Lešti hovno tak, aby se třpytilo jako zlato. Stejně to pořád bude hovno.
4teens, 2011
ČT opět kraluje. Dramaturgům musely očividně dojít nápady, protože po šíleném Poste restante (Kolik jsem jen viděl těch filmů o filmu, kde ukazovali bídné triky tvořící se roky na nejmodernějších strojích a pak z toho vylezly klasické prolínačky ze 70. let?!) či vykradačském Znamení koně (Dobrá voda denně doma) přichází, a teď se podržte, Beverly Hils po česku (To stojí v tiskové zprávě, nekecám.). Natočila to ostravská tvůrčí skupina, a aniž bych chtěl nějak hanit tenhle region, na nějž jsem co se divadelních záležitostí slyšel pět samou chválu, točit prostě neumí.
Seriál 4teens nám představuje pár mladých študáků gymplu ve věku okolo puberty, kteří mají zažívat někdy lehčí, někdy těžší příkoří osudu. A aby se ty scénáře hezky psali, autoři si jednotlivé postavy prvoplánově zaškatulkovali. Takže tu máme třídní bárbínu, šprta, dva 'ostré' hochy, budoucí novinářku nebo skejtařku.
Právě o ní byl první díl (Naprosto banální příběh o tom, jak moc chce jezdit, ale okolí, rozuměj máma, je proti. Jako pravověrná skejtařka se na prkně navíc sveze asi tak ve třech záběrech a div si nerozbije hubu.), který se na obrazovce objevil rovnou dvakrát. Poprvé měl premiéru minulý pátek, jenže to byl hokej, takže se na něj zřejmě koukalo tristní procento lidí. Pro ČT tudíž vynaložené prostředky přišly vniveč, takže proč obecenstvo ještě jednou nepomučit a celou anabázi o holce a její fošně nezopakovat dnes místo další ostravské lůzy v podobě Petra Šišky (Ostatně, uznejte sami - který imbecil by svou hudební skupinu pojmenoval 'Legendy se vrací'? Slyšel někdo někdy z vás o Petru Šiškovi? Ne? No vidíte.)
Problémů má 4teens hned několik, zajímavých nápadů minimum. Potěší snad jen pokus zakomponovat do centra dění komix, s nímž se pracuje i v prostřizích, i když je to lehká vykrádačka Školy, základ života.
Děti se i celkem snaží, není to takový trapas jako ve Škole na výsluní. Horší je, že ze sebe soukají moudra, která by v jejich věku pronášel asi málokdo. Hned na začátku mě robourala věta o Aristotelovi, další frky na sebe nenechaly dlouho čekat. Scénáristé se chtějí zavděčit generaci, takže slova jako hustý, trip, cool apod. jsou tu na denním pořádku. Horší je, v jakém kontextu je herci pronášejí. Celé to pak působí strašně křečovitě a strojeně.
S tím souvisí i další vada - co pět minut komentuje jedna z hlavních postav (šprt s příznačnou přezdívkou Einstein) okolní dění, ale i vlastní myšlenky. V jednu chvíli se dokonce pod taktovkou píšících autorů sám pokusí celý seriál shodit klasickou frází "To se může stát jen v bllbém televizním seriálu."
Asi chudák netušil, jak moc blízko je od pravdy. Ten seriál je totiž skutečně blbý. A hlavně nepotřebný. Kdo se na to bude koukat? Které díte dnes potřebuje vysvětlovat, že počítač je od toho, že se na něm hrají MMORPG nebo akční řežby po síti? Který špunt dnes neví, co je to chatovat? Sakra, copak jsme v Televizním klubu mladých? Já měl za to, že tohle je rok 2011.
V Ostravě, resp. v pražském ústředí ČT jsou zkrátka opět mimo. Místo toho, aby konečně natočili něco smysluplnějšího, jako třeba dlouho chystaný seriál o Lídě Baarové nebo o Mašínech, raději dotáčejí Elixír života - komediální seriál s Jiřím Krampolem z domova důchodců. Smějte se, hnijte odspod, vše je povoleno.