MA747: Ještě mailová odpověď z helpdesku celní správy:
Aplikace ECEP Vám umožní projednat zásilku, které splňuje určitý formát (např. EC654466857US) figuruje v evidenci České pošty a musí tato zásilka být určena k celnímu projednání, tedy má jakýsi interní příznak "k projednání". Ne všechny zásilky, které vidíte v trasování ČP, lze tedy celně projednat.
Některé zásilky s dražším druhem dopravy jsou projednány již při vstupu do EU, a k Vám se dostanou již jako vnitrounijní, aniž byste musel cokoli řešit. Taktéž může být zásilka fyzicky dopravována z EU skladu, přestože byla objednána na Asijském eshopu. Číslo těchto zásilek obvykle končí znakem F, nebo jsou ve formátu CZ+číslice.
Varianty nákupu, které mohou nastat, jsou přehledně popsány, zde:
https://celnicka.cz/kdy-a-komu-platitPokud vidíte svou zásilku v trasování České pošty, je určitým vodítkem, že je nutno podat celní prohlášení, pokud je vlevo dole dostupné žluté tlačítko "Doplnit údaje pro celní řízen". Nemusíte tlačítko používat, ale v tu chvíli víte, že by Vám měl ECEP číslo zásilky akceptovat, a to i několik dní poté, co zásilka dorazila na Českou poštu.
Nepříznivá je situace s nejlevnější dopravou typu "listovní zásilka" (bez možnosti sledování). Dle informací pošty lze i tento typ dopravy použít pro zboží do 2 kgm a určitého rozměru. Pokud v tomto případě odesílatel odešle data k zásilce do mezinárodního sledovacího systému, (nemusí to udělat), a obsahují li tato elektronická data email či telefon příjemce, pak Vám Česká pošta může poslat avízo o příchodu zásilky, a Vy tak budete znát číslo zásilky, a můžete podat ECEP. V opačném případě se nesledovatelná zásilka náhle objeví na poště bez dat, a ta nebude příjemce obesílat písemně a čekat i týdny na případnou reakci (má o zásilku zájem, proclí si ji sám, nebo dá zmocnění poště?), na to nemá skladové kapacity, jejich systém zpracování je nastaven jako "průtokový", a nepočítá se skladováním většího množství zásilek. Tedy pošta takovouto zásilku projedná sama, jinak ji nemůže doručit.
Co se týče změny čísla během cesty, stává se to, ale většinou u zásilek, které celním řízením neprochází, tedy čísla CZxxxx, xxxxF.
Jak vidno, jednoznačnou odpověď Vám nedám, záleží mnohdy na odesílateli a zvoleném druhu dopravy. Nicméně i tak snad pro Vás budou výše uvedené informace užitečné.