• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    MISOJOGI1
    MISOJOGI1 --- ---
    ALRAUNE: Když píšu knihu, nemůžu dělat jiné honorované věci...
    sorry za otazku, ale ake mas ine alternativy? Ake ine honorovane veci? alebo lepsie honorovane?
    Co by si napr robila keby v Cz padol zaujem o tvoje knizky? napr zacalo by byt modne nieco uplne ine alebo nejaky iny styl ...
    neberto osobne , len sa snazim pochopit ako uvazujes ...
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    JONY: Zarucujes mi, ze u kazdeho CD, ktere bych si mohl chtit koupit, jsou oficialne dostupne ukazky kazdeho tracku v delce aspon jedne minuty? Ja bych na to nesazel.
    KLDR
    KLDR --- ---
    FIN: pane moralisto ,jsem člověk co nestahuje muziku ,nechodí do divadla ani do kina a kdyz neco stahuju tak určitě jen to co vím že by autor sám chtěl .já vám kašlu na tyhle moralistický keci o tom že vám někdo ukradl písničku nebo film .mě zajíma svoboda moje kterou se mi nekdo snaží sebrat pod zaminkou jakeho si gaunerského systemu poplatku z nichž samotný interpret má sotva 5 procent ...takže když už se bavíme o zlodejinách tak nejvíc kradou přesně tyhle společnosti který hají práva na něco co sami nevytvořili .
    vám jde jenom o prachy co vás okradou pubertáci stahovaním filmu a pisnicek ale je spousty normalních uzivatelů internetu kteří se chovají slušně a ted doplatí na nenažranost přesně takových lidí kteří myslí jako vy.
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    BLABOUS: to uz tady myslim jednou padlo, se se opakuje akce s hudbou...
    zrovna tu ja nikdy moc neprozival, ale ebooky v anglictine jsem shanel uz v minulem tisicileti a s koupi PDA nekdy kolem 2000 jsem tvrdil, ze tohle je budoucnost, ale tu nakonec pro mainstream prinesl az kindle :) jak to bude u nas si netroufam tvrdit, ale je pravda, ze knihy v cestine uz hezkych par let temer dokonale ignoruju, s vyjimkou obcasnych scifoidnich nakupu z nudy, nebo kdyz jdu nahodou kolem, v Arrakisu.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    a jedna Šlerka na dobrou noc:
    Jak se z piráta stane ctihodný obchodník | EKONOM.IHNED.CZ - top - technologie
    http://ekonom.ihned.cz/c1-54583060-jak-se-z-pirata-stane-ctihodny-obchodnik
    JONY
    JONY --- ---
    BOUCHI: To že u hudby si nejde předem nahrávku legálně poslechnout je jedna z výmluv. Dávno už neplatí, že to nejde. Běžně se uveřejňují ukázky, běžně se streamuje atd.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    FIN: A jeste jedna vec. Kdyz si koupim fyzickou vec a je to smejd, muzu ji reklamovat, vratit a dostat zpet penize.
    U knizky nebo hudebni nahravky tuhle moznost nemam. A na druhe strane nemam casto moznost dopredu (nez zaplatim) legalne zjistit, zda to neni smejd. Zdaleka ne v kazdem obchode s CD (o DVD nemluve) si muzu pustit dostatecne dlouhou ukazku. Zdaleka ne v kazdem knihkupectvi me nechaji si v knizce ctvrt az pul hodiny cist. O kinu nemluve, z traileru poznam houby.
    Pri mnozstvi vychazejicich knizek se recenze objevuji na jake mnozstvi? Desetinu? Takze ani to mnohdy nepomuze.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    debata o morálce je sice ušlechtilá, ale k řešení problému nijak nepříspívající
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    FIN:
    zjednodušuješ si problém, aby se vešel do černobílého ano/ne, hodný/ošklivý
    krádež u nejstarších cililizací se týkala výhradně fyzických předmětů, tam jsou vlastnická práva značně jednodušší, než u bitů
    když si koupím ebook, čí ten ebook je? pokud by byl můj, pak bych měl právo ho prodat, pronajímat, změnit... to ale nemůžu, tak čí je? je majitele autorských práv? on nemá výhradní právo do jeho užívání, užívat ho můžu i já... je majitel autorských práv vlastníkem toho ebooku, i když k němu nemá všechna vlastnická práva? když mi někdo ten soubor ukradne (se čtečkou, počítačem), koho okradl? mě? když ho nevlastním? majitele autorských práv? když už majitel dostal peníze ode mě?

    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    FIN: Ale ja s tim, co pises, naprosto souhlasim (ackoli se neshodneme na nazvu kradez - podstatne je, ze se shodneme,z e je to nemravne a delat se to nema; navic je tu ten znamy problem s urcenim zpusobene skody, protoze jak sam pises, muzu si knizku pujcit v knihovne a pak je ta skoda jen ve vysi neodvedeneho poplatku za vypujcku).
    Nesouhlasim akorat s "a jestli nechceš platit, počkej si 60 let, až vyprší práva," protoze ve skutecnosti je to tak 70-120 let (70 let po smrti autora a chtej to zvednout, plus od napsani knizky do smrti autora).

    FIN: "ale když vidím, kolik lidí má sakra problém si uvědomit něco tak banálního, jakože když zneužiješ dílo, tak okradeš majitele, tak mám skoro chuť to podpořit." I za cenu dopadu na lidi, kteri si to uvedomujou? Vem si jenom kolika obstrukci se uz ted docka poctivy clovek, ktery si _koupi_ originalni DVD. Nepreskocitelna protipiratska reklama, nepreskocitelne upoutavky, mnohdy nemoznost (nebo je to hodne komplikovane) zhotovit si zalozni kopii (dulezite zejmena u detskych DVD, kde je jistejsi udelat kopii, kterou budou mit k dispozici, nez riskovat ze poskrabou original; pripadne pokud si chci vzit nejake filmy na dovolenou),.... Nepoctivy stahovac neni nicim takovym obtezovan.
    FIN
    FIN --- ---
    BOUCHI: podívej, kromě hmotných výrobků typu "pytel mouky", o jejichž krádeži nikdo nepochybuje, trh nabízí i služby - ty si sice leckdy domů neodneseš, ale když je využiješ a nezaplatíš, taky kradeš. takže ačkoliv si po přečtení něčího textu neodneseš zmaterializovanou myšlenku, ber to jako s tou službou - užil sis zábavní nebo vzdělávací produkt a nezaplatil cenu žádnou dodavatelem (vydavatel, autor, sdružení, jiný majitel, whatever). takže jsi kradl. a nakonec, když někdo nechce mít tu knihu a jen si ji přečíst, máme knihovny. tam se půjčuje a to pak někdo vybírá a alespoň něco autoři dostanou. možnosti pokryté jsou, není se na co vymlouvat. a jestli nechceš platit, počkej si 60 let, až vyprší práva, a je to. easy.
    FIN
    FIN --- ---
    BOUCHI: ano, právnicky se této krádeži asi říká "porušení autorských práv". krádež to fakticky samozřejmě je, jistá forma, a už jen skutečnost, že s tímto pochopením má tolik lidí problém, znamená jen to, že spousta lidí má poněkud defent na hodnotovém žebříčku. nic jiného.

    jinak ne, z hlediska vyššího principu samozřejmě asi není správné kontrolovat tolik lidí - já jsem za normálních okolností proti takovýmto věcem, jsem velký individualista. ale když vidím, kolik lidí má sakra problém si uvědomit něco tak banálního, jakože když zneužiješ dílo, tak okradeš majitele, tak mám skoro chuť to podpořit.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    FIN: Klidne tomu rikej kradez, dle pravni terminologie to proste kradez neni.
    A z meho pohledu jsou "kradezi dusevniho vlastnictvi" veci typu:
    - seberu autorovi rukopis a vydam ho pod svym jmenem
    - seberu vynalezci jeho poznamky a jeho objev si necham patentovat
    atd.

    Tak jako tak - kdyz bude 20 % lidi krast, je v poradku kvuli tomu 100 % lidi zbavit soukromi?
    FIN
    FIN --- ---
    BOUCHI: víš, co mě nejvíc vždycky sere? pokus zabalit do hezkých slov a nějak přijatelně "hezky" pojmenovat to, co se jmenuje jinak. žádné
    "zkonzumovat a neodmenit"
    je nemravné krást. a to už od nejstarších lidských civilizací. je nemravné vzít, co ti nepatří, dokonce si půjčit, co ti nepatří, když majitel nesouhlasí. stav je tedy takový, že je a vždycky bylo nemravné krást a VŮBEC to nijak neomlouvá, že se z takových či makových důvodů jedna věc krade snáz než druhá.

    a jak sleduju tuto debatu, celý dnešek, tak jak jsem byl na počátku přesvědčeným odpůrcem, tak zoufalá snaha obejít nelichotivou skutečnost, že řada lidí krade a ještě křičí "mám na to právo", mě vede k tomu, že snad přejdu do tábora příznivců. právě kvůli zbabělé snaze nazvat zlodějnu "neodměněním" a drostí křičet (což ty nejsi, ale někteří další ano), že "na to přece máme právo". nakonec, když v compu nic závadného mít nebudu, žádná prohlídka nic nenajde.

    ale zneužítvat ochranu soukromí ke sprosté zlodějně je největší neúcta a ti, kdo tohle prosazují, nejsou obhájci svobody, ale zneuživatelé svobody zneužívající tuto ušlechtilou a potřebnou věc pro svou zlodějnu. a o tom začínám být čím dál tím víc přesvědčen.
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    BOUCHI: 5) ne a i kdyby tak ad 4) kazda technologie jde obejit, akorat by se ve zlodejich pestoval robinhoodovsky komplex a zacalo by byt zpochybnitelne 2) tedy mira nemravnosti kradeze by byla daleko nizsi nez mira nemravnosti na kterou by se musela dostat protiopatreni aby byla alespon castecne ucinna
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    Ja bych se pokusil o jakesi shrnuti aktualni situace.

    1) Je nemravne "zkonzumovat" dilo, mit z toho uzitek (treba ve forme prijemne straveneho casu) a neodmenit ty, kdoz se na vytvoreni dila a jeho dodani ke mne podileli.
    2) To IMHO nezpochybnuje nikdo (nebo aspon nikdo z tech, kdo chapou pojem "mravne" - pokud ho nechapou, je to problem jejich vychovy, coz je na jinou debatu), ale nekteri na to proste dlabou (coz je rovnez problem vychovy).
    3) Soucasny stav a dostupnost technologii umoznuje snadno sirit po netu autorska dila a tedy i chovat se v tomto ohledu nemravne ("konzumovat" a neodmenovat).
    4) Zabranit tomu by znamenalo zavest brutalni cenzuru internetu a totalni smirovani veskere elektronicke komunikace (plus zakaz sifrovani). I kdyby to bylo mozne technicky, byl by to naprosto brutalni zasah do soukromi vsech uzivatelu internetu.
    5) Opravnuje skutecnost, ze se dejme tomu 10 % (ale i kdyby 20 %) uzivatelu internetu chova nemravne, k opatrenim, kterymi by 100 % uzivatelu internetu bylo zbaveno soukromi?
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    JIXIPEN: Dilia jeste inkasuje za vypujcky v knihovnach a rozdeluje autorum.
    Za kopirovani AFAIK rozdeluje autorum a nakladatelum, pokud si to pamatuju dobre.

    "tzn. řekněme 96 Kč je pro distribuci a stát. " Vic, distributor si bezne bere 50 %, takze nakladatel dostane stovku.
    Tiskarna sezere okolo 20 % z koncove ceny, dejme tomu 30-40 Kc.
    DPPO a DPFo do toho zatim netahej.
    Na autora a nakladatele tedy skutecne zbude okolo 60 Kc, pricemz nakladatel jeste musi ze sve casti (ktera dela 30-40 Kc, kdyz beru 10-15 % z koncove ceny bez DPH pro autora) zaplatit redakci, korektury, obalku, sazbu apod.

    Vsak vis ze mezi Piraty furt prohlasuju, ze nakladatel neni parazit ale ze poskytuje autorovi potrebny servis, ktery si autor sam nechce nebo neumi obstarat.
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    Po mailové diskusi s Alraune jsem zjistila jednu docela zásadní věc - psaní knih a hudba se od sebe liší jako nebe a dudy. A vezmu-li Piráty jakožto Českou pirátskou stranu, tak mám pocit, že tam minimum, jestli vůbec někdo (snad trošku Bouchi), rozumí věcem ohledně vydávání knížek - všichni znají věci kolem hudby.

    Pár rozdílů z hlediska fungování:
    autor hudby snadno vydělá na koncertu - autor knihy nikoli
    pro vydavatele CD-čka je hlavním partnerem zvukař (čuměla jsem, co dokáže s trošku falešnou nahrávkou udělat dobrý zvukař) - pro autora knihy redaktor (korektury, úpravy, zpětná vazba)
    amatér může snadno vydat CD-čko (stačí si sehnat zvukaře) - amatér, který píše, své texty snadno a sám vyvěsí na web, ale chybí tam ta redaktorská práce, vydat knihu lze a sem-tam se to děje, ale v menšině i proto, že vydat knihu malonákladově je drahé, u CD to není takový problém
    amatérský hudebník si může přivydělat koncertem, kde prodá své CD-čko, čímžto se mu zaplatí náklady - amatérský spisovatel může obeslat nějakou soutěž, tím se povídka případně vydá ve sborníku
    posluchač si písničku stáhne, poslechne a možná vyrazí na koncert, hraní je de-facto reklama, autoři se občas i hádají, že chtějí být víc hráni v rádiu, aby je lidé slyšeli - čtenář si knihu přečte, ale autor z toho nedostává nic

    Pár rozdílů z hlediska zákona:
    v hudbě je tvrdě vynucovaný monopol od OSA - v psaní zřejmě není
    OSA inkasuje za média (CD, disky...) a rozděluje autorům podle toho, jak byli hráni v rádiu či televizi - Dília inkasuje za kopírky a rozděluje autorům dle toho, kolik toho vydali
    OSA inkasuje za hraní v rádiu či televizi (bez ohledu na to, zda hudebník, který hraje, je či není jimi zastupován) - Dília nic podobného zřejmě neinkasuje

    Trocha matematiky:
    Kniha stojí 228 Kč, z toho je 28 Kč DPH, 57 Kč-76 Kč je pro knihkupce (bývalo to 25%, prý je to nyní více, standard v maloobchodě bývá 30%, to by bylo 68), tzn. řekněme 96 Kč je pro distribuci a stát. 132 Kč zůstává pro tiskárnu, nakladatele a autora - něco z toho jsou reálné náklady (papír, barva) - 50 Kč (??), vezmu-li i to nejnižší danění, tak ještě 25% ze zbytku je pro stát (daň, sociální, zdravotní), tzn. řekněme, že z "mých" 228 Kč reálně na autora a nakladatele zbyde maximálně 60 Kč (v čistém). Vymyslet tedy, jak očesat ty nenažrance po cestě, mohlo by to být levné a skvělé. Napadalo mě něco ve smyslu "stažení zdarma, dobrovolný doporučený dar" (tam je daň jen 15%) - jen otázkou, zda by toto čtenáři a stahovači vzali a zda by se na tom vydělalo + jak legálně rozdělit peníze mezi autora a nakladatele. To netuším. BTW proto se snažím, je-li to možné, kupovat nejlépe osobně od autorů "z ruky do ruky", pokud to možné není, tak alespoň od vydavatelů.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Myslím, že tu k problematice řekla všechno, co jsem chtěla, kdyby se někdo chtěl na něco zaptat, tak v poště.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Mmch, Ferry, ty jsi tak pyšnej na to, že jsi dobrej ebookář, ale asi ti chybí něco, co ti umožní pochopit, že i ostatní jsou pyšní na to, co umí a rozhodně se nechtějí doprošovat u lidí, kteří jejich práci konzumují. Oceňuju ty, kteří mají dost úcty k práci jiných a prostě si ji koupí, než aby hledali důvody, proč za ni zaplatit nemůžou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam