• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    MUM
    MUM --- ---
    Takze co vlastne resis? Dracula je uz synonymum pro upira, tudiz ti nikdo nezabrani ho pouzit, ale ty nemuzes branit nikomu jinemu. http://www.mobygames.com/search/quick/q,dracula/sFilter,1/sG,1/
    HIJACKER
    HIJACKER --- ---
    MUM: zápletka, náplň hry a vizuální styl jsou naprosto jiné, shoda je jen v klíčových postavách z legendy a ty jsou také vizuálně odlišné. Pokud byl copyrightovaný dracula registrovaný a oznámený několik měsíců po uveřejnění naší verze je to po pořád napadnutelný? Jak by se takové věci dalo bránit?
    MUM
    MUM --- ---
    Stoker to zabalil v roce 1912 - takze si teoreticky muzes s Drakulou delat, co jen budes chtit. Pokud to ale napadne autor jineho - dosud copyrightovaneho - dila a bude argumentovat, ze pouzivas jeho zapletku nebo veci charakteristicke pro "jeho Draculu," muzes mit problem.
    HIJACKER
    HIJACKER --- ---
    MUM: nevim jestli tomu správně rozumim... takže nestačí odlišení názvu, je třeba mít i charakteristicky jinou postavu? V základu jsou hry žánrově stejné, ale pojetí legendy je jiné a postava zůstává stejná (i když vizuálně zpracovaná jinak ). Pokud mají registrovanou trademark Dracula, tak nemůže vzniknout hra se touhle postavu vycházející ze stejné legendy?
    MUM
    MUM --- ---
    HIJACKER: Tohle AFAIK neni vec autorskeho prava, ale obchodnich znamek (trademark.) IMO zrovna Dracula je Public Domain - Publication date 26 May 1897. V pripade hry by se tudiz melo prihlizet k tomu, nakolik bude druha takova podobna - hernimi principy a !pridanou hodnotou" k obecnemu popisu literarni postavy - http://en.wikipedia.org/wiki/Count_Dracula
    HIJACKER
    HIJACKER --- ---
    Ahoj, můžete mi někdo prosím vysvětlit jak funguje autorské právo na názvy jako Dracula? Když má jedno studio registrovanou značku Dracula pro hru, může jiné studio mít hru s názvem např. Dracula of Transylvania?
    S_TEJK
    S_TEJK --- ---
    GEGI: jestli chces bejt trochu krytej, nech si od nich pro sichr napsat papír, že nejsou ve své domovské zemi zastupování kolektivní správcem práv, případně pokud jsou, tak že za tento český koncert nepožadují autorskou odměnu
    JOHN_KRYSPIN
    JOHN_KRYSPIN --- ---
    Ahoj, chtěl jsem se zeptat, jak funguje autorské právo na reprodukci (např. obrazů). Když vidím někde obchod, kde prodávají kopie různých známých fotek a obrazů, tak to řešili nějak s autorem?
    Někde jsem narazil na člověka, kterej prodával autogram a výslovně do popisu napsal, že prodává pouze ten papír a práci, kterou strávil při zajišťování podpisu. Zbytek je zdarma (tedy obrázek na papíře a podpis), protože k němu nevlastní práva.
    GEGI
    GEGI --- ---
    FERRYH: no já to právě už ani nestíhám, takže to teď risknem. dozvěděla jsem se, že se to nejspíš musí dělat, teprve včera.. A tak - je to na veřejným místě, ale není to zas moc velká akce, tak snad se to nikdo nedozví.
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    principem, tak jak to chape OSA, tak ano... rozumim-li tomu spravne ze jde o verejnou produkci ...
    spis jde o to jestli ma sanci se to dovedet nekdo z agentu a otravovat te... pokud ne, tak bych se tim dal nezabejval... :))
    GEGI
    GEGI --- ---
    ahoj, mám pravděpodobně velmi laickou otázku: když pořádám akci, na které zahraje jedna zahraniční kapela (ale není to primárně koncert), je nutné to nějak řešit s osou?

    Díky za odpověď, případně nějaké přesměrování.
    PIZI
    PIZI --- ---
    Canada-based telecom Nortel went bankrupt in 2009 and sold its biggest asset—a portfolio of more than 6,000 patents covering 4G wireless innovations and a range of technologies—at an auction in 2011.

    Google bid for the patents, but didn't get them. Instead, they went to a group of competitors—Microsoft, Apple, RIM, Ericsson, and Sony—operating under the name "Rockstar Bidco." The companies together bid the shocking sum of $4.5 billion.

    Patent insiders knew that the Nortel portfolio was the patent equivalent of a nuclear stockpile: dangerous in the wrong hands, and a bit scary even if held by a "responsible" party.

    This afternoon, that stockpile was finally used for what pretty much everyone suspected it would be used for—launching an all-out patent attack on Google and Android. The smartphone patent wars have been underway for a few years now, and the eight lawsuits filed in federal court today by Rockstar Consortium mean that the conflict just hit DEFCON 1...

    Patent war goes nuclear: Microsoft, Apple-owned “Rockstar” sues Google | Ars Technica
    http://arstechnica.com/...013/10/patent-war-goes-nuclear-microsoft-apple-owned-rockstar-sues-google/
    UFOSS
    UFOSS --- ---
    [ Diskuze na téma svobodné kultury / konferenceconference / 5.11.2013 / CR - Praha - klub Cross, P7 - kavárna ]

    Otevřenou diskusi rozehrají dokumentarista Jan Šípek a vizuální umělec Kryštof Pešek.

    Diskuze na téma svobodné kultury (FREE CULTURE) jako obecného pojmu i stejnojmenné knihy jednoho ze zakladatelů iniciativy Creative Commons, Lawrence Lessiga. Problematika patentovaných softwarů, soukromě vlastněných vědomostí a restrikcí k užívání děl se v informačním věku, více než kdy předtím, stávají překážkou přirozeného kulturního rozvoje ve společnosti. Jestliže je informační veřejný prostor vystavěn na kódu, do jaké míry je legitimní jej soukromě vlastnit?

    Večer je připraven ve spolupráci s Centrem audiovizuálních studií FAMU.

    VSTUP ZDARMA

    MUM
    MUM --- ---
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    starsi, ale stale aktualni analyza trhu s autorskym obsahem:
    Jak se daří zábavnímu průmyslu? - Lupa.cz
    http://www.lupa.cz/clanky/jak-se-dari-zabavnimu-prumyslu/
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    Rozhovor k rozšíření autorského zákona. - Pirátské noviny 30. 6. 2013

    V souvislosti s nově zaváděnou legislativou na ochranu autorských práv, přinášíme přepis online rozhovoru se zástupkyní Ochranného svazu instalatérů a sanitárních pracovníků (OSISP).

    Nepřijde vám nemorální, že by měli instalatéři dostávat za jednu práci zaplaceno několikrát?
    Já tu nejsem od toho, abych rozhodovala co je morální a co ne. Evropský soud pro lidská práva rozhodl, že nesmí docházet k diskriminaci na základě profese. Když to hrubě zjednoduším, tak rozhodl, že pokud dostávají hudebníci za jednou odvedenou práci odměnu pokaždé, když je jejich dílo užito, musí mít tuto možnost i pracovníci v ostatních profesích. Jinými slovy, každý pracovník, bez ohledu na profesi, má právo na odměnu za práci, kterou odvede. To samozřejmě platilo i dosud. Nově se ale zavádí odměna i za každé užití takto vytvořeného díla. V našem případě jde o poplatek za každé použití vodovodu nebo kanalizace.

    Proč zrovna instalatéři? Proč ne třeba i truhláři nebo učitelé?
    Jak už vyplynulo z mé předchozí odpovědi, tento zákon se vztahuje na všechny profese bez rozdílu. Z technických důvodů se začalo u instalatérů a elektrikářů, protože už máme k dispozici infrastrukturu na měření spotřeby. U ostatních profesí bude komplikovanější sledovat jednotlivá užití, i když už třeba truhláři na tom pracují. Viz. například tento odkaz.

    To budu muset platit pokaždé, když si natočím skleničku vody z kohoutku nebo spláchnu záchod?
    Zde je nutné rozlišovat soukromým a veřejným užitím díla. U soukromého užití, například u domácností, se jedná o novou paušální položku na vyúčtování za vodné a stočné. U veřejného použití díla, například v restauraci, hotelu nebo ve firmě, musí provozovatel uzavřít s OSISP smlouvu. Výše částky se pak určuje na základě počtu používaných zařízení.

    Postavil jsem si dům svépomocí, žádný instalatér na něm nepracoval. Proč musím platiti i tak?
    V první řadě proto, že tak stanoví zákon. Když se nad tím zamyslíte, tak je to i spravedlivé. Někdo přece musel postavit potrubí na které je váš dům napojený a je jen logické, že si zaslouží odměnu.

    Komu připadnou poplatky, pokud se nepodaří dohledat původního instalatéra?
    I na takové případy zákon pamatuje. Jedná se o osiřelé dílo, které je spravováno kolektivním správcem. Pokud se nepodaří nalézt původního autora, budou poplatky za užití díla vloženy do zvláštního fondu.

    Kde berete tu drzost srovnávat umělce a instalatéry?
    V první řadě naplňujeme rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva a následné evropské i národní legislativy. Nicméně přistupme na chvílí k srovnávání nesrovnatelného, k srovnávání umělců a instalatérů. Kolik znáte lidí, kteří pro zábavu čistí a opravují odpady? A kolik znáte lidí, kteří ve svém volném čase hrají na hudební nástroj? A teď se zamyslete, kdo má větší nárok na odměnu? Ten co dělá tu samou činnost, kterou milióny lidí dělají zadarmo ve svém volném čase? Nebo ten, kdo dělá věci, které moc lidí dělat nechce?

    Kdo bude vymáhat poplatky?
    Protože nechceme zvyšovat zátěž pro soudy a orgány činné v trestím řízení, povinnost sledovat legálnost použití díla připadne na vodovodní a kanalizační společnosti. Je možné, že to zvýší jejich náklady, ale vzhledem k tomu, že stejně jenom parazitují na dílech námi zastupovaných autorů, tak je to jen spravedlivé.

    Pracuji jako instalatér, takže nové změny jenom vítám. Proč nepřišly už dávno?
    Zde mohu jenom spekulovat. Podle mého názoru je to tím, že neumělecké profese mají mnohem menší potenciál pro lobbing. Pro politiky je mnohem lákavější a přínosnější si zavázat umělce než třeba instalatéry. Zjednodušeně řečeno, my poslance na VIP večírky s hvězdami nepozveme a ani jim moc nepomůžeme s předvolební kampaní.

    Slyšel jsem, že tento zákon byl schválen jen proto, že poslanci dostanou peníze za každé použití zákona, pro který kdy hlasovali.
    Tuto fámu musím rezolutně popřít. I když by to bylo v duchu tohoto zákona, na ústavní činitele se rozhodně nevztahuje.

    Na potrubí v našem domě se sahalo naposledy před třiceti lety, musím platit i tak?
    Ano. Autorská práva trvají po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. Abych parafrázovala kolegyni z Ministerstva kultury, aby instalatéři mohli mít užitek ze své práce i v pozdním věku, trvají práva k dílům, na kterých pracovali, sedmdesát let.
    Licencováno pod CC-BY-NC-SA
    KAERO
    KAERO --- ---
    BORGDOG: imho tyhle strategie navrhuji lidi, kteri se na internetove scene nevyznaji. problem je, ze ji ani nechteji pochopit.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MUM: Hlavně mě fascinuje idiotství DILIA z taktického hlediska. Útočit a soustavně rejpat do X-Trance, které je dělané bez výdělku a jedná s nakladateli. Když ho zničí a knížky půjdou den po vydání na war-něco fóra, jejíž provozovatelé žijí z reklam a nikdo na ně nemůže, natož aby s někým jednali - to bude fakt vítězství jak u Slavkova. Anebo uložto - ano, chtít po nich cenzuru obsahu nebo tam začít řádit jak Černá ruka, mazat co mě napadne a pak se divit, že mi to zatrhnou (protože na DILII se majitelé těch souborů hojit nepůjdou...). Ale přitlačit na ně, aby z webu dali pryč to vyhledávání v souborech, což je jednoznačně služba pro nelegální stahování a debily k tomu - kdepak, to je v pohodě, to vůbec nevadí.
    MUM
    MUM --- ---
    BORGDOG: Jako aktivni autor jsem se u smlouvy s Dilii zarazil v okamziku, kdy po mne chteji adresu "placene" casti webu, kde publikuji. Nemam takovou. Autorsky zakon v soucasne podobe nerozlisuje placene a neplacene autory - narok na podil z "vypalneho" podle nej maji vsichni autori (protoze kdokoli si muze stahnout, vypalit ci vytisknout jakoukoli cast Netu a tohle je kompenzace za "benevolenci" tiskarskeho monopolu). Ze je takovy pristup v dobe Internetu nesmyslny, je myslim nasnade. Cekam jen, kdy skvele pravnicke mozky Srstkova typu prijdou s povinnosti platit desatek za uverejneni obsahu. Stejne jako OSA chce po kapelach, aby platily za vlastni autorska vystoupeni. Pak bude cas jim cely AZ omlatit o hlavu - jakkoli je u nas vlastne (kvuli historickym souvislostem, zejmena samizdatu, brano uz od Bile Hory) mirny a dobry.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam