Takže, na základě osobní korespondence s jednou z uživatelek bych i zbytku rád poskytl malý přehled v souvislosti s parametry koleček, který by začínajícím mohl pomoci při výběru ideálního typu. Podobný přehled jsem sepsal i pro prkna, ale nakonec jsem se rozhodl, že ho zatím šířit nebudu, protože prkna jsou přecijen o mnoho individuálnější záležitostí a o něco menším "spotřebákem" než kolečka a myslím, že si zaslouží být řešena pokaždé zvlášť. Pokud někdo v následujícím textu najde nějaký nesmysl nebo nedostatek, bezodkladně mě upozorněte:))
Co se řeší u koleček?:
průměr, šířka, tvrdost, profil, umístění středu, materiál (směs/formula:)
ad. průměr: čím menší průměr, tím kolečko lépe akceleruje ale má nižší top speed, větší hůř akceleruje ale zase si lépe drží získanou rychlost a má vyšší top speed..na menších kolečkách se lépe učí slidy přičemž často, jakmile se je člověk naučí, tíhne k o něco větším kolečkům z důvodu "virtuální" delší životnosti kolečka..(základ je těch 70mm, ale kdo hodně sliduje pak často volí těch 72-77mm) menší kolečka než 70mm se vozí pro účely technického slidování,
větší než 77mm pak např. pro potřeby vysokých rychlostí při dh .. pro "běžné" all-round ježdění, freestyle, freeride, carving, cruising, je nejčastější rozsah používaných koleček 70-77mm, přičemž s kolečky 75-77mm má řada prken problém.
ad. šířka: (liší-li se reálná šířka a šířka kontaktní plochy kolečka se zemí, důležitější je druhá zmíněná) tady je to jasné, čím širší kolečko je, tím více kontaktní plochy má se zemí a tím větší má grip - dobré na cruising, carving, dh, protože drží..čím je kolečko širší, tím je obtížnější utrhnout ho do slidu..na sliding se používají středně široká až úzká kolečka, na dh širší, na all-round, carving a cruising středně široká kolečka (33mm jsou už hodně úzká - spodní hranice, 39-45/49? je takovej střed, 49 a víc už jsou poměrně široká, nejširší jsou asi centraxy od abec11, ty jsou jen na dh)
ad. tvrdost: ..čím měkčí kolečko je, tím lepší má grip a tím pohodlnější je jízda s ním (a je pomalejší na dobrém povrchu, na horším povrchu může být měkké kolečko rychlejší než tvrdé, protože tvrdé se na něm snadno "rozskáče")
tvrdší kolečka jsou méně pohodlná, ale jdou lépe do slidu - slidy s hodně tvrdými kolečky mohou být tzv. "icey" .. i plno měkkých koleček je dobrých na sliding (tzv buttery slide - u měkkých koleček vyrobených za účelem butter slidů se pak měkkost kompenzuje profilem usnadňujícím slide a malou šířkou - př: abec11 pink powerball, cult classic) .. 75a jsou hodně měkká kolečka, 86a jsou hodně tvrdá
ad. profil: když se na kolečko podíváme jak kdyby zeshora (první dva obrázky u odstavce 1. wheel shape
http://www.lushlongboards.com/workshop/all-about-wheels-c-199_249.html ) tak vidíme buďto obdélník s ostrými hranami, nebo zakulacenými, nebo zkosenými..to ovlivňuje opět grip a použití.. na carving,dh,cruise, to chce ostré hrany, lépe drží..hrany se také dají časem oslidovat a otrhat, pak jdou kolečka do slidu o něco lépe..kolečka u kterých
se se slidováním počítá, mají rovnou od výroby hranky buď zakulacené (pink powerball), nebo zkosené (fireball incendo)
ad. umístění středu: buďto je jádro kolečka offset, sideset nebo centerset..jde o pozici středu => ložisek v kolečku..pokud jsou jádro a tedy i ložiska přímo uprostřed kolečka, jde o centerset..pokud je jádro malinko posunuté k
vnitřní straně kolečka, je to offset umístění středu, pokud je jádro úplně u vnitřního okraje kolečka, jde o sideset..offset, případně sideset zvětšuje rozvor kol a zase zvětšuje grip. Kolečka se ve slidech sjíždí do takového kónusu a je
pak trochu alchymie prohazovat je tak, aby na jednom kolečku nebyl kónus o moc větší než na jiném (největší problém je tohle u směrových prken)..proto se některá slidovací kolečka (abec11 freerides centerset, otang balut, nebo
i abec11 flywheels) dělají centerset. Za prvé to snižuje rozvor koleček a prkno tak jde lépe slidovat, za druhé lze kolečka libovolně otáčet a zajistit tak jejich rovnoměrné sjíždění. Ke středům bych chtěl říct ještě to, že existují kolečka jako
Abec11 flywheels nebo Otang Balut s velkým plastovým jádrem. Tato kolečka mají díky své nižší váze při vyšším průměru podobnou akceleraci, jako menší kolečka s klasickým jádrem. Cenou za tuto (pro někoho) výhodu je horší jízdní projev na nedokonalém povrchu (z důvodu menšího množství pružného urethanu a většího množství tvrdého plastu). Dělají se také kolečka s hliníkovým jádrem (DTC).
ad. materiál: na závěr... všechna kolečka jsou z polyurethanu (PU), konkrétní směs je tajnou zbraní každé značky ...
..abych to shrnul..realita je taková, že každá z uvedených vlastností má vliv především na grip..mix všech vlastností pak tvoří podobu toho kterého kolečka..je dobré myslet na to, že kolečka identických parametrů dvou výrobců se mohou chovat odlišně (rozdíl by ale neměl být nějak fatální)..za to může hlavně asi to, co je tajné - směs:) nejvíc slidey kolečko bude malé, úzké, spíše tvrdé a centerset a bude mít zaoblený profil..nejvíc grippy kolečko bude větší, široké, měkké, offset nebo sideset s hranatým profilem..na konkrétní jízdní styl se hodí pak hodí plus mínus konkrétní kolečka..
A co univerzál? Přestože dokonale univerzální kolečka asi nenajdeme, troufnu si říct, že některá kolečka k tomu nemají daleko. Příkladem budiž méně známá, ale oblíbená (těmi kdo je poznají:) kolečka Fireball Incendo 70mm 84a (dělají se i jiné tvrdosti a verze 75mm, ale to už se moc vzdalujeme pojmu "univerzál") Díky menšímu průměru hezky akcelerují, díky poměrně velké šířce 49mm a offset středu mají dostatečný grip, přičemž vyšší tvrdost a zkosený profil jim dovoluje slidovat, když si to jezdec přeje. Podobná kolečka samozřejmě nalezneme u více výrobců.
Přeji šťastnou ruku při výběru koleček.