JAZZZ: jinak k té "dekolonializaci" - co se týče závislosti, tak v zásadě souhlasím - závislý na civilizaci být nechci, je ovšem otázka, v jakých fázích vývoje (moje oblíbená) města závislost zvyšovala a kdy naopak snižovala (např. úspory z rozsahu - více lidí v jediném vytápěném domě oproti roztroušenému osídlení, apod.)
částečně je to ovšem filosoficko-ideologický text: např. ty spory o tom, co je "skutečné" - samozřejmě, kritiku ze strany severoamerických indiánů, které zaplavovala primitivní a brutální industriální civilizace (sama tvořená uprchlíky před ještě rigidnějším evropským feudalismem a jistě ovlivněná jeho tehdejšími zlozvyky), je asi nutné brát vážně. vnímání reality je podle všeho kulturně podmíněné, člověk je hodně kolektivní tvor. jednoduše ale anulovat celou civilizaci prohlášením, že to, z čeho se skládá, není "skutečné" - to už je ideologický výpad. stejně tak je možné prohlásit za nějaký druh "kolektivního transu" prožívání domorodých kultur a fakticky poukázat na útrapy, které většina jejich příslušníků podstupovala.
tohle je spíš antropologická, než "kolapsistická" debata - problém je, že kulturu, která zatím nepřišla do styku s civilizací, dnes hledáš dost těžko. každopádně je možné najít případy jednodušších kultur, které způsobily kolaps svého ekosystému, a není to zřejmě vázané jen na zemědělské kultury - podle všeho příchod domorodých Australanů a jejich tehdejší chování ke krajině (vypalování lesů, například) způsobilo vymírání megafauny, apod. Extrémně "ekologicky šetrné" kultury dnes přežívají v krajinách, které byly dříve přeměněné v poušť - minimálně ale v některých případech zásahem člověka (!), z tohohle hlediska pak není jasné, jestli evropská kulturní krajina nakonec není lepší kompromis, než australský bush (což je ale paradoxně taky "kulturní krajina" - akorát paleolitická, mj. výsledek člověkem založených požárů, apod.). (o tom, jak vznikla Sahara, se můžeme jen domýšlet - mohl to být čistě přírodní proces, ale mohlo to způsobit i odlesňování, opět způsobené člověkem, dávno před technickou civilizací)
takže se dá polemizovat, že na rozdíl od přírodních kultur máme know-how, jak kolapsům zabránit - např. odpor, který v nás vzbuzuje holoseč, tzn. úplné vykácení lesa, je určitě kulturně zakořeněný, a je možné, že archaický člověk, ohrožovaný divou zvěří a nedostatkem dříví na topení a pozorující bujení stromů a keřů na každém volném prostranství, by to tak negativně nevnímal - bral by to jako vytvoření prostoru, kde může žít (a dokonce by takové prostory vytvářel zřejmě i žďářením, tzn. vypalováním). jinými slovy - "civilizace se jen tak nezbavíme" a kromě hrozby může znamenat i přínos.