• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SKOT: Unika mi, jak souvisi starosti klasickych knihoven s moznosti vzniku e-knihovny.
    A navic by ta zmena nebyla IMHO nijak zasadni, rozhodne ne tolik jako nektere zmeny ktere se chystaji nebo ktere byly navrhovany.
    SKOT
    SKOT --- ---
    BOUCHI: tak to pak není o Dilii ale o zásadní změně autorského zákona o které v současnosti u nás nikdo neuvažuje - vlastně není nikdo kdo by ji prosazoval, knihovny mají dost starostí ukočírovat ty stávající změny které se chystají než aby si mohly vyskakovat a takové věci prosazovat
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SKOT: No Dilia prece dostava od statu poplatky za knizni vypujcky v klasickych knihovnach (ktere pak rozdeluje autorum). A taky nikdo nepresvedcuje drzitele prav k tomu, aby dovolili klasickym knihovnam mit ve fondech jejich knihy. (Ba dokonce do nekterych je museji dodavat povinne.)
    SKOT
    SKOT --- ---
    BOUCHI: jak dalace by Dilia mohla asistovat? mohla by zprostředkovat jednání ale potřeba přesvědčit jednotlivě ty držitele práv by přece zůstala ne?
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SKOT: Tak zrovna tohle je vec, kterou by bylo pomerne jednoduche resit pres Dilii, akorat ze ta by si z tech penez 15 % strhla.
    SKOT
    SKOT --- ---
    FERRYH: 3. teoreticky ano ale musela by mít taková knihovna smluvně ošetřené všechny vydavatele/autory a to je příliš velké sci-fi, reálnější by bylo vytvořit paralelně vedle xTrance takovou knihovnu a rozšiřovat ji postupně - problém je že subjekt pohybující se takto v šedé zóně bude pro kohokoliv s vyjímkou stávajících spolupracujících vydavatelů/autorů problematický partner; navíc vydavatelů ochotných do takového modelu jít s kýmkoliv nikdy nebude moc - zatímco naše knihovny na toto téma nepříliš úspěšně jednají v USA se množí vydavatelé kteří z výpůjčních modelů své e-knihy stahují protože se jim to ekonomicky nevyplácí

    4. ulozistě mohou stejně tak - musí si zkrátka jednotlivě smluvně ošetřit vztahy s jednotlivými držiteli práv

    FERRYH
    FERRYH --- ---
    hadkama a "filozofovanim" na tema "zlaty fond" "moralnost stahovani" (smirte se uz jednou pro vzdy, ze tyto nazory se nadaji sjednotit! Co clovek to jine citeni! tak tomu bylo uz od praveku...) jen spamujete a odbihate od zajimave diskuse, ktere nekam MUZE dospet, teda tohle: BOUCHI: SKOT:

    zkuste se k tomu vratit...
    da se najit model jak konkurovat warezu? jiste ze da!
    1.) Amazon prodej ebooku (u jinych digitalne sirenych medii si jiste dosadite misto amazonu jiheho uspesneho distributora) funguje!
    ...a to i presto ze piratstvi, teda warezem sirene anglicke knizky, je v angloamerickem kniznim svete mnohem masivnejsi - piratske ebooky jsou nabizene v milionovych kvantech!
    To ceska a slovenska ebook scena je mnohem mensi a take mnohem ohleduplnejsi. stale se tu zapomina: NIKDE absolutne NIKDE v celem svete nenajdete neco takoveho jako je hajeni novinek, jak vyslych jen papirove, tak prodavanych ebookem... presto u nas model amazonu nefunguje (zatim ... nez sem opravdu vtrhne amazon) ...
    dulezita je teda otazka PROC?
    zkusme na to odpovedet...

    a jako dalsi aspekt k veci nahazuji jinou udicku, ktera tu VUBEC nezaznela:

    3.) bylo by mozne treba xTrance komunitu pretransformovat na oficialni ebook knihovnu, co by pak platila z prispevku i autorum?

    4.) totez navazane pak: bylo by totez mozne (nejak s jinym modelem) u ulozist jako je uloz.to a podobne?? teda aby platily ze stahovaneho?
    SKOT
    SKOT --- ---
    BOUCHI: taky možný výklad, existuje podobný výklad k našim rakouským autorským zákonům formujícím se v 19. století? za koho kopali jejich tvůrci?
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    SKOT: Ano, copyrightove zakony "vynutil" technicky pokrok, ale nikoli kvuli ochrane autoru pred sirenim jejich del. Viz napr. zde www.pirati.cz/wiki/_media/kci:tl_12_2001.pdf strana 3.

    SKOT
    SKOT --- ---
    BOUCHI: ty copyrightové zákony do určité míry vynucoval technologický pokrok a čím dostupnější technologie na šíření tím větší roli hrál copyright takže proměnlivost jeho významu v čase obávám se takřka znemožňuje takovou věc určit...možná kdyby se někdo víc orientoval v počátcích copyrightu v 18./19. století tak by se na základě nějakých konkrétních řešených sporů dalo něco odvodit

    BOUCHI: ta čtvrtina by zasloužila prolustrovat s jak velkou stříbrnou lžičkou v puse se narodila :)
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    A k tomu zlatemu fondu - zkusme pro zacatek (at uz s timhle vyberem souhlasime nebo ne) probrat tohle:
    The 100 Best Books of All Time - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_100_Best_Books_of_All_Time
    (nejmin ctvrtina vznikla jeste pred uzakonenim copyrightu, takze zcela bez jeho vlivu)
    PIZI
    PIZI --- ---
    LOPIK: srovnej si kolik vydelali na nejake kvalitni desce tehdy a kolik vydelaji na nejake sracce dnes. Podle me zjistis, ze kvalita neupadla proto, ze by na tom dnes vydelali mene.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    PIZI: Radsi dusevni, ne duchovni.
    PIZI
    PIZI --- ---
    LOPIK: autor má právo nakládat se svým dílem jak uzná za vhodné. K tomu nepotřebuje existenci duchovního vlastnictví. Duchovní vlastnictví specifikuje co může dělat někdo jiný než autor. Na to co může dělat autor nemá vliv. Duchovní vlastnictví říká, že autor má právo rozhodovat o tom co budu dělat já od chvíle kdy jeho dílo nějak vpustím do hlavy. Lépe řečeno co já dělat nesmím.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    btw k těm zaltým fondům a umělcům co dělaj jen pro radost - schválně se zamyslete nad stavem populární (tzn tý "komerční") hudby v dobách, kdy se ještě nějaký desky prodávali a kdy už to prodat nejde - do čeho cpou dneska labely schválně peníze..
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    ALRAUNE: Rikam ja a spousta dalsich lidi, staci trochu pohledat po informacich na internetu. I kdyz pominu teorii dusevniho vlastnictvi, tak zakony z nej vychazejici vetsina lidi vedome porusuje - moralne neakceptuje.
    Okradenim obchodnika zlodej porusi zakony ktere jsou temer vsemi lidmi uznavany - zase argument mimo misu.
    Tva prace ma nejakou cenu a je na tobe si zajistit smlouvu ze dostanes zaplaceno pri jejim dodani - uz dlouho rikam ze smluvni pravo je nekontroverzni alternativou autorskeho prava a na jeho zaklade autori fungovali od nepameti, financovani mecenasi.
    Dnes lidi tvuj produkt nekradou, ale nelegalne kopiruji, uvedom si tvuj rozdil, bylo to tu snad milionkrat rozebirano...
    ALRAUNE: Proto byste se vy autori meli starat o to aby bylo redefinovano tak aby bylo akceptovatelne. Narozdil od toho co se mi snazis vlozit do ust, ja netvrdim ze volne sireni krasne literatury prinasi velky obecny prospech, ale ze stejne zakony jsou aplikovany na literaturu pro kterou to plati (lekarska apod.) a jsou zakotveny v dusevnim vlastnictvim ze ktereho vychazi velmi podobne zakony patentoveho prava ktere obecnemu prospechu vyrazne skodi...
    ALRAUNE: Rikej si tomuto pristupu jak chces, ale tyhle hloupe argumentacni taktiky ti moc nepomahaji, a jestli si opravdu myslis, ze za kulturni (ne)rozvoj za doby socialismu je zodpovedne zejmena nastaveni tehdejsiho autorskeho prava, tak nevim jestli s tebou se ma cenu o cemkoliv bavit...
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Autorský právo ale nejsou žádný speciální pravidla, je to stejně přirozený jako třeba právo na majetek... Vypusťe na chvíli umělce a představte si, že třeba v práci děláš na čemkoliv, třeba smolíš nějakou excelovskou tabulku a pak ti šéf řekne, že ti nic nedá, protože si jí napsal sám - tak by to asi být nemělo..
    Autor čehokoliv by prostě měl mít právo se svým dílem nakládat jak uzná za vhodný (pokud není ve hře někdo další kdo to platí, pak se situace sice trochu komplikuje, ale ne natolik aby to popřelo ty základní principy).
    Má cenu řešit třeba nějaký lhůty, nebo nějaký jiný balancování, ale ten základ nejde popřít, to je prostě hloupost a nic na tom nemění, ani to, že tu máme pár let internety, který se z principu nedají moc uhlídat..

    Už dneska se všechno loguje, 99,99% stahovačů a uploaderů dohledat jde, kdyby se chtělo, ale že nemá cenu postihovat každýho co něco někam nahrál je jasný všem.
    Právo na to, aby se třeba tady Alraune mohla ozvat na Ulož.to ať stáhnou její biografii a zaplatí aspoň to co vybrali na reklamách a poplatcích, je ale IMHO dost přirozený..
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ALRAUNE: Cimz se ale opet dostavame k tomu, ze pokud spisovatele neuzivi psani (a je fakt jedno z jakeho duvodu - kdo si bude chtit precist knizku bez placeni, ten si moznost najde i kdyby se internet uplne zrusil), bude muset mit jako hlavni prijem neco jineho. A holt toho napise min.
    Ale zpusob, jak lidi ke kupovani knih donutit, skutecne neexistuje. Nastesti.

    ALRAUNE: Jenze ti, kteri se v konecnem dusledku chovaji nemoralne (tj. prectou si knihu aniz by autora odmenili, treba i jen malou castkou prostrednictvim vypujcky v knihovne), stejne postihovani nejsou.

    SKOT: "spíše míra do jaké autor získával prostředky na živobytí ze své tvorby" ovsem s prihlednutim k tomu, zda by je ziskaval i kdyby copyrightove zakony nebyly.
    PIZI
    PIZI --- ---
    SKOT: Aha, takže ne umění, ale zlatý fond světové literatury. No já bych klidně žil ve světě kde zlatý fond vytvářejí nějací privilegovaní. Zlatý fond je taková divná zkamenělina, že i bez její existence, nebo dostupnosti by stále zůstalo mnoho dobrého čtení.
    SKOT
    SKOT --- ---
    PIZI: odpust si tu demagogii, mluvíme o zlatém fondu světové literatury tak bud reaguj věcně nebo si ty anarchoskopičiny běž prozpěvovat jinam ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam