• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    PECA: ona klidně házet může. ona totiž ta spojka svírá přímo velký průměr šroubovice, což je špatně, protože tahle část není funkční plocha a kromě toho ta spojka ten šroub drží mnohem menší silou než když se to udělá správně, tedy když svírá válcové osazení šroubu které tady není, stejně tak nahoře v ložisku a v horní řemenici je velký průměr šroubu a nikoliv válcové osazení. ona totiž ta vnější válcová nefunkční plocha nemusí být souosá s funkční plochou šroubovice. No a pak nikde tam není axiální ložisko toho šroubu, tahle spojka je pružná i axiálně a pak ložiska v motoru mají pod sebou pružnou podložku, takže celý ten šroub a osa poněkud plave. Zrovna tahle spojka je pro krok motor nejméně vhodná ze všech spojek, takže se změnou teploty ti může celá osa cestovat, ona totiž se změnou teploty mění i natočení obou konců vůči sobě.
    PECA
    PECA --- ---
    ACID: Spojka je nařízlá, stahuje se tangenciálním šroubem - svírá se kolem osy, tudíž nehází, na rozdíl od takové ty spojky, co má 2× červíka kolmo k ose. Jsou tam 10 vodící tyče tak to snad ta 8 mm trapézovka nerozhodí (doufám). Od oka se mi zdá, že nehází. Spíš tisknu "zbytečně" rychle, respektive bude to chtít poladit pojezdové rychlosti, akcelerace a jerk... Prostě se silně projevuje ghosting, či-li nějakévibrace rezonance... Viz fotky v odkazu na konci.

    Zkušební tisk kostky pro kalibraci dávkování materiálu (tištěno jako vázička), dost pěkný. Znovu jsem seštoloval bed (a před tím si do něj vyrejpnul čtverec kolem testovací kostky) a tiskl první vrstvu 0,2 mm plněnou na 120 %. Málo spodních vrstev, takže se při sundávání vyboulilo dno. Stěna i po kalibraci vypadá, že je ještě moc tlustá, rozměry kostky X a Y jsou ok (je to moc pružný, přesněji než na desetinu to nezměřím), výška (Z) je cca o 2 desetiny nižší. Bed je asi blbě uchycený, když se mi to během týdne po seštolování rozjelo :/ Koupím lepší matice a šrouby na bed - stávající šrouby mají vysokou hlavu a překáží, matice vsazené do platového štelovátka se chovají blbě - chvilku jdou zlehounka, úplně volně, chvíli ztuha - blbě se to nastavuje.

    Testovací kostka xyz je o poznání horší (2 perimetry, 1. vrstva 0,2 mm + 110 % výplně). vnitřní infill "gyroid" na 20 %. Bottom/Top počet vrstev pouze 2. Spodek imho slušný, vrček potřebuje přidat nepatrně materiálu + alespoň 1 vrstvu navíc. Už se mi ta kostka nechce kuchat, jak vypadá infill - zkontroluju později, až vyřeším prasácký "duchy" kolem písmen... Rozměry 20 mm kostky sedí do 1 desetiny ve všech osách. To mi prozatím přijde slušný - doladím to později na větších konstrukcích.

    V průběhu tisku jsem párkrát zaslechl takový kovový cvakání, jako kdyby někde byla vůle v pojezdu. Podle pozorování to nejspíš dělá Z lift, nebo tak něco - osa Z "cukne" nahoru a zpět. Asi se projevuje vůle mosazné matky na Z - bude to chtít dokoupit takové ty s pružinou a vymezovací maticí... Taky mi přišlo, že trochu dře vodící tyč, nebo závitovka, tak jsem máznul (silikonovým olejem, což je špatně, vím - dokoupím lepší mazadlo).

    Fotky z dnešní "odysey" (spojky, a testovací kostky): https://photos.app.goo.gl/ei3FS7pmY7NQpnZx9

    MILAZAJICEK: Jak píše MIKROM, na Rebel fóru dělá někdo Multi-Filamentier - http://www.rebelove.org/viewtopic.php?f=47&t=1874
    Nezkoušel jsem, zatím to pro mě nemá smysl. Průša něco podobného myslím popisoval na svém blogu, ale dost dávno, tak nevím, jestli to najdeš a platí pořád to samé, nebo je v tom nějaký další vývoj, nebo to už nefunguje, když má teď tu fríkulínksou Multi Material Unit (nic ve zlým, mě se to líbí moc, ale na podobné doplňky mám ještě dost času, než odladím stávající bastl tiskárny :)
    MIKROM
    MIKROM --- ---
    MILAZAJICEK: slic3r pe by měl umět.
    Na webu Průši je colorprint kde nahraješ gcode, naklikáš kde změny a ono to tam prdne m600 a stáhneš upravený soubor - nefungovalo mi to
    Na nějakým reprap fóru je něco jako multifilamentier? Je to exac do kompu - nefungovalo mi to
    MILAZAJICEK
    MILAZAJICEK --- ---
    Měl bych dotaz. Umí Slic3r, Simplify3D, Cura nebo něco mě dostupného měnit barvu během tisku? Po dnešním ladění firmwaru umí Anet zastavit počkat na výměnu filamentu a pokračovat v tisku ale nemůžu nikde najít nějakou komfortní podporu v softwaru, aniž bych musel editovat Gcode a přidávat tam někde příkaz. Ani netuším jak hledat správné místo.
    ACID
    ACID --- ---
    PECA: zkus pripadne vyfotit detail spojky, je narizla, nebo 2-dilna?
    Asi to bude otrava, ale zkus uvolnit zavitovky z horni casti spojky, vytahnout je, nebo alespon vysroubovat tak, aby byla horni cast spojky volna a pak pres panel tocit s osou Z, pokud okem uvidis ze haze, je to pravdepodobny zdroj tech periodickych vln. Muze byt i ohla zavitovka, ale to si myslim ze by se projevilo az s vyssi Z pozici. Pokud ji muzes vyndat a povalet po primerne desce nebo alespon plavenem skle, tak to taky napovi.
    PECA
    PECA --- ---
    ACID: Jestli vzpomenu, udělám aktuální foto večer, ale jsou tam svěrné pružné spojky (fotka z průběhu stavby - vršek je nyní v ložisku a namísto té spojky je nahoře přitažená řemenička, která dolní spojku mírně našponovanou). Vodící tyče jsou ø 10 mm.

    Jinak ty velké vlny tipuju na průvan, když jsem to šel kontrolovat. Je to ve sklepě, v zadní cimře, hned za dveřmi, kde se sice trochu topí, ale hned přede dveřmi je kosa. No a potom může ještě další výkyv dělat vyhřívání podložky. Sice používám PID regulaci, ale nepamatuji se, jestli to teplotu drží dobře, nebo kolísá. On ten hliníkový bed bude mít slušnou tepelnou roztažnost asi.

    Ještě dodám fotky 20 mm xyz kostky a 25 mm "vase" kostky. Ty vypadají mnohem lépe. "vase" kostka o jednom perimetru pro kalibraci extruderu vyšla fajnově, až na "dno", které je řídké. Takže teď štoluju spodní vrstvu na malých kostkách a pak uvidím...

    ACID
    ACID --- ---
    PECA: Ad zvlnění, koukám na to sice na telefonu, ale přijde mi to zcela pravidelné a tipuju že ti háže spojka na z-ose. Jak to tam máš řešené (foto)?
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    MAKROUSEK: To by byl pech teda. Zkusim predtim vycerpat ostatni moznosti, nmam nahradni trysku ale nechce se mi menit po prvnich peti pokusec s tiskarnou, snad bude kamen urazu zakopanej jinde. Ve Slic3ru jsem mel defaultne nastaveny extremne nizky hodnoty pro retrakci, pokusim se nejdriv tam najit reseni.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JVMLOK: Hele, tenhle pan mel to samy:
    Temp Tower PLA,ABS,PETG by my_fiero
    https://www.thingiverse.com/make:577547
    a pry mu leakovala tryska.
    ZEROMICKEY
    ZEROMICKEY --- ---
    Ahoj kluci a holky. :) Mam i3 MK2S, ktere odesel termistor. Prepajel jsem novy a zaroven jsem (asi bohuzel) vymenil firmware za nejnovejsi 3.1.0. Od te doby se mi nedari udelat spravne kalibrace, model se bud zacne loupat nebo neni tisk presny, loupani je tam ale vzdy.

    Rad bych poprosil nekoho o pomoc s kalibraci v Praze na Male Strane. Finacne ci jinak kompenzuji. Mate nekdo prostor na pomoc?
    MILAZAJICEK
    MILAZAJICEK --- ---
    PECA: PETG tisknu na scotch lepidlo a drží perfektně a odloupnout jde taky krásně. Teplota 85 je úplně akorát. Výplň obvrstvu ti určitě dělá problémy. Nevím jak to má ten Slic3r vymyšlený asi tiskne obvrstvu pak jednu silnou ale to s 0.4 tryskou bude použitelný tak do šířky vrstvy 0.15. Ale pro ladění tiskárny bych takový pokusy vynechal..

    Zároveň bych první testy asi dělal na PLA
    PECA
    PECA --- ---
    Seštoloval jsem extruder. Bed bude potřebovat ještě doladit, respektive vzdálenost trysky a výšku první vrstvy. Potřeboval bych nějaký nakopnutí na co se zaměřit a co ladit nejdřív. Je tam asi moc nedostatků najednou a netuším kde začít.
    Co se týče rozbitý výplně, tak tam bude asi chyba v nastavení sliceru - měl jsem tam výplň ob vrstvu (každou druhou) a to asi nedělá dobrotu. Předpokládám, že to bude tím.
    Zdá, že materiálu by mohlo být více, ale je to vyladěné přesně na tloušťku jednoduché stěny a steny vypadají ok, tak nevím.
    Vidím málo materiálu v první vrstvě, tam určitě přidám. Okraj spodních vrstev je málo soudržný, samotné spodní vrstvy jsou měkké a dají promačkávat prsty, přitom stěny (3 perimetry) drží (podle mě) velmi dobře.
    Taky jsem zaregistroval, že mezi vnější stěnou a výplní první vrstvy (vrstev) je nepatrná škvíra na pravé straně - to mi dělá tak nějak od začátku, je to mnohem lepší, ale čím to je a čím se to zlepšilo netuším.
    Poslední věc je otřesně zvlnění stěn. Napřijde mi to moc pravidelné a taky nevím, čeho se chytit, co ladit.
    Odlepily se rohy. Je to PET-G tištěný na PET podložku, prý by to mělo držet dobře. Bed topím na 85 °C, od 3. vrstvy na 80 °C. Mám zkusit přidat teplotu (a kolik asi)? Nebo stříknout lakem na vlasy?
    https://photos.app.goo.gl/aZpiRMJ3e9SWakSB8
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    CERMI_FOX: Ja jsem si rikal ze se vraim k tvorbe provazu :)

    Nicmene snad se brzo bez nich obejdeme, ta universalni spool me prijde pouzitelna
    JAPAN
    JAPAN --- ---
    CERMI_FOX: lidi si z nich dělaj šuplíky, mrkni na thingiverse
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    nenapadá někoho, co se dá dělat s prázdnýma špulkama, když si nehodlám vyrábět vlastní filament?
    PECA
    PECA --- ---
    PECA: Prozatím pomohlo pouze seštolovat bed tak, aby papír pod tryskou v "home" pozici šel úplně volně, jen se dotýkal trysky i bedu. Zkušební výtisk s naprosto totožným nastavením běží už asi hodinu. Takže spokojenost... Trochu mi vrtá hlavou, jestli nemám zkusit rozchodit ten minulý extruder, jestli to nebylo jenom takhle pitomý, ale nechce se mi s tím srát (chovalo se to trošku jinak, přeci jenom)... Jinak zubatice držela dobře a proud asi stačí. Nejspíše se v první - druhé vrsvě ucpala tryska a šlus...
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    na prvnich vrstvach ventilator vetsinou nechces, protoze chces co nejlepsi prilnavost k podlozce
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    JVMLOK: Bez chlazeni se plast vice tahne a deformuje se, takze ano vypnutim ventilatoru budes mit vice pavucin a horsi mosty.

    Pro pla jedu na 100% od 3 vrstvy a vetsinou je potreba i ventilator poladit fyzicky.
    PLA ma velkou hustotu
    PECA
    PECA --- ---
    Tak po sestavení a testnutí nového extruderu jsem na tom stejně. Tedy struna se seká. Slyším cvakání a struna sebou mrská na místě (udělal jsem si na ní "fisklou" značku). Když jsem strunu tlačil dovnitř, nebo zatlačil na stolek (udělal místo pod tryskou), tak dobrý. Zkusil jsem jít níž s bedem, pak jsem zkoušel zvětšit přítlak na zubatici a dojebal jsem to úplně. Na trysce boule nalepenýho PET-G, ještě že na tom mám šprcku, tak je to jenom spodní část trysky a ne celý heatblock. Po rozborce struna spláclá jak od parního válce, takže přítlak jsem přehnal...

    Vidím to tak, že musím jednak vychytat seštolování bedu (dělal jsem to podle papíru), výšku první vrstvy, výšku dalších vrstev... Potom přítlak tak akorát - tohle je úplně napendrek vyřešený, není se podle čeho chytit (než objednám Bond Tech kolečka)... Pohrát si s proudem do motoru extruderu, aby měl sílu a přitom se neutavil... Ale před tím ještě čeknout, jestli pastorek (zubatice) drží a neprokluzuje (tentýž problém někdo řešil na Rebelech a prý měl špatně chycený červíky na zubatici)... A pro jistotu ještě zkalibruju extruder na protlačení 100 mm struny...

    Prosím zkušené harcovníky o úplně základní hodnoty pro PET-G. Speciálně rychlosti a výšky vrstev pro 0,4 mm trysku. IIRC by to mělo být zhruba půlka (malinko více) průměru trysky, takže 0,2 - 0,25 mm a první vrstva trochu níže, aby se to jako líp přilepilo (tisknu na PET fólii) - nastavil jsem 0,15 a vůbec to nešlo.

    //PS: Pro matláky mého typu doplňujiinformaci - když vyměníš extruder, trysku a pod, nejprve znovu zkalibruj výšku bedu. Zapomněl jsem, že E3D v6 je cca o 5 mm delší, než RebelMod a narval jsem to tryskou do bedu - naštěstí mám PET fólie dost (zatím).
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    MCKIDNEY: Uz jsem to v nastaveni Slic3ru upravil, byly tam hodne nizky hodnoty. Jeste jsem me napadl ze na to muze mit vliv rychlost vetraku, kdyz je nizka tak se material tahne jak sopel misto aby rychleji tvrdnul a odlamoval se....muze byt?
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    JVMLOK: Ja bylo receno, vzdalenost retrakce, typicky je hrozne kratka u bowden tiskaren (Teflonova hadicka vede z hlavy dal)
    Taky je to o teplote, PLA ma velky teplotni rozsah a na oozing a retrakci to ma vliv take
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam