• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KACHNIKVytápění rodinných domů
    Vytápění všeho druhu. Pochlubte se, sdílejte zkušenosti, recenzujte dodavatele...
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    PILOT45T: Proto to bylo taky vždy v těch slepých ramenech... Tedy doma to asi problém nikdy nebude. Ve velkých provozech je na to potřeba nějaký plán údržby.


    ROXTYDY_A_BIBOB: To už je poměrně dost 60W/m2. Pokud máš prostor použil bych topné kabely. Jsou mnohem odolnější. Rohože bych používal jen tam kde to jinak nejde.

    Co se týče těch termostatů, tak to poslední bych asi bez čidla nepoužil. Kontrolovat teplotu v podlaze je důležité o to více, že budeš nárazově natápět.

    Osobně pokud řeším dálkový MaR řeším ho spíše komplexně v rozvaděči.

    Ty vlastně potřebuješ pouze včas ten objekt natopit. To se dá vyřešit pouhým zapnutím a vypnutím jinak přednastaveného termostatu. Stejně tak bych řešil ohřev vody a podobné věci.
    Pokud do toho chceš investovat a baví tě tyhle hračičky dá se vymyslet spousta věcí.
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    CUKI: jedna se prave o chalupu, takze vzdalene ovladani je nezbytnosti (ale i doma bych uz to asi jinak nechtel - casto jsme odjeli a nechali "standardni" rezim a pak pres telefon vypli topeni).
    celkem 160m2, z toho vytápěných asi 100m2 a celkový výkon topení je 6kW. TZ mám vypočítané 5kW. Mám ještě akumulační krbová kamna...
    CUKI
    CUKI --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB: To jsem přehlídnul. Na tohle se zaměřují taky, mají třeba tohle: https://www.elektrobock.cz/prostorovy-wifi-termostat/p1744
    Ale nepřipojíš k tomu externí čidlo, což se u podlahovky dost hodí.

    Jinak popřemejšlej kolikrát to za život použiješ. Jako dobrý u chatky kterou před příjezdem roztopíš, ale v rodinném domě? Co tam chceš měnit?

    Kolik ti tedy vychází W/m2? (po odečtení zakrytých ploch)
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    CUKI: díky za reakci. projektant skladbu řešil s ohledem na fakt, že bude elektro podlahovka a mám spočítaný i výkon s ohledem na TZ. spíš mi jde o konkrétní řešení. Ten termostat, cos poslal je přesně to, co nechci:) rád bych měl aplikaci, kde budu moct monitorovat a nastavovat teplotu vzdáleně... v bytě mám netatmo hlavice a je to super;)
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR: Protože, to co tu píšeš fakt nechápu ani po několikerém přečtení, odpovím si sám. Příkladem který jsi poskytl ty a s tvými spotřebami.

    Je daná spotřeba 1,75MWh, TZ budou v průměru podobné jako u mě protože v průměru jedeš na stejnou teplotu. nebudeme počítat fakt, že to vyzářené teplo se ti cca v polovině roku hodí a využiješ ho. Bojler bude v koupelně, nikoli někde ve sklepě. Což je nejčastější případ.
    Odpadní teplo za ten rok je tedy 146kWh. Což samo o sobě je i u tak malé spotřeby 8%.

    A teď co tedy udělá ta SMART jednotka? Pouze změní teplotu natápění o 5°C a to jen v polovině doby (a i o tom pochybuji, navíc musí taky nějak vychladnout) Tedy msto rozdílu teploty 20° by jsi měl bez SMART rozdíl 25°C tedy 20%ní úspora v naprosto ideálním případě. Co je ale důležité, je to jen z těch tepelných ztrát obalu!
    Tedy za rok ušetříš (a to jen čistě teoreticky) 29kWh Tedy nejsi ani ani na těch 2%.

    A pokud by jsme na to šli obráceně a chtěli vypočítat příklad jak nám ta SMART jednotka ušetří 15% celkové spotřeby bojleru. Museli bychom použít pravděpodobně nějakou černou magii, protože se tím pláštěm ztratí jen 8% z celkově dodané energie.

    Zatímco jen ten izolant když se zvětšila síla izolace na 55% udělal sám o sobě větší službu.

    Pokud bych chtěl tímto způsobem řešit úsporu, dám si před bojler spínací hodiny a nastavím si kdy má vodu ohřívat a kdy ne. Budu na top pak líp, protože se tomuto režimu budu moct přizpůsobit a moci s ním počítat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    VITI: Tak jednou za měsíc. na 70°C ta teplota je IMHO nastavená tak, aby s jistotou byla přes těch necelých 60°C i na nejdelším vedení.

    V každém případě z toho co jsem pochytil nejde o bojler samotný, ale hlavně o nějaké slepé větve. Někde na TZB-INFO je článek právě o posledních zjištěných případech a vše je to na stejné brdo. Nepoužívaná odbočka a trvá to dost dlouho než je ji tolik aby měla nějaký efekt.


    ROXTYDY_A_BIBOB: No krom povrchů je potřeba znát celou skladbu podlahy. Tepelné ztráty a tedy požadavek na měrný výkon na m2.

    Obecně jakékoliv fólie jsou spíše dodatečné nouzové řešení, když už nemáš prostor, tam dát kabel.
    Co se týče termostatů, tak doporučuju PT-713 od electrobocku:
    https://www.elektrobock.cz/inteligentni-termostat-pro-podlah-topeni/p206.

    Jsou celkem spolehlivé, akorát jsou citlivé na indukci, tak bacha až budeš dělat rozvody na souběh. i 10cm vzdálenost je málo.
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    už jsem tady řešil téma elektrického podlahového vytápění rodinného domu. pro elektriku jsme rozhodnutí a také víme, že 40% podlah bude dřevěná plovoucí podlaha, 40% vinyl a 20% dlažba. Máte někdo zkušenosti s konkrétním řešením? Narazil jsem na heatflow fólie, různé rošty atp. Moc nevím, podle čeho si vybrat..
    a ještě k regulaci - předpokládám, že každou místnost budu řídit odděleně. máte někdo zkušenost s nějakým vhodným systémem? nepotřebuji nic high-tech, ale určitě bych využil vzdálené ovládání/monitoring..
    díkes!
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak pokud bydlíš v domově důchodců a nebo v kojeneckém ústavu, je potřeba to řešit asi víc.
    Ona se ta bakterie tak rychle nemnoží. Většinou jsou problematické slepé ramena a nepoužívané řády, což doma asi nenajdeš. Ale na tohle si najdi někoho kdo o tom něco ví.

    Jinak ano dělám to takto. Dost možná, že jen 4x do roka...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: aha, já myslel že by to mělo být jednou za 10 dní... a to reguluješ ručně? čili jednou za dva měsíce příjdeš k bojleru a otočíš kolečko na 60 a po nahřátí to zase stáhneš na 40?
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR: Jinak díky za tvé argumenty.
    Jen bych tedy zkusil zase opačnou metodou dojít k tomu jak dokáže ta SMART jednotka tím, že topí v rozpětí cca +-5°C ušetřit takové zázračné množství energie?

    Klidně přepočteno na tvojí (dosti podprůmněrnou) spotřebu. Na to jsem zvědavej.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR: Já taky nemám takovou spotřebu vody obecně. Ale teď za korony jsme se dostali možná ještě víš než ty.

    Ale schválně jsem použil průměrné údaje. BTW ty normované jsou ještě mnohem vyšší.

    Vycházím ze spotřeby několika bytových domů o kterých mám reálné údaje. A tady konkrétně převážně z dvou bytových domu, kde mají teplou vodu ohřívanou odděleně a mají na ní vodoměr a za výměníkem kalorimetr.

    Jedná se o 120 bytů, kde odečítám 3 nejextrémnější případy nahoře i dole a zbytek zprůměruji.

    Po té je rozdíl mezi těmi domy ve spotřebě 7%, což je pro výpočet přijatelné.

    Těch 10°C nemám doma, ale je to zase průměrná teplota vody která ti teče pod zemí do domu a nebo ze studny. Pokud máš víc, pravděpodobně je někde chyba. Jinak jsem to zaokrouklil udává se u nás 7-10°C

    Těch 40°C je přepočteno na to množství vody které spotřebuješ, protože 60°C vodou se určitě nesprchuješ. Tedy i proto se ti třeba nezdá to množství vody. Tento výpočet je pouze pro pro výpočet potřeby tepla které musíš primárně dodat na požadované množství teplé vody. A je jedno jak to uděláš ta energie tam prostě být dodána musí SMART neSMART.

    Tepelné ztráty počítám odděleně pro teplotu na kterou nahřívám.

    Jinak tu teplotu kterou sleduješ musíš brát hodně z rezervou. Měření je velmi orientační a navíc díky stratifikaci není všude stejné. Stratifikace se projevuje navíc nejen vertikálně, tak vlivem ochlazování i po obvodu.


    DOKKTOR: Ne horké ale 40°C to znamená už po smíšení přepočteno na horkou by to bylo samo méně


    DOKKTOR: Na tom se shodneme, jak píšu nic lepšího neznám a na tuto značku nedám dopustit. Teď řeším jen tu smart jednotku a její domnělou úsporu 15% jak tvrdí


    JIMIQ: Já jsem psal už někde dříve, že je potřeba kvůli legionele ji nahrát jednou za čas na 60°C. Nemusí to bejt každej tejden, ale jednou za 2 měsíce je naprosto ok



    DOKKTOR: Tak tohle mi prosím ještě vysvětli, protože vůbec nevím co tím chceš říct.
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    JIMIQ: což samozřejmě neni vubec efektivní ani ekonomické, protože pak spotřebováváš jenom tu vodu z bojleru a musíš zase od těch jeho 10 z řadu ohřívat na 40 všechno znovu. proto se ohřívá na víc a míchá se a proto soudruzi vymysleli řídící jednotku, která s tím hospodaří ještě o kousek lépe.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DOKKTOR: to chápu, ale CUKI argumentuje pro nahřívání na 40 nonstop, ne?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    DOKKTOR: jop, já jsem jako hodně "cachtač" a jsem schopný být ve sprše klidně 15 minut, ale 60l 40° vody spotřebuju tak za 3 dny :-D
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    DOKKTOR: jakože domácnost, která denně spotřebuje čtvrt kubíku horké vody by se měla teda vážně zamyslet :)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    nepracuju v dražicích ani se jim nesnažím dělat reklamu, vlastně se u nás nic moc lepšího sehnat nedá, plus, když sme to kupovali my, tak byl i nejlevnější (s nejlepšími parametry, takže nebylo o čem). jenom se pokouším uvést ty cukiho tabulkové nesmysly na pravou míru.
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    JIMIQ: smart jednou za čas nahřeje na 65
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    CUKI: "Veškeré údaje jsou nějak podložené." jak prosím, protože to je to, co mi tam nesedí. odkud ty údaje bereš, protože pokud mi v tomto počtu lidí za rok v bojleru spálíme cca 1,5 - 1,75 MWh, pak máme proti tvému výpočtu úsporu 40-50%, což je mnohem víc než deklaruje výrobce.
    další věc je delta T 10-40 stupnů. ty máš doma 10 stupnů? a vodu ohříváš jenom na 40? normálně bojler ohřeje vodu na víc a na výsledek se domíchává studená, právě proto, že to chládne nelineárně. fakt nemá cenu zabředávat do něčeho, co zas a opět řešíš pouze z nějakých tabulek bez osobní zkušenosti, jako vždy. náš smart nahřívá někdy na 52, někdy na 46, někdy jenom na 40, podle toho, jak si pamatuje naši spotřebu, což v jaksi normálně fungující rodině bude periodicky pravidelné - ano, s výkyvy, ale ne tak dramatickými, jak se snažíš prezentovat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: co legionela? (umírá nad 57 jestli se nepletu)
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR: No to by jsi rozebrat měl, protože pak nevím co ti na tom konkrétně nesedí. :-D

    Pokud nesouhlasíš s nějakým výpočtem, nebo nějakou hodnotou rád ti to vysvětlím.

    Veškeré údaje jsou nějak podložené.

    Pokud tě zmátla ta voda 40°C, ta je přepočtená na 40°C schválně. Protože bojler nějací jedinci nahřívají klidně na 80°C, ale všichni stejně používají teplou vodu, která má cca těch 40°C
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    CUKI: napsals naprostou píčovinu, dál to nehodlám rozebírat. viz
    "Potřebuji za rok ohřát 365(dny)x 4(lidi)x60(litrů) = 88m3 na 40°C

    tedy Δt = 30 (z průměrných 10°C na 40°C) to dělá celkem 3MWh"
    CUKI
    CUKI --- ---
    MEDWYN: Spočti plochu pláště, izolaci, teplotu v místnosti a máš orientační výsledek (izolace není zdaleka všude stejná) :-)
    Například DZD OKHE mají 55mm, ty původní tuším jen 42mm, ten Ariston má snad pod 30mm.

    nebo můžeš použít: https://www.programbyggerne.no/IsodimCZ/

    Ale průběh chladnutí logicky není lineární. Tedy ani za týden se na teplotu místnosti nedostaneš.
    Když voda bude mít 65°C a teplota v místnosti zde zmíněných 10°C tak na počátku dělá rozdíl 55°C, ale když už bude mít teplotu jen 11°C tak ten rozdíl bude 55x menší!

    To proto je dobré topit na co nejnižší teplotu. Tedy raději větší bojler na menší teplotu než naopak. Taky se tvoří s nižší teplotou méně vodního kamene.
    Naopak je dobré jednou za čas zvýšit tu teplotu nad 60°C kvůli Legionele.

    Můj bojler za den ztratí cca 0,4KWh, není to málo protože je to jalová ztráta, která by nemusela být, kdyby té izolace bylo mnohem víc.

    Ale ty ztráty prostě nemohou být tak velké, aby to dokázalo uspořit tolik co tu píšou:

    "V Dražicích již téměř 60 let nevyrábíme jen kvalitní bojlery, ale také se snažíme přinášet nová a moderní řešení, která naše výrobky posunou o krok dopředu. Výsledkem této snahy je i nová generace ohřívače vody OKHE SMART, která zákazníkům zajistí ještě větší úspory a nabídne snadnější ovládání. Kromě nového atraktivního designu má bojler spolehlivější a chytřejší řídící elektroniku, vylepšený režim připojení k odběru elektrické energie a je vyroben z ekologických materiálů. Díky tomu, že dokáže předvídat spotřebu vody a efektivně ji ohřívat, může ušetřit 15 % ročních nákladů. Návratnost investice do nového ohřívače je v případě OKHE SMART kratší než dva roky, přičemž za 10 let provozu přinese úsporu více než 17 tisíc korun. Absolutní novinkou je dálkové ovládání přes mobilní aplikaci,“ uvádí Karel Pacourek, generální ředitel Družstevních závodů Dražice."

    ...i kdyby se přes plášť nedostal ani joule, což je nemožné by to dokázalo teoreticky udělat pouze zlomek toho co deklarují.
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    ... A jak dlouho trva, nez 200l vody ohrate na 45°C vychladne v prumerne kvalitnim vypnutem bojleru diky tepelnym ztratam zpet na pokojovych 20°C?
    CUKI
    CUKI --- ---
    VITI: To samo fungovat může, ale aby ten efekt byl vůbec měřitelný, musel by jsi chodit na hokej se ženou i dětmi. :-)

    A pořád jsme u toho, že šetříš pouze ty minoritní TZ. Ne tu celkovou spotřebu.
    A kolik smí mít ta voda, když není natopená, aby se dali umejt alespoň ruce?
    U mě ten bojler natápí na cca 45°, kdyby ta voda měla 30° tak už si ty ruce ani pořádně neumeju.

    Kdyby místo SMART jednotky přidali ještě na izolaci (Ta má u OKHE 55mm při λ = 0,022), udělali by lépe.
    Na druhou stranu ten Arison je na tom ještě mnohem hůře...
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    Já jsem léty naměřil, že nemíň elektriky sežere voda na 50° a studenou ihned dohřát.
    Mám d45, zkoušel jsem jak klasickejch 8h, tak si vyhrát s časovačem a vypnout ohřev v časech kdy nebude potřeba voda.

    Ono je to úplně stejný jak s barákem v zimě, udržovat rozumnou teplotu, je energeticky míň náročnější než ho nechat vychladnout a znova vyhřejvat.
    VITI
    VITI --- ---
    CUKI: ciste teoreticky by mohl fungovat princip, kdyz boiler vypozoruje, ze pondeli a patek mam hokej, tj doma se nesprchuju = mensi spotreba = tyhle dny nahreju na mensi teplotu.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DOKKTOR:
    Nechci se tě dotknout, ale myslím, že jsem to popsal velmi polopatě, aby z toho bylo patrno, že je to zavádějící a nesmyslné.

    Ono je totiž vesměs vcelku jedno kdy to ohříváš, té energie tam musíš nacpat stejně. Řešíš pouze tu energii, kterou ušetříš snížením rozdílu teplot mezi místností a tou v té chvíli nenahřátou vodou.

    Ale jestli že shodneme na tom že máme nějaký zákon o zachování energie. A tedy jediný rozdíl je v té vyzářené které jsem tu teď popsal a jestliže ta vyzářená energie sama o sobě nedělá ty procenta z celkové dodané energie. Není možné je ušetřit ani kdyby jsi tam měl přímotop.

    Pokud ti můj přístup (výpočet) přijde špatný a s něčím nesouhlasíš, hoď jsem nějaký tvůj výpočet.

    Je jasné že v případě SMARTu se dostáváme do čistě teoretické roviny, ale to nic nemění na tom, že šetřit můžeš pouze tu vyzářenou energii, nikoli vyzářenou a potřebnou k primárnímu ohřátí dohromady.

    Tedy nejvíce SMART je na tom ten marketingový nápad, když tomu lidi tolik věří. :-)
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    VITI: já třeba su s ohke smart velice spoko. máme 10 let. 100l 2dospělí dvě děti. asi po 6ti letech odešlo napájecí relé, záležitost třísetkoruny, při té příležitosti sem z toho vybral kýbl kamene, vyměnil anodu a jedeme dál. aniž bych to nejak hlouběji měřením zkoumal, tak pocitově se to chová tak, jak výrobce popisuje. jestli to reálně šetří už si nepamatuju, ze začátku jsem tomu nejak věnoval pozornost, a mám pocit, že emocionální výstup byl pozitivní ... ale už si to fakt nepamatuju přesně. ale má to log, takže není problém jet třeba měsíc teplotu natvrdo a další měsíc smart režim a porovnat. cukiho výpočet (a především přístup k čemukoliv) je úplně mimo. už jen v teoretické rovině rozdíl - nahřívám furt x nahřívám, když je třeba (a kolik je třeba) - tu úsporu generuje jaksi úplně samozřejmě.
    VITI
    VITI --- ---
    TANTRAMAN: ano D25d
    CUKI: ad umisteni boileru - slo by to pochopitelne zmenit, ale kdyz si predstavim bourani rozvodu + koupelny, tak to neni proveditelne. Navic predpokladam, ze v budoucnu by jsme aspon cas roku mohli jet ohrev pres solar. A sklep je pomerne teply, myslim, ze pod 11-12 stupnu tam teplota neklesne ani v nejvetsich mrazech.
    CUKI
    CUKI --- ---
    VITI: 100l je ok. Čím dříve se lidé naučí vodou neplýtvat, tím lépe. My máme pro 4 80l problém nepocituji. Na chalupě jsme měli 80l a to nás tam často bylo třeba 10.

    Úspora těch 10% je nesmysl založený na porovnávání se zavádějícími údaji. Viz můj výpočet
    CUKI:

    Ariston je levný hobbymarketový šunt.

    Největší problém s délkou nemá ani sprcha jako umyvadlo a dřez, které používáš často a ta teplá voda tam prostě do příštího použití vychladne. Bojler bych raději umístil spíše do podstřeší, aby jsi mohl do budoucna přihřívat tu vodu ze slunce. Pokud ho nemůžeš mít přímo v místnosti.

    Pokud bude bojler ve sklepě. máš automaticky o cca 40% větší tepelné ztráty (zvětšuješ Δt)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam