• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    VALOR
    VALOR --- ---
    STQ: K té japonské kuchyni můžeš použít český ryby, rejže je všude dost, sojovky a zázvoru díky našim Vietnamským spoluobčanům taky. Někde jsem slyšel že evropanům chybí enzym na snadné trávení té mořské řasy. Nevím co je na tom pravda. Jako inspirace je japonská kuchyně ideální. (tím nemyslím jen sushi). K té české kuchyni. Co je podle tebe typický český jídlo?
    SAGUS
    SAGUS --- ---
    HANY33: jedna vec je zazitok a druha jeho aplikacia. To telo a mysel sa ti tu na zemi este zide, ked raz budes chciet tu bozskost projevit.

    Ked hovoris ze mysl jsou len nase predstavy a obrazy.. koho tym vlastne myslis? :) Kto sme my?
    HANY33
    HANY33 --- ---
    STQ: Je to úplně jednoduché :) mysl, city a tělo samozřejmě jsou naší součástí, dokud jsme v hmotné lidské inkarnaci.
    Lze si je ale Pozorovatelem v nás uvědomit a neztotožňovat se s nimi, tím je jakoby "oddělit" od tohoto našeho Pozorovatele - vědomí, posledního Svědka, který si toto vše uvědomuje.
    Toto vědomí ovšem není mysl. Mysl jsou pouze naše představy, obrazy. Vědomí toto vše jen pozoruje a nehodnotí.
    Tys to nikdy v meditaci nezažil, že tě to tak udivuje a nazýváš to bordelem?
    STQ
    STQ --- ---
    JUNIPETRUS: to ani v nejmensim a nikde to netvrdim. ale jak si predstavujes takovou praxi bez tela a bez mysli??
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    STQ: a ty si myslis, ze ve svym tele budes naveky?
    STQ
    STQ --- ---
    URZA: amen :)
    URZA
    URZA --- ---
    STQ: Jo přesně tak. Dokonce oproti tomu co se obvykle udává, tak v jogasutrach je slovo yoga použito spíše ve významu rozpojení, nikoliv spojení nebo splynutí.


    Vyasa, the primary and most important commentator (whose commentary is almost as canonical as Patanjali's primary text), then proceeds to discuss yoga, the second word in this sutra ... [he] traces the etymology of yoga to one of the meanings of the root yuj, to contemplate, which, he points out, is the correct etymology here. The more established etymology from the perspective of modern historical linguistics is, of course, derived from the same Indo-European root as the English word "yoke". Yoga can thus mean that which joins, that is, unites one with the Absolute Truth, and while this translation of the term is popularly found (and may be apt in other context, such as the Gita), it is best avoided in the context of Yoga Sutras, since, as was pointed out, the goal of yoga is not to join, but the opposite: to unjoin, that is, to disconnect purusa from prakrti. If the term is to mean "yoke" it entails yoking the mind on and object of concentration whithou deviation.

    -- Yoga Sutras of Patanjali with insights from the traditional commentators
    -- Edwin F. Bryant

    jinak Edwin je můj učitel jogove filosofie a jeho knihu vřele doporučuji, mě po tom konečně začaly sutry připadat logické a dávat smysl, dokáže to velmi lucidně vysvětlit a vnést do tématiky jasno :)
    STQ
    STQ --- ---
    HANY33: heh :) jak chces 'nemit s mysli nic spolecnyho'? natoz s telem? a cim pak chces prozit to tvoje sebeuvedomeni-si? se prevtelis do kolace se svestkama?
    v tom mas trochu bordel, rekl bych...
    HANY33
    HANY33 --- ---
    STQ: Jasně, že nejdříve zastavíš změny mysli, dokonce je cílem nemít s myslí nic společného, tak jako s city a celým fyzickým tělem, jedním slovem egem. Pouze to nezaujatě pozoruješ jako scény ve filmu. A to co zbyde, je čisté vědomí a od něj už je krůček k prožitku Já neboli božskosti v nás.
    To slovo "spojení" je lépe nahradit slovem "sebeuvědomění si" toho, co v nás již od věčnosti je přítomno, co nás a vše ostatní proniká, jak říkáš... ale od čeho jsme se vlivem ega odloučili.
    STQ
    STQ --- ---
    FLUMO: vsak se propojuj, nic proti tomu :)
    FLUMO
    FLUMO --- ---
    STQ: vsak take nejen purushou jest ziv clovek, pocit propojeni je mi dosti prijemny efekt cviceni.
    STQ
    STQ --- ---
    TORUVIEL: ten kdo to prekladal by mel mozna zaprve neco vedet o joze a zadruhy prestat hulit :)
    STQ
    STQ --- ---
    HANY33: ale kdeze. joga je zastaveni zmen mysli, zadny spojeni s nicim (ostatne co bys chtel s cim spojovat, kdyz Purusa je vse-pronikajici a pritomnej ve vsem?). jinak joga je na hubnuti daleko lepsi nez aerobni cviceni, uz jenom proto, ze vetsinou casem vyresi i priciny prezirani, nejenom nasledky. akorat bych teda volil nejakej dynamictejsi styl typu ashtanga vinyasa

    VALOR: japonska kuchyne je super pro japonce, vzhledem k tomu ze v nasich krajich moc ras, rejze a morskejch ryb neroste, je pro nas dobra tak maximalne jako obcasna zmena. ceska kuchyne je z tehoz duvodu pro cecha idealni, pokud je to opravdu ceska kuchyne, varena cerstva a ze sezonnich surovin, nikoliv hotovky z hospody v dedine
    HANY33
    HANY33 --- ---
    GAF: Konkrétně tento Tibeťan vychází v první fázi z kobry (Bhujangasany) :)
    Já ho ve finále, kdy už končím 21 opakování, doplňuji ještě o to, že se v pozici psa zastavím, tlačím pochopitelně bradu k hrudi a s nádechem zadržím dech. Pak s přechodem do kobry vydechnu a zůstávám chvíli v kobře a zhluboka nosem nadechuji.
    GAF
    GAF --- ---
    HANY33: ha! Tak to jsem nevěděl. Kolem a kolem už mi to zní, jakože: "Když nevíš jistě, cvič to jakobys cvičil tu příslušnou asánu."
    HANY33
    HANY33 --- ---
    GAF: Rozchod rukou je dobré mít na úrovni ramen a nohy by měly být mírně od sebe, což vychází z Bhujangasany.
    Bhujangasana - Wikipedia, the free encyclopedia
    Bhujangasana - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bhujangasana
    Ale zvol si takovou vzdálenost nohou, abys měl příjemnou stabilitu :)
    U tohoto Tibeťana se klade důraz, aby byla stehna stále po celou dobu cvičení ve vzduchu, nesmí se dotýkat země. Což je při 21 opakováních docela fuška :)
    GAF
    GAF --- ---
    VALOR: Aha, díky, to je příjemně rozumná odpověď a vyfiltroval jsem.

    Akorát teda, občas jsem četl komentáře, že pět tibeťanů má i dalekosáhlé přesahy do zdraví i duchovna. A že ze začátku nejsou vidět. Myslím, že jeden z nich je v té malé knížečce jako úvod, teď si nejsem jistý. Ale tak i proto se ptám tady ještě.

    A pak ještě jeden technický dotaz: u té pozice kobry s přechodem do pozice psa - je možné, že v pěti tibeťanech se uvádí rozchod nohou i rukou poměrně široký a správně to má být asi na úrovni ramen u rukou respektive kyčlí u nohou?
    VALOR
    VALOR --- ---
    GAF: řešilo se to o pár příspěvků níž. Podle mě je to dobrej začátek a pak přejít na něco hlubšího a náročnějšího.
    VALOR
    VALOR --- ---
    HONZAL: plavecký styly je při častém plavání dobrý střídat jinak dostávají zabrat klouby. Při prsou kolena. Při kraulu ramena. Podívej se na nějakej plaveckej trénink pro začátečníky je jich na webu plno. Co se týče druhé otázky tak záleží na tom co považuješ za jídlo. Naše česká kuchyně - teda to jak vypadá moderní česká kuchyně a (ne ta tradiční) je dost nezdravá. V každé domácnosti je to asi jinak. V dnešní době je tolik možností jak a kde se stravovat. Japonská kuchyně má být údajně nejzdravější. Ve městě je to snadný. Byl jsem vegetarián a snažil se jíst zdravě (ne smažák) a pracoval na Šumavě venku. Když jsem šel na oběd do hospody, tak jsem měl docela těžký si něco vybrat. Důležité nejsou jen suroviny ale i úprava jídla. smažení a pečení na tuku není podle mě ideální. Důležité je koření a vyváženost chuti. Podle někoho má být jído sladko kyselé, aby bylo vyvážené. Podle někoho má pita typ člověka jíst jinak kořeněná a ochucená jídla než váta a i jídla z jiných surovin atd. Ptáš se na bílkoviny? To jde vygooglit. Pro nemasožravce např. soja, luštěniny, nízkotučné mléčné výrobky. Tuky jsou pro tělo taky důležité, ale je lepší je doplňovat zdravými tuky namísto tučného masa a mléčných výrobků. Např. ořechy, semena, lněný olej, konopný olej, panenský olivový olej.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam