• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    Hledání konsensu o možné nové podobě autorského zákona držícího krok s realitou 21. století
    rozbalit záhlaví
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    WITTGENSTEIN: "všeholid by rozhodoval"... to je přece demokracie, ne?
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PANTARIL: Aho, takže všeholid by rozhodoval, co tu bude vycházet? No to pěkně děkujeme.
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    FIN: moje duvody proti AZ viz PANTARIL. Nadavky do zlodeju si muzes odpustit, clovek na tve urovni me jen tezko muze urazit:)
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    Hodne se tu diskutuje potreba autorskeho zakona pro autory, ja bych chtel zminit jinou stranku veci a to negativni dopady, ktere ma autorsky zakon na fungovani spolecnosti, protoze je povazuji za zavazne a je to jeden z hlavnich duvodu, proc proti nemu brojim (tzn. nikoliv proto, ze bych chtel veci zadarmo).

    Prvni nevyhoda je snad jasna - umele omezuje sireni informaci. To, co by bez autorskeho zakona bylo dostupne vsem za cenu porizeni kopie je s autorskym zakonem chraneno mnohdy zcela zbytecne. Jsou chraneny dila ktera uz se neprodavaji, u nichz neni znamy autor nebo je autor davno po smrti.

    Dochazi ke zbytecnemu zdvojovani prace. Autorsky zakon zpusobuje to, ze napriklad u softwaru si kazdy svuj vytvor hlida aby mu ho nekdo nezkopiroval a nesiril zadarmo. Ve vysledku pak kazdy zbytecne vynaleza znovu kolo.

    Autorsky zakon omezuje jeden ze zasadnich zpusobu tvorby noveho dila - odvozeni od dila jiz existujiciho.

    Autorsky zakon znemoznuje efektivne archivovat a katalogizovat nase kulturni dedictvi. Tento problem se bude casem prohlubovat ale jiz dnes je nenavratne ztraceno rada filmu/hudby/softwaru diky tomu, ze vytvoreni kopie (zalohy) je velmi problematicke (stezuje si na to napriklad i archiv ceske televize)
    FIN
    FIN --- ---
    PANTARIL: hrozně hezké kecy, do nichž je opět zaobaleno následující:
    "AZ funguje a nás to sere, protože když krademe, tak krademe trestně, pročež my ho chceme zrušit, abychom kradli beztrestně, tzn. ééé znárodnili autorům jejich díla dle své úvahy"
    nasrat, milí zloději. naposledy znárodňovali komunisti a kolik z toho bylo zla.
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    WITTGENSTEIN: Nicméně okamžitě budeš muset zodpovědět KDO dostane KOLIK a podle jakých kritérií

    Presne na tohle ale prece odpovidam (nebo spis navrhuji odpoved) v prizpevku, na ktery reagujes: Platci kulturni dane by se mohli registrovat v kulturni nadaci a v ni hlasovat, komu budou penize prideleny. zijeme v dobe internetu,neni imo zas tak velky problem udelat system, kde budou jednotlivi autori nabizet sva dila a jednotlive nadace je budou kupovat podle hlasovani svych clenu.

    Tzn tyto kulturni nadace by fungovaly jako jacisi nakladatele, kteri by investovali do del podle preferenci svych priznivcu.

    Uvedomuju si samozrejme ze v dnesni situaci je temer nemozne na neco takveho prejit, podobnou vec by musela zavest podstatna cast vyspeleho sveta najednou a ne jen CR samotna. CR je navic ve vecech autorskeho zakona svazana zahranicnimi smlouvami.

    Myslim ale ze postupne prijde cas kdy si zastanci dnesniho AZ uvedomi, ze jednoduse nefunguje (napr. cesti e-bookari uz si to pomalu zacinaji uvedomovat, ale misto aby tlacili na reformu AZ, tlaci na zprisneni sankci). Je to imo otazka technologickeho pokroku, stejne jako pisari pri nastupu knihtisku nebo drozkari pri nastupu automobilu i autori si budou muset uvedomit, ze jejich business model je nefunkcni a bud se budou muset prizpusobit (tlacit na reformu AZ ktera vezme v potaz dnesni technologii) nebo zaniknou.
    FIN
    FIN --- ---
    (jistě poláci kradli taky jako straky, když na kopie a padělky značek přijde. ale jen proto nepřestává vadit, že my taky hodně krademe. to jen tak pro upřesnění.)
    FIN
    FIN --- ---
    MARWIN: protoze % kraduocich k platicim bude IMO stejne nebo velmi podobne vsude ve svete

    nic nemůže být vzdálenější pravdě a blíže kolosálnímu omylu. schválně, kdybys někde v čechách odložil na lavičku fotoaparát, jak dlouho asi myslíš, že by tam vydržel? jistě se shodneme na tom, že moc dlouho ne - kolega mi ovšem vyprávěl, jak zapomněl na lavičce fotoaparát ve švýcarsku a druhej den ho našel přikrytej čistým kapesníkem, aby nenavlhl od rosy.

    v čechách se krade. v čechách se krade HODNĚ. v čechách má spousta lidí defektní postsocialistickou morálku "kdo nekrade, okrádá rodinu". a existují země, kde se zdaleka nekrade tolik a zlodějna není tak samozřejmá. že všude někdo krade, to pravda je - ale ne všude tak snadno, tak přirozeně a ak dobře "zdůvodněně". my hodně krademe a po tzv. sametové revoluci visely všude po evropě v češtině cedule "češi, nekraďte". nikdy jsem neviděl tolik cedulí, ba vůbec, "rakušáci nekraďte" nebo "maďaři nekraďte" a tak. a to nám říká, že se nekrade všude stejně.
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    FIN: souhlas, nicmene nemyslim si, ze nekde jsou lidi jini, co jsem schopen akceptovat je velikost ceskeho trhu, protoze % kraduocich k platicim bude IMO stejne nebo velmi podobne vsude ve svete.

    co se ziveni se tyce, jsem vazne zvedav jak dopadne fuka s fffriends - precejneom ma optimalni vychozi podminky (je celkem znamy, je prvni) takze pokud neprezije, optimismus opusti i mne
    PIZI
    PIZI --- ---
    FIN: Záleží na definici toho funguje. Současný model má mnohé vady.

    Co se týče té kvality. Bavíme se o umění, tedy o něčem kde kvalita je subjektivní pojem a každý "spotřebitel" má o ní jinou představu. Někdo čtyřlístek a někdo Dostojevského.
    FIN
    FIN --- ---
    MARWIN: současný model ale funguje. autor napíše knihu, nakladatel ji vydá, distributor doveze do obchodu a tam, konečně, ji zákazníci mohou a nemusejí koupit.* co ovšem nefunguje, je zákazník - tedy, abych zákazníka neurážel, jistá část morálně defektní populace, která si myslí, že krom svého práva koupit nebo dojít do knihovny, kterážto obě jsou nepopiratelná a zdají se nám být normální, může krást dle libosti a vůbec neplatit nebo sama usoudit, jakýže to bakšiš autorovi dá, na což neměla nikdy právo - měla leda tak právo produkt koupit, nekoupit nebo zkusit smlouvat. nebo čekat na slevu. nebo výprodej. nebo obejít antikvariáty. nebo zajít do knihovny - zkrátka asi tak x dalších možností vyjma "krást". což je nejjednodušší, to uznávám, ale jen proto, že je to jednoduché, tak to není přijatelné. ba naopak.

    * kdo není spokojen s upírskými požadavky standardního řetězce, může zaeexperimentovat s alternativními modely, ne, že ne. rizika nese on.


    jinak ti to nerad říkám, ale budu muset dát všem kolegům spisovatelům, překladatelům a jiným za pravdu, že v tak malé zemi s tak malým trhem a tak plné zlodějů se alternativními modely neuživíš, to můžeš dělat leda jako zábavu ve volném čase. z vlastní zkušenosti trvající kousek přes deset let vím, že kvůli zlodějně, hromadné a hrozné, šla pakticky do prdele kvalitní lokalizace her. takže z jiné oblasti přesně vím, jak nebude fungovat tato.

    podívej, kde je zákazník zloděj anebo chce "nejvíc za nejmíň peněz", skončí zákonitě nabídka kvality a dobrého zboží. a zákazník si za to může sám - tedy kromě té části slušných, která utrpí, pochopitelně.
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    MAGUMI: "fuxoft je jenom jeden", "tohle muze fungovat v US ale ne u nas"

    proc je fuxoft jenom jeden? protoze je jenom jeden dost dobry? no tak se tak uzivi jenom ti dobri

    obcas mi pripada ze je jedno co se navrhne, jak to neni soucasny model tak se zacnou vymysel duvody proc je to spatne a nemuze to fungovat
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    BOUCHI: To netvrdím. Jen si myslím, že úspěšnost jednoho unikátního projektu nevyřeší otázku odměňování ostatních autorů v Čechách.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    MARWIN: Jo, uz jsem ho sem daval. Uvidime po roce.

    MAGUMI A kdo rika ze by stovky blogeru mely za sve blogovani pobirat desetitisice mesicne? :
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    MARWIN: Fuxoft je jenom jeden. Tohle není obchodní model pro desítky nebo stovky blogerů.
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    BTW2: tohle uz neni ceske ale je to dalsi priklad alternativniho financovani tvorby (her)
    The Humble Bundle for Android (pay what you want and help charity)
    http://www.humblebundle.com/

    ( http://en.wikipedia.org/wiki/Humble_Indie_Bundle na wiki jsou cisla z minulych vydani )
    FIN
    FIN --- ---
    BOUCHI: jinak ano, když si představím práci autora, překladatele a editorů, tak nemám problém vysolit 300 za tlustou bichli byť "jen" elektronicky. nakonec, podívej se na gamesy - paralela: jak ti potvrdí každý skalní fanda, správnej pařan má doma tu svou - nejlépe collectors - edition. v praxi to všem časem znamená skříň plnou rozměrnejch krabic, v nichž někdy dost smutně opuštěně rachotí to jedno dvd :-) ovšem dneska u řady her existuje model "žádné dvd nebude, zaplať a stáhni 'pouhej' instalák" a divil by ses, jak to funguje. odhaduju dokonce, že kvůli pohodlí nemuset někam jezdit kupovat fyzicky a nemuset mít doma krabice, stáhlo některé hry víc lidí než kolik si jich fakticky koupilo ten výlisek. rift takhle dobře funguje. světové pecky ddo a lotro taky. takže se bez toho "hmotného atributu" klidně obejdeš, na funkčnosti to neubere.
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    BTW: uz tady prosel priklad ceskeho (sic) autora, ktery ma dilo dostupne zdarma a funguje na zaklade dobrovolnych prispevku?

    FFFILM: Leden: Pořád to ujde!
    http://fffilm.fuxoft.cz/2012/02/leden-porad-to-ujde.html

    je to experiment, a ja jsem sam zvedav jak to dopadne
    FIN
    FIN --- ---
    BOUCHI: ano, máš pravdu. proto si některé knihy kupuji a pro jiné halt chodím do knihovny a čtu - tedy investuji - svůj čas u vybraných recenzentů, na jejichž soudnost dám. (převážně - jsou i tací, které sleduji reverzně, v mém případě pí. spáčilovou:)
    PIZI
    PIZI --- ---
    FIN: Nemusel. To je jako tvrdit, že dvd musel někdo opatřit těmi trailery a nepřeskočitelnými varováními o kopírování, atd... Jak ukazují trafiková dvd, nemusel.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    FIN: 100 Kc za eknihu (primereneho rozsahu - za ekvivalent tisicistrankoveho spalku samozrejme i podstatne vic) kterou chci mit trvale a cist opakovane je OK.
    U jednorazoveho ctiva (prectu jednou, nazvdy odlozim) konci moje ochota platit cca na dvacce (odvozeno od hodnoty casu potrebneho k vypujceni patricneho mnozstvi knih v knihovne).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam