• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    SPM
    SPM --- ---
    AXTHEB: hádám ale, že množství proudu puštěnýho do motoru na tohle vliv nemá, že?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    No to úplně pravda není, pokud bys přišel na to proč to vibruje tak by to bylo prima, nebo se ti vyšroubujou matičky :)
    SPM
    SPM --- ---
    AXTHEB: ok, díky :) Beru to teda tak, že pokud nebude mít takovou teplotu, že se pod nim bude tavit tiskárna a nebude to vibrovat tak, že to netrefí vrstvu na sebe, tak je to v pohodě :)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Tak zrovna krokovej motor je něco o co se nemusíš bát, pokud ho nevezmeš kladivem tak tě přežije.
    SPM
    SPM --- ---
    TEAPACK: extruder blok na dotyk citelně vibroval, na tyčích jsem to nezkoušel, zkusím si na ně šáhnout, jak to bude dělat znova. Jinak motorek by měl jet na 32 mikrokroků, takže víc jich z toho už asi nedostanu. Ono ten zvuk jako není tak hrozný, že by se to nedalo vydržet, spíš jsem měl strach, abych nepálil a neničil motor :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    SPM: Ad vibrace/ bzučivý zvuk - Pokud necítíš vibrace na tyčích, tak ten zvuk může být z toho, jak se ti indukuje proud v cívce motoru - záleží na frekvenci spínání napájení krokáče a pravděpodobně s tím nic neuděláš. Jestli ti tyče vibrují, tak to rozkmitává krokáč a pak bych to chtělo buď zvýšit tuhost, nebo používat jemnější krokování.
    SPM
    SPM --- ---
    TEAPACK: Rebelix, wade's gear extruder na tom. V době kdy to dělalo přímo ty zvuky jsem se nepodíval :/ jinak to úspěšně drží na hotendu +- 1C.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    SPM: Co to je za tiskárnu? + Koukal jsi na průběhy teploty na hot-endu?
    SPM
    SPM --- ---
    tak už mi ten zázrak i tiskne :-) Teď ještě dolaďuju detaily. Vytisknul jsem nějaké malé kraviny vcelku OK. Pak jsem dal tisknout něco většího a při plné výplni plochy se začalo z extruderu ozývat cvakání, kola nadskakovala a na výtisku to vynechávalo (prostě to nervalo filament přes trysku). Vyhodnotil jsem to jako nedostatečný proud do motoru pro extruder (domněnku potvrzovalo i to, že stačilo na kolo položit prst a jemně ho tlačit ve směru otáčení a už to nepřeskakovalo) a přidal jsem napětí na driveru (z 0,09V na nějakých 0,12V, dle mého laciného multimetru, takže ty hodnoty můžou znamenat cokoliv :-) ). To se zdá, že problém vyřešilo (tisknu znova tu samou věc a nevynechává to), ale zase se občas ozývá takový bzučivý rezonanční zvuk, odněkud z extruderu, chvílemi i značně hlasitý. Co může způsobovat tohle? Moc proudu a mám trefit nějakou hodnotu mezi? Nebo to prostě jenom někde vibruje na konstrukci? Motor se jinak na dotyk nijak nezahřívá.
    GRAGAGROGOG
    GRAGAGROGOG --- ---
    GRAGAGROGOG: Ještě by to šlo celkem jednoduše s cívkou a diodou, to záleží hlavně na tom jak velkou pwm frekvenci dostaneš z řadiče, ale pokud vim, normální marlin softPWM dává 1kHz což je málo, při pár megahertzích by se o tom už dalo uvažovat.
    GRAGAGROGOG
    GRAGAGROGOG --- ---
    ZELENY_CAJ: Ne, pokud zapojíš kondík s větrákem paralelně na pwm zdroj, tak v době PWM ON pojede větrák na max a kondík se bude nabíjet. V PWM OFF se kondík vybije do větráku.

    Rozumně se mi jeví ledatak low pas filter a na to napojít voltage follower(OP amp/NPN transistor). To by vyšlo na pár korun, ale je otázka jestli to má smysl, pokud větráčku vadí PWM, tak imo bude vadit i nižší stálé napětí a třeba ti z toho zbyde jen použitelný rozsah 70-100%, který ještě osekáš shora jestli ti vadí hlučnost.

    Jestli ti jde jen o snížení hluku/výkonu tak stačí do série 50-150 Ohm odpor co vydrží cca 2W tepla.
    ZELENY_CAJ
    ZELENY_CAJ --- ---
    GRAGAGROGOG: tak pokud spina pomoci pwm transistor na zdroji, tak by to s tim kondikem fungovat mohlo ne?
    GRAGAGROGOG
    GRAGAGROGOG --- ---
    TEAPACK: Kondík ti je celkem k prdu, to vyhladí akorát přechod z PWM ON na PWM OFF. K tomu co "chceš" bys potřeboval cívku a na to aby to mělo smysl by ta cívka byla dražší než kvalitní větrák, kterýmu PWM nevadí.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: právěže jsem na nějakej pravěkejch větrákách kdysi dělal pokusy a jely...sice teda frekvence jen pár kHz, ale jely...
    Možnost 2 je přidat vhodně velkej elektrolyt kondík aby to vyfiltroval ;-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    SPM: Buď přidat odpor a nechat to na 100% výkonu, nebo tam dát kondík, kterej ti to vyhladí, ale to chce trochu experimentovat s kapacitou.

    AKA_THE_A: No, pokud má elektronika kromě napájení i PWM signál, tak ano, ale pokud máš jenom dva přívodní dráty, tak je všechno uvnitř motoru a hlídá se to samo. Tam nemáš šanci něco spínáním uřídit.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: daj, ale zdaleka ne všechny, záleží jak je udělaná elektronika...
    SPM
    SPM --- ---
    TEAPACK: RAMPS předpokládám asi nebude mít na sobě elektroniku, kde by šlo napětí na výstupu měnit softwarově, že? Takže jedině natvrdo přidat odpor...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    SPM: leda snížit napětí, BLDC motory se PWM spínáním napájení řídit nedaj.
    SPM
    SPM --- ---
    tak virtuálně mi to tiskne :-) Ale narazil jsem ještě na menší obtíž s větráčkem na chlazení výtisku (u PLA). Koupil jsem tam nějakej lacinej z GME. Když se zapne na plný výkon, tak to jede normálně. Jakmile se mu snažím otáčky nějak snížit (neprošlo ani M106 S250, takže těsně pod plný výkon), tak větráček akorát vřeští a netočí se. Zapojený je to normálně na výstup D9; větráček od začátku měl akorát dva přívodní dráty. Hádám, že nic jiného, než koupit jiný větráček nebo to nechat běžet naplno s tím asi nevymyslím, že?
    VEVERAK
    VEVERAK --- ---
    GANDALFSEDY: lepidlo jsem nezkousel

    ale jeste jsem zkosuel lak na vlasy, ovsem ten z dlouhodobeho hlediska je naprd, strasne blbe se cisti z desky a vznika tak nerovnomerna vrstva .... ovsem drzet drzel no :)
    SPM
    SPM --- ---
    GANDALFSEDY: jj, větrák pro PLA tam namontovanej mám. Ještě jsem kvůli tomu (okoukal jsem to z té postavené) oblepoval trysku kaptonovou páskou, aby to při tisku z PLA zbytečně neochlazovalo hotend.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam