• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LIROTepelná čerpadla, solární systémy (fototermika), větrání s rekuperací
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Ještě mě napadlo – kromě elektrických topných kabelů a rohoží existují taky takovéhle fólie:
    LARX uhlíkové fólie | Podlahové elektrické vytápění - topné uhlíkové fólie LARX
    https://www.uhlikovefolie.cz/

    Třeba to někde někdo využije. Výhoda je asi menší tloušťka oproti klasickým kabelům/rohožím.
    DED
    DED --- ---
    IV0: velmi nápomocné. Dneska odpoledne máme na baráku schůzku, tak nadnesu požadavky. Tedy, pořešit plánované zateplení / okna / dveře - vypočíst přesně ztrátu domu - navrhnout adekvátní technologie na obsluhu.

    Jinak co se ztrát týká tak je to prostě 100 let starý 3-podlažní dům, takže na pasivitu můžeme zapomenout:) Nicméně určitě se ještě ozvu, uvidíme kam se posunem.
    IV0
    IV0 --- ---
    DED: Já bych řekl, že vybíráš technologie dřív, než si vypočteš tepelné ztráty, což prostě není správný postup. Jak již psali ostatní, některé technologie jsou vhodné resp komfortně fungují jenom do určitých výkonů.
    * Vzduchotechnikou (takže i aktivní rekuperací) vytopíš pasivní dům o běžné velikosti (do 150 m2, žádné extra studené místnosti) do cca 2-3 kW tepelné ztráty.
    * Podlahovkou vytopíš nízkoenergetický dům o běžné velikosti do cca 4-6 kW tepelné ztráty.
    * Na víc už potřebuješ radiátory.

    S chlazením je to podobné:
    * Vzduchotechnikou (takže i aktivní rekuperací) ochladíš pasivní dům (který musí mít aktivní stínění) o běžné velikosti (do 150 m2) do cca 1,5 kW tepelné ztráty.
    * Podlahovkou nebo lépe stropním chlazením ochladiš nízkoenergetický dům o běžné velikosti do cca 2-3 kW tepelné ztráty.
    * Na víc už potřebuješ klimatizaci.

    Pár poznámek:
    * Ta klimatizace byla nepříjemná, protože v Asii bylo nejspíš venku 30-40°C, vysoká vlhkost, a barák nebyl izolovaný. Takže ten výkon musel být vysoký a proto to foukalo za krk.
    * Rekuperace (a mimochodem i podlahovka bez chlazení to v létě dokáže taky) srovná teplotu, ale stále platí, že její výkon je nízký. I v pasivním domě mám v ložnici o 3°C míň než v obýváku (a topím jenom rekuperací), protože v obýváku trávíme čas, běží tam TV a vaříme atd.
    * Dej si krb bez výměníku, jako záloha to stačí i na týden až dva. S výměníkem musíš mít baterku, což je dost nespolehlivé a hlavně to je spíš zařízení zabezpečující spíše bezpečné vyhasnutí než nějaký dlouhodobý provoz.

    Jestli chceš vzduchotechniku, nevadí-li Ti teplovodní systém, budete furt doma a krb je kvůli atmosféře, tak většinou finančně nejlíp vychází tyto kombinace:
    Varianta 1 (celková tepelná ztráta do 3 kW): Víc zateplit, dát lepší okna/dveře a přidat nějaké stínění, vzít si dotaci na pasivní domy a zjednodušit topný systém na aktivní rekuperaci (ala Nilan Combi) a něco na těch pár týdnů v roce, kdy je fakt zima a zataženo dát "cokoliv", klidně mini krb (max 4 kW, ty malé jsou překvapivě drahé) nebo elektrický radiátor. Tohle je asi jediná smysluplná šance, jak nemít teplovodní systém a zároveň jak být schopen dům používat víc variabilně a bezúdržbově (jakože můžeš odjet na půl roku nebo na dva roky a nic se neděje). U novostavby je to pro mě přiřozená varianta, ale je investičně náročnější (ale ona pak třeba celá technická místnost zabírá prostor jedné velké lednice - získáš tak další místnost, jakou má hodnotu mít 10-15 m2 v baráku navíc?).
    Varianta 2 (ztráta do 4 kW): To samé, ale už to častěji vychází lépe s el. rohožemi anebo elektrickým/plynovým kotlem + klimatizacemi + pasivní rekuperaci. Mini krb jako záloha.
    Varianta 3 (ztráta do cca 6kW): Nízkoenergetický dům lze vytopit podlahovkou z TČ, pak bych dal už jenom pasivní rekuperaci (s bypassem a elektrickým dohřevem proti zamrzání na těch pár týdnů v roce, kdy to je potřeba) a na chlazení bych natočil buď stropní systém (při velmi nízkých ztrátách se tím stropním systémem dá pohodlně topit, takže nepotřebuješ podlahovku) nebo konvektory (v podstatě radiátor s ventilátorem, s nimi se dá taky dobře topit). Krb bez výměníku jako zálohu.
    8 kW je hodně, nikdy jsem se o takový barák nezajímal, takže nedokážu poradit. Podle mě budeš potřebovat radiátory nebo konvektory, mě přijde nejjednodušší dát podlahovku a konvektory s TČ a pasivní rekuperaci, ale neber to jako kvalifikovanou radu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no když je venku v noci chladněji než vevnitř, tak to snad může jít i bypassem, t.j. ten venkovní chladný vzduch se neohřívá o ten odpadní vnitřní

    jo a ještě jeden důležitý důvod, proč mám TČ - pro novostavbu ti nedaj stavební povolení pokud nesplňuješ nějaká energetická kritéria a topné kabely to nesplňujou a krb jsem nechtěl kvůli té práci/špíně/komínu
    DED
    DED --- ---
    JIMIQ: a co chlazení přes tu rekuperaci tj. vzduchem - to ti taky pojede? respektive kdo ti dal tu informaci o tom, že to uchladí a bude to pocitově fajn? celkově výpočty ti dělala firma co to instaluje - jako výkon chlazení v tom modelovým příkladu co uvádíš třeba.. ptám se, protože já to nezažil tak se chytám čeho můžu.. díky
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DED: já jsem chtěl TČ protože se mi ta technologie líbí :))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, jelikož mám rekuperaci a dobrou izolaci a dobrý okna tak nepředpokládám moc potřeby chlazení, ale normálně do podlahy. Má to nějakou ochranu proti rosení podle vlhkosti a teploty. Takže když je venku 35+ a vevnitř máš 28 tak to uchladí v pohodě a nemáš pocit extra chladný podlahy
    DED
    DED --- ---
    JIMIQ: prima díky za info, jak budeš chladit? a tobě by v rámci tepelné ztráty a ty topné dráty stačily, tak proč si do nich nešel?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    co jsem kdysi četl tak topné dráty jsou pro domy s tepelnou ztrátou do 4-5kW. Čili pro tvých 8 už to moc nevychází. Mně s cca 5kW vychází TČ na 8MWh tepla (s COP 3,5 tedy 2,3MWh elektřiny) ročně

    digestoř mám řešenou recirkulací páry přes filtr v samotné varné desce. Jinak mám taky rekuperaci.

    Ještě teda nebydlíme, včera mi teprv dělali kuchyň a nemáme interiérové dveře a další drobnosti
    DED
    DED --- ---
    SANOUK: uplne nevim co myslis, potrebuju to vic polopaticky :) nemluvis o chladicim vymeniku napojeny na rekuperaci? s TC si ohrivam nebo ochlazuji i vzduch.. a co se tyka kovektoru, tak podlahovka je asi lepsi reseni nebo ne?
    SANOUK: jj, TC so umi chladit vodou jsem napsal jako vyhodu nize.. nicmene primarne jsme pocital s tim ze bude chladit tu podlahu, proc je to naprd? musim mit papuce, jasne. Ty teda doporucujes na chlazeni pres ten "vodni registr"?
    SANOUK: mno krb a vymeniky jsou taky celkem slozity... prislo mi technologicky jednodussi mit ty akumulacni kamna a s nima si pritopit parkrat do tydne v zime.. ale zase. neznam vsechna pro a proti

    IV0: díky - a samozřejmě máš pravdu s tím, že projektovat to tady asi není nejlepší, na druhou stranu jsou tu lidi jako vy, zkušení a nezávislý. Když říkáš projektant, mám to chtít po člověkovi co mi kreslí DSP? Nebo mi má doporučit projektanta na tuhle problematiku? Například jsem měl call s pánem co dělá projekty vytápění - tj nadimenzování a rozvody, ale nebyl mi schopen spočítat jakou technologii přesně zvolit (což je to co tu řešíme). Pak je tu firma co to bude potenciálně dodávat - počítám, že se mě měli zeptat na všechny tyhle otázky... asi je to divné, ale zatím jsem nepotkal nikoho s kým se o tom do detaily pobavím a on mi to spočítá - i ta dodavatelská firma má svoje preference (viz jak jsem ji linkoval níže, na stránkách velebí elektrický koberec). Nejsi to ty kdo mi nám to mohl spočítat (jako melouch)? :)

    Nicméně myslím, že se ubíráme dobrým směrem. Zkusím odpovědět na tvoje komentáře.
    ad Krb / Kamna - má to být primárně pro atmosféru (oheň) a sekundárně nějaký pocit nezávislosti případně velkého průšvihu (blackout, nesmyslná cena energií apod.). Máme zahradu, máme kde nasekat a sušit, ale primárně to dělat nechceme - primárně chceme točit termostatem :)

    ad Rekuperace - ano, určitě chceme z pohledu výměny vzduchu při práci, na spánek atd. Pomoc při chlazení a topení mi taky přijde super. Digestoř jsem vyrozumněl, že by se řešila ventilačkou okna po dobu jejího užívání a nebo by byla cirkulační. Ventilačka v noci bude zavřená.. jasně je to trochu jiné chování než bez ní, nemám s tím problém. To vyrovnávání teplot mezi pokojema - to myslíš ustálení na průměrné teplotě? Protože co jsem pochopil od obchoďáka z té firmy, tak rekuperace je spíše "hloupá" tj nejsem schopen vzít teplo z místnosti A a poslat si ji místnosti B. Ale prostě mi vyrovnává teplo rovnoměrně po domě, prostě tam kde je rozvedená - souhlasí to?

    ad Voda a užívání - spotřeba vody spíše větší, jak říkám 4 lidi pořád doma, spousta žen co se rády sprchují a koupou apod.) Primárně to chci optimalizovat na dalších 10-20 let, což je tenhle use case. Ale ty body co zmiňuješ jsou super.. je možný, že bychom spodní patro pronajali... proto bych chtěl aby podlahovka byla na segmenty, které můžu ovládat buď po patrech nebo i drobněji v rámci patra. Například v hlavním patře je zapnuto v obývako/kuchyňo/jídleně ale v ložnici, která je o kus vedle vypnuto. V ložnici bych primárně zapnul třeba jen o víkendi když lenoším nebo když jsem nemocný a ležím...

    ad cena bez teplovodního systému - to nevím. Přijde mi logický, že TČ můžu použít i v létě na chlazení podlahou. Ale když mi řekneš, že to můžu využít i tak a rozhánět to rekuperací místo podlahou, tak to mění situaci. K tomu chlazení, žili jsme nějakou dobu v asii v bytě s klimatizací a moc nám to nevyhovovalo... fouká to za krk, v ložnici bylo nepříjemný když to na tebe fouká takže jsme chladili primárně přes vedlejší místnost. Dokážu si představit, že co neuchladím přes TČ (ať podlahou nebo vzduchem) si dochladím nárazově v nějakém centrálním bodě třeba v každým patře klasickou klimatizací..

    Snad se blížíme k tomu, že budu mít jasný zadání, které tu někomu dám na spočítání..
    IV0
    IV0 --- ---
    IV0: A ještě jeden příklad: I když barák má třeba celkově rozumnou tepelnou ztrátu, tak můžeš mít místnost, která třeba díky velkým oknům nepůjde vytopit/uchladit systémem, který Ti tady poradíme... Fakt to chce projektanta.
    IV0
    IV0 --- ---
    DED: Návrh musí udělat nějaký projektant, navrhovat to podle rad na fóru není moc dobrý nápad. Tady Ti můžeme dát informace, abys dokázal vytvořit zadání a později ses dokázal rozumně bavit s projektantem.
    Já bych si primárně rozmyslel, jestli jsi schopen a ochoten dlouhodobě používat krb jako seriózní zdroj tepla pro celý dům. Většina lidí totiž není. Z tahání dřeva bolí záda, všude je bordel, krb s výměníkem má většinou očouzené sklo, potřebuješ zdroj dřeva, čas a místo na zpracování a sušení. Jsou lidi, který to dělají rádi, ale není jich moc. Většina lidí nakonec chce topit tak, že otočí čudlíkem na termostatu z 19°C na 21°C.
    Tohle bych si opravdu upřímně zodpověděl. Možná chceš jenom krb na občasné vytvoření atmosféry a zálohu, když nepůjde elektřina, možná chceš dřevo kupovat už naštípané (nebo kupovat brikety) a nemáš les ank ho nechceš připravovat, pak je spíš vhodnější jenom malý krb bez výměníku.
    Další lifestyle otázka, na kterou si musíš poctivě odpovědět je, jestli chceš vzduchotechniku. Já bych jí každému vřele doporučil, má hrozně výhod (primárně čerstvý vzduch, ale taky možnost topení a chlazení vzduchem, vyrovnávání teplot - ale jen malé výkony - mezi místnostmi, včetně tepla z krbu, nebo třeba možnost mít menší pokojíček, kde se dá bez obav spát), ale taky pár omezení (digestoř, dvířka pro kočky, typ krbu, způsob jakým lidi větrají - jestli například někdo požaduje, že bude celý rok v noci spát s oknem na mikroventilaci, tak má vzduchotechnika trochu problém). Nic hrozného, já bych barák bez toho nikdy nechtěl, ale pořád je spousta lidí, kteří jsou proti.
    Taky bys měl rozmyslet, jakou cenu má pro Tebe barák bez teplovodního systému (například 5000 Kč za rok). Jiným použitím jsem myslel třeba to, že se může stát, že ten barák bude polovinu roku neobydlený, nebo že ho (celý nebo část) budeš chtít pronajímat (a v té části budou úplně odlišné požadavky na topení a chlazení), nebo třeba to, že na 4 dny v týdnu budeš odjíždět a barák bude prázdný. Taky je fajn si říct, kolik teplé vody spotřebujete (stačí informace, jestli hodně nebo málo). Projektant tyhle informace zohlední v návrhu. Pro barák se ztrátou 8 kW bude návrh jiný než pro barák se ztrátou 6 kW. Obecně se dá říct, že v takovém baráku lze vzduchotechnikou dodat cca 3-4 kW tepla a 1-2 kW chladu. Jestli tyhle výkony nepokryjí "dostatek" sezóny, tak víc už zvládne jenom regulérní topení a klimatizace. Jenom příklad: Když už máš vzduchotechniku a klimatizaci (kterou si můžeš taky přitopit) a barák nemá velkou spotřebu, tak elektrické rohože dávají ekonomicky smysl... Atd., nech si to pořádně spočítat.
    SANOUK
    SANOUK --- ---
    SANOUK: akorat by to pak chtelo entalpickej vymenik v jednotce. Jinak bude mit doma hrozny sucho kdy budete chladit.
    SANOUK
    SANOUK --- ---
    SANOUK: malej krb, nejakej co uz vypada moderne dneska sezenes za 40 a hned ses stovku plus a mas na cerpadlo.
    SANOUK
    SANOUK --- ---
    SANOUK: a kdyz krb, tak neco malyho s vymenikem a posilal bych to do podlahovky pres 100 litrovou taktovaci nadrz.
    SANOUK
    SANOUK --- ---
    A dalsi veci ohledne topeni. Nepocitej, ze fve ti nejak pomuze s topenim. S chlazenim, to uz je jina pohadka. V tvym pripade bych chtel vzt jednotku co umi chladit vodou a sel bych rovnou do cerpadla. Plynovy kotle chtej stejne zakazat. Ted se mluvi o roce 29.
    SANOUK
    SANOUK --- ---
    DED: pokud budes resit rekuperaci, tak by asi bylo lepsi chladit pres vodni registr v jednotce. Podlahovka je pri chlazeni na prd. Pak je to jeste pouzitelny v pripade konvektoru.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    DED: pokud budeš mít jako podlahovou krytinu dlažbu, tak v létě ani nemusíš chladit podlahovkou, ale stačí vypnout. Pokud bys chtěl chladit, tak je lepší mít nějaké kolektory spíše u stropu, kde budou odebírat teplo, zamrzlá podlaha ti ve výšce monitoru moc tepla neodebere.
    DED
    DED --- ---
    Díky, dobré info. Zkusím popsat náš use-case. Starý barák, který celý z gruntu rekonstruujeme, 3 podlaží nějakých 180m2 užitné plochy, zateplujeme a budem dělat rekuperaci, nové topení… ztráty něco kolem 8kW (ještě nemám přesně). Jsme 4 osoby, pořád doma v podstatě celá rodina - práce z domu, dva kancly apod. A teď co za topení zvolit pro naši situaci?

    Když si sepíšu vodní podlahovku a její výhody / nevýhody proti elektrickýmu koberci

    výhody
    - libovolný zdroj tepla (el. kotel, plyn kotel, TČ). tj například možná změna plynový kotel -> TČ
    - při užití TČ - využívám Topný faktor a princip TČ => levnější / efektivnější provoz - o kolik?
    - v létě s ním chladím
    - na TČ dostanu dotaci
    - můžu TČ napájet přes FVE v budoucnu (což můžu i koberce, ale nebude tam efektivita)
    - můžu nakombinovat s kobercem, který bude třeba jen v koupelně - i když TČ by jelo stejně většinu roku, bude ohřívat teplou vodu... takže bych pro jednoduchost zvolil jen jednu variantu

    nevýhody
    - vyšší investice na instalaci - o kolik? návratnost?
    - pomalejší nástup (to nám typicky nevadí, jsme pořád doma)
    - starost / správa / údržba (odvzdušnení, zámrz)

    Chápu to takhle správně nebo byste to upravili? Snažím se nejdřív zjistit zda mám dobré podklady pro rozhodnutí.

    A poslední dotaz mám na to CHLAZENI v létě přes podlahu - využíváte to? Dáte si papuče ať není zima od nohou a dostačuje to? Klimatizaci celkově nemáme moc rádi, hlavně když na tebe fouká v ložnici.. uvažujeme ji dát do největšího prostoru (obývák, kuchyň, jídelna), kde je zároveň i velký HS portál a hodně světla (i když venkovní žaluzie). Máme uvažovat nad vodním šnekem na chlazení v podhledu - ten má vlastní jednotku nebo používá TČ?

    Prostě jak vidíte tak tápu a chtěl bych po firmě se kterou to teď řeším, ať mi spočítá tyhle varianty… nicméně rád bych nezávislý názor, ne jen názor toho co mi to prodává :)

    IV0: jaké jsou další použití než si dneska představuju - resp. co máš na mysli? Starost navíc nechceme, ale nevadí nám něco pořešit 1x rok a nebo si připlatit, protože v tom baráku chceme ideálně dožít...na Floridu zatím nejedem, i když jeden nikdy neví :D
    IV0
    IV0 --- ---
    Obecně bych asi chtěl elektrickou podlahovku v případě, že se můžu úplně vyhnout vodnímu topnému systému. Ono se to nezdá, ale je potřeba to dopouštět, odvzdušňovat, po nějaké době se musí vyměnit zarezlý kohout (když se se všemi každý rok nezacvičí), většina závad znamená vodu v baráku a zimu, může to zamrznout, když odjedeš a něco se porouchá. Není to zanedbatelná starost, nemusí to být nutně o financích, spíš je to prostě pravidelná starost, kterých je na baráku už tak víc než dost. Elektrická rohož topí výrazně rychleji, takže ten barák jde používat i jinak, než jak si to představuješ dneska. Investičně je to výrazně levnější. U domu, kde není třeba moc topit (protože má malé ztráty, nebo protože lítaš na zimu na Floridu), se ten náklad prostě nikdy (za životnost té instalace) nevrátí. Jakmile ale topnou vodu v baráku potřebuješ, tak vodní podlahovka samozřejmě už není o tolik dražší ani složitější. Dnes je tendence se k baráku chovat trochu jako k bytu a jednoduchost používání a bezúdržbovost má prostě svojí cenu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam