GECKO: no, to, že někde jsou místní předpisy debilní, neznamená, že předpisy jsou vždycky a všude debilní. Zrovna ta posedlost chalupoidním vzhledem alá Josef Lada je podle mě dosti nezdravá.
Trvat na nějaké uniformnosti zástavby má smysl v uniformní zástavbě - prostě, někde v historickém centru, ať města nebo dědiny, bych v proluce stavěla něco, co nebude jak pěst na oko. A že se na barokním náměstí snese secesní činžák - no, v podstatě až po dobu železobetonovou se architektura držela těch základních klasických principů, s dost malými odchylkami, plus byly nějaké technologické limity, takže nebylo potřeba nařizovat, že... něco, prostě to nešlo udělat, hotové, vybavené. Nebo to bylo nesmyslně drahé, takže si nějakou ujetou vopíčenost vymyslel nejbohatší stavitel, který si ovšem obvykle najal kvalitního architekta.
Si vem okna rozházená po fasádě. On se každý cítí být Loosem, ale není každej barák Müllerova vila a není každý okresní projektant Loos. Loos měl, když nic jiného, ohromné estetické cítění, což fakt nemá každej. Někdo to má od pánaboha, někdo to má trochu od pánaboha a ostatní se naučí, někdo to prostě nemá.
Třeba ty barvy fasády, no. Do doby barev vyrobených z dehtu byly ty možnosti docela omezené, barevnost byla někde v té oblasti bílá, okrová, drceně cihlová, modrá. A do dob různých latexových a nevimjakých barev zas ta baarevnost počítala s vápennou omítkou, takže ty barvy nemohly být úplně křiklavé (teda, jo, hodně pigmentu = drahé = carskoje selo áno, činžák ve Vršovicích ne). Dnešní UV odolný nátěr může být téměř v jakékoli barvě, ale je rozumné něco na Staromáku natřít zvýrazňovačově oranžovou s fialovými pruhy?