• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    KRAMERIUS
    KRAMERIUS --- ---
    To jsou všechno jen teoretické debaty.
    Dokud bude možné něco získat zdarma a snadno bez rizika reálné trestního postihu, tak to většina lidí takto získávat bude - lidi prostě takoví jsou a kapitalismus je učí, že je to správně - maximalizace zisku při minimalizaci investice.

    Takže už zbývá debata, zda se pro uhájení současného autorského zákona budeme pořád stále dokola snažit zpřísňovat související zákony a tím ořezávat a zmenšovat skupinu těch, co se chovají takto kapitalisticky - a zároveň zvyšovat kontrolu a dohled a omezovat práva všech - nebo budeme hledat jiný model bez kamer na každém rohu, strážních věží a ostnatého drátu.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Mmch, aby se vylepšil mediální obraz nakladatelů, tak není nutné měnit autorský zákon, stačí jen, když se veřejnost dozví, jak to v Čechách funguje opravdu. Ne, jak to funguje u hudebních producentů v Americe.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: To jsou ale produkty, které jsou prodejné celosvětově a v při velkém množství prodejů je možné nastavit nízkou cenu. Pokud je pro někoho stovka za ebook moc a prodá se jich do deseti měsíčně, tak to opravdu není obchodní model, kterž by člověka zachránil. U Tiny to můžu sledovat dost přesně... na ebookforu měla tisíce stažení, na palmknihách se prodalo možná padesát kusů. To je velký nepoměr.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: "ALe proč by pak někdo za knihy platil, když je možné legálně stáhnout?"
    Protoze kdyz produkt nabidnes tak, aby byl dostupny snadno, rychle, v dobre kvalite a za prijatelnou cenu (ano, vim ze pro nekoho je jakakoli nenulova cena neprijatelna, ale nesdilim nazor, ze takovych je vetsina), tak za nej lidi v pohode zaplati nez aby ho museli nekde hledat po ulozistich. Fungujou tak iTunes, funguje tak Netflix a Hulu, fungujou tak aplikace pro IPhone, funguje Amazon (ano, DRM je zlo, nicmene i tak Amazon spada pod "snadno, rychle, v dobre kvalite a za prijatelnou cenu").
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Nezajistím to, ale chci, aby bylo jasné, že to není dobře. Řekněme, že mi jde o status quo. Mmch, myslím, že spousta problémů pramení z toho, že si lidé prostě nedovedou představit, jak to v reálu funguje. Jixipen mi psala, že doufá, že by autorům nevadilo, že si lidé jejich knihy legálně stahují zadarmo, když na nich nevydělávají. ALe proč by pak někdo za knihy platil, když je možné legálně stáhnout? A proč by někdo platil za jejich vydávání, když je nebude možné prodat?
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Vzhledem k tomu, ze uz existuji 3D tiskarny, ktere ti vyrobi treba brylove obroucky ... tak s auty to sice jeste dlouho nepujde, ale kopirovani jednodussich predmetu s asi dockame uz brzo.

    ALRAUNE: No a jak chces zjistit, zda je nectou bez placeni, a zajistit, aby to nedelali, aniz bys spehovala elektronickou komunikaci? (Ostatne striktne vzato "Pokud je číst chtějí, musí zaplatit, jinak je nebudu psát." znamena, ze tvoji knizku nesmim pujcit ani kamradovi.)
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Veřejnost to zajímat nemusí. Když mé knihy nebudou číst, tak prostě nebudou. Pokud je číst chtějí, musí zaplatit, jinak je nebudu psát. TO je snadné.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BLABOUS: Auta kopírovat nejdou, jejich design snadno. Daewo Nubira je tak podobná Fordu Mondeo, že až hanba.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Já rozhodně nepodporuju žádné teze o tom, že by měla být elektronická komunikace špehována, ale to snad nepopírá autorský zákon, ne?
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    Vida, kdyz auta padla jiz v prvnich dvaceti prispevcich...
    Kdyby sly fyzicke predmety (rekneme auta) kopirovat v radu minut, kupovali byste si je, aby se delnici v tovarnach uzivili?
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Napodobne - nezlob se, ale verejnost pro zmenu nezajima, ze se nekdo _chce_zivit_ psanim, stejne jako ji nezajima, ze se nekdo jiny _chce_ zivit vyrobou podkov.

    ALRAUNE: Vsak ja opakovane tvrdim, ze je nemravne "zkonzumovat" dilo, mit z toho uzitek (treba ve forme prijemne straveneho casu) a neodmenit ty, kdoz se na vytvoreni dila a jeho dodani ke mne podileli.
    Jenze na druhe strane autorsky zakon nemuze byt ospravedlnenim toho, ze bude veskera elektronicka komunikace spehovana, aby se zjistilo, ze se nekdo chova nemravne.
    A proto je treba hledat tu rovnovahu.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Mimochodem, autorský zákon přece nemá být ospravedlnění toho, že někdo chce nejdejbože nějaké peníze za svou práci. Za to se není třeba omlouvat, ani nakladatel nemusím omlouvat to, že chce zisk za to, že produkuje a vkládá do projektu hotovost. To je všechno dokonale normální a mravné.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Jenže tak to je. Nezlob se, ale mě nejde o "oči veřejnosti", jde mi o to, abych se uživila. I tvůrčí umělec potřebuje jíst a realita je taková, že nakladatelé, producenti, filmová studia, ti všichni si vybírají, do čeho investují své peníze. Nemá smysl se tvářit, že to je jinak a každý soudný člověk to musí pochopit. Když dělá designér pro automobilku, tak si taky nenajme automobilku, aby mu podle jeho návrhů vyráběla auta.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Proste kdyz reknes "nakladatel je investor", delas tim v ocich verejnosti z autora misto tvurciho umelce namezdnou silu, tak se pak nediv tomu, jak verejnost nakladatele vnima.

    ALRAUNE: Protoze ROGGY (posledni veta).

    ALRAUNE: Vsak Pirati ti do tvych obchodnich vztahu mezi tebou a nakladatelem nijak nezasahuji.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Navíc to tak není... nakladatel si vybírá, autoři nabízejí svá díla k vydání. Snažím se teď dostat svou knihu do německa a o tom, že bych si je jakýmkoli způsobem najímala, nemůže být řeč. Tak to prostě nefunguje. Ten vztah není symetrický.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Proč bych měla měnit vnímání veřejnosti? Uvěří snad veřejnost, že si najímám mamutí mediální skupinu Albatros?
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    JYRKA: To je možné, ale mě to vyhovuje takhle a opravdu nerada bych, aby do mých obchodních záležitostí zasahovali piráti, komunisté, nebo kdokoli, komu do toho nic není.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Vsak se nemluvi o absolutnosti ale o hledani rovnovahy (tj. o urcite regulacisireni informaci ve prospech te druhe misky vah), uz nevim jak to mam napsat jasneji.

    ALRAUNE: Tim padem se ale tezko zmeni vnimani nakladatelu/producentu jako parazitu na autorech. Plus viz JYRKA - to je ta smlouva mezi nimi o financnich tocich - autor se s nakladatelem dohodne, ze nakladatel zafinancuje vydani, a proto bude odmena nakladateli vypadat tak a tak. V cem vidis problem? V praxi ty financni toky muzou dopadnout stejne jako ted, ale zmenis vnimani verejnosti a o to jde, ne?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ALRAUNE: Nicméně toto je záležitost dohody.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    BOUCHI: Ten vztah se otočit nemůže, protože nakladatel je investor... stejně jako producent u filmlu. Objednává on, ne autor.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam