasického k zamyšlení:

    Jistá dáma měla velmi nerada konkurenci. A když jí jedna taková vyrostla, celkem pochopitelně ji to rozběsnilo. Nakonec poslal svého syna, aby konkurentce řádně zavařil. Ten se ale místo toho do konkurence zamiloval. Potom si ji vzal. Novomanželka se ale nechala zblbnout vlastní rodinou a manžela podrazila. Ten se vrátil k mamince. Ale manželka chtěla všechno napravit. Od tchýně, která ji pořád nenáviděla naplno, dostala podle očekávání sebevražedný úkol. A až když to s ní bylo nahnuté, tak se manžel, a posléze dokonce i tchýně - ta ovšem jen na přemlouvání a nátlak svých příbuzných - nad ní ustrnuli a nastal happy end.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Citace wiki ohledně heraldiky:
    O zisku figury lva do znaku také vypráví příslušná heraldická legenda o Bruncvíkovi, která navazuje na legendu o Štilfrídovi. Tato legenda se zdá být inspirovaná také na německými bájemi, mimo jiné o Jindřichu Lvovi, odkud je také vyvozován název hlavní postavy, Bruncvíka, vzhledem k tomu, že Jindřich byl z Brušvíku (staroněmecky von Bruneczwig).[3] Dříve se myslelo, že Bruncvík měl představovat českého knížete Vladislava II., ale tento názor se ukazuje jako chybný především vzhledem k Vladislavovým skutkům, podle kterých Bruncvík byl spíše jeho syn Přemysl Otakar I. Tomu by také odpovídalo to, že král Přemysl nejspíš skutečně získal lva od syna Jindřicha, budoucího císaře Oty IV.

    Jinak jsem narazil jen na zmínky, že pověst sepsal A. Jirásek na základě staré mytologie (?), podle rozborů odráží spíš germánskou kulturu a dokonce i Žibřid a jeho získávání orla (orlice) do znaku je prý vykrádačka staršího Siegfrieda (no, určitá podobnost jména by tu byla).

    A ano, od chvíle, kdy získá HLAVY-DOLU-MEČISKO je Bruncvík celkem monotónní nuda...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam