• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KACHNIKVytápění rodinných domů
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    BOREC: No já nastavím 15°.
    BOREC
    BOREC --- ---
    Pár stupňů je asi ok, ale nějaký dramaticky snižování nedoporučuji. Taky bacha na plísně.
    Jinak až budeš příště měnit kotel zvážil bych nahradit 2 kotli s třeba 19 nebo 26 kW do kaskády.
    1) když se 1 rozbije, máš zálohu
    2)déle to vydrží, 2. Kotel se spina při 1/3 výkonu prvního
    3) pravděpodobně to bude lepší modulovat (můžeš jet na nižší výkon delší dobu než se kotel vypne) A ušetřis na plynu

    Ale budeš muset udržovat 2 kotle ( s levnějšími náhradními dily)
    BOREC
    BOREC --- ---
    COWBOY: stáhni to jen málo, zavíráním termohlavic snižujes průtok a kotel se zlobí.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DOKKTOR: Ty vytápěné jsou nad těmi, které budu vypínat, ale jsou to ložnice. Tam se obecně topí méně.
    MRDAC_BEDEN
    MRDAC_BEDEN --- ---
    Podle mojí zkušenosti ze stejného typu domu je potřeba vzít v úvahu ještě pocitové teplo.
    Pokud dům vychladne, ze zdí "sálá zima" a nejprve musím vytopit místnost na 24˚C namísto požadovaných 21˚C, abych necítil zimu (jakoby nepřetržitý pocit, že táhne). Ale hodně to záleží na způsobu využití. Já "cítím jak mi táhne na krk" když sedím na gauči, který je u obvodové vychladlé zdi. Nebo mi je zima na nohy, když sedím u počítače. Takže přitopím, ale to je zase nepříjemné.

    Předcházející diskuze ukazuje, že objektivně změřit je to dost obtížné a to vůbec nezohledňuje pocitové vnímání tepla, které je důležitější než fyzikální veličina na teploměru.

    Já bych doporučil si to vyzkoušet. Osobně jsem dospěl k názoru, že nejkomfortnější je mít na termostatu konstantně 20 až 21˚C a pokud jedu na více než 3 dny pryč, snížím maximálně o 1 stupeň
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    COWBOY: zkus si to spočítat, vzorec máš tady - teoreticky můžeš přímo využít tu kalkulačku, vzduch má c 4x menší než voda, takže objem vody zadej 4x menší než máš objem vytápěného prostoru. Kolik energie potřebuješ na temperování víš z měřáku nebo si spočítáš podle vzorce o tepelných ztrátách, v kalkulačce si pak spočítáš množství energie potřebné na ohřátí vychladnutého objektu. Ale v případě, že topíš jenom 4 dny z týdne tipuju, že bude výhodnější to nechat vychladnout. Pokud je ale situace, že v některých pokojích se topí a v některých ne, tak přes ty studené ty vytápěné ztrácí teplo rychleji - těma, kde se topí, vytápíš i ty, kde se netopí, a spotřeba je tím pádem větší. Toto už je na komplexnější počítání.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    BOREC: Jj, barák z roku 30. Původně tu bydlelo až 10 partají. Trochu jsme to zredukovali a udělali z toho 4 byty. Ve sklepě už jenom tělocvična, posilovna, dílna, kolarna, sklep na víno, sklep na ovoce a kotelna. Dřív tu taky byly dva byty.
    BOREC
    BOREC --- ---
    COWBOY: co máš za barák, to je nějaká prvorepublikova vila ?
    BOREC
    BOREC --- ---
    JIMIQ: ajo pardon už sem asi prepracovanej, je toho teď mnoho
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    V mém případě se jedná o kondenzační kotel s výkonem 47kW. A bavíme se od 2 pokojích v baráku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOREC: rikas to same co ja :)
    Kotel se dimenzuje tak aby casto nespinal, ale neni to kvuli tomu ze ma pak nizsi spotrebu, ale kvuli tomu ze ty starty mu vadej z dlouhodobeho hlediska
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    KADERAS: U je koeficient, ten se asi měnit nebude. A je plocha, přes kterou dochází k tepelným ztrátám. Ta se asi taky měnit nebude. A zbývá rozdíl mezi teplotou uvnitř a venku. A to se asi nejspíš měnit může. Takže má [JIMIQ @ Vytápění rodinných domů] pravdu a je to jednoduché. U konkrétního baráku, když nebudeš v průběhu měnit kotel ani přistavovat místnosti, tak záleží fakt jenom na tom teplotním rozdílu.
    BOREC
    BOREC --- ---
    JIMIQ: ale kulový, každej kotel když sepne tak jede na max. výkon a pak padá dle potřeby - každej tenhle zážeh ten kotel opotřebí víc než když jede kontinuelně na nízkou teplotu. Stejně tak s tepelkem, když budeš mít hodně startů tak ti dřív odejde kompresor.
    BOREC
    BOREC --- ---
    KADERAS: ano, přesně tak to je.
    Taky záleží na způsobu vytápění resp. na zdroji. Obecně u zdrojů s nízkým teplotním spádem (tepelné čerpadlo, kondenzační kotel s podlahovkou se vyplatí to udržovat), u elektrokotle s radiátory se to dá rychle natopit a je to ok.
    Pokud to budeš dělat s kondenzačním kotlem (útlumy) pravděpodobně se ti bude vracet teplá zpátečka a kotel nebude kondenzovat - protopíš víc na plynu. U tepelka tím zase snížíš COP (musíš topit na vyšší teplotu) ale hlavně zde jde o to zateplení (izolaci).

    Je to obvyklej rozpor mezi topenáři :)
    KADERAS
    KADERAS --- ---
    JIMIQ: Takto jednoduché to není, roli hraje vychladnutí domu a energie potřebná k natopení na požadovanou teplotu. Jak jsem psal záleží jak se teplota sníží a na jak dlouho a jak je dům izolovaný.
    Q=U.A.^T
    Q) je tepelná ztráta,
    U) je celkový tepelný přenosový koeficient,
    A)je plocha, přes kterou dochází k tepelným ztrátám,
    ^T) je teplotní rozdíl mezi vnitřním a venkovním prostředím.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MARTYYNO: ten kotel se tim opotrebovava, to nedelaj kvuli spotrebe
    MARTYYNO
    MARTYYNO --- ---
    JIMIQ: tak proc ty firmy stavej (minimalne plynovy kondenzacni) kotle tak, aby netopily v cyklech, ale aby udrzovaly teplotu? kdyz se bavime o snizeni teploty na tyden tak samozrejme usetris, ale kdyz budes chtit udrzet v obyvaku 20 stupnu a kotel bude spinat tak ze bude teplota litat 19-21 kazde 2-3h (muj stary kotel), tak je velmi pravdepodobne ekonomictejsi kotel, ktery dokaze udrzet tu teplotu co nejvic konstantni bez zbytecnyho spinani...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nedává smysl aby kontinuální spotřeba bylo úspornější - ztráty jsou přímo úměrné rozdílu teplot. Čili když venku je 2°C a vevnitř 17°C tak jsou ztráty k*15 a když je venku 2 a vevnitř 22 tak jsou ztráty k*20...
    VITI
    VITI --- ---
    COWBOY: ja v podobnym baraku cca 8 let vypinam kotel na 6-8h pres noc, teplota o neco klesne, na spani je nam to prijemne.
    Vsude se pise, ze by se to delat nemelo a konstantni teplo je uspornejsi. Takze jsem letosek zkusil bez vypinani, ale zadnou usporu nevidim :-/ spotreba +- stejna, spise vyssi. Tak zas nahodim cykly.
    MARTYYNO
    MARTYYNO --- ---
    COWBOY: resil jsem pred rokem neco podobneho, ale ne na tak dlouhe doby.

    Mam plynovy kondenzacni kotel. Dum zatim nezatepleny, 120, resp. 190m2.

    Pred tim rokem jsem jeste mel kotel, ktery se temer neumel modulovat (krotit vykon, at netopi zbytecne moc). Takze kotel jel v kratkych, intenzivnich cyklech, vzdycky vytopil na pozadovanou teplotu, vypnul, cekal az teplota na termostatu klesne (mohl jsem nastavovat reakci pouze v rozmezi 0,5-1 st. C poklesu teploty), znova zapnul a takto stale dokola.

    Z vice zdroju jsem si potvrdil, ze idealni (=ekonomicke) nastaveni je takove, ze kotel topi celou dobu, a udrzi presne tu teplotu co ty chces, bez vypinani a bez zbytecneho pretapeni. To je trochu utopie.

    Dale jsem resil to nocni ztlumovani a tam jsem dosel k tomu, ze rozdil by nikdy nemel byt vice jak cca 1,5 st. C, z duvodu ze vytopit to pak zpatky muze byt (udajne je) nakladnejsi nez tu teplotu celou noc udrzovat.

    Vse jsem ale resil pro kratsi useky, nez resis ty, vzdy jsem resil jenom nektere useky dne (noc, pripadne doba kdy jsme byli oba v praci), nebo max den. Pro 4 dny uz asi bude situace jina, tam bych rekl ze uz bude ekonomictejsi to na tu dobu ztlumit, ale samozrejme zalez na mnoha promennych a je to jenom moje momentalni uvaha.

    Ted mam novy kotel, ktery ma naopak modulaci velmi dobrou a ten se blizi tomu idealnimu stavu - bezi temer cely den, ale nepretapi a teplota ani neklesa, proste bezi temer tak idealne, aby jen udrzel tu teplotu co chci, bez zbytecnych vykyvu. Je to subjektivne mnohem prijemnejsi a navic to vypada, ze fakt levnejsi (ale tady tezko rict, zmenil jsem vice veci, takze je tezke to s urcitosti srovnavat)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam