• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ZVIRATKO: Hmm tak to možná zkusim. ABS od Fiberlogy je sice hezký ale smrdi o HODNĚ víc nez od PM ( a taka chce vyšší teplotu).
    Od Fillamentia jsem měl problem jen s PP, všechno ostatní bylo úplně super. Bal jsem se PA i TPE a nakonec v pohodě i kousek větší věci ( 100x60 ). Nezkoušel jsem teda ty speciálnější filamenty, chtěl bych zkusit PEBA ale vzorky měli pryč a civky s barvou co jsem chtel taky. Nonoilen se mi kroutil (a nedržel na podložce) když jsem nen zkoušel kdysi, teď ( pred vanocema) jsem z nej tiskl jako kdybych tiskl PLA bez jakékoliv obtíže.

    Asi mam špatnou auru na PP abych to shrnul. nebo jsem si vybral spatnou značku. Nebo bůh ví.

    ZVIRATKO: Cetl jsem nějakou studii ( a nejake grafy jsou i na Nevermore filtr githubu ) a CF/GF je prostě svinec kterej dýchat nechceš ( navic dle všeho čím vyšší teplota tim vic castic litá od trysky - tyka se vsech plastu ). Od abs mam plexi pokryté bordelem ( tisknu jej asi tak 99% vsech tisků) PETG bylo OK ( tiskl jsem jej na první tiskárne hodně, byla taky v bedně), a v práci jak jsem psal.
    Blby je nanobordel se narozdíl od VOC neusadi na panelech zevnitr po vychladnuti, něco se asi nalepí ale nejspíš ne dost...

    Občasného vdechnutí bych si asi vrásky nedělal ( VOC produkuje vsechno kde je teplo a latka založená na uhlíku - smazeni, pečení, grilování...), samozřejmě nejsou tak škodlivé jako Styren. Ale taky tvrdí ze olovnatá pájka je zlo a lidi kolem me co celý zivot pajeli jsou zdraví takže...
    Nebudeme to zlehčovat, vyhýbal bych se tomu. Tiskárnu co nejlépe utěsnit a dovnitř recirkulacni filtr s aktivním uhlim + HEPA nebo odtah ven ( po tisku pokud materiál potřebuje teplo - jako třeba ABS, čistý nylon, PC.. ten rozdil jlv pevnosti ABS s komorou na 40 a na 70 je znát). A ideálně ji mít nekde mimo ( což plně chápu že vzdy nejde ).
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    ACID: tisknu CF i GF casto, urcite >10kg za posledni pulrok, k tomu drevo, jil, nejake kilo steelfill/copperfill... V mistnosti mam cisticku vzduchu (nedlouho), jinak hlavne hodne casto vysavam jak tiskarnu tak okoli (cca 2x denne), ale to spis kvuli viditelnemu bordelu a chlupum kocoura a kdyz to jde tak vetram. Moje tiskarna je zavrena a ma filtr (tomu moc neverim, kdyz tisknu PLA tak je vrsek stejne otevreny). U me to zasira hlavne extruder, tuhle jsem ho cistil a udelal jsem naprosto zasadni chybu, ze jsem do nej polonahej fouknul... chvili jsem kaslal, po chvili dobry, ale asi silne nedoporucuju. Na kuzi rozhodne neni dobrej glass fibre kdyz s tim clovek vic manipuluje, ale zas to neni uplne jak skelna vata, kterou nam tuhle brousili delnici pri zatepleni za oknama a mel jsem tim pokrytou pulku bytu.... Od ty doby extruder co jde oplachnu a pak tam dam na housing trochu vazeliny aby se ten bordel lepil na ni, coz zda se aspon jako placebo funguje.
    Urcite bych to netisknul nekde, kde bych travil cely den a na tiskarne, co neni aspon trochu uzavrena. Takhle tise doufam, ze se toho vetsina usadi a vysaju nebo utru to.
    A neni CF jako CF, v necem jsou to dratky/jehlicky, v necem je to spis takove "chmiri".

    Pred casem jsem k tomu sam neco hledal, obecne nebezpecnejsi jsou "carbon nanotubes" (coz neni to, co tiskneme, aspon teda v aktualnich hobby materialech), a nebo mozna naopak prave to "chmiri", ale vi buh co ten samotny 3D tisk vlaste produkuje, vetsinou se mluvi o resin kompozitech kde je to uplne neco jineho. Dalsi kapitola je, kdyz to zacnes smirglovat, brousit, rezat, coz ja nedelam.

    A taky by me docela zajimal nazor ostatnich, jak velky pruser to potencialne je, kdyz to clovek obcas vdechne, protoze to se proste stane kdyz to clovek provozuje v panelaku. Snad to neni jak azbest...

    Taky jsem vytisknul docela dost colorfabb glowfill filamentu, a na sedacce v obyvaku kde casto veci skladam nebo si s necim hraju jsou pod UVckem jasne viditelna "zrnicka" co se rozsviti, takze problem v tomhle smeru neni jen CF filament ale i cokoliv "glitter", coz jsou casto kovove castice, a pak mas samotne castecky z oteru plastu... ale to neni specificke pro 3D tisk a s vetsinou veci si telo poradi.

    P.S. prave jsem provedl vysoce odborny test navlhcenym ubrouskem na par mistech kde normalne nic neutiram, a neco jako kratka cerna vlakenka jsem samozrejme nasel o_O
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ACID: Markforged v práci jede 24/7 ( skoro) jejich PA+CF ( Onyx kdyby jsis to chtěl hledat) a nikde nic vidět není. Filtrace se neřeší protože tiskárny maji svou místnost.
    Ale osobně bych to radši tiskl v utěsněnem boxu s HEPA nebo odtahem ven. ABSka se moc nebojím ale z CF filamentu mám respekt ( možná proto že muj táta býval horník a silikóza neni vůbec hezká).

    ZVIRATKO: PP jedes na Bambuli? Ja se s nim po počátečním úspěchu rozkmotril protože nechtěl držet na ničem (včetně magicgoo PP )a kroutil se mi ( když jsem nakonec na něj vzal izolepu tak tu urval od podložky). Fillamentum PP, na jiny jsem pak už neměl chuť. Trochu me to štve protože sem tam bych pro něj užití měl ale přežiju to i bez něj ( většinou to pokryl PA).

    JELENIPLOUTEF: Zmíněný Nonoilen se tiskne jednoduse a vydrží vařící vodu, vytisk byl jen měkčí.
    ACID
    ACID --- ---
    Tisknete někdo filamenty s uhlíkem častěji než 2-3x do roka? Jak moc to zasira tiskárnu a jak řešíte filtraci vzduchu?
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    JELENIPLOUTEF: Fillamentum nonoilen, mozna by to vydrzel i polypropylen, nebo treba colorfabb PLA-HP, nylon... Ja bych volil polypropylen ale zalezi na geometrii. Posli STLko a vytisknu (teda pokud si to vyzvednes v praze :))
    JELENIPLOUTEF
    JELENIPLOUTEF --- ---
    Tisknete někdo ABS? Potřebuju něco, co chvilkově zvládne 100 stupňů horkou vodu. Je to sítko k moccamasteru, tak jestli někdo netuší, co by na to šlo použít. Díky
    PECA
    PECA --- ---
    OPICI_DITE: PLA na zrnitý podložce se mi také zvedá. Na hladké drží dobře.
    Zkusil jsem na zrnité přidat teplotu, tisknul jsem dozu na silicagel jako vázu a vytisklo se mi to nějak nakrivo. Tak už nebudu blbnout a budu ty podložky přehazovat podle materiálu.

    ZVIRATKO: hlavní účel je udržet smrad a odfiltrovat jej uvnitř. Kvůli PLA budu muset vyřešit asi nějakou větší cirkulaci kvůli chlazení. To by se v létě asi ani nedalo tisknout v tom boxu. Teď v místnosti asi 17 a v boxu odhadem 25 °C. To je zatím pohoda.
    OPICI_DITE
    OPICI_DITE --- ---
    ZVIRATKO: Vsechno je Prusament.
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    OPICI_DITE: tak to spis vidim na divny PLA. PETG se vetsinou vic krouti nez PLA. Ale bez vic detailu vi buh, mozna mas sitozni PLA a dobry PETG.
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    PECA: taky je jedna vec chtit tam mit ~50ºC a zadny pruvan pro tisk ABSka, versus chtit tam mit 80ºC nebo 100ºC. Pak uz je problem demagnetizace magnetu v motorkach nebo podlozce, jakakoliv elektronika, mekne izolace, mazivo vic tece, vsechno se vic rozpina... Taky hromada plastu tu teplotu dlouhodobe nevydrzi bez deformace.
    OPICI_DITE
    OPICI_DITE --- ---
    Ok děkuji všem za info. Teď jede v tiskárně PETG a budeme experimentovat s "odprůvaněním". Ale zdá se, že PETG je na tohle mnohem méně náchylné než PLA.
    LEXXA
    LEXXA --- ---
    NAVARA: Tohle si myslim ze zvladnes doma. Ribbon si koupis v delce jakou chces, u tehle spoju odpor a stineni nedulezity detajl. A pokud ti jde i o zemneni tak suplerou si zmer prumer a mas dalsi diy kabel behem chvilky
    PECA
    PECA --- ---
    SPECZ: Děkuji, takže zdroj ASAP hodím ven. Dobrý vědět.
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    PECA: Protože ve zdroji je velká spousta elektrolytických kondů, který nemaj v lásce vysoký teploty.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    R0C3S3K: krimpovaci taky nemam. vzal jsem fastony, odstranil izolaci, zamackl jsem je klestema, prolil pajkou a pretahl novou vrstvou heat-shrink izolace
    (a ted uvidime, kolik mistnich elektrikaru me sezere :D)

    ve vysledku tam mam pajeny spoj tak jako tak, protoze jsem strcil doprostred kabelu XT90 konektory pro snazsi manipulaci
    kabely od zdroje jsou protazeny zadni dirou v racku, tzn. kdyz jsem chtel vytahnout tiskarnu ven, tak jsem musel vysroubovat draty ze sbernice ve zdroji, coz bylo dost neprakticky ... a XT90 byl logicky kandidat, bo jsou staveny na DC a vysoky proudy
    PECA
    PECA --- ---
    NAVARA: To bych také rád věděl. Tak jak to je si z racky displej nevyvedu. A zrovna kvůli ovládání by se to hodilo mít někde venku.
    PECA
    PECA --- ---
    QWWERTY: Dík. A haupa kleště na kabelové konektory máme v práci.
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    Btw. jsou někde dostupné tyhle LCD kabely, delší než co má průša by default? Vadí mi, jak jsou tam napnuté pomalu na urvání z těch portů, raději bych je táhnul ze strany tiskárny…

    NAVARA
    NAVARA --- ---
    PECA: Já se jim divím, že neposílají dostupnost nových dílů/vylepšení, i když mají informace kdo má jakou tiskárnu/upgrade…
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    PECA: nebo tam muzes strcit tohle
    https://www.printables.com/cs/model/562076-prusa-mk4-psu-replacement

    u MK3 jsem to resil stejne .. misto zdroje jsem vytiskl bracket a zdroj vyhodil ven
    PECA
    PECA --- ---
    V mém případě bych si koupil u Průši kit pro MK4 (akorát by mi chyběl asi ten plechový úhelník, který se montuje na tiskárnu místo zdroje, ale počítám, že i ten tam někde bude k mání, nebo na dotaz):
    Rychlospojka napájecího kabelu pro Original Prusa Enclosure (MK4) | 3D tiskárny Original Prusa přímo od Josefa Průši
    https://www.prusa3d.com/cs/produkt/rychlospojka-napajeciho-kabelu-pro-original-prusa-enclosure-mk4/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam