• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    bohuzel i kdyz prusa deklaruje stalou stalost struny z povahy veci bych se hadal, ze bude vzdy stejne chemicke slozeni. takze si treba pohlidaji tlousku struny (to je dulezite), ale uz ne jemne zmeny v tepelne roztazitelnosti (to zajistis jen u jedne serie, prave kvuli chemickemu slozeni), navic do toho vstupuje spousta dalsich faktoru, jako napriklad opotrebeni trysky, nebo okolni vlhkost. atd. ve finale by si musel ten extruder kalibrovat defakto pred kazdym tiskem a to jeste po dokonalem rozehrati tiskarny s filamentem rozbalenym a aklimatizovanym a ja nevim jeste pri jakych podminkach. pak by si dosahl urcite presnosti. ale nikdy to nebude uplna presnost, uz jenom pro to, ze by si musel modelovat tak aby to odpovidalo te tiskarne a jejim parametrum....
    vetsinou se to resi jinak. treba tak, ze se cela vec navrhne tak aby se eliminovaly nepresnosti tisknutych dilu. v tomto pripade by se udelala dira mensi a pak se dovrta na pozadovany rozmer. tam je predpoklad, aby si to vrtal vhodnym nastrojem na dany material a kolem diry musi byt samozrejme vsechno se 100% infilem. druha varianta je tu diru mit naopak vetsi a pak pouzit nejakou vypln, ktera tu tyc zafixuje. ale asi bych to spis vrtal
    VLADDRACUL
    VLADDRACUL --- ---
    FARIN: teoreticky ne, prakticky bych to otestoval, viz https://3dfactory.cz/2018/02/26/kalibrace-extruderu/
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    FARIN: ja jsem mel problemy s presnosti v dobe, kdy jsem neumel s prusa slicerem a nastavenim tisku. Pak jsem se jednou zavrel na vikend nad dokumentaci a najednou vsechno jde velmi presne...

    btw dotaz. chtel bych si vytisknout neco co ma drzet vodu - material petg. Nasel jsem na prusovi doporuceni a budu zkouset(zvyseni perimetru atd). Ale behem googlovani jse zahledl i nejake postupy na povrchove upravy(pro lepsi vodotesnost) tisku z petg. Ale ztratil jsem odkaz a uz to nemohu opet najit.

    tudiz - cim osetrit povrch tisku z petg, aby "zvysil nepropustnost vody" ?
    FARIN
    FARIN --- ---
    diky za odpovedi, u toho PLA jsem testovaci krouzek tisknul nekolikrat, dokud to nebylo skutecne dost presne a na tesno.

    VLADDRACUL: rikam si ze tohle by snad nemelo byt potreba ladit, vzhledem ke kombinaci Prusa MINI+, Prusament PETG a Prusa Sliceru.
    VLADDRACUL
    VLADDRACUL --- ---
    FARIN: imho nemas ve sliceru zkalibrovane flow rate pro petg
    RORSCHACH
    RORSCHACH --- ---
    FARIN: Možný to je. Když něco tisknu a musí to být hodně přesně (věci co se skládají do sebe a tak), tak z PETG a PLA dostanu různý výsledky a není to mezi sebou kompatibilní.
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    FARIN: Mne prislo, ze PETG se vic roztahuje... coz je teda celkem konzistentni s tim, co popisujes (mensi dira = vic materialu okolo)
    FARIN
    FARIN --- ---
    Ahoj, je mozny ze se PETG vytisk nejak vic smrstuje nez PLA?

    Udelal jsem si testovaci vytisk diry, abych mel jistotu ze se mi dovnitr vejde kovova tyc (akorat byl z PLA). Pak jsem to cele vytiskl z PETG a jake prekvapeni, dira je moc mala.
    Ted nevim jesti je to jinym material a nebo jsem jenom debil a blbe prepsal v modelu rozmer. (a nebo jestli treba vetsi vytisk pracuje jinak nez testovaci krouzek ze 2 vrstev)
    ROMANICAK
    ROMANICAK --- ---
    Pomuzete pls s nastavenim OctoPrint? rad bych nastavil pro svoji Mk3s Home pozici. Ted je uplne na kraji na dorazu vsech os, tedy vlevo+vepredu+dole . chtel bych posunout tenhle Home bod trosku vic nad bed a trosku vejs, protoze jinak ze zahrate trysky leze material lehce mimo a na trysce se tvori bobek.

    Jde nejak od te pozice 0,0,0 (nebo co to je) udelat pohyb treba o 1cm doprava hlavou, 1cm dopredu bed a k tomu 5cm do vysky hlavou?
    CHILDINTIME
    CHILDINTIME --- ---
    ahoj, modeloval jsem pro kolegu nahradni dvirka pro schranku, s tim, ze si je necha pak nekde vytisknout. Oslovil nejake firmy v Praze, rikali si 400-800 za kus. To mi prijde prepaleny, bohuzel na tiskarnu co mam k dispozici se to nevejde a lepit jsem nechtel.

    Model prikladam, rozmer je priblizne 27 cm x 8 cm x 1 cm. Jde o dvirka ke schrance a k tomu vnitrni dvirka.

    Nemate prosim nekdo tip na 'levny' tisk, pripadne byl byste nekdo ochotny takovou zakazku vzit? Cenu si predstavuju okolo 200 za kus.

    Je potreba tak 30-40 setu. Vyhledove jeste jednou tolik.



    SPM
    SPM --- ---
    QWWERTY: na lepeni je to asi zas moc slaby. ma to takovej format peny, kdyz se to na to nastrika, tak se nic nedeje, ale po tech 15 minutach, co se to ma nechat pusobit, na tom byly puchyre :-)
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    SPM: pokud lepta PETG neslo by toho vyuzit ke slepovani? (stejne jako abs+aceton a pla+chloroform)
    SPM
    SPM --- ---
    Poznámka do deníčku: Loctite super attak remover, když se naaplikuje na PETG a nechá se na něm, dle návodu, chvíli působit, na něm zaschne a nejde ničím normálním sundat. Loctite SF 7200 (odstraňovač těsnění, lepidel a tmelů) taky neodstraňuje Zaschlý super attak remover. A navíc se ukázalo, že úspěšně leptá PETG.

    No a já si jdu dát znova posledních 24 hodin tisku...
    EOS
    EOS --- ---
    AXTHEB: Díky. Ty silikonový z Ali jsem znal, jednu 120x120 12V 50W jsem tam měl vybranou nouzovku, ale navedlo mě to i na klasický průhledný páskový polyimidový topný folie a tam je slušnej výběr rozměrů a výkonů i na 24V. Je to na pokus o malou rychlou s nuladvojkou, na drobný součástky.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    EOS: Obešli na aliexpressu pár prodejců, některý z nich ti na míru vyrobí přesně co potřebuješ.
    silicone heating pad - Buy silicone heating pad with free shipping on AliExpress
    https://www.aliexpress.com/w/wholesale-silicone-heating-pad.html
    EOS
    EOS --- ---
    PLS, nemáte někdo tip na bed o rozměru cca 100 - 150 mm, na 24V? Nebo aspoň samotný topení.
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    Ahoj vespolek.
    Mám tu takový problém u kterého si můžu hlavu ukroutit ale prostě netuším.

    Postavil jsem si klon Průša mini, chtěl jsem si to postavit celé sám ( a udělat si některé věci po svém trochu ) takže to není ani kit z číny. To jen na upřesnění.

    Všechno šlape vcelku dobře ale v pravém zadním rohu mám navzdory veškeré snaze mizernou první vrstvu. Problém špatného naklonění osy Y mám vyřešený konstrukcí a osy jsou na sebe kolmé ( kontrolováno ).
    Výstup mesh bed levelingu je v podstatě rovina ( bed nemám napevno ale na pružinách - obdoba silicone modu jak jsem později zjistil - takže si jej mohu doladit ). Ale i přesto mi onen pravý zadni roh ujíždí ( viz fotka ). Pravý přední roh je v pořádku, prostřední taky byť směrem dozadu od něj to začíná. Povolení šroubu nemá na nic vliv, mechanicky si nikde nic nevadí.

    Nejde mi do hlavy proč to tam uhybá když mi mesh level říká že jsem rovně ( není dokonalý ale tohle je moc velký rozdíl ).

    Děkuji za případný tip kam koukat.



    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ANDY_WARHOL: to co pises je jedna vec ale uplne za konstrukcni chybu bych ji nepovazoval, spis jen za nevhodnou koncepci ktera omezuje dynamiku. Ja mam namysli spis hrube konstrukcni faily kterych by se nemel dopustit nikdo a nikdy ani laik a ze zadneho duvodu.

    ja ty chyby opakuju po internetech pomerne casto a porad ale bez vysledku, drtiva vetsina lidi nechce slyset jak to ma byt spravne a co udelat lip ale jen to ze to maji super, jen se pak casto divi a nechapou, tedy vetsina tech chyb nejcasteji nevznika tim, ze by clovek co neco konstruuje byl laik a nevedel o tom nic, i ja nekdy zacinal a na zacatku jsem vedel nic ale spise tak nejak obycejnou hlouposti a neopodstatnenou sebeduverou dotycne osoby. tedy i zde jsem je nekolikrat psal ale ok, uz je to dlouho tak zopakuju ty nejdrsnejsi.

    takovy evergreen k videni snad na vsech tiskarnach je ze se srouby osy Z narvou do spojky za velky prumer sroubu, za to bych trhal hlavy a je to spatne ze vsech duvodu.

    1. velky prumer je nefunkcni plocha, oproti funkcni plose zavitu muze libovolne hazet takze takto upnuty sroub hazi = Z wobble.

    2. velky prumer neni nejak moc extra tolerovan, takze do spojky s dirou v toleranci H7 narveme sroub ktery ma napr 6.9mm, spojky jsou vetsinou na sverne spojeni, jenze takhle dojde k tomu, ze misto plosneho styku dojde jen k primkovemu styku ploch (nedrzi to jak by melo) nemluve o nerovnomerne deformaci spojky (opet to haze a osa sroubu je mimo osu)

    3. stycna plocha je mala, a viz 2. aby to drzelo musi se to poradne dorvat a ta mala plocha zavitu se ochotne a zcela nedefinovane zamackne do steny spojky, tedy vysledek je znicena spojka, sroub z dalsiho duvodu mimo osu a jeste to moc nedrzi. pri kazdem rozebrani a opetovnem slozeni je mimo osu jinak takze se lidi divi ze po slozeni a vycisteni jim to nefunguje a resi Z wobble, ale pritom vzdyt to doted fungovalo bezproblemu :D

    uz to bude mnoho desitek let, skoro sto, co se na srouby a hridele obecne vymyslelo osazeni do lozisek spojek atd. pro sverne spojeni. Sverne spojeni kdyz je udelano spravne tak spojku utahnu mezi 2 prsty imbusem a ani se nehne a pokazde co to rozeberu a slozim, to bude porad stejne a nikde nic nebudu omackavat deformovat atd.

    to je zatim jen jedna hruba konstrukcni chyba.

    pak je velice oblibene na sroub strkat pevne spojky, protoze sroub nema absolutne vubec zadne ulozeni tak se pevnou spojkou nahrazuje ulozeni sroubo ulozenim hridele motoru, to je take seredne spatne z mnoha duvodu a mohl bych to rozebrat jako prvni pripad, z casovych duvodu to uz budu brat jen strucne.

    linearni kolejnice, lidi je pouzivji na tiskarnach blbe nebo jeste hur, pritom skoro kazdy vyrobce ma na webu instalacni manual. kolejnice neni samonosna, sama o sobe neyarucuje yadnou tuhost ani presnost, kolejnice je jen funkcni plocha neni to cele samostatne vedeni osy. je prohnuta je zkroucena a to od vsech vyrobcu ale z nejakeho duvodu je strasne cool mit ji na tiskarne, sice uplne zbytecne a zcela spatne ale z nejakeho duvodu lineary = presne tuhe, pritom tomu tak vubec neni. Kdyz je na ose jen jedna a nevadi ze je do oblouku tak ok, jen to oproti tvryeni neni vubec presne (neni rovne) kdyz jsou na ose (treba Z) 2, je to pruser protoze kdyz nejsou u nepredepnute nebo lehce predepnute rady rovnobezne dejme tomu v +-0.01 mm tak se neco musi zkroutit a ram na ktere jsou prisroubovane nemuze byt tuhy, to by to jinak nejezdilo ale tak nejak je velcie chybne zazito ze linear na hlinikovem profilu = presne tuhe ackoliv tomu tak vubec neni a cely ram se krouti podle toho jak jsou krive kolejnice protoze nejsou pritazene k referencni hrane ktera je od toho aby kolejnici srovnala. krome toho samotne hlinikove profily jsou dost zkroucene. proc ne, at si lidi delaj co chteji ale at proboha o tiskarne kde jsou sice lineary netvrdi jak je super presna protoze to je totalni bullshit, to uz dobre pouzite tyce a kluzna vedeni jsou vhodnejsi, levnejsi a presnejsi prvky pro stavbu osy. Dat tyce stejen daleko od sebe a rovnobezne je opet otazka konstrukce a nikoliv ceny, konstrukce klidne i tistene.

    prevody a pohony, z nejakeho duvodu prov etsinu tiskaru neni problem se predhanet v delce tisku a objemu vytisknuteho materialu ale aspon vytisknout primarni prevod na remenovou osu je nekonecne neresitelny problem. To ze je hlavnir emenice posuvu primo na krokaci je opet spatne z mnoha duvodu. jsou pripady kdy to nevadi, treba kdyz chytnu neco na miste A a presunu to na misto B nekam do krabice a je jedno kam to do te krabice upustim. jeden z tech duvodu jsou prave rezonancni frekvence 2f krok motoru, tim ze to je naprimo tak.

    1. pouzivam dost omezeny rozsah otacek, takze rezonancni pasma jsou hodne siroka a trefim se do nej snadno a dlouho v nem motor zustane i kdyz se meni jeho rychlost.

    2. vykon roste s otackama pri konstantnim momentu, takze se ochuzuju o spousty vykonu motoru.

    3. rozliseni motoru, rozliseni kroku u step/dir rizeni a krokacu (a tak nejak obecne) neni kuli presnosti polohovani ale kuli plynulosti pohybu, zkus zkutalet neco tezkeho misto po rovine po schodech (nebo mit na aute misto kol 6 uhelniky). S tim souvisi i ty rezonance, cim je vetsi krok, tim vetsi buzeni rezonanci do konstrukce, do remenu atd.

    4. rychlostni rozliseni, to uz moc zjednodusit nejde a musel bych navstivit vody oboru generovani step signalu coz je samo o sobe rozsahla problematika.

    obecne panuje nazor ze sroubove osy a krokace jsou pomale, staci se podivat na moje video nize kde tocim krokace na 2000 ot/min a navic je jeste na ne roztocim behem 0.1 s

    obecne panuje nazor, ze konstrukce tiskarny nemusi byt tuha, ja jako tiskarnu pouzivam prestavenou gravirku (na gravirku tuha konstrukce na frezku uz moc ne ale je to stolni zarizeni na gravirovani stitku, teda puvodne) a jestli tisknu 10mm/s nebo 100mm/s neni na vytisku vubec nijak poznat. jestli mam akcelerace 200 mm/s^2 nebo 4000 mm/s^2 neni na vytisku nijak poznat, teda to bych kecal, je, s vyssi akceleraci je vytisk lepsi.

    takhle bych mohl pokracovat jeste hodne dlouho o libovolne casti tiskaren. Uz ted to je hodne TLDR a v podstate jsem toho jeste moc nenapsal.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    JVCNC: me by ty konstrukcni chyby zajimaly, za me je to treba koncept, kde hybes stolem (myslim po ose y, u z to neni tak hrozne, hlavne to neni sem a tam, ale je to jednim smerem) - tedy vse co vychazi z prusi.
    protoze tam proste se ti to se vzrustajici vahou vytisku zacne driv nebo pozdeji cely trast a nikdy to neodstranis

    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ANDY_WARHOL: vetsina tech chyb neni o cene ale o tom ze "takhle to dela i tamhleten tak to musi byt dobre", je velky rozdil mezi levnou ale dobre provedenou konstrukci a mezi blbe provedenou konstrukci, at uz levnou nebo drahou. Staci se podivat na rebel ready 1 nebo ted na jednu tiskarnu ze slovenska ktere rozhodne levne nejsou a i presto jsou zkonstruovany dost blbe a kopiruji vsechny konstrukcni chyby levnych tiskaren. Problem je ze kazdy kdo umi klikat mysi v cadu si mysli ze je konstrukter coz je problem dneska nejen ve svete 3d tiskaren ale obecne, v kazdy firme sefove brecej nad tim co je mlada generace Ingu za vsehoneschopna paka ktera umi sice klikat mysi v cadu ale neumi konstruovat. U tech drazsich zminenych tiskaren se jejich autori snazi dohnat nejakou kvalitu jen cenou pouzitych soucasti, ktere blbe pouzity jsou tak nejak k nicemu a pritom zadne dalsi naklady navic k tomu aby to byl stroj a ne paskvil nepotrebuji. Problem je uz jen s terminologii kde svet 3d tisku neni ani schopen pouzit jiz zavedenou a pouzivanou terminologii.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam