• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SHIGORBIRDMAN: Pricemz z kopiraku a z pasich stroju se asi "vypalne" neplatilo, nebo jo?
    FIN
    FIN --- ---
    THE_SECOND_GUY: jenom hajzl, jen amorální hovado tupé, nekrade z toho důvodu, že je to "příliš obtížné" - normální a slušně vychovaný člověk nekrade proto, že se krást nemá. jsem rád, žes ten rozdíl tak výstižně definoval.
    FIN
    FIN --- ---
    SHIGORBIRDMAN: myslíš tohle? :-) [ FIN @ Autorské právo v 21. století ]

    PANTARIL: "Autorsky zakon znemoznuje efektivne archivovat a katalogizovat nase kulturni dedictvi." - zkus se zeptat majitele práv. občas to pomůže.

    a to o té nemožnosti povyprávěj zakladateli divokého vína hessovi a národní knihovně čr
    DIVOKÉ VÍNO 57/2012
    http://www.divokevino.cz/5712/index.php
    viz razítko vpravo nahoře. jistě se to takhle archivuje mnohem hůř než jako ta hromada objemného papíru kdysi. jsem zvědav, co ti na to dotyční řeknou.
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    FIN: protože to bereš naprosto obráceně.... jedinej důvod, že za tvejch dětskejch let se nekradly knížky je právě ten, že nebylo jak, tenkrát nebyly kopírky ani scannery.... kdyby byly už v tom pravěku, kdy ty jsi byl dítě, tak knihy kupovalo taky jenom nějaký zanedbatelný množství lidí, co na to maj prachy....
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    FIN: mno... to bys jeste mohl pamatovat samizdaty a cyklostylovani, v extremnejsim pripade opisovani na psacim stroji :)
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    PANTARIL: pokud vim, podle zakonu CR neni software dilo chranene autorskym zakonem.
    FIN
    FIN --- ---
    ve skutečnosti by mě osobně zajímalo něco jiného...

    když jsem byl malý kluk, nějakých 30 let tomu dnes, internet neexistoval. takže když lidé chtěli knihu, zašli si ji koupit anebo do knihovny. nevzpomínám si, že bych viděl houfy lidí utíkat s nezaplacenými - to jest ukradenými, ano, tak se tomu říká a to je to správné slovo, žádné "od neodměněných autorů" - knihami z obchodů a knihoven za řevu "máme právo na informace". kdepak. neviděl. když někdo kradl - a on vždycky někdo krade - byl pokud možno chycen a potrestán.
    na filmy lidé chodili do kina - když někdo nezaplatil vstupenku, uvaděčka ho nepustila - za normálních okolností. samozřejmě, promítání se konala i jinde a jinak - někde se vstupným, jinde zadarmo.
    nebo, později, si člověk chodil půjčovat do půjčovny.

    a pak se objevil internet. co udělal internet? vcelku nic jiného než to, že usnadnil přenos dat.

    a teď bych rád věděl, KDE přesně a hlavně LOGICKY PROČ je kvůli snazšímu přenosu dat v pořádku a správné krást???

    snad proto, že je to teď snazší???

    ať koukám, jak koukám, žádný logický důvod nevidím.
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    WITTGENSTEIN: "všeholid by rozhodoval"... to je přece demokracie, ne?
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PANTARIL: Aho, takže všeholid by rozhodoval, co tu bude vycházet? No to pěkně děkujeme.
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    FIN: moje duvody proti AZ viz PANTARIL. Nadavky do zlodeju si muzes odpustit, clovek na tve urovni me jen tezko muze urazit:)
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    Hodne se tu diskutuje potreba autorskeho zakona pro autory, ja bych chtel zminit jinou stranku veci a to negativni dopady, ktere ma autorsky zakon na fungovani spolecnosti, protoze je povazuji za zavazne a je to jeden z hlavnich duvodu, proc proti nemu brojim (tzn. nikoliv proto, ze bych chtel veci zadarmo).

    Prvni nevyhoda je snad jasna - umele omezuje sireni informaci. To, co by bez autorskeho zakona bylo dostupne vsem za cenu porizeni kopie je s autorskym zakonem chraneno mnohdy zcela zbytecne. Jsou chraneny dila ktera uz se neprodavaji, u nichz neni znamy autor nebo je autor davno po smrti.

    Dochazi ke zbytecnemu zdvojovani prace. Autorsky zakon zpusobuje to, ze napriklad u softwaru si kazdy svuj vytvor hlida aby mu ho nekdo nezkopiroval a nesiril zadarmo. Ve vysledku pak kazdy zbytecne vynaleza znovu kolo.

    Autorsky zakon omezuje jeden ze zasadnich zpusobu tvorby noveho dila - odvozeni od dila jiz existujiciho.

    Autorsky zakon znemoznuje efektivne archivovat a katalogizovat nase kulturni dedictvi. Tento problem se bude casem prohlubovat ale jiz dnes je nenavratne ztraceno rada filmu/hudby/softwaru diky tomu, ze vytvoreni kopie (zalohy) je velmi problematicke (stezuje si na to napriklad i archiv ceske televize)
    FIN
    FIN --- ---
    PANTARIL: hrozně hezké kecy, do nichž je opět zaobaleno následující:
    "AZ funguje a nás to sere, protože když krademe, tak krademe trestně, pročež my ho chceme zrušit, abychom kradli beztrestně, tzn. ééé znárodnili autorům jejich díla dle své úvahy"
    nasrat, milí zloději. naposledy znárodňovali komunisti a kolik z toho bylo zla.
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    WITTGENSTEIN: Nicméně okamžitě budeš muset zodpovědět KDO dostane KOLIK a podle jakých kritérií

    Presne na tohle ale prece odpovidam (nebo spis navrhuji odpoved) v prizpevku, na ktery reagujes: Platci kulturni dane by se mohli registrovat v kulturni nadaci a v ni hlasovat, komu budou penize prideleny. zijeme v dobe internetu,neni imo zas tak velky problem udelat system, kde budou jednotlivi autori nabizet sva dila a jednotlive nadace je budou kupovat podle hlasovani svych clenu.

    Tzn tyto kulturni nadace by fungovaly jako jacisi nakladatele, kteri by investovali do del podle preferenci svych priznivcu.

    Uvedomuju si samozrejme ze v dnesni situaci je temer nemozne na neco takveho prejit, podobnou vec by musela zavest podstatna cast vyspeleho sveta najednou a ne jen CR samotna. CR je navic ve vecech autorskeho zakona svazana zahranicnimi smlouvami.

    Myslim ale ze postupne prijde cas kdy si zastanci dnesniho AZ uvedomi, ze jednoduse nefunguje (napr. cesti e-bookari uz si to pomalu zacinaji uvedomovat, ale misto aby tlacili na reformu AZ, tlaci na zprisneni sankci). Je to imo otazka technologickeho pokroku, stejne jako pisari pri nastupu knihtisku nebo drozkari pri nastupu automobilu i autori si budou muset uvedomit, ze jejich business model je nefunkcni a bud se budou muset prizpusobit (tlacit na reformu AZ ktera vezme v potaz dnesni technologii) nebo zaniknou.
    FIN
    FIN --- ---
    (jistě poláci kradli taky jako straky, když na kopie a padělky značek přijde. ale jen proto nepřestává vadit, že my taky hodně krademe. to jen tak pro upřesnění.)
    FIN
    FIN --- ---
    MARWIN: protoze % kraduocich k platicim bude IMO stejne nebo velmi podobne vsude ve svete

    nic nemůže být vzdálenější pravdě a blíže kolosálnímu omylu. schválně, kdybys někde v čechách odložil na lavičku fotoaparát, jak dlouho asi myslíš, že by tam vydržel? jistě se shodneme na tom, že moc dlouho ne - kolega mi ovšem vyprávěl, jak zapomněl na lavičce fotoaparát ve švýcarsku a druhej den ho našel přikrytej čistým kapesníkem, aby nenavlhl od rosy.

    v čechách se krade. v čechách se krade HODNĚ. v čechách má spousta lidí defektní postsocialistickou morálku "kdo nekrade, okrádá rodinu". a existují země, kde se zdaleka nekrade tolik a zlodějna není tak samozřejmá. že všude někdo krade, to pravda je - ale ne všude tak snadno, tak přirozeně a ak dobře "zdůvodněně". my hodně krademe a po tzv. sametové revoluci visely všude po evropě v češtině cedule "češi, nekraďte". nikdy jsem neviděl tolik cedulí, ba vůbec, "rakušáci nekraďte" nebo "maďaři nekraďte" a tak. a to nám říká, že se nekrade všude stejně.
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    FIN: souhlas, nicmene nemyslim si, ze nekde jsou lidi jini, co jsem schopen akceptovat je velikost ceskeho trhu, protoze % kraduocich k platicim bude IMO stejne nebo velmi podobne vsude ve svete.

    co se ziveni se tyce, jsem vazne zvedav jak dopadne fuka s fffriends - precejneom ma optimalni vychozi podminky (je celkem znamy, je prvni) takze pokud neprezije, optimismus opusti i mne
    PIZI
    PIZI --- ---
    FIN: Záleží na definici toho funguje. Současný model má mnohé vady.

    Co se týče té kvality. Bavíme se o umění, tedy o něčem kde kvalita je subjektivní pojem a každý "spotřebitel" má o ní jinou představu. Někdo čtyřlístek a někdo Dostojevského.
    FIN
    FIN --- ---
    MARWIN: současný model ale funguje. autor napíše knihu, nakladatel ji vydá, distributor doveze do obchodu a tam, konečně, ji zákazníci mohou a nemusejí koupit.* co ovšem nefunguje, je zákazník - tedy, abych zákazníka neurážel, jistá část morálně defektní populace, která si myslí, že krom svého práva koupit nebo dojít do knihovny, kterážto obě jsou nepopiratelná a zdají se nám být normální, může krást dle libosti a vůbec neplatit nebo sama usoudit, jakýže to bakšiš autorovi dá, na což neměla nikdy právo - měla leda tak právo produkt koupit, nekoupit nebo zkusit smlouvat. nebo čekat na slevu. nebo výprodej. nebo obejít antikvariáty. nebo zajít do knihovny - zkrátka asi tak x dalších možností vyjma "krást". což je nejjednodušší, to uznávám, ale jen proto, že je to jednoduché, tak to není přijatelné. ba naopak.

    * kdo není spokojen s upírskými požadavky standardního řetězce, může zaeexperimentovat s alternativními modely, ne, že ne. rizika nese on.


    jinak ti to nerad říkám, ale budu muset dát všem kolegům spisovatelům, překladatelům a jiným za pravdu, že v tak malé zemi s tak malým trhem a tak plné zlodějů se alternativními modely neuživíš, to můžeš dělat leda jako zábavu ve volném čase. z vlastní zkušenosti trvající kousek přes deset let vím, že kvůli zlodějně, hromadné a hrozné, šla pakticky do prdele kvalitní lokalizace her. takže z jiné oblasti přesně vím, jak nebude fungovat tato.

    podívej, kde je zákazník zloděj anebo chce "nejvíc za nejmíň peněz", skončí zákonitě nabídka kvality a dobrého zboží. a zákazník si za to může sám - tedy kromě té části slušných, která utrpí, pochopitelně.
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    MAGUMI: "fuxoft je jenom jeden", "tohle muze fungovat v US ale ne u nas"

    proc je fuxoft jenom jeden? protoze je jenom jeden dost dobry? no tak se tak uzivi jenom ti dobri

    obcas mi pripada ze je jedno co se navrhne, jak to neni soucasny model tak se zacnou vymysel duvody proc je to spatne a nemuze to fungovat
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    BOUCHI: To netvrdím. Jen si myslím, že úspěšnost jednoho unikátního projektu nevyřeší otázku odměňování ostatních autorů v Čechách.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam