• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    LOPIK: to ale moc neodpovida na Borgovu otazku.
    Skoda, mne samotneho by take zajimalo, jak to ze tyhle internetove kauzy vetsinou resi ty korporatni zajmove organizace u filmu a hudby (IFPI a podobne) ...ale ne OSA ... to je fakt zarazejici...
    Vzpomene si nekdo na nejakou internetovou kauzu, kde hrala nejakou roli OSA? Nema snad OSA nejak ve smlouvach s autory vyjmuto zastupovani digitalnich sireni del? na tohle asi muze odpovedet jedine nekdo, kdo je u OSA prihlasen a muze nakouknout do sve smlouvy...
    DILIA tohle ve smlouve o kolektivni sprave s autorem ma:

    II.
    Předmět smlouvy a rozsah zastoupení

    2.1 Nositel autorských práv touto smlouvou zmocňuje výhradně DILIA ke kolektivní správě svých majetkových autorských práv a převádí takto na DILIA v celém rozsahu a bez územního omezení (pokud si území mimo Českou republiku výslovně nevyhradil) své právo udělovat nevýhradní souhlas k užiti všech svých autorských děl v oborech autorské tvorby shora uvedených, právo požadovat, určovat, inkasovat a vymáhat odměnu za udělení svolení k užití díla, a to za užiti všech autorských děl, a to v následujícím rozsahu:

    a) užití díla vysíláním rozhlasem či televizí (podle § 21 autorského zákona),
    b) užití díla provozováním rozhlasového či televizního vysílání (podle § 23 autorského zákona),
    c) užití díla provozováním ze zvukového či zvukově obrazového záznamu a přenosem takového provozování (podle § 20 autorského zákona)
    d) užití díla půjčováním jeho originálu nebo rozmnoženiny (podle § 16 autorského zákona)
    e) užití díla živým nedivadelním provozováním a přenosem takového provozování (podle § 19 autorského zákona)
    f) užití díla pronájmem jeho originálu nebo rozmnoženiny
    g) užití díla zhotovením jeho elektronické rozmnoženiny (podle § 13 autorského zákona) a jeho sdělování veřejnosti prostřednictvím elektronických prostředků podle § 18 odst. 1 a 2.
    h) užití díla jiným než kabelovým přenosem vysíláni podle § 22 odst. 1 autorského zákona

    Výhradní zmocnění podle tohoto článku se uplatní jen v případě, že DILIA tato práva skutečně pro daný druh autorských děl vykonává ve smyslu čl. III odst. 3.1.

    2.2 Právo DILIA udělovat souhlas k užití děl zahrnuje též právo v odůvodněných případech užití díla zakázat a v případech neoprávněného užití díla se domáhat práva na vydání bezdůvodného obohacení na neoprávněném uživateli. DILIA vykonává kolektivní správu shora uvedených práv, jejichž jiný než kolektivní výkon je neúčelný (§95 odst. 2 autorského zákona). DILIA je oprávněna zmocnit k výkonu převzatých práv pouze jiné kolektivní správce za podmínek daných autorským zákonem.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    ENKIE: Tohle všechno dělám, ovšem nevím, z čeho vychází tvé přesvědčení, že člověk, který dle tebe není ochoten zaplatit za knihu, na které jsem pracovala půl roku, zaplatí za podpis, nebo za přednášku. V ČR prostě není taková tradice zažitá a pokud bych něco takového zavedla, pravděpodobně o fanoušky spíš přijdu.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    IFPI je zájmová organizace vydavatelů určená k prosazování jejich cílů. OSA má úplně jinej smysl - je to ze zákona danej kolektivní správce autorských práv. OSU u nás většina lidí mylně démonizuje, ty s celou věcí nemaj zas tolik společnýho.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    Mimochodem, aniž bych chtěl spouštět nějaké vášně, fakt se jen ptám proč vlastně má na uloz.to a jine políčeno jen IFPI a DILIA a ne OSA a DILIA? IFPI není pokud chápu dobře kolektivní správce, ale zájmová organizace sdružující nadnárodní korporace fonografgickeho prumyslu, ne samotne autory. Znamená to, že OSA nemůže zastupovat v hudbě autory na internetu a musí to dělat za ni IFPI? Jaké jsou vůbec vzájemné vztahy těchto organizací, když jejich sféry působení se v podstatě překrývají?
    SKOT
    SKOT --- ---
    BOUCHI: není to žádný roční paušál, naopak veřejné knihovny mají ze zákona předepsané služby které poskytují zdarma, čtenářský poplatek by měl být de iure jen na jakousi administrativu spojenou s vedením čtenářského účtu plátce, půjčování knih musí být zdarma - to že se to někde ohýbá a knihovny lepí díry v rozpočtu zvyšováním ročních poplatků je realita ale rozhodně by se tak dít nemělo
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    YMLADRIS: Jestli se nemýlím, tak se jedná o tuhle http://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/kobylisy/ pobočku Městské knihovny Praha. Jaká je přesně právní subjektivita, netuším, já do městské nechodím, mám jinou, která bývala pod jednou městskou částí (a tuším stále je).

    Jinak prezenčně tam e-knihy mají, i čtečky k vyzkoušení: http://www.mlp.cz/cz/novinky/244-e-knihy-na-stojaka/ http://www.mlp.cz/cz/projekty/on-line-projekty/e-knihy-do-kazde-knihovny/ o těch v pobočce na Kobylisích to nemůžu najít, je možné že to byl projekt a čtečky šly zase dál. Rozhodně tam bylo cosi o tuším 14 dnech, po které šla čtečka půjčit i domů.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JIXIPEN: Jako normalni knihovna zrizena obci? (Takova ta normalni verejna knihovna)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BOUCHI: Ja jsem si pak taky vybavila jedno knihkupectvi v Brne - Pozoruhodne knihy - ktere melo knihovnu; nevim zda to ale uz nezkrachovalo. Komercni knihovnu asi provozovat muzes. Jak se v takovem pripade odvodi poplatek Dilii, nevim.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    YMLADRIS: To zas moc zjednodusujes. Knihovny muzou vyvijet i nejake komercni aktivity (treba kopirovani/tisk za poplatek). Pokud tomu dobre rozumim (nemam prislusnou legistaltivu zatim detalne nastdovanou), tak proste verejna knihovna musi splnovat urcita kriteria, vcetne toho ze nevybira za vypujcky od kusu, jen rocni pausal jako prispevek na provoz, a na druhe strane za ni stat zatahne ten poplatek Dilii. Ale vim o knihovne, pri ktere fungovala (nevim jestli jeste funguje) i "placena pujcovna" zamerena na sci-fi, kde se za vypujcku platilo a vybrane penize se investovaly do dalsich knih.
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    YMLADRIS: Minimálně o jedné knihovně, která nabízí(nabízela?) k vypůjčení čtečky + e-knihy vím, je v Praze-Kobylisích. Víc o tom nevím, tohle jsem četla ve výloze knihovny.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BOUCHI: to jsou veci. Tak to se asi neda moc cekat ze by knihovny byly nejak motivovane stat se "kabelovkami na e-booky", kdyz nemuzou vybirat platby. Hm.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    YMLADRIS: Penize ktere zaplati ctenari jdou na provoz knihoven. Samotna "vypujcka" je AFAIK ze zakona zdarma. Krom toho souhrnne zaplaceni jedne sumy "od statu" je i administrativne vyrazne jednodussi nez by byl prijem (a kontrola) ctyr tisic polozek od jednotlivych knihoven.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BOUCHI: a jeste, co minite tim od statu? To jsou nejake jine penize nez ty, ktere ctenari zaplati na knihovnich prukazkach knihoven? (Proc to dostava "od statu" a ne od knihoven)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BOUCHI: a to baj voko je podle nakladu tistenych vydani nebo jak?

    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SHINIGAMI: Ono to neni tak, ze by DIlia rozdelovala penize autorum podle toho, jak byla ktera knizka pujcovana. Ona dostane jen celkovy pocet vypujcek, zinkasuje od statu penize a ty pak baj voko (cemuz se rika "rozuctovaci rad" a s pujcovanosti konkretnich titulu nema nic spolecneho) rozdelej registrovanym autorum.
    Teprv od lonska ci od letoska Dile rozdeluje cast toho baliku (tusim ctvrtinu) "adresne", tj. podle skutecnych vypujcek, ktere ale nezjistuje ze vsech knihovnich databazi, nybrz asi z desetinoveho mnozstvi vypujcek.
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    SHINIGAMI: Věř či ne, ale v mnoha lidských činnostech se dá zjistit, že takový článek navíc výrazně snižuje náklady. Dília nerozdává jen za knihovny, ale i za ostatní - tzn. na to má software, který by ta "superknihovna" musela rozdělovat. Nehledě na to, že pořád chceš na nějaký subjekt (jednu knihovnu) dát práci, kterou teď dělá Dilia.

    Knihovny sectou data -> dají data jedné z knihoven -> tato knihovna dá data Statu -> Stat da penize Knihovne -> Knihovna si ukousne pár procent na režii a zbytek da Autorum.

    Jak se to liší? Podle mě nijak - tedy krom toho, že na někoho dáš úkol, který neumí, místo toho, kdo ho dělá a kdo už teď mnoho činností má zaběhaných a stejně je bude dělat.


    SHINIGAMI: 3 roky jsou u Dilie nachystané, poté propadají.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    ENKIE: BTW, byl ty jsi někdy na nějakém conu?
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    JIXIPEN: Pro ty autory je ten festival taky prilezitosti k marketingu, kolik z toho ten autor nakonec ma nebo nema asi zalezi na mnoha okolnostech, v ekonomii tohoto se moc nevyznam... Alespon uz je to ale nejak realne, neduchovni.

    Lidi celkem hodne jsou ochotni platit za spoustu "ptakovin" v realnem svete, staci se podivat, kolik utraceji treba ruzne po hospodach za drinky atp. I kdyz by mohli stejne efektivne klidne pit vodu z 2l lahve nekde na lavicce v parku. Moznosti podle me lezi timto smerem. Lidi nejsou moc setrivi a lakomi, pokud za to neco v realnem svete dostanou.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    Btw co se stane s penezi za knihy, ktere se pujci ale autor neni u Dilie registrovany? Nebo za takoveho stat neplati?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam