• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    FIN
    FIN --- ---
    THE_SECOND_GUY: protože normální je nekrást, chmatáku.
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    WITTGENSTEIN: hele neznam ani jedno dílo cos uved v prvních dvou řádcích.... a myslíš, že dneska je někdo ochotnej to číst, když si to musí prostě za tři stovky koupit s rizikem že to bude naprostá hovadina?
    FIN
    FIN --- ---
    THE_SECOND_GUY: ne, nic takového jsem samozřejmě neřekl. pro pět ran, když už zkoušíš demagogii, dělej to alespoň chytře. to v té hlavě vážně na víc nemáš?
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    FIN: nevim proč mi to vůbec píšeš... jinýmy slovy tvrdíš furt to samý: "v době kdy nebyly kopírky, tak si lidi zakládali knihovny... od doby kdy to je jednoduchý, tak nikdo knihovnu doma nepotřebuje"
    FIN
    FIN --- ---
    THE_SECOND_GUY: nikoliv. my, slušně vychovaní a civilizovaní lidé nekrademe, my si vyděláváme. ale chápu, že chmatákovi takovou věc nevysvětlím a ještě se bude mít za chytrého.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    THE_SECOND_GUY: Co ví Franta Vomáčka o nakladatelské scéně v Británii? Jaký má Anča Nováková přehled o zajímavých polských spisovatelích? A co Pepa Vonásek, pozná aspoň rozdíl mezi Costa Prize a Man-Booker Prize a dokáže si kvalifikovaně vybrat ze shortlistu?
    Obávám se, že tady narážíme na problém se značnou informační asymetrii - lidově řečeno, ti, co by o tom rozhodovali, by o tom houby věděli.
    Ale vycházely by zajisté další a další romány od Lanczové, Monyové a určitě by se našlo dost hlasů i pro memoáry Ivety Bartošové, pokud je ta troska s pomocí Boží a ghostwritera někdy napíše.
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    nejvíc mě štve, že kvůli nějakejm zaprděnejm rádoby "umělcum", kteří se tak nazývaj sami a produkujou naprostý odpady, tak kvůli těm bysme my ostatní měli přijít o možnost stáhnout si nějakej film dva měsíce po premiéře, kdy ten film už má třikrát zaplacenej rozpočet...
    FIN
    FIN --- ---
    THE_SECOND_GUY: kromě toho, že taky zas jednou plácáš hlouposti... ale co dělat, dneska to někteří se vzděláním vážně dvakrát nepřeženou. nuže, věz, ty náš milý chmatáku, že za socialismu naopak vznikla na západě zdaleka ne tak rozšířená, jako u nás, tradice obrovských domácích knihoven, které mnohdy udivovaly návštěvníky z ciziny. (ne snad, že by někdo neměl rodinné knihovny již z dob dřívějších, ale...) a to proto, že knihy v centralizované a státem řízené ekonomice byly daleko levnější než dnes. mnohem. a v socialismu, kde zábava byla hodně a mnohdy omezena, řada lidí četla, protože byť existovala cenzura, alespoň něco v některých nakladatelstvích prošlo. tvá argumentace v tomto ohledu kulhá stejně jako vaníčkova chromá kráva na závodní dráze.
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    FIN: hh, ty žiješ fakt v nějaký utopii... nekrade jenom ten, kdo má prachy na to aby si to moh dovolit.... kromě toho: přečíst si na netu knihu, to je kradení asi jako když v metru někomu přes rameno koukam do novin, který jsem si nezaplatil...
    ten tvuj starej fotříkovskej mozek asi zůstal zaseklej někde u rychlejch šípů...
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SHIGORBIRDMAN: Pricemz z kopiraku a z pasich stroju se asi "vypalne" neplatilo, nebo jo?
    FIN
    FIN --- ---
    THE_SECOND_GUY: jenom hajzl, jen amorální hovado tupé, nekrade z toho důvodu, že je to "příliš obtížné" - normální a slušně vychovaný člověk nekrade proto, že se krást nemá. jsem rád, žes ten rozdíl tak výstižně definoval.
    FIN
    FIN --- ---
    SHIGORBIRDMAN: myslíš tohle? :-) [ FIN @ Autorské právo v 21. století ]

    PANTARIL: "Autorsky zakon znemoznuje efektivne archivovat a katalogizovat nase kulturni dedictvi." - zkus se zeptat majitele práv. občas to pomůže.

    a to o té nemožnosti povyprávěj zakladateli divokého vína hessovi a národní knihovně čr
    DIVOKÉ VÍNO 57/2012
    http://www.divokevino.cz/5712/index.php
    viz razítko vpravo nahoře. jistě se to takhle archivuje mnohem hůř než jako ta hromada objemného papíru kdysi. jsem zvědav, co ti na to dotyční řeknou.
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    FIN: protože to bereš naprosto obráceně.... jedinej důvod, že za tvejch dětskejch let se nekradly knížky je právě ten, že nebylo jak, tenkrát nebyly kopírky ani scannery.... kdyby byly už v tom pravěku, kdy ty jsi byl dítě, tak knihy kupovalo taky jenom nějaký zanedbatelný množství lidí, co na to maj prachy....
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    FIN: mno... to bys jeste mohl pamatovat samizdaty a cyklostylovani, v extremnejsim pripade opisovani na psacim stroji :)
    SHIGORBIRDMAN
    SHIGORBIRDMAN --- ---
    PANTARIL: pokud vim, podle zakonu CR neni software dilo chranene autorskym zakonem.
    FIN
    FIN --- ---
    ve skutečnosti by mě osobně zajímalo něco jiného...

    když jsem byl malý kluk, nějakých 30 let tomu dnes, internet neexistoval. takže když lidé chtěli knihu, zašli si ji koupit anebo do knihovny. nevzpomínám si, že bych viděl houfy lidí utíkat s nezaplacenými - to jest ukradenými, ano, tak se tomu říká a to je to správné slovo, žádné "od neodměněných autorů" - knihami z obchodů a knihoven za řevu "máme právo na informace". kdepak. neviděl. když někdo kradl - a on vždycky někdo krade - byl pokud možno chycen a potrestán.
    na filmy lidé chodili do kina - když někdo nezaplatil vstupenku, uvaděčka ho nepustila - za normálních okolností. samozřejmě, promítání se konala i jinde a jinak - někde se vstupným, jinde zadarmo.
    nebo, později, si člověk chodil půjčovat do půjčovny.

    a pak se objevil internet. co udělal internet? vcelku nic jiného než to, že usnadnil přenos dat.

    a teď bych rád věděl, KDE přesně a hlavně LOGICKY PROČ je kvůli snazšímu přenosu dat v pořádku a správné krást???

    snad proto, že je to teď snazší???

    ať koukám, jak koukám, žádný logický důvod nevidím.
    THE_SECOND_GUY
    THE_SECOND_GUY --- ---
    WITTGENSTEIN: "všeholid by rozhodoval"... to je přece demokracie, ne?
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    PANTARIL: Aho, takže všeholid by rozhodoval, co tu bude vycházet? No to pěkně děkujeme.
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    FIN: moje duvody proti AZ viz PANTARIL. Nadavky do zlodeju si muzes odpustit, clovek na tve urovni me jen tezko muze urazit:)
    PANTARIL
    PANTARIL --- ---
    Hodne se tu diskutuje potreba autorskeho zakona pro autory, ja bych chtel zminit jinou stranku veci a to negativni dopady, ktere ma autorsky zakon na fungovani spolecnosti, protoze je povazuji za zavazne a je to jeden z hlavnich duvodu, proc proti nemu brojim (tzn. nikoliv proto, ze bych chtel veci zadarmo).

    Prvni nevyhoda je snad jasna - umele omezuje sireni informaci. To, co by bez autorskeho zakona bylo dostupne vsem za cenu porizeni kopie je s autorskym zakonem chraneno mnohdy zcela zbytecne. Jsou chraneny dila ktera uz se neprodavaji, u nichz neni znamy autor nebo je autor davno po smrti.

    Dochazi ke zbytecnemu zdvojovani prace. Autorsky zakon zpusobuje to, ze napriklad u softwaru si kazdy svuj vytvor hlida aby mu ho nekdo nezkopiroval a nesiril zadarmo. Ve vysledku pak kazdy zbytecne vynaleza znovu kolo.

    Autorsky zakon omezuje jeden ze zasadnich zpusobu tvorby noveho dila - odvozeni od dila jiz existujiciho.

    Autorsky zakon znemoznuje efektivne archivovat a katalogizovat nase kulturni dedictvi. Tento problem se bude casem prohlubovat ale jiz dnes je nenavratne ztraceno rada filmu/hudby/softwaru diky tomu, ze vytvoreni kopie (zalohy) je velmi problematicke (stezuje si na to napriklad i archiv ceske televize)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam