• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    VALOR
    VALOR --- ---
    DARJEEL: já už dlouho uvažuju nad tim jak spojit jogu s psychoterapií. Respektive využít ten celostní přístup. Vim že o něco podobného se snažil Fríba se satiterapií ale moc toho o tom nevím
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    DARJEEL: Mi to od něj nepřijde jako jen odsuzující nebo apriori zavrhující. "drogy jsou špatné áno" tam nečtu. Mě spousta toho, co píše, rezonuje s mojí zkušeností.

    Viděl jsem též dost případů, kdy několik hodin rozšířeného vnímání bylo zaplaceno následno extrémní zranitelností vnějšími vlivy. Jsou lidé, kteří v té souvislosti mluví o děrách, neb narušeních v jemných tělech...ale i bez tohoto konceptu, lze pozorovat v takových případech nezvládanou přecitlivělost na různých úrovních fungování, která přetrvává dlouhou dobu.

    Za sebe podepisuju. Predestinovalo to běh mého života na mnoho let a korekce kursu je neskutečně obtížná. I dál by se našlo, ale nechci to rozebírat, ať si to zájemci rozeberou a přeberou sami. Pro každého to platí trochu jinak, nebo neplatí - může to být dáno konstitucí (nejen tělesnou) a životní situací, v jaké se experimentátor (nebo lidé okolo autora příspěvku v diskusi) nachází. Setem, settingem, pravidelnou praxí a sitterem se dá mnohému předejít, ale občas a u někoho holt fakt nevíš i když si myslíš, že jo. Tečka.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    DORN: no v Tvých představách, jak to tak čtu :-/
    VALOR: ne nechci
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HONZAL: :) to jsem se prave snazila popsat, ten vztah mezi jogou a zivotem. Samadhi, fajn. K cemu je ale samadhi? Jak souvisi se zivotem? Moje odpoved - cim vic samadhi, tim lip muzes projevit svuj osobni zivotni potencial (coz je v posledku soucit).

    Proc delas jogu? Kvuli samadhi. Proc ale chces byt v samadhi?
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    YMLADRIS: ne, o Védy mi nejde...já moc textům váhu nepřiklám a ani je nečtu.

    Pochopil jsem to tak, že pro tebe joga = probuzení potenciálu, třeba být lepším muzikantem nebo jim vůbec být, protože na to díky joze přijdu.

    já na to, že to je moc obecný a neurčitý - pro mě joga = metoda vedoucí ke stavu samadhi. Primární a základní účel.

    imho pojem je vcelku jasný, na té prožitkové úrovni. Na té formální v tom je asi hokej, když se ani neví, kdy, kde vznikla...kdo ví, třeba ze šamanismu a tak z posychedelik ;-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HONZAL: ja bych si takovou volnost zde ani nedovolila prezentovat, kdyz by v zahlavi nebylo to "vsechny druhy jogy" :-)

    Pojem je totiz nejasnej. Na jednu stranu Various traditions of yoga are found in Hinduism, Buddhism, Jainism and Sikhism.[3][4][5]

    Na druhou stranu (a to asi myslis ty) Specifically, yoga is one of the six āstika ("orthodox") schools of Hindu philosophy. .. By this definition, Nyāyá, Vaiśeṣika, Sāṃkhya, Yoga, Mimāṃsā and Vedānta are classified as āstika schools; and some schools like Cārvāka, Ājīvika, Jainism and Buddhism are considered nāstika.[2] .. Āstika (Sanskrit: आस्तिक āstika; "it exists") and Nāstika (नास्तिक, nāstika; "it doesn't exist") are technical terms in Hinduism used to classify philosophical schools and persons, according to whether they accept the authority of the Vedas as supreme revealed scriptures, or not, respectively.[1]

    a to asi myslis ty, ze nejak malo se opiram o Vedy. (Jo nejlip mi funguje budhismus)
    VALOR
    VALOR --- ---
    Omlouvam se za OT
    VALOR
    VALOR --- ---
    DARJEEL: Respektive to ze s tim systemicka terapie primo nepracuje precd neznamena ze s tim nepocita a ze si bude na klientovy terapeut treba zvysovat sebevedomi, trestat ho za to co mu dela jeho manzelka atp.
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    YMLADRIS: jasně, to vidim víceméně stejně...já sem spíš komentoval níž ten pojem joga a systém jogy.

    Guru in you bych nazval jako pravá cesta, její součástí může být joga...nebo tak nějak.

    dlouho sem tu nebyl, ztratil sem cvik v diskuzích :-))
    VALOR
    VALOR --- ---
    DARJEEL: Chces Tim rict ze treba systemicky rodiny terapeut nemusi mit vyreseny zakladni veci? Supervize je soucasti terapeutickeho vzdelani stejne jako nekolikalety sebezkusenostni vycvik ktery je od toho aby si tam clovek vyresil to podstatne a s klienty pak pracoval svobodneji
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HONZAL: Jo jo, ctes to uplne dobre, rozumim ze ten princip Guru is in you/Delej si co chces atd. muze velmi jednoduse cloveka oddriftovat na nejakou trajektorii, ktera teda k absolutni odpovedi na nevyslovitelny otazky nijak zvlast nesmeruje.

    Nejvic super je, kdyz je k dispozici ta uprimnost (to si ale kazdej musi zodpovedet sam a beztak si furt lzeme do kapsy bohuzel do urcite miry; ale aspon nejak no.), a dokazat si rict, posouva mne to jak mam tu jogu hozenou volne? Neposouva. Co mi radi nekdo, kdo se jevi, ze realizoval neco, co bych taky chtela? Radi mi delat to-a-to, dobre zkusim se teda omezit podle jeho poznani a uvidim co to prinese. Zadny fetovani, zadny lelkovani (whatever ;)). V tom jsou pro mne nenahraditelni zivi ucitele.

    Toto je ale pro mne velkej rozdil od tech "pravidel" (v knizce psali, ze sex se nema).
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    YMLADRIS: palec nahoru za tu část ohledně toho, že člověk by měl vycházet ze sebe a ne se nutně pokřivovat něčim zvenku...

    ale jen k te joze, možná sem to blbě pochopil, ale mam pocit, že máš tu jogu hodně obšírně postavenou. Ikdyž je těch forem jogy poměrně dost a na poivrchní formální úrovni se i často zdají být v rozporu, je to přeci jen specifický systém a jeho formy mají poměrně jednotný principy a ústí ve stav samadhi.
    Ono když už se to chápání jogy dává až moc abstraktně, tak už to pak imo neni joga, ale zavání to nějakým tím new age :-)

    mložná si to myslela jinak a blbě čtu a chápu, kdyžtak srry ;-)
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    DARJEEL: V tomhle byl pro mě zdaleka nejhorší alkohol. To se strašně třískalo s intenzívní praxí. Ke konci to dělalo jakoby "schizofrenní" stavy a bylo to dost obtížné.

    Jinak zúčastnění praktikující ráčí sem tam popíjet, nebo jsou abstinenty?
    DORN
    DORN --- ---
    DARJEEL: ..aneb kdy se ze sómy stává fet.;-)
    FLUMO
    FLUMO --- ---
    YMLADRIS: me spis ucinkuji tak jak jsou popsane v Rgvede: dodavaji silu, duchovni cistotu, uspech v boji :) i v obchodovani
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    FLUMO: to jsem jelen, zatim vsechny stimulanty co jsem mela mysl jitrily a blikaly. Nejitril akorat herak, po tom jsem vzdycky usnula. Tak ti nevim teda :)
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    FLUMO: To by mě také zajímalo
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    DORN: jsem rád, že jsi to tu napsal, drogy a tím spíše fet jsou opravdu velmi špatné, je to čiré zlo
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    VALOR: no tak vyřešených terapeutů moc není, spíš mají pořešené hlavní věci, aby napáchali co nejmíň škody... a případné nesrovnalosti se řeší supervizí. A btw. přenos a protipřenos není alfou a omegou všech terapii, naopak. Taková systemika se tím nemusí moc zabývat...
    DORN
    DORN --- ---
    Oujéé! Moc pěkně se to tu čte: i argumenty, i argumenty proti tomu fetu v józe.;-) Otázka je, jak všechny tyto přístupy SKUTEČNĚ vypadají v praxi. Viděl jsem hodně lidí, kteří měli užívání látek v rámci "své cesty" tak "pevně v rukou", že se z toho v lepším případě vzpamatovávají dodnes.

    Ono to až příliš často probíhá pozvolně, takže "čím se za to platí" skutečně nemusí být patrné hned, dá se surfovat dlouho, než doraží účty.. To se netýká jen závislosti, neb pozvolného poškozování hardwaru, ono i to vychvalované rozšíření vnímání pomocí chemie má svá úskalí.. Otázka je například, zda a jak takové vjemy dokáže dotyčný SKUTEČNĚ integrovat. Zda se rozšíření, neb častěji jednostranná deformace vnímání neodráží v jeho mysli tam, kde mu to prvoplánově uniká. Jasně: "velkej šaman zvládne všechno":-), ale upřimně, když si pak velkej šaman hůř pamatuje "drobnosti", poněkud obtížněji se mu žije v běžném fungování, nějak divně komunikuje ap., tak je čas nechat velkého šamana na chvíli stranou a podívat se, co se to vlastně v dotyčném děje a jak moc do toho zapadají chemické vý(ú)lety. Blbé je, když si toho velký šaman nevšimne a začne, posílen posledním úžasným astrálně-pránickým vnorem, radit lidem kolem sebe a dávat jim zpětnou vazbu, jak je ta chemie skvělá. Jojo, má to i svý rizika, ale to my přece zvládáme žejó.. mno, takové ujištění vám dá každý poctivý alkoholik taky, s tím prosím vážně opatrně.;-)

    Viděl jsem též dost případů, kdy několik hodin rozšířeného vnímání bylo zaplaceno následno extrémní zranitelností vnějšími vlivy. Jsou lidé, kteří v té souvislosti mluví o děrách, neb narušeních v jemných tělech...ale i bez tohoto konceptu, lze pozorovat v takových případech nezvládanou přecitlivělost na různých úrovních fungování, která přetrvává dlouhou dobu. V extrémnějších případech vám dotyčný začne říkat cosi o útocích vnějších entit. To se, pravda, neděje každému a po každém fetu, ale i to je jedna z podob drogové "spirituality".

    Pak to má i subtilnější stránku: při jistém stupni praxí lze udělat zkušenost, že látky jsou naopak příliž hrubé a probíhající procesy spíše ruší, než podporují. Navíc obvykle je přítomná nějaká forma intoxikace, což samozřejmě jednou za čas není tak brutál jako denně, nicméně zde s železnou neúprosností platí známé karmajógové rčení: "Nikdo z nás neví, jak je ten jeho kopec vysokej." (tedy: jak dlouho mi to ještě bude relativně procházet, bez citelnějších následků). Zda si následky méně citelnějšími nicméně lehoulince nesabotuji svou jógovou praxi, to je další téma k úvaze.

    Ano, lze si představit užití některých přírodních látek, jako - nejlépe doprovázenou - formu iniciace, která ale má hodnotu jen tehdy, pokud pak bude, jako každá kloudná iniciace, rozvíjena vlastní praxí a hlavně dotyčným plně integrována. To lze vidět jako dlouhodobě přínosné, ale skutečně jako krajní variantu a s náležitými časovými odstupy, pokud by se snad měla opakovat. (Teď mě napadá: když už si tedy nemůžu jako velkej šaman pomoct a musím nutně užít vytouženou látku pro všeobecné dobro, či coby velký spirituální válečník - bylo by alespoň kulturní si pak odcvičit ty méně lukrativní stránky, které má pro tělo, energii i mysl. Otázka je, zda jsem schopen dohlédnout a tedy i adekvátně pak po sobě douklidit.)

    A ještě dva jogové podněty k zamyšlení: jogín své praxe nikdy nerozvíjí ve vzduchoprázdnu..není izolovaná jednotka a pokud je to jogín, je si toho stále více a více vědom. Pak je tedy otázka, kam až změny vyvolané látkami, jsou-li nezvádnuty, dosahují a co vše ovlivňují nejen uvnitř dotyčného a v rámci těla, ale i v jeho životě, vztazích, komunikaci atd.

    S tím souvisí druhá záležitost, se kterou se každý alespoň trochu jogín průběžně porovnává a to je Ahimsa - princip tolikrát vykládaný, překládaný, kroucený, obracený, nafukovaný i přehlížený, nicméně stojící v prazákladech jógového přístupu, neb jak tu padlo "stylu života". To je samozřejmě cosi, co si musíme nahlédnout každý po svém, nechceme-li jen přejímat cizí závěry. Je to nicméně, řekl bych, velmi pozornosti hodno dříve, než si smotnete své oblíbené jednobrčkoeštěnikohonezabilo. ;-)

    Drogy možná, snad, při velké pozornosti, nejsou plošně zavrhnutelné, ale vzhledem k výše uváděným souvislostem jsme přesvědčen že URČITĚ nejsou plošně doporučitelné jako součást jógové praxe. A už vůbec ne lidmi, kteří ostatní v jejich praxích vedou. Když mi lidé věří, tak je nefér jim říkat: jojo Toníčku, ten hřebíček do vysokýho napětí klidně strč, ono to každýho nezabije a když budeš mít kliku, je to i docela rajcovní šupa a takovou zkušenost jsi ještě nevnímal. :-)


    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam