• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    VALOR
    VALOR --- ---
    DARUMA: ono už stačí to že se naše západní mysl snaží pochopit a vysvětlit něco tak nezápadního jako je samádhi
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    SLAUGHTER: IMHO vlastní zkušenost je sice fajn, ale v rámci diskuze, odborné diskuze o józe, je důležité aby diskutující rozuměli a správně používali odpovídající terminologii. Proč? Proto, aby se dorozuměli. Zvláště pokud se jedná o virtuální diskuzi. Sdílet své pocity a zážitky je lepší face-to-face u dobrého čaje. Osobně fandím každému, kdo je schopen si pár věcí o tom co dělá přečíst a nesnaží se jógu vyškubnout z jejího paradigma. Navíc Indové měli popis mysl a vědomí zvládnutý k dokonalosti, kdyžto my se v tom na západě pořád ještě plácáme, tak proč si trošku nezasanskrtit? ;-)
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    STQ: nic není špatně. jen mi následná diskuze přijde zbytečná. Rozdíl vnímám zejména v tom, že k přirovnání používám vlastní zkušenost, zatímco ty používáš jakýsi můj výrok, který chápeš po svém. Ocenil bych nějakou tvoji vlastní zkušenost a ne rozbor cizích slov. To ztrácí autenticitu, protože opisuješ jak vnímáš to, co chápeš, že vnímám já... Jakože analyticky dobrý tah, tvá mysl je opravdu pružná :-). Kdybys ale dal nějaké podobenství vlastní zkušenosti, mělo by to pro mě jinou váhu. Já mám nějakou zkušenost, ta zkušenost se slovy opisuje velmi nepřesně, protože výroky jsou buď neúplné, nebo paradoxní. Vypíchnu pouze to, co v tu chvíli pokládám za důležité, což neznamená že si nejsem vědom neúplnosti výroku. Kdybych to měl popsat v celé kráse tak mlčím. Mě šlo o to sdílet, ne obhajovat se, anebo se tahat o to, kdo má pravdu. Mě zajímá autenticita a vlastní zkušenost. Já to vzdávám :-).
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: me se to jevi tak, ze ty popisujes jak to vnimas, ja odpovidam (na stejnym prikladu) ze to vnimam jinak. neco spatne?

    DARUMA: dik!

    FLUMO: kdyby takovy myslidlo (idealne jenom s jednim cudlikem a v hliniku a skle) vyrabel Apple, myslim ze by se to i ujalo :))

    HONZAL: v tyhle (sankhya, joga) terminologii v tom, ze mysl je organ vnimani a akce, nerozlisuje, nesoudi, jen vnima (pomoci smyslovejch organu) vec a priradi ji jmeno. pak v procesu nastupuje ego (ahamkara), ktery si to co mysl vnimala vztahne k sobe ve forme libi/nelibi, chci/nechci. a nakonec intelekt (boddhi), kterej urci co se nakonec stane.

    na prikladu: manas pomoci oci vidi jablko a pojmenuje ho ('hele, jablko!'). ahamkara k nemu zaujme postoj ('jablka mam rad, chci ho') a boddhi tomu da racionalni ramec ('dneska uz jsem snedl kilo jablek, takze tam tohle necham')

    cesky a anglicky ekvivalenty jsou vcelku nic-nerikajici nebo nesouci jiny vyznamy, proto muze mast je pouzivat...
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    SLAUGHTER: v čem se liší intelekt a mysl?
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    AIM_FREEMAN: k té chápavé schopnosti :-):
    Lidskou evoluci nastartovaly pěstní souboje, dokazují vědci – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/veda-skoly/288382-lidskou-evoluci-nastartovaly-pestni-souboje-dokazuji-vedci.html
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    SLAUGHTER: Tak já jsem se jen vyjadřoval ke tvým slovům, jak mi přijde přesnější o tom mluvit, aby to lépe sedělo s mojí zkušeností. A s písmy, jejichž autoritu uznávám..;)

    Moje zkušenost: Je-li mysl dostatečně prosvětlena co-nejvíce-jednobodovou odevzdaností (bhakti), přítomností realizovaného učitele nebo jiným způsobem, ztrácí tebou jmenovanou chápavou vlastnost (rozšiřuji i na tendenci odpuzovat/odtlačovat nelibé a rozlišovat mezi nimi) a v nastálém klidu a jemné blaženosti lze snadno pátrat po jejím zdroji. Nebo po Pozorovateli.

    SLAUGHTER: Také to znám takto. A jsem rád, že sem STQ tu snahu po sjednocení terminologie vzal jako téma. Protože když budeme používat tyto pojmy jednak se naše příspěvky zkrátí, druhak získají na jednoznačnosti a za třetí se tu budeme dost pravděpodobně bavit o józe. To, co říkáš ty, abychom se bavili o naší zkušenosti: ANO! Ale s použitím jógové terminilogie! :o)
    FLUMO
    FLUMO --- ---
    STQ: me se libi vyznam slova mantra, manas-mysl, tra-nastroj, da se hezky prelozit do cestiny jako myslidlo :) ...ale asi se to uz neujme
    SAGUS
    SAGUS --- ---
    Špatné myšlenky - Eckhart Tolle (CZ) české titulky - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=6O-0PlRiUOo


    :)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    SLAUGHTER: pranýřování mysli jsi měl, co vím, vždycky v oblibě sám, možná proto tam tématizace, projekce je někdy dobrá funkce mysli .)
    A moc rád čtu, že se Ti daří to přehodnocovat, přece jen, jak píšeš, je to nedílná součást bytosti... byť je to, slovy id MYKO, "přerostlé klepítko" :-)
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    STQ: Trul Khor jsem potkal, ale necvicim ho. Uci se treba v bonisticke komunite. Jantra jogu uci dzogchenova komunita.
    KAREN
    KAREN --- ---
    STQ: vsak o jantrajoze sem nosi zpravy YMLADRIS .)
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    STQ: ohledně terminologie to znám zase takto
    Antahkarana je složena z Ahamkara (ego), Buddhi (intelekt), Manas (mysl), Citta (paměť). Jenže šedá je teorie, zelený strom života.
    Pro mě je výpovědí to, že já říkám jak to mám já a ptám se tě jak to máš ty a odpovídáš jak to vnímám já. Sorry ale to IMHO není pozorovatel, ale posuzovatel. Je ale možné, že to vnímám pokřiveně :-). Asi si nerozumíme. Nevadí :-)...
    STQ
    STQ --- ---
    DARUMA: hele a nepotkals Yantra Yogu nebo Trul Khor? uci to v cechach nekdo? to by me zajimalo...
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    STQ: Np.:-)
    STQ
    STQ --- ---
    DARUMA: dik :)
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    STQ: Ja praktikuju vadzrajanu a hathajogu.
    STQ
    STQ --- ---
    DARUMA: Darumo, co ty praktikujes za jogu?
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: zkusim nam trochu vnest poradek do terminologie, ok?
    jak aktualne vnimam to, co rikaji sutry tak vec se ma nasledovne.
    jako lidi (bytosti) mame vedomi (Citta, consciousness). to se sklada ze tri slozek:
    - mysl (Manas, mind) - organ sberu informaci (skrz 5 smyslovych organu) a konani (skrz 5 organu akce)
    - intelekt (Buddhi, intellect) - organ rozpoznavani (diskriminace) a rozhodovani
    - ego (Ahamkara, ego) - organ sebe-uvedomeni (tady vznika a potvrzuje se obraz o sobe samym skrz ztotoznovani-se s objektama nebo ideama)

    Vsechny tyhle tri casti se daji nasmerovat spravnym smerem a postupne zjemnit. Zbavit se jich nejde, a to ani smrti protoze jsou soucasti dvou nehmotnejch tel (Manomaya kosha, Vijnanamaya kosha) ktery se znova rodej a berou ssebou samskary.

    A za timhle vsim, jako medium ve kterym se mysl nachazi, je nemennej, bezvekej, zarici Purusa (Isvara).

    To, co popisujes jako nedavani-si pozornosti vnimam jako presmerovani pozornosti (intelektu) jinam, coz je ale totozna akce, jen vedouci jinym smerem. Jako kdyby te zaclo unavovat koukat se z okna a sel ses koukat do zrcadla. Samozrejme je to zasluznejsi atakdal, ale ten, kdo pozoruje je furt ten samej. Jestli mi teda rozumis...zaciname se dostavat do trochu hlubokejch vod :)

    Jestli pro tebe 'projit skrz myslenky a drzet se stredu' znamena to samy co 'projit skrz myslenky a bejt v hlave zticha a trochu se usmivat', tak souhlas :)
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    STQ: ok, použil jsem tvá slova jako odrazový můstek :-). Mě to obhajovat nemusíš, jednám velmi podobně. Mě přijdou některé naše nastavení podobné. Jen si dát pozor, aby samskáry nebyly vasánami :-)...
    Hele upřímně byť mám i lecos načteno, já sám nevím, kam hranice mysli sahá. Sám víš, že ty hranice jsou pomyslné. Mluvím o jakémsi svém prožitku a tak nevím kam to zadefinovat, orientuji se zejména podle formy a je to pro mě moje současná a hodně podstatná pravda.

    STQ: :-) děkuji, že ti stálo za to přečíst si ty věty 7x po sobě :-). Pro hlubší pochopení doporučuji repetici 27x a probombarďáky 108x :-).
    Jak jsem psal, použil jsem tvá slova jako odrazový můstek a byla mířena pro rozvíření místních vod. Měl jsem potřebu vyslovit se k opakujícímu se lynčovaní mysli.

    Druhý odstavec je zajímavý, já to totiž vnímám tak, že mysl je součást ega! Možná, že tento náš rozdílný postoj vyplivne nějaké pochopení souvislostí...

    A s pozorností? Dám příklad: šel jsem po ulici a najednou jsem si všiml, že nejsem v kontaktu s vnějším světem a jsem zahrabaný ve svých myšlenkách a tak jsem si se začal směřovat ven. Najednou mi došlo, že to celé dělám špatně. Že nejde o to dosahovat něčeho, ale pozorovat to, jak to je. To jsem měl na mysli tím "nedávat si pozornost".
    Jde o míru pozornosti, kterou si věnujeme. Můžeme to nazvat i sebeklamem, který nás chrání a pomáhá nám být šťastnějšími. Bytostně cítím (zatím mi to tak funguje), že nejde o to pronikat mezi myšlenkami, ale projít skrze ně držíce se svého středu.

    Rezonuje mi s tím pasáž Litanie strachu od Herberta
    ... Dovolím mu, aby prošel kolem mne a skrze mne. A až projde a zmizí, otočím se a podívám se, kudy šel. Tam, kam strach odešel, nic nezůstane. Zůstanu pouze já.

    Děkuji za konverzaci, byla pro mě přínosnou :-)...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam