• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    SPM
    SPM --- ---
    PECA: já používám ty kaptonový čtverce z JRC, který maj něco jako 220mm x trochu víc a na lepení se mi nejvíc osvědčil ten způsob na mokro - na odmaštěný sklo se kápne kapka mýdla a rozešmrdlá se to po ploše skla. Když se na to pak ta fólie nalepí, tak se to takovou tou gumovou stěrkou na okna vyhladí do hladka, že tam nejsou žádné bubliny a pak se to nechá pár dní vyschnout. Poprvý jsem to zkoušel lepit rovnou a to se mi bez bublin nepovedlo...
    PECA
    PECA --- ---
    ANDY_WARHOL: Ty ceny jsou prostě něco jako +20%DPH +x% clo (je to pro obchod, clo vždy), +2 roky záruka, +do 14 dnů vrácení bez udání důvodu, + pošta +mzda (která je z půlky jenom daň, soc a zdrav pojistka)... Takže pak se není co divit, že na domácí kutění si to každý objedná v Číně. No a proto vydali nějakou prasárnu, že když je u toho poštovné zdarma, zdaní se poštovné od nás k nim :) To máme z toho, ko jsme si tam zvolili (vic bych do toho nezabrušoval a zůstal u technické diskuse, ehm :)

    Jinak ten kapton malí na ali i v šířce 100 či 200 mm. Akorát je fakt, že se to už může blbě lepit. Já si tam objednal PET fólii v šíři 200 mm. Tak uvidím.

    ----
    Včera (dneska) jsem si vytiskl "kalibr na bůra" a je malý. Musím trochu přidat kroky na osách X a Y. Z nevím, ale asi taky potřebuje poladit. A mám trochu přeplněný vnitřek, ale zase to bylo celé plné, tak nevím...
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    tzn tohle https://www.thingiverse.com/thing:1830451
    a dalsi mody tohoto chlapika.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    budu svoji stavajici tiskarnu trochu predelavat, hot bed bude misto na tycich s prumerem 10mm, ktere se prohybaji jezdit po podeprenych tycich, ktere jsou jednak podeprene a jednak budou mit 12 mm
    Y-Carriage supported Linear rail upgrade for Geeetech printers by Swanny - Thingiverse
    https://www.thingiverse.com/thing:1677969

    a druhou vec, ze osu y bude pohanet jen jeden motor, obe zavitove tyce budou pres remen, tim zabranim rozjizdeni.

    a az budu moct tisknout kluzna loziska, predelam uplne levou i pravou cast ramena a predelam na bowden extruder aby se to vylehcilo.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    tak sem obednal kapton. docela sila. v cr sem nasel 5 cm sire, delka 100 stop, tedy neco pres 30 metru za 800+ (v nejaky specialce na 3d tisk). nevim jestli lze levneji. samozrejme sem ji nekoupil, na alikovi je to same za 5 dolaru (kde se m ji objednal) ale fascinuje me ten mamuti cenovy rozdil.

    ale proc to kupuju. chtel bych si tisknout (az vyladim tiskarnu do mrte) vlastni kluzna loziska - nasel jsem u plasty mladec na to specialni material pajet160. a pisou, ze se to ma tisknout na kapton. podobny material dela i igus pod nazvem iglidur, ti to maji jeste vychytanejsi. delal nekdo neco podobneho ?
    PECA
    PECA --- ---
    A děkuji za spolupráci. Prozatím :)
    PECA
    PECA --- ---
    Už tisknu. Zdá se mi, že to málo drží na podložce (tisk PETG od DD, 240°C/70°C na sklo a lak na vlasy). Tloušťka jedné vrstvy je 0,2 mm a nastavené je také 0,2 mm. Asi to bude chtít 1. vrstvu víc rozmáznout.

    Juchů. Oslavím to poslední douškem 12leté whisky, kterou si šetřím za tímto účelem B)
    KROCIK
    KROCIK --- ---
    PECA: muzes to delat klidne bez hotendu jde jen o vtazenou strunu samozrejme potom pri tisku se ti nesmi ztracet kroky. Timto postupem se serizuji kroky extruderu, ktere potom prepocitas tak aby ti projelo 100mm a zapises do eprom. Po par pokusech to musi sedet.
    PECA
    PECA --- ---
    MCKIDNEY: No, možná to říkám blbě, ale je to tlačený skrz trysku, jenom bez dalších bohybů ve výšce nad papírem. A právě se mi ta tryska asi ucpala - sakra :/
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    PECA: Jop presne tak se to meri - sledujes rozdil mezi strunou a FW. Nicmene nevim zda naprazdno je dobry - tam nemas ten odpor nozzle
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    PECA: To u me pocita slicer - nicmene retrakce zvlada 100mm/s a to je pohyb extruderu
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    PECA: aha. ok
    PECA
    PECA --- ---
    ANDY_WARHOL: Udělal jsem si na filamentu značky a nechal naprázdno vytlačit 100 mm filamentu. Co jsem četl, měří se to na místě, bez posunu, na délku zajeté struny.

    MCKIDNEY: A prosím tě, rychlost tlačení struny (osa E) v mm/s?
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    PECA: muzes mi popsat jak si to meril ? nejak to nechapu, kdyz das tisknout caru 10 a vytisknes 12, tak to znamena, ze mas spatnej posun na ose x nebo y. ale zrejme akorat nechapu jak to myslis
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    PECA: Jinak nizka hustota PETG tak extruduji 103% a PLA zase 98% 120mm/s me prijde moc i pro retrakci a to je mene narocne nez tisk.

    Z meho sliceru:
    CtrlV.cz | Nejrychlejší ScreenShot a PrintScreen online
    https://ctrlv.cz/eZfI
    S tim ze retrakce je 100mm/s
    PECA
    PECA --- ---
    Marně hledám nějaké rozumné výchozí hodnoty pro rychlosti tisku. Po včerejší neplánované pauze se chystám srovnat rovinu stolku a seřízení extruderu. A tady třeba vůbec netuším, jakou rychlost extruze vzít jako výchozí. Už jsem s tím zkoušel tlačit a na nějaký hodně pomalý posun mi prolezlo cca 12 cm drátu, namísto 10 cm. Už jsem si upravil konfig, takže testnu a přeměřím. Potud jasný. Ale:
    1/ Změřená tloušťka vytlačeného vlákna byla nějakých 0,25 mm, přičemž tryska má průměr 0,4 mm. To bylo ovládáním z displeje na nějakou pomalou rychlost.
    2/ Při střední (výrazně větší) rychlosti už to zase nestíhalo protékat a strana mi vyjela bočním otvorem vedle kolečka. Tloušťku jsem měřil, nepamatuji se kolik, ale bylo to výrazně silnější. Myslím, že 0,45 až 0,5 mm.

    K tomu bych potřeboval poradit jako rychlostí posuvu X/Y začít tisknout. V návodu k Rebelovi jsem našel "Běžný objekt snese 120mm/sec bez ztráty kvality oproti 30-40mm/sec." Tiskárna Rebel II.c, ale to si myslím, že nehraje až takovou roli. Beru to tedy jako výchozí radu pro posuny os, nicméně mi pořád uniká rychlost vytlačování struny.

    Je mi jasné, že to je závislé na konkrétním materiálu, teplotě a průměru trysky. Tryska má otvor 0,4 mm a předpokládám (možná špatně - opravte mě), že když nastavím teplotu +/- podle podkladů výrobce, mělo by to jít protlačit zhruba stejně rychle pro daný typ materiálu (ABS, PETG, PLA...), ne?
    Zajímalo by mě, jaké výchozí rychlosti extruze i pohybu mám začít zkoušet pro PLA, ABS-T, PET-G. Mám 1 kg cívky ABS-T a PLA od Filament PM - pokud s tím má někdo zkušenost.
    PECA
    PECA --- ---
    Jenom plošňák bez Al. Tenkrát jsem jinej nesehnal. Hliník mám dokoupený zvlášť.
    SPM
    SPM --- ---
    PECA: ten heatbed je samotnej nebo má hliníkovou vrstvu? Já to při 8A / 12V na 110C natopím, ale mám 200x200mm, takže bez hliníku se ta větší plocha bude asi natápět hůř...
    PECA
    PECA --- ---
    ANDY_WARHOL: Něco jsem našel, uvidím, co z toho vzejde.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    PECA: na to je spousta modelu na thingverse, staci si vybrat vhodny tvar.
    PECA
    PECA --- ---
    PECA: Pokud by to někoho zajímalo, tak jsem včera proměřil odpor desky a přívodních drátů. Sice takovým pitomým multimetrem z Lídlu, kterej ani nemá nastavení nuly (ukazuje 0.9 Ω) a starší analog se mi nechtělo hledat, ale přece.
    Odpor celého vedení topné desky (hotbed) pro zapojení na 24 V má 4 Ω a každá z větví pro 12 V má dle očekávání 2 Ω (vše po odečtení chyby měřáku). Celý okruh, včetně přívodních kabelů má 4 Ω - takže chybu v kabelu vylučuji. Ani po úpravě konfigurace mi to nechtělo uspojivě natopit a přes 80 - 85 °C ani kulový.
    Takže jsem na radu tom666 z Rebel fóra zapojil přívod jako na 12 V (jedu na 24 V) a vyzkoušel. Deska (hotbed) topí skvěle. Řídící deska naopak netopí, chladič na spínacím tranzistoru je jenom lehce vlažný. Je trochu cítit takový ten "tišťákový" odér z hot bedu, ale to mohlo být i lakem na skle a také tím, že předtím jsem se nedostal ani na 90 °C, těžko říct.

    Takže prozatím spokojenost a mám dokončené PID kalibrace pro hotbed i hotend. Dneska budu pokračovat opětovným seřízením roviny bedu, kalibrací extrudéru (nepřesným měřením mi posouvá 12 cm namísto 10 cm) a zkoušením tisku!

    Mám připravenou testovací xyz kostku, ale přemýšlím, že si napřed napíšu nějaký G kód na objetí stolku zkušební housenkou na ověření seřízení a rovinatosti a tak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam