• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KACHNIKVytápění rodinných domů
    Vytápění všeho druhu. Pochlubte se, sdílejte zkušenosti, recenzujte dodavatele...
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    SWIST: Jestli to dobře chápu, tak od spodu nahoru jsou palubky nad tím chybí parotěska, pak je tam 4cm mezera nad tím stlačená vata a nad tím OSB na kterých je krytina?

    Pokud ano tak to doporučuji co nejdříve předělat v zimě se bude hromadit ve vatě vlhkost navíc tam bude dost TM.
    Ta mezera mezi palubkama a vatou je zbytečná, ta měla být pod i nad pojistnou hydroizolací. Jinak vaty je tam zoufale málo, pokud to můžete předělat dejte tam alespoň 30 cm.

    Doporučuji rozebrat palubky, udělat něco s tou vatou, přidejte klidně ještě jeden rošt, omezíte tím TM na ten rošt pečlivě připevněte parotěsku a přelepte všechny díry a spoje butylenovým tmelem nebo oboustranou butylenovou páskou. Následný podhled s palubek musí být udělán tak, aby se veškeré prostupy kotvících prvků zadělali tím tmelem. Doporučuji to udělat sám, ne si na to zvát dělníky, je třeba to udělat hodně pečlivě.
    POHODAVOLE
    POHODAVOLE --- ---
    SWIST: a na osb uz neni krytina?
    SWIST
    SWIST --- ---
    POHODAVOLE: Střecha je z těch OSB desek, ty jsou natlučeny přímo na trámy a na ty trámy je z druhé strany natlučený rošt pro tu vatu a na rošt jsou z druhé strany natlučené palubky.. takže mezi palubkami a vatou je cca 4cm mezera - bez nějaké fólie, ale mezi vatou a střechou není žádná mezera.
    POHODAVOLE
    POHODAVOLE --- ---
    SWIST: co mate za krytinu? Ja myslel, ze se maji davat vzdy late a pod ne folie, coz je pak dle me i to misto, kde to vetra..
    SWIST
    SWIST --- ---
    Doufám že to není moc OT, ale podle mého to s vytápěním také souvisí - zateplení.
    Potřeboval bych poradit, teď o víkendu jsme předělávali stropy, v týdnu se měnila střecha a dělalo se i nové zateplení. Přítelkyně to moc nevychytala a nejdřív byla hotová střecha a pak se strhával sádrokartonový strop na kterém ležela vata (cca 10cm) a na tom naházené polystirenové kuličky.. Lahoda :D
    Problém který pak nastal, když jsme udělali rošt na novou vatu, že přítelkyně přišla s tím že má 18cm vatu, přičemž mezi roštem a střechou je 14cm. I tak jsme tam vatu nacpali, jediné co mne napadlo že bude mít horší vlastnosti jak bude zmáčklá.. Včera ale přišla kamarádka, která nám pomáhala, že by mezi vatou a střechou měli být alespoň 2cm aby mohla dýchat.
    Takže bych se ch těl zeptat co s tím a co nám hrozí. Mne napadlo přidělat do střechy ještě několik větracích otvorů, střecha je z osb desek plus ještě něco na nich.. Moc do toho nevidím, barák je to přítelkyně a nenechá si do toho moc kecat, ale tohle se mi zdá jako možný zdroj poměrně velkých problémů. Topíme v krbových kamnech s výměníkem, takže v zimě bude docházet k velkým teplotním výkyvům.
    Díky
    CUKI
    CUKI --- ---
    IV0: Pokud bych stavěl kamna, tak tam prostě výměník nebo nějaká ultraakumulace být musí, jinak jsou v novostavbě nepoužitelné. Náklady na víc aby se tam předehřívala voda na TUV jsou v řádu max tisíců. Dá se snadno udělat ze starého bojleru. Jinak udělat přírubu na anodovou tyč není nijak složité, zase bych použil tu do bojlerů, která je k mání za pár kaček. Díky výměníku by se akumulace kamen mohla zvýšit na úkor velikosti. Lepší akumulační hmotu než vodu jen těžko seženu.
    Kamna pojedou asi víc než pár dní v roce, jelikož předpokládám, že to bude místo bez sítí, tedy na kamnech bych i vařil. U novostaveb se sítěmi nemá cenu topit ničim jinym než elektrikou, protože je to v důsledku nejlevější.... Jinak se zbytkem vesměs souhlasím. Návratnost je jasná, jde o to že u určitých staveb se nejedná o návratnost protože to není alternativní řešení, ale první použitelné...
    IV0
    IV0 --- ---
    CUKI: S legionelou souhlas, jestli se můžeš spolehnout na to, že vždy vodu ohřeješ nad 65°C a zůstane takto horká řádově alespoň jednotky minut, tak žádný problém, ale obecně se nestaví předehřevy pitné vody na nízké teploty právě z tohoto důvodu, resp. když se staví (např. u TČ), tak se dělají ve formě cirkulace vody z/do bojleru. Ale nechtěl jsem tím strašit, spíše jsem chtěl říct, "jak se to dělá"...

    Co se týče ceny kamen, tak mě přišla ok (hezké nové kachle, ne úplně nejlevnější, dvě trouby s teploměry a luxusními dvířky, velká pec na ležení, nasávání vzduchu zvenčí, teplovodní výměník se vším příslušenstvím a ochranou apod.) a naopak si myslím, že se v řádech bavíme o reálné ceně. Samozřejmě to jde udělat jednoduše a levně třeba za půlku, ale za míň už asi ne.

    Ty ostatní věci už zase tak úplně komáři nejsou. Například jsem nikdy neviděl výměník do kamen s přírubou na katodu. Bez katody bude mít železný výměník s pitnou vodou životnost 2 až 3 roky. Taky je možné udělat výměník měděný, ten vydrží víc (bude-li v ohništi, tak to taky nebude moc dlouho), ale ta cena. Regulace je ještě složitější - je potřeba poznat, že kamna nehoří, je potřeba poznat, že se voda ve výměníku přehřívá - to není ani levné, ani spolehlivé a už vůbec ne trvanlivé (životnost spalinového čidla je pár let).

    Odpadní teplo se sice využívá, ovšem jeho nahodilost, nesoulad s potřebou teplé vody a nutnost tyto nahodilosti zregulovat (podle mě) dělá takovéto řešení naprosto neekonomické. V zásadě to chce přebytky nevyrábět (což se u kamen dělá blbě) a když už se vytváří, tak se je spíše snažit zregulovat bez práce - např. větší tepelnou setrvačností stěn - střelím od boku, ale kubík kamene nebo lépe šamotu ve spalinových cestách, například ve formě pece (třeba namísto ytongu, ze kterého se často staví spodky kamen nebo pec), funguje perfektně. Když začíná být teplo, tak se přepne páčka do pece (to existuje i v automatické verzi a vzhledem k tomu, že se měří teplota vzduchu v místnosti, tak to i docela vydrží) a člověk má pár hodin na to, aby ubral množství přikládaného dřeva. Za dvanáct hodin po vyhasnutí je v místnosti stále příjemně.

    Klasický teplovodní výměník, na který asi vzhledem k ceně dojde, má objem 3 - 15 litrů, takže aby se opravdu odebíralo nějaké "ekonomicky zajímavé" teplo, tak jím bude muset protékat nemalé množství vody (= někdo se bude muset zrovna koupat). To se povede možná pár hodin v roce. Po dobu pár hodin v roce teda dokážeme do vody odevzdat max. 1 kW (reálně pár stovek wattů, málokdy přece jedou kamna naplno). Stojí to za to?

    Ani nebudu nahazovat víc high-tech záležitosti typu cirkulační ohřev spodní části bojleru nebo třeba bojler s tepelným čerpadlem, protože cena za technologii, servis a komplikovanost řešení nemůže nikdy vynahradit těch pár uspořených korunek za elektřinu. Spočítejte si to, co se nezaplatí do cca 7 - 8 let tak nemá smysl pořizovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    IV0: Možná jsem nepochopil přesně původní návrh, ale myšlenka to zas tak od věci nění. Z hodně připomínkama s tebou souhlasím, ale z hodně věcí děláš z komára velblouda. Například ta legionela zde problém nebude, protože alespoň jednou za čas tím proženeš vodu o teplotě přes 60°C, takže ji zabiješ. Ostatně stejným způsobem se ničí i v bojlerech.
    Za 120k Kč staví možná nenažraná firma, ale trochu zručnější člověk se zdravým selským rozumem udělá zázrak i za mnohem menší částku. Servisní otvory se dají vyřešit opravdu velmi elegantně. Vstup může být klidně i z jiné místnosti.

    To co v tomto řešení vidím jako výhodu je využití odpadního tepla. Topeniště v kachlových kamnech může mít výkon jako kterékoli jiné kamna. Ostatně v hodně regionech se topeniště z kachlových kamen používalo i na vaření. To že je to složité, ano je, ale je to jedna z mála možností jak v novostavbě topit dřevemdch. Protože klasické kamna se do novostaveb moc použít nedají. Je to způsob jak předat víc výkonu jinam. Jinak místo toho prohánět tam přímo vodu by šlo zajímavěji prohánět tam vzduch. Jde přece pouze o předehřev vody. Ono je rozdíl ji ohřívat s 5°C a pak třeba ze 40°C na 50°C!
    IV0
    IV0 --- ---
    ZRNKO: Zamysli se nad tím pořádně a zeptej se někoho od fochu (ne prodejců). Zjistíš, že ten nápad je blbost. Sám jsem žil už ve dvou domech (5 let a 1 rok) s podobným zařízením (určeným k topení, nikoliv k ohřevu pitné vody). První případ byl teplovodní výměník v kachlových kamnech (vše nové, stálo to skoro 120.000 Kč v roce 2008) a druhý případ je krbová vložka s teplovodním výměníkem. Hlavní důvod, proč je to blbost je ten, že požadavky na spalování v kotli (= ohřev teplé vody) a na spalování v kachlových kamnech (= ohřev prostoru sáláním) jsou naprosto protichůdné. V kotli chceš dosáhnout poměrně vysokých teplot, potřebuješ předat velký výkon tak, aby si ohřál vodu nad 60°C (kvůli teplovodní korozi výměníku). Naopak dobrá kachlová kamna za provozu jen tak šolícháš , aby bylo v pokoji příjemně. Po vyhasnutí chceš, aby kachle ještě dlouho sálali.
    ¨
    Všichni to chtějí, tak to výrobci dělají, ale to neznamená, že to dává jiný smysl než ten, aby si výrobce vydělal. Výsledek je ten, že si buď pořídíš výměník správně dimenzovaný na topení do pokoje a pak se Ti po dobu životnosti toho výměníku nikdy nezaplatí (těch pár kubíků vody ohřeješ levnějš elektrikou). Nebo si pořídíš výměník dimenzovaný na výkon ohniště jako kdyby se jednalo o kotel. Prostě buď výměník zrezne (protože si budeš topit příjemně do pokoje a vodu jen tak přihřívat z 10°C na 12°C) nebo budeš ohřívat vodu na 60°C a v pokoji budeš mít vytopeno taky na 60°C :) Běžné ohniště o výkonu např. 8 kW je schopno předat do vody tak 1,2 kW (to je 2x míň, než levná rychlovarná konvice).

    No a pak nastoupí teprve ta správná sranda, která z toho udělá ekonomický nesmysl na druhou:

    * Musíš to chránit proti přetopení (je mnoho způsobů, ale nejlevnější znamená, že v obýváku se v případě havárie vypouští voda z vodovodu na podlahu - nebo do odpadu, ale budeš si dělat v kamnech ještě navíc i odpad?).
    * Výměník musí jít servisovat (musí se k němu dát nějak dostat), musí se dát napustit a vypustit, musí se dát vyndat.
    * Po dobu havárie, servisu nebo výpadku elektřiny nemůžeš topit v kamnech (prázdný výměník Ti prdne) - takže najednou už nemáš ani záložní topení.
    * Musíš vyřešit, aby po vyhasnutí kamen si si nevychlazoval už jednou ohřátou vodu ze soláru průvanem do komína (čidla, bypass atd.).
    * Pitná voda je tvrdá a výměník ihned zrezne a zanese se vodním kamenem - na rozdíl od teplovodní soustavy, kde se točí dokola pořád stejná voda a všechen kyslík z ní dávno vyprchal. Takže tam musíš dát katodu jako do bojleru a musíš jí co pár let měnit (rád bych viděl ten servisní otvor v těch krásných kamnech).
    * Voda se bude kazit, protože bude dlouho stát na místě a zároveň nebude ani studená (jako v řadu) ani horká (jako v bojleru), ale bude mít ideálních 30 - 40°C pro šíření legionely (ale to, pravda, pár týdnů trvá).

    Moje rada - jestli to opravdu hodně chceš, tak se podívej po bazarech resp. po náhradních dílech na lázeňská kamna a ten výměník postav normálně na plotnu (nezabudovávej ho do ohniště) na flexibilní přívody. Bude to ekvivalent toho, co se dělávalo dřív (když se topilo v kamnech, tak na plotně stál velký hrnec, ve kterém se držel horká voda na vaření), akorát to půjde odčerpat do bojleru. Bez zaizolování (což bude móoc hezký) budeš navíc o plochu toho výměníku topit do místnosti (většinou máš ale opačný cíl, chceš do místnosti topit míň, ona jen samotná plotna dává 4 - 5 kW). Ušetříš za rok max. tisícovku nebo dvě. Stát to bude desetitisíce a brzo se to porouchá, ale aspoň to půjde snadno odstranit :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ZRNKO: jako špatnej nápad bych to neviděl, ale musíš kontrolovat teplotu v té nádobě u kachláků. šlo by to udělat před naddimenzovaný rozvod ústředního topení, ale vždy je něco za něco.
    SNUPAK
    SNUPAK --- ---
    btw teplovodní výměník spalin - první co jsem našel 12 000.- plus bezpečnostní uzel 22 000.-
    tam by to asi šlo vyřešit levněji. ale nezkoumal jsem to..
    SNUPAK
    SNUPAK --- ---
    ZRNKO: Dovedu si představit, že to bude fungovat. Kromě toho, že budeš mít za kamny něco, co když selže, tak bude stříkat voda na kamna a do pokoje. Když se to udělá dobře, tak proč ne.
    CUKI
    CUKI --- ---
    COWBOY: špatně pochopeno. Jde mi o to že k dobré tepelné pohodě nelze vyhřívat vzduch, ale právě ty předměty. poměr přenosu tepla vedením a sáláním není vhodný. Respektive bychom měli vytápět co největší plochou která teplo akumuluje s co nejmenší teplotou. Pak nám doma může být příjemnějších 18°C a více než 22°C. Ty hle pčímotopy ale vyhčívají malou plochou s nicotnou akumulací.
    Jinak akumulační kamna se dají regulovat snadno proporcionálně integrační metodou. Je potřeba regulovat jen to zpoždění. Ideální je když je ta akumulační plocha co největší vůči zbytku akumulace v místnosti. Pak teplota akumulační plochu může být brána jako referenční. Tak to mám třeba já. Podlahovka ve vnitřím zateplení. Teplota podlahy má cca pouze o stupeň více než vzduch v místnosti...
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    CUKI: To mi vysvětlí, jak se regulují akumulační kamna?
    CUKI
    CUKI --- ---
    a máš zruba představu kolik MWh jsi protopila za roky co tam byl plyn? Alespoň orientačně?
    I když neberu cenu za vytápění, přímotopy se nehodí dlouhodobému vytápění obytných místností. Těžko budeš regulovat teplotu a o příjemném pobytu nemůže být zmínka. Je to taková znouzecnost
    TUILE
    TUILE --- ---
    CUKI: O spravnem nadimenzovani vime, to co jsme vybrali by melo podle vypoctu na netu stacit. Zkouseli sme i porovnavat spotrebu vuci akumulackam a vychazelo to financne nastejno, diky levnejsimu proudu pri primitopovym vytapeni.

    (Predtim tam byl plyn, ale jeho uchovani v byte nebylo zadouci, ac by to bylo levnejsi)
    CUKI
    CUKI --- ---
    takže tam byl před tím krb? Je potřeba aby jsi před tím věděla jaký výkon budeš potřebovat a aby byly dostatečně nadimenzovány jističe.Jinak bych se snažil o něco akumulačního. Přímotopy budou dost nepříjemné a co víc provozně extrémně drahé
    TUILE
    TUILE --- ---
    CUKI: Duvod porizeni elektrichyho topeni je ten, ze si majitelka z jistych duvodu nepreje mit doma zadny "ohen".

    Diky za odpoved.
    CUKI
    CUKI --- ---
    TUILE: jaká je důvod pořízení elektrického topení do starého činžáku?
    infra topen není vhodné nikam. Ty nepotřebuješ ohřát vzduch, ale cítit tepelnou pohodu. U infratopení budu stěny a předměty studené a budeš vytápět na mnohem větší teplotu
    TUILE
    TUILE --- ---
    ahoj, mam dotaz na primotopy. zkousela sem se ptat neuspesne v auditku o rekonstrukci, tak snad me nevyzenete, ac to neni vytapeni rodinneho domu, ale jen bytu.

    do bytu porizujeme elektricke topeni. jedna se o dva pokoje, oba ca 20m2.
    byt je ve starym nezateplenym cinzaku, okna na jih, tuhle zimu nas sousedi celkem prijemne vytopili, zima tam nebyla ani, kdyz se netopilo.

    vybrali sme tohle
    http://www.elektro-trutnov.cz/...x-neo-konvektor-s-elektronickym-termostatem-np-20-kdt-bily-p105572/

    nebo tohle
    SOLIUS 20, sálavý přímotop 2000W
    http://www.primotopy.eu/solius-20-salavy-primotop-2000w-p329

    ten prvni se nam libi vic, ten druhej ma tu funkci infracervenyho vytapeni.
    otazka je, jestli to infracerveny vytapeni opravdu stoji za to, je to vyrazne lepsi, ze bychom se meli radeji rozhodnou podle funkce nikoliv podle dyzajnu.

    diky za pripadne reakce
    ZRNKO
    ZRNKO --- ---
    jinak mi na zimu stačí 4 kubíky (kachláky a jednou týdně bulerjaan)a nějaký klacky na léto
    ZRNKO
    ZRNKO --- ---
    co mi řeknete na to ,že chci před klasické elektrické bojler přidat nádrž-tklakovku asi 100l- za kachláky kde se voda bude předehřívat(do 60 st.) aby mi do něj nejela tak studená voda ze studny a já neplatil majlant za elektriku,když to bude fungovat tak bych udělal ještě letní větev se solární nádobou,v podstatě pak ten bojler dohřeje na nastavenou teplotu jen rozdíl teplot nebo jen voda proteče když bude dost teplá,na tlakovku dám pojištovák na 6 atm
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam